Fitness Seller

"Nederland zal niet overstromen door klimaatverandering"

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nederland zal niet overstromen, maar de zeespiegel voor de kust zal in de periode tot 2100 wel hoger uitkomen dan in de rest van de wereld. Dat stelden het Nederlandse Milieu- en Planbureau (MNP) en het Koninklijk Nederlands Metereologisch Instituut (KNMI) vandaag na de publicatie van het klimaatrapport van de Verenigde Naties.

Het klimaatpanel van de Verenigde Naties (IPCC) stelt in het in Parijs gepresenteerde rapport dat de zeespiegel in de periode tot 2001 18 tot 59 centimeter zal stijgen. Dat is een nauwere marge dan het panel zijn laatste rapport in 2001 aanhield. Toen was sprake van een stijging tussen de 9 en 88 centimeter. De nieuwe berekeningen zijn het gevolg van betere kennis over het uitzetten van warmer water.

Volgens de NMP en het KNMI is er geen groot risico dat Nederland onder water komt te staan. De instellingen gaan er van uit dat de zeespiegel voor de Nederlandse kunst 85 centimeter zal stijgen. Bij een stijging van minder 1 meter per eeuw en een totale stijging van minder dan 5 meter op zeer lange termijn is met de bestaande technieken en het huidige kostenniveau de zeebescherming op peil te houden, aldus KNMI en NMP.

Bewoonbaarheid aarde
Het door het klimaatpanel geformuleerde slechtste scenario, een toename van de temperatuur met 6,4 procent tegen 2100, betekent een zeer snelle toename van de opwarming van het klimaat, zo zegt UCL-klimatoloog Jean-Pascal van Ypersele, een van de drie Belgen in het klimaatpanel. Bij wijze van vergelijking stipt hij aan dat de toename van de gemiddelde temperatuur op aarde tussen de jongste IJstijd (20.000 jaar geleden) en de industriële periode, niet meer dan 4,5 procent bedraagt. Volgens Van Ypersele zal een dergelijke stijging van de temperatuur "zijn weerslag hebben op de bewoonbaarheid van de planeet".

CO2
De hoofdfactor van de opwarming van het klimaat is de enorme stijging van de uitstoot van kooldioxide (C02) - het gas dat vrijkomt bij de verbranding van fossiele energie in vervoer, industrie en verwarming - in de twintigste eeuw. Die uitstoot blijft nog toenemen. Zo bedroeg bijvoorbeeld de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in de jaren negentig 23,5 miljard ton per jaar, en 26,5 miljard ton per jaar tussen 2000 en 2005. De evolutie van de emissies zal afhangen van de beslissingen die de overheden, de bedrijven en de burgers de komende jaren treffen, aldus de Belgische wetenschapper.

Het IPPC-verslag , dat een vijftiental pagina's telt, vormt een beslissingsbasis die de politieke en economische verantwoordelijken kunnen gebruiken om maatregelen te treffen in de strijd tegen de opwarming van de planeet. "Het klimaatpanel is geen pressiegroep", aldus Van Ypersele. "Het is een groep wetenschappers die nadenken over het klimaatvoorstel en die projecties maken, maar geen voorspellingen", beklemtoont hij.

Symbool
Persoonlijk hoopt hij dat iedereen bewust wordt van wat er op het spel staat. Jean-Pascal van Ypersele verheugt zich over het feit dat 300.000 gezinnen donderdagavond vijf minuten lang geen elektriciteit hebben verbruikt. "Het is een symbool, maar het bewijst de bezorgdheid van veel mensen".

In april wordt een ander rapport van de IPPC gepubliceerd in Brussel. Dat houdt zich specifiek bezig met de invloed van de klimaatverandering op de gezondheid en de mondiale economie. (belga)

Eerst een poging om massahysterie te zaaien en dan dit... :rolleyes:

Jammer, moet ik die boot maar weer verkopen.

Nederland zal overstromen door het teveel aan mensen. Ga eens dood allemaal I need space!

geef Al GOOR nu maar gewoon die nobelprijs zijn we daar ook weer vanaf

ik woon toch in limburg kan mij het schelen :P

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nederland zal niet overstromen, maar de zeespiegel voor de kust zal in de periode tot 2100 wel hoger uitkomen dan in de rest van de wereld. Dat stelden het Nederlandse Milieu- en Planbureau (MNP) en het Koninklijk Nederlands Metereologisch Instituut (KNMI) vandaag na de publicatie van het klimaatrapport van de Verenigde Naties.

Het klimaatpanel van de Verenigde Naties (IPCC) stelt in het in Parijs gepresenteerde rapport dat de zeespiegel in de periode tot 2001 18 tot 59 centimeter zal stijgen. Dat is een nauwere marge dan het panel zijn laatste rapport in 2001 aanhield. Toen was sprake van een stijging tussen de 9 en 88 centimeter. De nieuwe berekeningen zijn het gevolg van betere kennis over het uitzetten van warmer water.

Sorry maar na de tweede alinea moest ik afhaken. :scratch:

Gelukkig zeg, hoef ik niet meer elke nacht naar de duinen te rennen om te kijken hoe ver het water staat.

ja tuurlijk dat geloof ik ook nog wist je nog met de storm van de afgelopen tijd dat de dijken al bewaking nodig hadden. 7 meter maar niet hier zeker

THINK AGAIN

knmi : zegt 18 tot 59 centimeter
nasa : zegt tot 700 centimeter

en nasa kan het denk beter meten dan het knmi dus

3. Hoeveel stijgt de zeespiegel wanneer al het landijs smelt?
De ijskappen van Antarctica, Groenland en al het resterende landijs (zoals de gletsjers in Alaska, Canada, de Himalaya en op IJsland) bevatten in totaal momenteel bijna 29 miljoen kubieke kilometer zoet water (1 kubieke kilometer is 1.000.000.000.000 liter water). Wanneer al het ijs zou smelten geeft dit

* Antarctica: potentieel 61 meter zeespiegelstijging)
* Groenland: 7 meter zeespiegelstijging
* overige landijs: 0.5 meter zeespiegelstijging

4. Hoeveel stijgt de zeespiegel door het uitzetten van de oceaan?
Wanneer de luchttemperatuur stijgt zal ook de temperatuur van de oceaan stijgen, eerst aan het oppervlak en later ook op grotere diepte. Als gevolg van de opwarming zal het oceaanwater uitzetten. Hoeveel het water uitzet bij een bepaalde temperatuurstijging hangt sterk af van de temperatuur van het zeewater zelf: warm water zet meer uit dan koud water. Ook het zoutgehalte en de diepte waarop het water zich bevindt zijn van belang voor de uitzetting (zout water zet meer uit dan zoet water bij dezelfde temperatuurstijging).

Bron : Knmi.nl

THINK AGAIN

Laatst bewerkt:
De NASA zegt wat de Amerikaanse regering hen opdraagt. Dat het 7.0 meter was, werd verplicht gerectificeerd en teruggebracht naar maximaal 1 meter oid. Kom op, wie het geld heeft, bepaalt de cijfers.

De NASA zegt wat de Amerikaanse regering hen opdraagt. Dat het 7.0 meter was, werd verplicht gerectificeerd en teruggebracht naar maximaal 1 meter oid. Kom op, wie het geld heeft, bepaalt de cijfers.

das waar Amerikanen zijn daarin totaal niet te vertrouwen maar toch weet ik het met dit niet

Ik vind het zorgwekkend. Tijd dat we massaal overstappen op waterstof en kernfusie.

Mooi zo, wat zit iedereen dan te mekkeren.

Shit, ik had de strandstoelen al klaargezet..

Terug
Naar boven