Fitness Seller

Nieuwe pc J.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Toch idd maar de Intel C2D optie + mobo erbij gezet.

Yeps, tnx. Ga even op zoek naar een nieuwe socket 939 nonSLI mobo.

In Notepad een briefje tikken. ;)

Gok zo op 1000,-.

Het verstandigste is om niet op het moederbord te bezuinigen.
En who cares dat je een SLI mobo hebt?

Al gebruik je het misschien niet.
Het gaat hem om de kwaliteit van je mobo. Als ik een mobo aanschaf ga ik liever voor de kwaliteit ervan. En of het SLI ondersteund als ik het niet zou gaan gebruiken maakt mij niet zoveel uit.

• Topic Starter Topic Starter
Tweakers.net - Nieuws [ 'Intel verlaagt prijzen al in juli' ]

als de rest evenveel daalt als de Q6600 dan is dat eerder 300euro ofzo :)

Maar dan hoor je in Juli weer dat de prijzen in september flink gaan zakken, zo blijf je bezig. :p

Ik zou voor de X2 6000+ gaan.
Helemaal @ stock is dat ding toch aardig wat sneller.
Vooral @ real life apps ipv Synthetische benchmarks.

Overigens zou ik wat betreft het mobo voor de M2N32-SLI Del gaan ipv het bordje dat je hierboven noemt.

Dat bordje is n.l. een Socket 939 bord en de X2 6000+ heeft een AM2 voetje.
Dus dat gaat niet passen.

Damn, stupid ja. Ik kijk eerst even of ik nu voor AMD of Intel ga. De Intels klokken nl. wel erg bruut over. :)

denk dat ze aan elkaar gewaagd zijn...ik zou gaan voor het goedkoopste.
CPU Charts | Tom's Hardware

hier kun je vergelijken en zien welke programmas je het meeste gebruikt, J.

Toch komt de Intel hier beter uit de bus.

Wat wil je met je PC doen? Ben je een overklokker, anders is PC2-6400 niet nodig en kun je voor PC2-4200 gaan of PC2-5300 (met oog op upgrade naar 1333fsb)

OC'en natuurlijk!!! :d

Het moederbord ondersteund geen 1333fsb toch? Upgraden naar de nieuwe penryn is dus niet mogelijk? Verder waarom deluxe? Heb je de functies wel nodig?

Nope, 1066FSB for now. Maar maybe na een BIOS update?

Op de Deluxe versie zitten standaard al wat meer koeling features. Maar maybe ook features die weg kunnen (die heat pipe) als ik ook de NB met water wil gaan koelen.

ASUSTeK Computer Inc.
ASUSTeK Computer Inc.

Je hebt een 19inch scherm wat betekent dat je 1280x1024 draait? Zou je dan niet bij de 8800GTS 320mb blijven. Die is nice en cheap en draait die res makkelijk voluit. Verkoop je hem eind dit jaar en koop je dan weer een nieuwe. Veel efficienter met je centen!

Ik speel ook veel games en kan niet wachten tot Crysis. Vandaar een DX10 kaart. :)

Het verstandigste is om niet op het moederbord te bezuinigen.
En who cares dat je een SLI mobo hebt?

Al gebruik je het misschien niet.
Het gaat hem om de kwaliteit van je mobo. Als ik een mobo aanschaf ga ik liever voor de kwaliteit ervan. En of het SLI ondersteund als ik het niet zou gaan gebruiken maakt mij niet zoveel uit.

Wat raad jij nu aan dan? Ben zelf altijd Asus fan geweest.

8800GTS is een DX10 kaart. Crysis komt pas in Q4 uit. Ik verwacht dat de 8800GTS hem volledig trekt op jouw res. Echter kun je tegen de kerstdagen een refresh van de huidige generatie kopen. De 8800 is 260E, jouw kaart 340E. De 80E die je dan nu bespaart en later bij de opbrengst van je verkochte 8800 optelt levert je uiteindelijk in Q4 of Q1 volgend jaar een stuk betere kaart dan de 8800 en 2900 tesamen! :)

Een bepaalde generatie aan mobo's van een merk met eenzelfde chipset vallen onder dezelfde kwaliteit. Je kiest een mobo met de features die jij gebruikt! Volgens mij ondersteunt de P5B ook niet na een update 1333fsb. Wil je niet kijken naar een mobo die nu 1333fsb ondersteund en misschien ook DDR3?

