XXL Nutrition

Nieuws Global warming? Nee hoor, global cooling!

Het klimaat en het weer blijft toch vooral een kwestie van observeren. Goede gedegen theorieeen ontwikkelen lijkt mij moeilijk omdat we vaak de essentie niet snappen. De aarde is immers geen gesloten systeem, daarom blijft het vaak naar causatie gissen. Of het nu kouder wordt of warmer wordt, de depletie van onze natuurlijke hulpbronnen is een feit en het stoken van olie en gassen als energievoorziening is achterhaald en iets van de middeleeuwen. Me dunkt dat we alle grote oliemaatschappijen publiek bezit maken zodat we de patenten die zij opgekocht hebben kunnen gebruiken om schone energie te leveren.

goed topic!

ach, ik geloof nog steeds in het veranderende klimaat. we zitten steeds meer in de extremen. Hele hete zomers, steeds koudere, wittere winters..
tot nu toe hebben we alleen de zomers bekeken omdat er met de winters niets abnormaals aan de hand was, maar ik geloof dat na 2 jaar waarin het vrij koud is toch ook de winter aangepakt wordt :) (Eindelijk!)

Ik denk niet dat het aantal wetenschappers op zich een argument kan zijn. Het is al meermaals in de loop der geschiedenis gebleken dat een enkeling evengoed de waarheid in pacht kan hebben, en er zelfs de gifbeker heeft op moeten drinken. Of de aarde nu opwarmt of niet, daar ga ik me zelf niet over uitspreken, maar angst is alleszins een goede manier om de economie wat te doen draaien of nieuwe segmenten te scheppen.

Alleen waren dat soort wetenschappers als Keppler, Galilei en anderen na hun degenen die ingingen tegen dogma's uit een heel andere hoek. Zoveel vernieuwende wetenschappers die contrair gingen zijn er niet geweest de laatste 200 a 300 jaar. In het boek van Bill Bryson 'A short history of nearly everything' komen enkele van die contraire wetenschappers aan bod maar die zijn dan nog steeds vrij schaars geweest door de eeuwen heen.

Het niveau van de wetenschap is vele malen hoger dan honderen jaren terug en in dat geval is consensus van meer waarde dan de mening van wetenschappers die zich gehoereerd hebben aan de vervuilende industrie.

O mijn god, jongens.
Ik keek net uit het raam en de zon was er niet meer!!!
Volgens mij krijgen we nu global darkness!

Alleen waren dat soort wetenschappers als Keppler, Galilei en anderen na hun degenen die ingingen tegen dogma's uit een heel andere hoek. Zoveel vernieuwende wetenschappers die contrair gingen zijn er niet geweest de laatste 200 a 300 jaar. In het boek van Bill Bryson 'A short history of nearly everything' komen enkele van die contraire wetenschappers aan bod maar die zijn dan nog steeds vrij schaars geweest door de eeuwen heen.

Het niveau van de wetenschap is vele malen hoger dan honderen jaren terug en in dat geval is consensus van meer waarde dan de mening van wetenschappers die zich gehoereerd hebben aan de vervuilende industrie.

idd, wetenschap vordert en verbetert. Maar het is van alle tijden dat je niet a priori kan zeggen dat de meerderheid de waarheid in pacht heeft. Ook al zijn in de -geregistreerde- wetenschapshistoriek slechts weinige gevallen waarin een enkeling het bij het rechte eind heeft, dat weerlegt helemaal niet het feit dat de meerderheid het niet altijd bij het rechte eind heeft. Maw ik wou je er gewoon even betweterig op wijzen dat indien je "de meerderheid van wetenschappers hebben gelijk"-kaart trekt, dat je niet echt een valabel argument gebruikt. En ik weet zeker dat je dat als verstandig mens weet, maar dat je zulke argumentatie gewoon gebruikt om de iets minder slimme kant van de bevolking te overtreffen.

