Maar hoe zal de prijs en performance verhouding ten opzichte dan de Core 2 Quads liggen gok je?
Ik denk dat de Barcelona er behoorlijk bovenuit zal komen. Dit omdat de Barcelona een native Quad CPU is en dus vier cores op één die.
Verder heeft de Barcelona voor iedere core een eigen geheugencontroller.
Dit houd dus in dat wanneer één van de cores het geheugen wenst te benaderen ze geen que hoeven te doorlopen zoals bij de Core 2 Quad is.
Deze dient namelijk eerst een que te doorlopen voordat ze via de geheugencontroller die op het moederbord geplaatst is het geheugen kan benaderen.
In andere woorden zal de Barcelona enorm profiteren van de onboard geheugencontroller. Net zoals de Athlon 64 dat doet eigenlijk.
Het enige nadeel is dat de Athlon 64 geheugenbus nog 64-bit is als ik het goed heb.
De geheugenbus van de Barcelona zal vergroot zijn naar 128-bit. Daar komt nog bij dat de HT bus zoals het heet (HyperTransport) op max 4,2GHz zal lopen. Dit zou betekenen dat het een effectieve bandbreedte van 41.6GB/ps zou moeten kunnen opleveren.
Wat de prijs betreft denk ik dat ze wel degelijk rekening houden met het feit dat de Core 2 Duo nu letterlijk verwoord populairder is.
Kijkend naar de geplande 4Mb cache waarover hij zal bezitten vermoed ik dat dit gedaan is om lager uit te komen in de kosten omdat het vergroten van de cache de processor duurder maakt.
Al met al verwacht ik dat het een behoorlijk goede processor zal worden.
Het feit dat de eerste publieke samples amper gelijk presteren aan wat Intel op dit moment bezit zegt volgens mij nog niets.
AMD heeft tot nu toe nooit spierballentaal uitgeslagen voordat ze een processor op de markt hadden. Zoals ik al eerder zei verwachtte men ook na het testen van de allereerste Athlon 64 samples dat de Athlon 64 een flop zou worden omdat ze redelijk gelijk presteerden aan de Athlon XP's.
En op zich is dit wel verstandig. AMD toont dat ze ergens mee bezig is en dat is voldoende denk ik.
De Penryn lijkt me ook een veelbelovende CPU te worden. Maar persoonlijk zou ik eerder mijn geld inzetten op de Barcelona op dit moment.