XXL Nutrition

"Onze sociale zekerheid is in gevaar"

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
"Onze sociale zekerheid is in gevaar"

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Antwerps hoogleraar Bea Cantillon.

Zonder dat we er erg in hadden, is onze sociale zekerheid de voorbije decennia een stuk minder sociaal en minder zeker geworden. De Antwerpse hoogleraar Bea Cantillon (UA) trekt in het interview in De Morgen aan de alarmbel: "we stevenen af op een minimale en deels geprivatiseerde sociale zekerheid naar Angelsaksisch model."

Vooral bij laagste uitkeringen neemt armoede toe
Uit de studie 'Postremus inter pares' van het Centrum voor Sociale Studies (CSB) blijkt dat België in het groepje Europese koplanden steeds meer terrein prijsgeeft op het vlak van sociale bescherming. Vooral bij de laagste uitkeringen is dat te merken en neemt de armoede snel toe.

Laagste pensioenen van Europa
De kloof tussen werkenden en uitkeringstrekkers groeit, omdat de uitkeringen achterop hinken op de stijgende welvaart. Dat geldt voor alle takken van de sociale zekerheid. In de gezondheidszorg zijn de bijdragen van de patiënten gestegen tot 25 procent, bij de hoogste in Europa. Het leefloon liep een welvaartsachterstand van 15 procent op, terwijl de pensioenen intussen tot de laagste van Europa behoren. Hetzelfde geldt voor de werkloosheidsuitkeringen.

Cantillon trekt de evolutie door voor de komende twintig jaar. "Als we nu niet ingrijpen, evolueren we regelrecht naar een minimale sociale zekerheid naar Angelsaksisch model", stelt ze. (belga/hln)

Wat stelt mevrouw dan voor? Verhoging van de werkloosheidsuitkeringen en pensioenen?
Velen kiezen nu al bewust voor werkloosheid en prépensioen wat op zich al nauwelijks draagbaar is...

Tot je er gebruik van moet maken. De misbruikers verstieren het voor degenen die als overgang naar een baan weinig andere keuze hebben. WW is dan zelfs een verworven recht, je kan moeilijk eisen dat iemand binnen een dag weer werk heeft als hij ontslagen wordt.

Voordat er discussie ontstaat, misbruik dient hard te worden aangepakt!!!

dat die kloof groter word vind ik opzich wel positief, maar het moet nog wel mogelijk zijn om te leven van een uitkering, zolang dit kan heb ik er geen problemen mee.
tuurlijk is het zuur voor de mensen die een uitkering hebben, maar niet alles in het leven is nu eenmaal plezierig.
maarja, je moet natuurlijk niet verwachten dat je het nieuwste van het nieuwste enzo kunt hebben als je een uitkering hebt en je zult moeten beseffen dat je niet alles kunt wat mensen die werken wel kunnen, zo is het nu eenmaal.

• Topic Starter Topic Starter
Tot je er gebruik van moet maken. De misbruikers verstieren het voor degenen die als overgang naar een baan weinig andere keuze hebben. WW is dan zelfs een verworven recht, je kan moeilijk eisen dat iemand binnen een dag weer werk heeft als hij ontslagen wordt.

Voordat er discussie ontstaat, misbruik dient hard te worden aangepakt!!!

Een uitkering moet enkel de basisbehoeften van een mens dekken, sigaretjes, skireisjes en een gsm moet je maar gaan verdienen...

Met die laatste uitspraak ben ik het overigens 100% eens.

Als de kosten voor levensonderhoud harder stijgen dan de uitkeringen ontstaat er toch een probleem voor sommigen. Dat er uitkeringstrekkers zijn die misbruik maken en een luxe leventje leiden is zeer triest (nogmaals want ik heb inmiddels geleerd dat je zoiets iedere keer moet herhalen :D)
, maar degenen die alleen van hun uitkering afhankelijk zijn kunnen wel eens in een situatie terecht komen waarbij echt de armoedegrens wordt overschreden in negatieve zin.

Het is een vangnet en geen vangkussen, maar als ze het net maken met te grote gaten creeer je een onderklasse die niet eens meer kans maakt om mee te doen. Solliciteren? Beetje lastig als je niet eens de strippenkaart kan betalen om naar de potentiele werkgever toe te gaan. En ja dit soort zaken komen voor.

Het is een vangnet en geen vangkussen, maar als ze het net maken met te grote gaten creeer je een onderklasse die niet eens meer kans maakt om mee te doen. Solliciteren? Beetje lastig als je niet eens de strippenkaart kan betalen om naar de potentiele werkgever toe te gaan. En ja dit soort zaken komen voor.

nicely put :D

Werken moet aantrekkelijk gemaakt worden. Zo zijn er ook mensen met een uitkering die gezien hun situatie minder zouden verdienen, mochten ze weer aan het werk gaan. Een deel daarvan gaat niettemin wel weer aan het werk, min of meer logischerwijs een deel ook niet.