Overigens komt Intel in Juli met prijsdalingen die een quadcore aantrekkelijk maakt. Q6600 voor een kleine 300E dacht ik!?

Maar dan hoor je in Juli weer dat de prijzen in september flink gaan zakken, zo blijf je bezig. :p

Nope, 1066FSB for now. Maar maybe na een BIOS update?

MSI heeft pas een nieuw mobo op de markt gebracht (vervolg van de P965 NEO) die gewoon 1333 Mhz FSB ondersteund :)

8800GTS is een DX10 kaart. Crysis komt pas in Q4 uit. Ik verwacht dat de 8800GTS hem volledig trekt op jouw res. Echter kun je tegen de kerstdagen een refresh van de huidige generatie kopen. De 8800 is 260E, jouw kaart 340E. De 80E die je dan nu bespaart en later bij de opbrengst van je verkochte 8800 optelt levert je uiteindelijk in Q4 of Q1 volgend jaar een stuk betere kaart dan de 8800 en 2900 tesamen! :)

Daar heb je een punt ja. Alleen past de waterkoeling nog niet op de 8800 serie. :)

Een bepaalde generatie aan mobo's van een merk met eenzelfde chipset vallen onder dezelfde kwaliteit. Je kiest een mobo met de features die jij gebruikt! Volgens mij ondersteunt de P5B ook niet na een update 1333fsb. Wil je niet kijken naar een mobo die nu 1333fsb ondersteund en misschien ook DDR3?

Zal eens kijken of er nog wat leuks is dan. ;)

Overigens komt Intel in Juli met prijsdalingen die een quadcore aantrekkelijk maakt. Q6600 voor een kleine 300E dacht ik!?

Damn, maar wil niet wachten tot Juli. :D

Ziet er strak uit , zou persoonlijk voor de E6600 gaan. En wat voor merk voeding komt erin? En wat voor HDD en raidopstelling?

Kleine tip:de Catalyst 6.9 installeren , de 965 chipset kon toendertijd niet echt overweg met videokaarten in crossfire opstelling. Met de nieuwe catalyst software is dit opgelost. Als je dat nog van plan bent.

Laatst bewerkt:
Heb nog een Thermaltake 460W voeding liggen, moet genoeg zijn. :)

Damn, stupid ja. Ik kijk eerst even of ik nu voor AMD of Intel ga. De Intels klokken nl. wel erg bruut over. :)

Toch komt de Intel hier beter uit de bus.

Mja zoals eerder Thom is nogal bevooroordeeld.
Al weet ik dat andere sites de E6600 net aan iets trager achten dan de X2 6000+.

Echter dit is met Synthetische benchmarks.
Bij real life performance scheelt het nooit zoveel.

Heb zelf een X2 4800+ tegen een E6600 kunnen zetten.
Vrijwel identiek systeem.
Identieke graka, identieke harddisks (2 x WD Raptor 74Gb)
beide 2 x 2048 Mb geheugen PC 6400.

Wat de uiteindelijke conclusie was dat deze twee systemen nog redelijk gelijkwaardig waren.

Hier en daar was de E6600 iets wat sneller maar dat verschilde amper paar procenten.

Voornamelijk getest waren bijv : Photoshop PaintShop (openen van bestanden, filters), WinRar, Vegas Movie Studio, Multitasking, MySQL en nog hele bende )

ASUS M2N32 SLI Del
Ook een ASUS bord, alleen niet dat bord.

Ikzelf heb de M2N32 SLI Deluxe

Bevalt me heel erg goed.
Stabiel.

Tot nu toe in het drie kwart jaar dat ik hem heb eigenlijk nog nooit een vastloper gehad. (* op 1 x na dat te wijten was aan stukje zelfgeschreven software. :p *)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

ASUSTeK Computer Inc.

Heb nog een Thermaltake 460W voeding liggen, moet genoeg zijn. :)

460W word wel wat aan de krappe kant denk ik.
Vooral als je van plan bent te overclocken.

Hehe, kan me nog herinneren dat ik ooit trots was op mijn 360W voedingkje.
Me collega vond het toen nog overkill.

