MuscleMeat

Negatieve calorieen in fruit?

Japio

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Speurneus
10.000 likes 10.000 berichten
Waardering
14.131
Er kwam laatst een topic voorbij over de zogenaamde ''negatieve calorieën'' (voeding die meer energie vraagt om te verteren dan het zelf oplevert) Ik ben eens gaan googelen an kwam een lijst met alle producten met ''negatieve calorieën'' tegen en zag tot mijn verbazing dat het ook geld voor vele soorten fruit.

Fruit
Appel
Bosbessen
Veenbes
Grape Fruit
Honing Meloen
Citroen
Mango
Lime
Sinaasappel
Perzik
Ananas
Aardbei
Watermeloen

En hoe zit het dan met de snelle kh's uit fruit?? worden die gebruikt om dat fruit te verteren?? dat zou betekenen dat je bij het eten van dit fruit je geen zorgen hoeft te maken over de snelle carbs :eek:

Ben benieuwt of iemand dit kan verklaren

Grtz ;)

Zeker een interessant stukje inderdaad!

De sneelle kh's in fruit zijn helemaal niet zo snel als je zou denken de Gi index.. ( insuline piek ) ligt lager dan 50 dus zorgt het niet voor een negatieve insuline piek ( ver opslag ) dus over de snelle kh's hoef je je geen zorgen te maken

over de negatieve calorieen.
denk dat het onzin is een kcal is een kcal, voor het verteren ervan heb je idd energie nodig maar die is al berekend in je onderhouds/cut/bulk kcal aantal. dus zou gewoon de kcal tellen.

Van eiwit blijft het minst over. ergens rond de 87% van de kcal.

heb al eens een discussie als deze gevolgd en daarin kwam iemand met het volgende argument:

als negatieve calorieën echt zouden bestaan dan zouden mensen op een eiland met alleen maar wat fruit en groentes gedoemd zijn om te sterven hoeveel ze ook eten. lijkt mij erg onwaarschijnlijk:)

Er zijn vast producten waar negatieve calorieen bij voorkomen maar logisch redenerend denk ik
- Het zal afhankelijk zijn van de bereiding (koken, rauw, etc.)
- Het een geweldige verkoop truuk is voor "nieuwe" dieeten
- Er zeker producten zijn die negatief zijn (enkele benoemd op "ultimate survival" zoals rendieren mos)

Klinkt wel interessant voor afvallers "negatieve calorieeen dieet" z... ideaal marketable ;)

Ben het overigens eens met steven4 ... alle vegetariers zouden dan dood moeten zijn of mega-ecto :D

denk dat het onzin is een kcal is een kcal, voor het verteren ervan heb je idd energie nodig maar die is al berekend in je onderhouds/cut/bulk kcal aantal. dus zou gewoon de kcal tellen.

Wat al berekend zit is je BMR. Dat is wel iets anders dan wat negatieve kcals betekent. Al ben ik zelf niet zeker of negatieve kcals werkelijk bestaan.

als negatieve calorieën echt zouden bestaan dan zouden mensen op een eiland met alleen maar wat fruit en groentes gedoemd zijn om te sterven hoeveel ze ook eten.
Heb je daar een casus van ? :D

@ wilhelm: Vegetariers eten wel bonen en noten (en die bulken van de vet en protein)

• Topic Starter Topic Starter
However, while the concept is popular in popular dieting guides, there is no scientific evidence that any of the foods claimed as negative calorie foods are such[1]. Celery, a commonly cited negative calorie food, actually requires only about 10% of its calorie content to be digested (due to the thermic effect)[2]. The consumption of grapefruit, another commonly cited food, leads to weight-loss simply by taking up space in the stomach that might otherwise go to higher calorie foods.
http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_calorie_food

Vind dit toch wel betrouwbaarder dan andere dubieuze sites.

Die bron refereert naar deze boek: http://books.google.be/books?id=83M...onepage&q=Shepphird, Sari Fine (2009)&f=false

En wat zegt wikipedia bv:

The consumption of grapefruit, another commonly cited food, leads to weight-loss simply by taking up space in the stomach that might otherwise go to higher calorie foods.

Precies, negatieve kcal is gewoon gelul, al is het thermisch effect van sommige voedingswaarde wel een stuk hoger dan andere, neem bv de eiwitten.., die heeft ook een hoger thermisch effect dan carbs bv..
Maar negatieve kcals?? No way!

Komkommer schijnt ook meer energie te verbruiken bij het verbranden dan dat het oplevert.
Hoe het helemaal precies zit weet ik niet, boeit me ook niet. Ik wil genoeg kcal binnenkrijgen om een monster te kunnen worden!:D

De sneelle kh's in fruit zijn helemaal niet zo snel als je zou denken de Gi index.. ( insuline piek ) ligt lager dan 50 dus zorgt het niet voor een negatieve insuline piek ( ver opslag ) dus over de snelle kh's hoef je je geen zorgen te maken

GI zegt iets over de snelheid waarmee je bloedsuikerspiegel stijgt. GI zegt niets over de daaropvolgende insuline stijging, alleen dat waneer de bloedsuikerspiegel snel stijgt er ook snel een insulinereponse volgt

Als je iets wilt weten over de insuline responce moet je kijken naar de GL (glycemic Load) en de II (insuline Index)

---------- Toegevoegd om 22:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:44 ----------

als negatieve calorieën echt zouden bestaan dan zouden mensen op een eiland met alleen maar wat fruit en groentes gedoemd zijn om te sterven hoeveel ze ook eten.

Is ook mijn mening. Als er zo iets is als negatieve calorie in een voedingsmiddel zou je op een 10000+Kcal dieet kunnen gaan en gelijktijdig afvallen.

Laatst bewerkt:
@ wilhelm: Vegetariers eten wel bonen en noten (en die bulken van de vet en protein)

Vegetariërs eten ook dierlijke producten. Ben er zelf één en eet ook bijv. kwark, kaas en soms ei.

Mensen die alleen maar groenten, fruit en peulvruchten eten zijn veganisten.

En je hebt ook veganisten die aan bb'en doen en ook aardig wat spier hebben. Dus je kan er ook groot van worden ;).

• Topic Starter Topic Starter
Komkommer schijnt ook meer energie te verbruiken bij het verbranden dan dat het oplevert.
Hoe het helemaal precies zit weet ik niet, boeit me ook niet. Ik wil genoeg kcal binnenkrijgen om een monster te kunnen worden!:D

Voor degenen die het wel boeit en nog niet weten: in komkommer zitten heel complexe koolhydraten. Je lichaam heeft meer energie nodig om die koolhydraten te verwerken dan dat de komkommer aan energie oplevert.

Off topic conclusie: als fotomodellen nu eens wat minder komkommer zouden eten dan gaan ze er weer als vrouw uitzien.

heb je daar een bron van? blijf het erg discutabel vinden...

Voor degenen die het wel boeit en nog niet weten: in komkommer zitten heel complexe koolhydraten. Je lichaam heeft meer energie nodig om die koolhydraten te verwerken dan dat de komkommer aan energie oplevert.

Off topic conclusie: als fotomodellen nu eens wat minder komkommer zouden eten dan gaan ze er weer als vrouw uitzien.

Heb jij de topic niet gelezen ?

Terug
Naar boven