Een misbruiker zal niet gaan werken omdat die meestal al zwart er bij beunt. Velen die in de zogenaamde armoedeval terecht komen is het de eer te na om niet te gaan werken en dus in een uitkering te blijven hangen. In en uitstroom uit de bijstand maakt dat ook wel duidelijk. Jammer genoeg is er een grote groep notoire uitkeringstrekkers die moedwillig een potje van maken (herhaling 2)

kloof groter -> werklozen worden armer -> de fake werklozen willen weer werken -> geld besparen op sociale zekerheid -> minder belastingen betalen

de laatste pijl is verre van gegarandeerd... dit bewijst het verleden waar eerdere meevallers op gebied van inkomsten zelden resulteerden in een aanpassing van de belastingsdruk. (je moet ook weten dat het overgrote deel van de werklozen ook écht werkloos zijn).

maar ik ben het wel eens dat misbruiken _keihard_ moeten worden aangepakt. maar NIET door het hele systeem onderuit te halen met de simplistische redenering van hierboven als argument.

kloof groter -> werklozen worden armer -> de fake werklozen willen weer werken -> geld besparen op sociale zekerheid -> minder belastingen betalen

Ergens in jouw ketting gaat het fout. Ik denk dat jij geen idee hebt hoeveel de meeste zwart bij beunen. Dan is juist de uitkering een leuke aanvulling........

En minder belastingen tja er is altijd ergens wel een gat te vullen dus dat gaat echt niet gebeuren.......

Ergens in jouw ketting gaat het fout. Ik denk dat jij geen idee hebt hoeveel de meeste zwart bij beunen. Dan is juist de uitkering een leuke aanvulling........

En minder belastingen tja er is altijd ergens wel een gat te vullen dus dat gaat echt niet gebeuren.......

ik denk dat je mijn post niet volledig gelezen hebt of hem niet helemaal begrepen hebt :)

(samenvatting: mijn punt is dat verlagen van de werkloosheisduitkering een marginaal verschil zal geven, terwijl een sterke soc. zek. voor alle mensen een zekerheid biedt(what's in a name..)).

ik denk dat je mijn post niet volledig gelezen hebt of hem niet helemaal begrepen hebt :)

(samenvatting: mijn punt is dat verlagen van de werkloosheisduitkering een marginaal verschil zal geven, terwijl een sterke soc. zek. voor alle mensen een zekerheid biedt(what's in a name..)).

Nu heb ik m wel goed gelezen :D Net wakker en had alleen je ketting goed gelezen ............:o

één van de oplossingen zou zijn:
Mensen met een uitkering naar een soort van centrum laten komen ...
Daar hulp geven bij zoeken naar een job bv ... desnoods spelen ze er kaart
de hele dag ... dat ze alleszins niet meer heel de dag hebben om
lekker te gaan zwart werken

eigenlijk is dat nog een goed idee. lekker eenvoudig :).
er moet gewoon een strengere controle komen, dat is alles. er zijn 1001 manieren te bedenken om dat te doen. maar dan zouden ze een deel van het immens logge ambtenaren-apparaat moeten aanporren om beter hun werk te doen..

In Den Haag ( het kan ook een andere stad zijn) heeft de PvdA onlangs een absolute meerderheid behaalt in het gemeente bestuur. Dankzij de allochtone stemmen konden zij deze absolute meerderheid behalen.

Een allochtone gemeenteraadslid heeft onmiddelijk na installatie ervoor gezorgd dat mensen met een uitkering 2 weken langer op vakantie konden.

:rolleyes:

bron : AD

Het CWI bedoel je?

Het wat? In België hebben we het niet in ieder geval ...

Gewoon simpel houden -> iedereen met een uitkering wordt verplicht
daar tussen 8 & 16u te zijn ... Eventueel nog kinderopvang etc erbij
en we zullen eens zien hoe lang er nog mensen geen job 'vinden'

Hier in België is het tegenwoordig al zelfs niet meer verplicht dat je je
stempelkaart laat afstempelen ... dus ze mogen ook nog eens lekker
uitslapen iedere dag.

En dan mogen van mij ook de uitkeringen terug omhoog want zo zie
je dadelijk wie er echt nood heeft aan zo'n uitkering

het CWI lijkt mooier dan het is. Ze sturen iedereen bij bedrijven langs, ook als ze niet voldoen aan het functieprofiel. Werkelozen kunnen op deze manier lekker hun uitkering rekken omdat ze voor de wet aan het 'solliciteren' zijn...CWI's hebben geen winstoogmerk, en geen concurrentie. het zijn ambtenaren en dat merk je aan alles

Terug
Naar boven