AndroidHealthClinic

Omstreden congres over holocaust in Iran van start

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
Omstreden congres over holocaust in Iran van start

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In de Iraanse hoofdstad Teheran is maandag een congres over de holocaust begonnen. Het congres is een initiatief van president Mahmoud Ahmadinejad, die de holocaust eerder een mythe noemde en zei dat Israël van de kaart geveegd zou moeten worden. Duitsland, de Verenigde Staten en Israël hebben het congres, dat begin dit jaar al werd aangekondigd, veroordeeld.

Toespraak
Aan het congres nemen volgens het organiserende Instituut voor Politieke en Internationale Studies (IPIS) 67 wetenschappers uit dertig landen deel. In zijn openingstoespraak zei het hoofd van het IPIS, dat is verbonden aan het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken, dat het congres noch is bedoeld om de Holocaust te ontkennen, noch om die te bewijzen.

Hij noemde het tweedaagse congres een gelegenheid om vragen rond de holocaust in vrijheid te kunnen bespreken, ver van westerse taboes en beperkingen die Europese wetenschappers zijn opgelegd.

VoorspelbaarDe Iraanse minister van Buitenlandse Zaken, Manouchehr Mottaki, noemde de buitenlandse kritiek op het congres voorspelbaar en zei dat er geen steekhoudende argumenten tegen het congres zijn.

Een woordvoerder van het Israëlische holocaustmuseum Yad Vashem noemde het congres pseudo-academisch en een afkeurenswaardige poging om van het ontkennen van de Holocaust algemeen gedachtegoed te maken.

wat zijn ze toch lief voor elkaar daar.......

stuur ze eens een paar dagen naar ausswitz

Vrijheid van menigsuiting voor iedereen

Vrijheid van menigsuiting voor iedereen

Hier in Europa is het strafbaar, en gelijk hebben ze.

Ze zouden die President eens een tijdje in Auswitz moeten stoppen, of stuur hem naar Bergen Belzen dat was ook zo'n hel op aarde.

Of laat hem met eens met me opa babbelen, ik denk dat ie hem vermoord

Hier in Europa is het strafbaar, en gelijk hebben ze.
Nee, dat hebben ze niet. Vrijheid van meningsuiting is een algemeen iets. Er bestaat niet zoiets als gedeeltelijke vrijheid van meningsuiting. Elke vorm van censuur, ook al is het op nog zo'n voor de hand liggend iets, en nog zo klein, is mogelijk het begin van het einde van diezelfde vrijheid.

Ook valideer je door censuur juist die mensen en meningen waar de meerderheid niet blij mee is. De gemiddelde complottheorie zou niet bestaan als men altijd complete vrijheid van meningsuiting had -- want er zou simpelweg geen basis voor verzwijging van feiten zijn.

Kortom: men moet altijd alles kunnen zeggen. Als dat mensen kwetst, dan moeten die mensen dat maar via de rechterlijke macht proberen tegen te houden. Maar alleen op persoonlijke titel.

Dit congres moet kunnen verkondigen wat het wil. Want alleen als dat is toegestaan, mogen wij over hen zeggen dat het een stel sufgedoete kamelenbeffers zijn. Zelf je vrijheid van meningsuiting gebruiken om mensen te veroordelen die hetzelfde doen, is namelijk erg hypocriet.

Aan iedere vorm van vrijheid zijn beperkingen gesteld, maar goed in dit geval kunnen wij weinig inbrengen. Het is in Iran niet strafbaar om de holocaust te ontkennen, dus als ze op deze conferentie dat willen doen is dat hun zaak. Of het laakbaar is, dat is een andere discusie.

Over de beperking van vrijheden : Als je oproept tot haat kan je je bijvoorbeeld niet beroepen tot op de vrijheid van meningsuiting. Zo zijn er nog wel meer gevallen waarin de vrijheid van meningsuiting zijn beperkt.

Aan iedere vorm van vrijheid zijn beperkingen gesteld, maar goed in dit geval kunnen wij weinig inbrengen. Het is in Iran niet strafbaar om de holocaust te ontkennen, dus als ze op deze conferentie dat willen doen is dat hun zaak. Of het laakbaar is, dat is een andere discusie.

Over de beperking van vrijheden : Als je oproept tot haat kan je je bijvoorbeeld niet beroepen tot op de vrijheid van meningsuiting. Zo zijn er nog wel meer gevallen waarin de vrijheid van meningsuiting zijn beperkt.

Ik weet dat het zo is. Ik ben het er alleen niet mee eens. In mijn optiek zou elke mening verkondigd moeten kunnen worden, tenzij er een specifiek persoon door beschadigd wordt.

nee want iedereen met een halve braincell weet wat er gebeurd is

Dat is natuurlijk onzin, als jij in zo'n kamp heb gezeten en notabene een president die die gebeurtenissen ontkend, beschadigd dat uiteraard wel mensen, vandaar dat het hier ook strafbaar is

Dat is natuurlijk onzin, als jij in zo'n kamp heb gezeten en notabene een president die die gebeurtenissen ontkend, beschadigd dat uiteraard wel mensen, vandaar dat het hier ook strafbaar is

Het beschadigd die mensen niet. Is er 1 jood die hierdoor niet aan werk kan komen? Die hierdoor geen woning kan krijgen? Die op welk socio-economisch vlak dan ook hinder ondervindt? Nee. Ja, het kan lullig zijn om het te horen dat anderen er anders over denken. Maar censuur toepassen omdat sommige mensen iets niet prettig vinden om te horen, DAT is levensgevaarlijk. Er staat nergens in de Verklaring van de Rechten van de Mens dat men het recht heeft niet beledigd te worden.

Of wordt het mij binnenkort verboden dat ik laat weten ecto's eng te vinden? Daar zou ik misschien wel de gevoelens van onze magere medemens mee kunnen kwetsen! Maar guess what: dat boeit niemand. Daarom slaat het nergens op dat er voor dit ene historische geval een uitzonderingspositie is gemaakt. Dat had gewoon nooit mogen gebeuren.

In Frankrijk mag je de Armeense genocide niet ontkennen. Ik denk dat er nog wel meer uitzonderingssituaties zijn in landen met vrijheid van meningsuiting.

Dat het zo is, betekent nog niet dat het goed is.

Ik weet niet of het recht van vrijheid van meninguiting nou altijd zo goed is. Maar goed zoals jij zegt kom je dan al snel op het gladde ijs van censuur.

Als we op DBB vrijheid van meningsuiting volledig zouden toestaan weet ik in ieder geval dat het al snel het 1 grote teringbende zou worden.:D

Ach, laat ze maar, niemand neemt dit toch serieus.

Er waren trouwens veel protesterende studenten in Iran, een hoopvol signaal.

Nu willen ze zich beroepen op het recht van vrije meningsuiting, maar ivm die deense cartoons? ho maar !!! :rolleyes:

Voor hun wel.

Terug
Naar boven