AndroidHealthClinic

Onderzoek binnen de fitnessbranche

Bezoekers in dit topic

4 Myself

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
22 jan 2008
Berichten
2.483
Waardering
66
Beste Bodybuilders,

Een vriend van me vraagt jullie aandacht voor het volgende:
In het kader van zijn afstudeerstage bij FNV Sport.

Het onderzoek gaat over de haalbaarheid van algemeen geregelde arbeidsvoorwaarden binnen de fitnessbranche. Bij veel sport- en fitnesscentra komt het vaak voor dat werknemers vragen hebben over hun arbeidsvoorwaarden. Als voorbeeld komt vaak naar voren dat opleidingen door werknemers zelf betaald moeten worden, er geen pensioen wordt opgebouwd of dat er onduidelijkheid is over het contract.

En waar kan dit onderzoek nou beter onder de aandacht worden gebracht dan bij DBB....

Ben je zelf werkzaam in de fitnessbranche of ken je iemand die binnen de fitnessbranche werkzaam is dan hoop wij dat je graag mee wilt werken aan dit onderzoek. Meedoen aan dit onderzoek kost je maximaal 5 tot 10 minuten en kan al vanuit je (bureau)stoel. De onderzoeksresultaten komen uit interviews en een enquête. Uiteraard worden alle gegevens anoniem verwerkt.

Uiteindelijk zullen er onderzoeksresultaten naar voren komen, die belangrijk zijn voor mensen die werkzaam zijn in de fitnessbranche EN dus ook voor jou! Om mee te doen aan het onderzoek kun je contact opnemen met ons per mail via: fitness@fnvsport.nl

Wij luisteren graag naar vragen/opmerkingen van jou kant en gaan daar ook zeker iets mee doen. Iedere reactie kan al belangrijk zijn.

Schroom niet, want je kan er zelf ook voordelen bij hebben.
 
(bump) Het is in je eigen belang.
 
Laat maar?
Lijkt me juist handig om mee te werken.

Wil je meewerken?
Laat dit via een PM even weten en ik stuur je de enquête even op!
 
Denk niet dat je veel reactie gaat krijgen.
1) Je post geen link naar de enquête dus hoe verwacht je dat mensen die gaan invullen
2) Het is volledig nutteloos omdat niemand invloed en baat heeft bij het invullen van een enquête over arbeidsvoorwaarden en sociale akkoorden
 
Denk niet dat je veel reactie gaat krijgen.
1) Je post geen link naar de enquête dus hoe verwacht je dat mensen die gaan invullen
2) Het is volledig nutteloos omdat niemand invloed en baat heeft bij het invullen van een enquête over arbeidsvoorwaarden en sociale akkoorden

als die de enquete hier neerzet is die hele enquete gelijk verdoet want iedereen trolled die enquete hard
 
Je kan er de serieuze deelnames toch uithalen? Ik heb trouwens geen idee hoe zo online enquetes werken maar als je de resultaten niet per deelnemer kan zien zou ik gewoon de vraagjes direct hier posten, zo deed ik het vroeger ook.
 
Het onderzoek wordt uitgevoerd namens de vakbond (FNV Sport red).
Vandaar ook mijn profielnaam. Meedoen aan het onderzoek loont uiteraard wel dus.

Verder kan ik het ermee eens zijn met het feit dat het plaatsen van een enquête hier (geen idee hoe dat moet overigens) voor- en nadelen heeft.

Voordeel: Mensen kunnen het makkelijker invullen en daarmee is de respons groter
Nadeel: Mensen kunnen ook sneller antwoorden neerzetten die niet overeenkomen met de werkelijkheid, waardoor het onderzoek niet meer representatief is.

Daarom heb ik gekozen voor de manier om mensen die ook echt bereid zijn om deel te nemen (is ook in hun belang) middels een PM contact op te laten nemen. Op die manier houd je alleen de kwalitatieve deelnames over van het onderzoek. Dit kan dan uiteindelijk alleen maar tot een beter resultaat leiden, lijkt me.

---------- Toegevoegd om 15:48 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:47 ----------

De enquêtes (voor werknemer en voor werkgever) staan bij mij op de pc en kan ik iedere liefhebber daarom ook gelijk toesturen.

Het kost slechts 5 minuten en levert ook nog wat op (onderzoeksresultaat + presentje)!
 
Dat is nog afhankelijk van het budget wat daarvoor vrijgegeven wordt.
We zijn met verschillende dingen bezig, maar er zijn leuke suggesties naar voren gebracht.

Verwacht niet dat het een pen/sticker wordt, maar eerder iets als een handdoek/kaartjes voor een festival (sensation).
 
geef me 50 euro en ik zal 5 minuten van mijn zeer kostbare tijd voor je vrijmaken.
 
Dat is nog afhankelijk van het budget wat daarvoor vrijgegeven wordt.
We zijn met verschillende dingen bezig, maar er zijn leuke suggesties naar voren gebracht.

Verwacht niet dat het een pen/sticker wordt, maar eerder iets als een handdoek/kaartjes voor een festival (sensation).

Een handoek EN een kaartje voor sensation?
 
waarom trollen mensen in dit topic, normaal zijn de enquete topics niet serieus en gay

Deze is wel serieus dus trollen lijkt me hier niet van toepassing
 
Als FitnessFNVsport de arbeidsduur, aantal vakantiedagen, minimumlonen en enkele andere zaken uit de CAO zou willen posten dan hebben we al een beter zicht om feedback te geven.
 
Een handoek EN een kaartje voor sensation?

OF... Zoals ik zei wordt er nog gesproken over de invulling van het presentje, maar zal deze wel de moeite waard zijn.

