Heej, oke ik zeg niet dat HIT een slechte of onjuiste manier van trainen is. Als het voor jou heel goed werkt, is dat leuk meegenomen maar hoef je niet andere te overtuigen om het te doen(niet dat dit 't geval is, maar kzegt alleen omdat sommige je het moeilijk maken).
Over de ''stress'' die je aan het lichaam toebrengt door te trainen kan zoals gezegd door allerlei verschillende manieren, HIT, WestSideBarbell, Y3T, FST-7 ...etc etc etc.
Dit is mijn visie en checklist die ik moet kunnen afstrepen voor mijn training( alleen training, rust is iets anders):
- Intensiteit om mijn spier als het ware over de streep te trekken(door zwaar te trainen niet te lang tussen sets rusten)
- Work set Rep range 6-12 omdat dit het meest effectief werkt voormij voor spieropbouw(en kracht wat een bijproduct is van het spieropbouw)
- Eerst Warming up/ stretch ( bij bijhorende spiergroep die getraind word)
- Negatief langzaam om zo meer ''muscle fiber'' aan te spreken en meer ''fatique'' waardoor er meer spiervezels, meer worden beschadigd dan dat ik de negatief heeel snel zou uitvoeren.
- Vorm van uitvoering, soort van mindmuscle connection. De hulpspieren bij een oefening moeten niet het meeste werk doen. VB alsje schouders traint moeten je triceps niet het meest aangesproken worden, want dan doe je iets verkeerd. Dus altijd de juiste gewichten pakken, niet te zwaar maar ook niet te licht.
- Sommige oefeningen bij de statische 1 a 2 tellen vasthouden en knijpen
(vb cable flyes, dumbbell curls, leg exstention etc etc) Zoals jij ook al zei is dit bij benchpress niet echt zinvol.
- De spieren die ik train wil ik altijd van verschillende hoeken pakken, hiervoor moet ik verschillende bewegingen uitvoeren voor de spieren. Dit spreekt het HIT misschien een beetje tegen, want HIT doet niet zozeer veel verschillende oefeningen voor spiergroepen. Maar ik ben er zelf van overtuigd dat er zeer zeker een verschil zit tussen, standig leg curls, lying leg curls en stiff legged deadlifts. Terwijl al deze 3 oefeningen als hoofddoel Hamstrings aanspreken.
Dus ik denk dat iedereen die er ''beter'' wilt uitzien, met of zonder podium ambities maar die ''bodybuilden'' serieus neemt allereerst voor zichzelf moet bedenken wat die met zijn trainingen wilt bereiken. Want de training (+voedsel/rest) is de manier hoe die het gaat bereiken.
En over rustperiodes, spieren die bij compound movements ook worden aangesproken. Dit is echt een lastig onderwerp vind ik. Het is heel moeilijk om te zeggen of en wanneer je spieren die secundair bij een oefening worden aangesproken mag trainen. Ik zelf probeer de meeste secundaire spieren dezelfde dag te doen. VB standaard training als
1 Chest+Tricep,2 Rug+Bicep, 3rust 4 Legs, 5 Schouder+traps,6 Rust.. Repeat.
Het komt ook voor dat er 2dagen rust tussen zit omdat ik voor mijn gevoel meer tijd nodig heb om te herstellen omdat de training echt hevig was. Ik denk dat je de rustperiodes moet proberen om te weten wat beter werkt voorjou, maar 4x borst in 1 week is zeker overkill imo.
En wekelijkse progressie is denk ik te kort om te weten of je vooruit bent gegaan. Er zijn veel factoren die je training kunnen beinvloeden. Als ik week 1 mijn borst vroeg in de middag train en mezelf heel fit voel druk ik misschien 120kg BP, terwijl ik in week 2 mijn borst laat in de avond moet doen en een drukke dag heb gehad waardoor ik ook niet zo goed gefocust bent en maar 100 KG druk Maar alsnog kapot ga door de training. Dus het is belangrijker dat je echt kapot gaat(spieren/fatique) door een training dan datje alleeen maar focust op PR.
long post is long