Hmm, dat is een goeie vraag.
Voordelen:
- Het heeft mijn eigen techniek qua bewegen enorm geholpen. Vooral deadlift/squats, dus enerzijds zie ik het achteraf ook als een 1600e investering in mijn eigen kwaliteit/kennis van bewegen. Voorheen kocht ik iedere 15 weken een nieuw schema bij een PT-er (van de gym) voor 240eu. Dus 6-7x zo'n schema had me ook dat bedrag gekost. Zelfs na voor 700e aan PT uren te hebben ingekocht was ik nog aan het kattenrug deadliften, aangezien die PT-er achteraf gewoon echt niet geweldig was. Maarja, wat wist ik als beginner? Dus ergens vind ik alleen dit punt de 1600eu al waard, aangezien het me én die kutvent niet meer betalen heeft opgeleverd én een bak minder blessures + meer progressie.
- Kunt het qua bedrijfsvoering doen.
Nadelen:
- De meeste mensen zoeken hun coach/PT-er vooral uit op formaat en niet op opleiding. Dus eigenlijk kun je beter voor 1600eu blasten, aangezien dat je 100x meer cliënten oplevert dan een mooi Ereps level-4 papiertje.
- Geen enkele sportschool of loondienst constructie wil aan je beginnen aangezien je 'te hoog bent opgeleid', dat soort plekken zoeken mensen met fitvak-A (eigenlijk niet meer dan een beginnerscursus) doordat zij veel goedkoper zijn.
Achteraf gezien vind ik het zakelijk een niet zo makkelijk papiertje om iets rendabels mee te maken. In combinatie met een degelijke voedingscursus zie ik er wel meer nut in, aangezien je dan misschien meer de lifestyle kant uit kunt. Dus mensen én leert bewegen én leert eten. Vind ik het verspild geld? Nee, maar wel om heel andere redenen dan dat ik begon aan die cursus. Zakelijk levert het me bar weinig op, de voedingcursus daarentegen is vele malen meer rendabel. Ik vind het een prima investering in mezelf geweest, dat wel. Was toen ik begon aan de cursus niet per se m'n intentie.