460W word wel wat aan de krappe kant denk ik.
Vooral als je van plan bent te overclocken.

Hehe, kan me nog herinneren dat ik ooit trots was op mijn 360W voedingkje.
Me collega vond het toen nog overkill.

Tsja, als ik wacht op de Quad core naw wel ja.

Wat ik denk ik toch ga doen. :p

/edit:
Deze combi dus.

Processor:
Intel Core 2 Quad Q6600
Tweakers.net Pricewatch [ Intel Core 2 Quad Q6600 (S775, 4x 2.4GHz, 8MB, 1066MHz FSB, Boxed) prijsvergelijking ]

Mobo:
Asus P5K
Tweakers.net Pricewatch [ Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) prijsvergelijking ]

Dit met het oog op gebruik van Virtual machines op deze toekomstige pc. :)

Laatst bewerkt:
Tsja, als ik wacht op de Quad core naw wel ja.

Wat ik denk ik toch ga doen. :p

/edit:
Deze combi dus.

Processor:
Intel Core 2 Quad Q6600
Tweakers.net Pricewatch [ Intel Core 2 Quad Q6600 (S775, 4x 2.4GHz, 8MB, 1066MHz FSB, Boxed) prijsvergelijking ]

Mobo:
Asus P5K
Tweakers.net Pricewatch [ Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) prijsvergelijking ]

Dit met het oog op gebruik van Virtual machines op deze toekomstige pc. :)

Als je dan echt zwaar wil gaan multitasken wacht dan even op de Barcelona.
De opvolger van de Athlon 64 in het high end segment. De Phenom geheten.

Dat schijnt echt vierkant over de C2D heen te gaan pissen eveneens over de C2Q.

Maar wat wil je met een HT Bus van 4,2GHz:eek:

Aangezien mijn oude pc alweer 2 jaar oud is is het tijd voor een nieuwe.

Mijn huidige setup (XP2600, 1GB pc3200 DDR2 RAM, Asus A7N8X en 9700Pro) voldoet niet echt meer aan de huidige eisen.

Mijn CD en DVD writers, 160GB S-ATA HD, 19" 2ms LCD (Samsung 940BF), 460W voeding en behuizing kunnen nog wel meegenomen worden. De rest moet worden vervangen.

Op dit moment heb ik 't volgende voor ogen:

Processor:
AMD Athlon 64 X2 6000+
Tweakers.net Pricewatch [ AMD Athlon 64 X2 6000+ (AM2, 2x3.0GHz, 2MB, 1000MHz FSB, 125W, boxed) prijsvergelijking ]

Mobo:
Asus A8N-E
Tweakers.net Pricewatch [ Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) prijsvergelijking ]

OF:

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600
Tweakers.net Pricewatch [ Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB) prijsvergelijking ]

Mobo:
Asus P5B Deluxe
Tweakers.net Pricewatch [ Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) prijsvergelijking ]

Verder:

Mem:
2x 1GB PC6400
Tweakers.net Pricewatch [ 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 (Corsair, TWIN2X2048-6400C4) prijsvergelijking ]

Vid:
Sapphire Radeon HD2900 XT
Tweakers.net Pricewatch [ Sapphire Radeon HD2900 XT 512 MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) prijsvergelijking ]

En als toetje waterkoeling: :D
Zalman Reserator 2
Tweakers.net Pricewatch [ Zalman Reserator 2 prijsvergelijking ]

r2_01.jpg

Aangezien de Radein HD2900 net uit is, wacht ik nog heel even met de boel bestellen, de prijzen zullen straks wel gaan zakken. :)

Iemand nog comments?

geld over ofzo??

Tsja, maar de Ati/AMD 2900 maakte zijn beloftes ook niet waar. Benieuwd of AMD hiermee nog een troef achter de hand heeft.

Ze hadden afgelopen jaar dik 600 miljoen verlies geleden, dat moeten ze goedmaken dus ik denk niet de prijs-prestatie verhouding die van Intel gaat overrulen.

Cash van de DBB meeting, maar dat weet de rest niet. :thumbup:

Is de reserator fanless?

Ik heb ook een watercooling...Maar die heeft een fan nodig om de radiator te koelen...

want dat scheelt namelijk erg veel met geluid...