Eveneens is het gebruik van waardebepalingen zoals "hoereren" afhankelijk van welke bril je wil opzetten. Ik zou er ook niet van stom staan - meer nog, ik zie het gewoon gebeuren - dat de eco- kant ook een zeer kapitalistische drijfveer heeft, meer dan een altruistische kant. Een kameraad was onlangs aan het verkopen voor één of ander fytotherapeutisch merk en begon in zijn speech dat de traditionele wetenschap niet geeft om je gezondheid maar om je geld. Heb hem gevraagd of hij zijn producten dan gratis aan mij zou geven en of hij op zijn producten gaat rekenen mocht hij kanker hebben. Het is niet zo dat de ecomotoren goedkoper zijn, de ecologisch verantwoord geteelde biotomaten kosten eveneens een pak meer, etc... Mocht het echt 5 voor 12 zijn, dan zou het zogezegd niet hoererende eco-kamp gewoon alles aan dumpprijzen verkopen. Ik weet alleszins dat mijn aandelen in ecologische bedrijfjes goed boeren, dus zeg ik kom maar op met de angst. Wie kan mij/ons/iedereen bewijzen dat de ecowetenschappers niet zulke aandelen hebben?

Ja, er is een consensus, maar alleen de tijd zal en kan uitwijzen wie gelijk heeft. En idd, je kan best in de tussentijd voorrang geven aan het consensus. Daar heb je meer dan 100% gelijk in. Of de aarde idd opwarmt, dat laat ik echter liever in het midden en ondertussen zal ik proberen te profiteren waar ik kan, en mijn steentje bijdragen waar ik kan.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Afkoeling is fabeltje, global warming blijft harde realiteit

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Maandag leek het er even op dat er ook eens goed nieuws over het milieu was. Volgens een belangrijke wetenschapper zou global warming een pauze nemen en krijgen we nu een afkoeling van 30 jaar. Helaas werden zijn woorden grondig verdraaid door enkele Britse tabloids als de Daily Mail. "Er bestaat in de wetenschap hoegenaamd geen twijfel meer over het feit dat we het klimaat op onze planeet beïnvloeden", zegt Mojib Latif.

Latif kan niet begrijpen dat zijn onderzoek zomaar gebruikt wordt om de tegenstanders van global warming te steunen. Volgens onder meer de Daily Mail zou Latif besluiten dat invloeden uit de oceaan de opwarming van het klimaat verklaren. En de huidige winter zou het begin zijn van een lange, koelere periode.

Eenmalig
De studie stelde een paar jaar geleden wel dat de temperatuur in de oceaan een grotere invloed op het klimaat heeft dan we verwachten. Maar dat betekent niet dat de onderzoekers de bestaande kennis over global warming betwisten. De extreem koude winter is dus niet meer dan toeval. "Het gaat hier om een eenmalig weerfenomeen. Ons onderzoek loopt over een periode van tien jaar. Die twee kan je gewoon niet met elkaar vergelijken", zegt Latif.

Iedereen expert
Latif voegt er in The Guardian nog aan toe dat iedereen denkt een expert te zijn op het vlak van global warming, aangezien we het weer nu eenmaal allemaal ervaren. Sommige media maken het probleem erger dan het is, andere kanalen onderschatten de ernst. "We hebben het hier over een heel complex onderwerp", zegt Latif. Hij geeft toe dat geen enkele wetenschapper global warming voor de volle honderd procent aan broeikasgassen zal toeschrijven, maar de conclusies van het IPCC over de klimaatverandering blijven de harde realiteit. De koudegolf is dus niet meer dan een eenmalige winterprik. (gb)
Had al zo'n vermoeden... Global warming gaat dus gewoon door, ondanks veranderingen op korte termijn.

Het irritante is dat 'klimaatskeptici' dit weer jarenlang gaan misbruiken en alleen de misquotes zullen gebruiken in hun argumenten.

Het irritante is dat 'klimaatskeptici' dit weer jarenlang gaan misbruiken en alleen de misquotes zullen gebruiken in hun argumenten.

Er moet ook een Europese wetsdoorvoering komen dat ontkenning van global warming, net als ontkenning van de holocaust, strafrechtelijke vervolging gaat opleveren.

:roflol:!!!

Het is een keertje koud en er is gelijk sprake van global cooling. Het is een keertje warm en er is gelijk sprake van global warming.

Dit heet ZOMER en WINTER. En ja, het HELE noordelijk halfrond doet hier aan mee.

een keertje koud?????

de bouw ligt al stil van half december

Er moet ook een Europese wetsdoorvoering komen dat ontkenning van global warming, net als ontkenning van de holocaust, strafrechtelijke vervolging gaat opleveren.

kots........niet te hopen dat dit soort bull shit er komt........

Terug
Naar boven