De Wever vreest 'Pim Fortuyn-scenario'
N-VA-voorzitter Bart De Wever zegt dat zijn politieke tegenstrevers zijn beleid zodanig ‘criminaliseren' dat hij een ‘Pim Fortuyn-scenario' vreest. Ik ben onderhand echt bang voor een onevenwichtig element dat het heft in eigen handen neemt.'
Het standpunt dat Antwerps burgemeester en N-VA-voorzitter Bart De Wever dit weekend innam rond de neutraliteit van het Antwerps loketpersoneel blijft maar nazinderen.
De Wever gaf als voorbeeld van die neutraliteit dat Antwerpse loketbeambten ook geen ‘homoseksueel' regenboog-T-shirt mogen dragen, iets wat volgens hem onder SP.A-burgemeester Janssens ook al niet mocht. Maar die uitspraak schoot bij velen in het verkeerde keelgat, waarna hij beschuldigd werd van homofoob gedrag, en sommigen zelfs de vergelijking maakten met de jaren 30 toen Hitler homo's verplichtte om een roze driehoek te dragen.
Onevenwichtig element
De Wever, die nochtans plechtig had beloofd om dit jaar ‘fundamenteel vrolijk te zijn', neemt zeer zwaar aanstoot aan de zware en volgens hem ook vaak ongefundeerde kritiek die er telkens komt op zijn uitspraken. ‘Er is een soort cordon sanitaire tegen de N-VA in de maak, waar veel mensen fanatiek aan mee doen, in een poging de N-VA en haar voorzitter klein te krijgen', aldus De Wever die beklemtoont dat hij in zijn familie en vriendenkring homo's en lesbiennes kent en daar geen enkel probleem mee heeft.
Volgens hem wordt zijn beleid, ‘waar niets abnormaals aan is, voortdurend gecriminaliseerd', worden zijn woorden telkenmale kwaadwillig foutief geïnterpreteerd. En in bedekte termen zei hij gisteravond in het Canvas-programma Terzake dat hij vreest dat dit sfeertje ontspoort, en dat hij voor een ‘Pim Fortuyn-scenario' vreest.
‘Als men constant de vergelijking maakt met de jaren 30, als ik de nieuwe Hitler ben in de ogen van velen, wat is er dan nodig voor een of ander onevenwichtig element om het heft in eigen handen te nemen? Ik ben daar onderhand echt bang voor. En ik hou de mensen die deze sfeer creëren daar ook echt verantwoordelijk voor.'
Varkenskop
De controversiële Nederlandse politicus Pim Fortuyn liet in 2002 het leven bij een aanslag op zijn leven. De dader, een linksradicale milieu-activist, verklaarde nadien dat hij in Fortuyn een groeiend gevaar voor de samenleving zag, met name voor kwetsbare groepen zoals asielzoekers, moslims en uitkeringsgerechtigden.
De Wever kreeg de afgelopen dagen een stroom haatmail, ‘gaande van ouders die mij vragen waarom ik hun zoon abnormaal vind, terwijl ik hoegenaamd niets heb tegen homo's en lesbiennes – integendeel. Daarnaast krijg ik ook nog andere dingen te lezen, zaken die ik écht niet op tv kan vertellen', klonk het nog in de Terzake -studio.
De Wever wordt sinds zijn verkiezing als burgemeester door de Antwerpse politie bewaakt. Die bewaking werd opgevoerd toen eind oktober op de oprit van zijn woning een varkenskop werd gevonden.
Of er zeer recent opnieuw ernstige bedreigingen tegen De Wever zijn geuit, wilde het kabinet van Bart De Wever gisteravond niet kwijt.