Tsja, maar de Ati/AMD 2900 maakte zijn beloftes ook niet waar. Benieuwd of AMD hiermee nog een troef achter de hand heeft.

Ze hadden afgelopen jaar dik 600 miljoen verlies geleden, dat moeten ze goedmaken dus ik denk niet de prijs-prestatie verhouding die van Intel gaat overrulen.

Cash van de DBB meeting, maar dat weet de rest niet. :thumbup:

Denk dat je je wat de X2900XT redelijk vergist.
Die is nooit bedoeld om de GeForce 8800Ultra te verslaan.
Eerder een soort laatkomer om gelijk te komen met de GeForce 8800GTS
En dat doet hij meer dan prima.

Verder wat de Barcelona betreft. ATI en AMD zijn al nog steeds twee losstaande bedrijven. AMD heeft het alleen wat moeilijk vanwege de overname en heeft moeite om het qua kapitaal te kunnen bijbenen.

Wat de Barcelona betreft ik heb hier wel hoge verwachtingen van.
Van de Athlon 64 werd oorspronkelijk ook niet alteveel verwacht nadat de eerste 1,4GHz lopende samples uitkwamen.

Echter toen die gereleased werd was het een ander verhaal.

Wat betreft de C2D vs de Barcelona.
Intel blaast enorm van de daken wat betreft marketing. Dat is werkelijk het beste punt van Intel. Denk dat er ook maar weinig marketing machines daartegenop kunnen.

Echter als je kijkt hoeveel de C2D voorloopt op de Athlon 64 in praktijk valt het wel mee.

Iig geen 200 tot 400% zoals Intel men graag doet geloven. :-) Dus aannemende dat AMD geen oud product op de markt gaat zetten en de veelbelovende specs van de Barcelona verwacht ik wel dat het goed gaat zitten.

Daarbij is Intel ook een beetje in paniek en hebben ze hun interne geheugencontroller geschrapt en alsnog één op de bridge herkozen.

Is de reserator fanless?

Ik heb ook een watercooling...Maar die heeft een fan nodig om de radiator te koelen...

want dat scheelt namelijk erg veel met geluid...

Geen fan nee. Ennuh; Zalman == silent.

Denk dat je je wat de X2900XT redelijk vergist.
Die is nooit bedoeld om de GeForce 8800Ultra te verslaan.
Eerder een soort laatkomer om gelijk te komen met de GeForce 8800GTS
En dat doet hij meer dan prima.

Verder wat de Barcelona betreft. ATI en AMD zijn al nog steeds twee losstaande bedrijven. AMD heeft het alleen wat moeilijk vanwege de overname en heeft moeite om het qua kapitaal te kunnen bijbenen.

Wat de Barcelona betreft ik heb hier wel hoge verwachtingen van.
Van de Athlon 64 werd oorspronkelijk ook niet alteveel verwacht nadat de eerste 1,4GHz lopende samples uitkwamen.

Echter toen die gereleased werd was het een ander verhaal.

Wat betreft de C2D vs de Barcelona.
Intel blaast enorm van de daken wat betreft marketing. Dat is werkelijk het beste punt van Intel. Denk dat er ook maar weinig marketing machines daartegenop kunnen.

Echter als je kijkt hoeveel de C2D voorloopt op de Athlon 64 in praktijk valt het wel mee.

Iig geen 200 tot 400% zoals Intel men graag doet geloven. :-) Dus aannemende dat AMD geen oud product op de markt gaat zetten en de veelbelovende specs van de Barcelona verwacht ik wel dat het goed gaat zitten.

Daarbij is Intel ook een beetje in paniek en hebben ze hun interne geheugencontroller geschrapt en alsnog één op de bridge herkozen.

OK, thanks. :)

Maar hoe zal de prijs en performance verhouding ten opzichte dan de Core 2 Quads liggen gok je?

Ben toch benieuwd wat er gebeurt als je de quadcore Xeon Tigerton tegenover de Amd Barcelona gaat zetten. de quadcore Xeon Tigerton levert samen met de nieuwe chipset 3x zoveel bandbreedte.

Jammer genoeg werkt dit alleen met duur geheugen. Alleen een groot voordeel is de turboboost , als je een programma hebt met 1 Thread worden de andere cores uitgeschakelt en wordt 1 Core giga versneld.