---------- Toegevoegd om 16:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:18 ----------

Als FitnessFNVsport de arbeidsduur, aantal vakantiedagen, minimumlonen en enkele andere zaken uit de CAO zou willen posten dan hebben we al een beter zicht om feedback te geven.

Er is nog geen CAO, daar is juist dit onderzoek ook reden voor!
 
OF... Zoals ik zei wordt er nog gesproken over de invulling van het presentje, maar zal deze wel de moeite waard zijn.

---------- Toegevoegd om 16:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:18 ----------



Er is nog geen CAO, daar is juist dit onderzoek ook reden voor!

Mijn advies:
arbeidsduur: 50 uren week
motivatie: De sector leunt dicht aan tegen de horeca. Is de arbeidsduur te klein dan werk je automatisch zwartwerk in de hand.
minimumloon: Een beetje hoger dan de horeca.
Klaar is kees
 
Mijn advies:
arbeidsduur: 50 uren week
motivatie: De sector leunt dicht aan tegen de horeca. Is de arbeidsduur te klein dan werk je automatisch zwartwerk in de hand.
minimumloon: Een beetje hoger dan de horeca.
Klaar is kees

Ik denk dat je eerder met goede arbeidsvoorwaarden moet komen om mensen aan het werk te houden en te behouden voor je fitnesscentrum. Op die manier bewaar je de goede kwaliteit van je fitnesscentrum en levert dat meer klanten op. Goede arbeidsvoorwaarden motiveert mensen om voor het werk in de fitnessbranche te kiezen. Door een soort marktwerking krijg je automatisch wel een invulling van de arbeidsduur. 50 uur is too much... 30 - 40 is realistisch.
 
Ik denk dat je eerder met goede arbeidsvoorwaarden moet komen om mensen aan het werk te houden en te behouden voor je fitnesscentrum. Op die manier bewaar je de goede kwaliteit van je fitnesscentrum en levert dat meer klanten op. Goede arbeidsvoorwaarden motiveert mensen om voor het werk in de fitnessbranche te kiezen. Door een soort marktwerking krijg je automatisch wel een invulling van de arbeidsduur. 50 uur is too much... 30 - 40 is realistisch.

Arbeidsduur
Dat je zelfs maar durft denken aan 30 uur :') dan moet iedereen er een tweede job bij pakken. Het is niet dat de werknemers dan 50 uur per week moeten werken hé, ze kunnen gerust een 38 urenweekje draaien.

Het voordeel is dat bepaalde werknemers die meer willen werken om meer te kunnen verdienen dat bij dezelfde werkgever kunnen doen zonder dat ze dit in het zwart moeten doen. De werkgevers in de horeca/fitnessindustrie staan immers niet te springen om een toeslag voor overuren te betalen aangezien ze meestal al niet zo een ruime winstmarge hebben.

In de horeca/fitnessindustrie is het namelijk niet zo dat een werknemer die ziek is of verlof neemt het werk bij zijn terugkomst kan inhalen zoals wel vaak gebeurt bij mensen die een bureaujob hebben. De werkgever moet dus vaak op zoek naar vervanging, en waar denk je dat hij die vervanging haalt? Hij laat mensen in het zwart werken: vaak zijn eigen personeel, maar ook soms familie, vrienden, studenten...

Moest de werkgever de mogelijkheid hebben om zijn eigen personeel het tijdelijke arbeidstekort te kunnen laten opvangen zonder een toeslag voor overuren dan zou hij dit misschien niet in het zwart laten doen en indien hij dit nog altijd in het zwart zou willen laten doen, ontstaat er meer druk vanuit de werknemers die liever niet in het zwart werken omdat ze dan meer pensioen kunnen opbouwen.

Goede kwaliteit van het fitnesscentrum
Daarvoor moet je niet onderhandelen met de werkgevers maar met scholen, instellingen en verenigingen die opleidingen verzorgen met het oog op een job in een fitnesszaak. Het is algemeen bekend dat goed opgeleid personeel in deze sector eerder langs de schaarse kant is.

Goede arbeidsvoorwaarden
Met goede arbeidsvoorwaarden bedoel jij alleen zo een hoog mogelijk loon om zo weinig mogelijk werk te doen, want andere dingen dan dat kan je niet vastleggen in een CAO. Je kan niet eisen van de werkgever dat hij zorgt voor een voldoende uitdagende job die op het lijf geschreven is van eender welke werknemer die hij aanneemt. Als de werkgever goed personeel in dienst heeft dan is het aan hem om te proberen inspelen op de wensen en verwachtingen van zijn personeel in de mate van de mogelijkheden van zijn bedrijf/zaak. Goede werknemers blijven anders niet lang in een zaak waar ze niet graag werken.

Wat het loon betreft is iemand die een gemiddelde zaak heeft in deze sector geen grootverdiener dus ik zie niet waar jij dat extra geld wil halen voor hogere lonen. Als je uiteindelijk meer loon opdringd ga je daar alleen de zelfstandigen pijn mee doen zodat ze nog sneller gedwongen worden hun zaak te verkopen aan Healtcity of failliet te gaan. Dan kan je dus eerder gaan werken voor Oxfam voor eerlijke handel dan voor de vakbond want je vergeet dat achter de grote ketens grote investeringsbedrijven schuilen die kicken op marktaandeel, of dacht je nu echt dat het geld in deze sector nog vlotjes rolt met fitnesszaken die vaak enkele miljoenen euro's kosten en waarvan het materiaal na 10 jaar vaak al goed versleten is?
 
Back
Naar boven