Maar hoe zal de prijs en performance verhouding ten opzichte dan de Core 2 Quads liggen gok je?

Ik denk dat de Barcelona er behoorlijk bovenuit zal komen. Dit omdat de Barcelona een native Quad CPU is en dus vier cores op één die.
Verder heeft de Barcelona voor iedere core een eigen geheugencontroller.
Dit houd dus in dat wanneer één van de cores het geheugen wenst te benaderen ze geen que hoeven te doorlopen zoals bij de Core 2 Quad is.
Deze dient namelijk eerst een que te doorlopen voordat ze via de geheugencontroller die op het moederbord geplaatst is het geheugen kan benaderen.

In andere woorden zal de Barcelona enorm profiteren van de onboard geheugencontroller. Net zoals de Athlon 64 dat doet eigenlijk.

Het enige nadeel is dat de Athlon 64 geheugenbus nog 64-bit is als ik het goed heb.
De geheugenbus van de Barcelona zal vergroot zijn naar 128-bit. Daar komt nog bij dat de HT bus zoals het heet (HyperTransport) op max 4,2GHz zal lopen. Dit zou betekenen dat het een effectieve bandbreedte van 41.6GB/ps zou moeten kunnen opleveren.

Wat de prijs betreft denk ik dat ze wel degelijk rekening houden met het feit dat de Core 2 Duo nu letterlijk verwoord populairder is.

Kijkend naar de geplande 4Mb cache waarover hij zal bezitten vermoed ik dat dit gedaan is om lager uit te komen in de kosten omdat het vergroten van de cache de processor duurder maakt.

Al met al verwacht ik dat het een behoorlijk goede processor zal worden.
Het feit dat de eerste publieke samples amper gelijk presteren aan wat Intel op dit moment bezit zegt volgens mij nog niets.
AMD heeft tot nu toe nooit spierballentaal uitgeslagen voordat ze een processor op de markt hadden. Zoals ik al eerder zei verwachtte men ook na het testen van de allereerste Athlon 64 samples dat de Athlon 64 een flop zou worden omdat ze redelijk gelijk presteerden aan de Athlon XP's.

En op zich is dit wel verstandig. AMD toont dat ze ergens mee bezig is en dat is voldoende denk ik.
De Penryn lijkt me ook een veelbelovende CPU te worden. Maar persoonlijk zou ik eerder mijn geld inzetten op de Barcelona op dit moment.

Ben toch benieuwd wat er gebeurt als je de quadcore Xeon Tigerton tegenover de Amd Barcelona gaat zetten. de quadcore Xeon Tigerton levert samen met de nieuwe chipset 3x zoveel bandbreedte.

Naar mijn weten is het nadeel van deze constructie nog steeds dat de cores toch de que doormoeten voordat ze het geheugen kunnen benaderen.

Leuke setup J, ik zelf heb ook net een zwik onderdelen besteld. Ik ben gegaan voor een PC die ver wil klokken zonder al te veel geld uit te geven:

* G.E.I.L GX22GB6400DC, 2048 MB, DDR2, PC6400, ..€78,21
* Intel Core 2 Duo, E6600, Socket 775, Boxed €197,42
* GigaByte GA-965P-DS3, Retail €97,83
* Arctic Silver Ceramique Compound 2,5g €1,77
* Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan €35,40

Het mobo + geheugen ondersteunen moeiteloos een 9 x 400 = 3.6 Ghz setup, nu maar kijken of ik het daadwerkelijk haal.
Aangezien jij wat meer geld hebt, zou ik idd voor een p35 bordje gaan , wellicht met wat beter geheugen (pc8500 ofzo met goede micron chips). Ik heb geen idee hoe die passieve Zalman koelt, dat zou anders nog wel eens de bottleneck kunnen zijn.
Als je echt wilt gaan virtualiseren , dan kan (zoals eerder gezegd), de moeite waard zijn om te wachten tot 22 juli. Dan worden de quad cores van Intel rond de 266 dollar , das 4 x 2.4 Ghz. Deze klok je ook wel over tot over de 3 Ghz. Ik zit niet zo in de videokaarten, maar is een 8800 GTS niet een betere keus?

Succes, het samenstellen van computers is altijd een leuke bezigheid he?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven