XXL Nutrition

Sociale bescherming kost 169 miljard euro

• Topic Starter Topic Starter
Is eigen risico in de zorg naar 650-750 niet een erg botte bijl bijvoorbeeld?

Dat is 60 euro per maand die je maximaal extra kwijt bent. Natuurlijk veel geld, maar dat kost het gewoon.

Op dit moment is het zo dat jongeren, die gemiddeld veel minder geld hebben maar ook vrijwel nooit ernstig ziek zijn, opdraaien voor de ziektekosten voor de gemiddeld veel en veel rijkere zestiger met z'n kwakkelende gezondheid. De realiteit is nu eenmaal dat we niet genoeg geld hebben om alle ziektekosten te betalen, dus lijkt het me het meest eerlijk dat zieke mensen dan iets meer bijdragen.

Je hebt zeker voor een deel gelijk, maar symptoombestrijding kan soms heel reële voordelen hebben. Op dit moment kosten de symptomen van bepaalde gewoonten de maatschappij heel veel geld. Junkfood daargelaten kost roken ons bijvoorbeeld al een flink bedrag, het verhogen van accijns zal het fenomeen waarschijnlijk nauwelijks bestrijden inderdaad, maar een belasting hierop is wel een zo eerlijk mogelijke maatregel. Laat de kostenmakers zoveel mogelijk de kosten betalen.
Ik ben natuurlijk geheel voor een combinatie van aanpakken. Symptoom én oorzaak bestrijding. Investeringen in onderwijs zijn de meest voor de hand liggende maatregelen op dit vlak. Daarnaast denk ik dat revisie van het onderwijs belangrijk is. Wij leven nu aan het begin van het informatietijdperk, geheel nieuwe benaderingen zijn nodig m.b.t. het onderwijs om de jeugd te stimuleren, motiveren en voor te bereiden op hun toekomst. Er is een 'overload' aan informatie waar de jeugd niet op de juiste manier mee om leert gaan. Opdoen van parate kennis is bijvoorbeeld van veel minder groot belang geworden en informatie discriminatie en verwerking des te meer.

Het is duidelijk dat we nu in een overgangsfase zitten op dit vlak.
Overheidsoptreden op het gebied van opvoeding is natuurlijk veel moeilijker.
Ben zelf trouwens voor filosofie als verplicht vak op de middelbare school. (on a side note..) Absurd dat vakken als handvaardigheid, techniek, muziek, tekenen/kunstgeschiedenis en sport behoren tot een verplicht pakket maar filosofie niet. Filo en maatschappijleer van jaar 1 t/m 6 als het aan mij zou liggen.

Roken kost helemaal niet zo veel geld als je kijkt naar de enorme accijns die worden binnengetrokken en het vroeger overlijden van rokers.

Het is veels te complex om overal accijns op te gaan leggen adhv risico's omdat het allemaal niet zo makkelijk te bepalen is. Wat Klaas ook zegt, wat zijn de effecten van hersenafstompende tv, hoe gezond is nou werkelijk vis, al die blabla. Ik denk dat we in NL al meer dan voldoende belasting betalen op alles en iedereen, en vaak betalen we nog 3x belasting op geld waar we al belasting over betaald hebben. Er moet eens wat minder uitgegeven worden ipv meer binnen halen. En dat zegt onze board hippie al helemaal goed in het begin van dit topic, niet iedereen hoeft een scootmobiel omdat ze daar 'recht' op hebben en meer van dat soort ongein. Er wordt zo makkelijk omgegaan met geld, mensen vergeten gewoon dat elke euro die ze krijgen wel door iemand anders verdient moet worden. En degene die het uitdelen lijken dat besef al helemaal niet te hebben. Het is gewoon bizar als je ziet wat voor bedragen je bij de overheid kan wegpeuteren als je een beetje je best doet, en hoeveel geld er over de balk gesmeten wordt door een hoopje incapabele mensen die deel zijn van een groot systeem waar niemand verantwoordelijkheid lijkt te hebben over de miljoenen belastingcenten die uitgedeelt en opgebrast worden. En je doet er vrij weinig aan. Strenge controle klinkt goed maar wie gaat dat toepassen?

Dat wordt nog leuk met de vergrijzing. Ik ga er vanuit dat het middelvinger voor de ouderen wordt.

Dat is 60 euro per maand die je maximaal extra kwijt bent. Natuurlijk veel geld, maar dat kost het gewoon.

Op dit moment is het zo dat jongeren, die gemiddeld veel minder geld hebben maar ook vrijwel nooit ernstig ziek zijn, opdraaien voor de ziektekosten voor de gemiddeld veel en veel rijkere zestiger met z'n kwakkelende gezondheid. De realiteit is nu eenmaal dat we niet genoeg geld hebben om alle ziektekosten te betalen, dus lijkt het me het meest eerlijk dat zieke mensen dan iets meer bijdragen.

Met als gevolg dat voor sommige mensen de zorg gewoon onbetaalbaar wordt. Vandaar het botte bijl idee.

De WW uitkeringen inkorten vermindert niet alleen de uitgaven, maar verhoogt ook de inkomsten omdat de meesten dan gewoon gaan werken, dat vergeten sommigen wel eens. En dan spreek je over heel wat meer miljarden. Ouderen en zieken goed kunnen verzorgen zou prioriteit moeten zijn. Maar wie gezond is moet werken, klaar. Het moet eens gedaan zijn met dat belachelijke pamperbeleid tegenover jongeren, ook schoolverlaters zouden geen cent moeten krijgen imo. Ga ondertussen maar wat kranten verdelen terwijl je wacht op de job van je dromen.

Jongeren krijgen al geen cent, tot je 27ste is er geen recht op een uitkering in principe. Alleen als je ingaat op een aanbod tot scholing of werk heb je recht op een vergoeding, deze is niet gelijk aan bijstandsuitkering in veel gevallen maar afhankelijk van leeftijd en woonsituatie.

Ok, in België krijg je na verlaten school gewoon standaard 300 euro p/m oid, dacht dat dat in Nederland ook zo was, maar niet dus.

voor wat hoort wat natuurlijk, verlaging van uitkeringen in ruil voor werkgelegenheid EN -zekerheid.

t*ring dat is veel geld 169miljard en dan 2/3 naar de ouderen
Wordt leuk over een jaartje of 10-20 dan, ben benieuwd hoe we er dan voor staan, belastingen van 70%?

---------- Toegevoegd om 19:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:59 ----------

Precies, hoeveel mensen heb je in Nederland niet die geen toegang hebben tot onderwijs? Onderwijs is als het aan mij als VVD-er ligt sowieso voorbehouden aan de elite.
Vind ik ook een goed plan, lekker voor de elite laten zodat de rest niet kan studeren en ofwel eieren voor zn geld kiest en k*tbaantjes met een laag inkomen neemt, of lekker de criminaliteit indraait en we Amerikaanse toestanden krijgen.

Niet vergeten het dalende aantal jongeren natuurlijk, waardoor je de groep afgestudeerden die later dit land draaiende zullen moeten houden ook nog eens afzwakt

Precies, hoeveel mensen heb je in Nederland niet die geen toegang hebben tot onderwijs? Onderwijs is als het aan mij als VVD-er ligt sowieso voorbehouden aan de elite.

Geen idee hoeveel mensen geen toegang hebben tot het onderwijs. Wie zijn dat dan en hoe komt het dat ze geen toegang hebben tot onderwijs?

Marketingtechnisch en fiscaal gezien zou de overweging voor de implementering van sociaal-biologische kans benadering intens moeten zijn.

Als bijvoorbeeld een patiënt na z'n 50ste hartfalen krijgt dan moet oprecht de vraag worden gesteld hoe rendabel en realistisch het is om natuurlijke selectie te gaan beïnvloeden om het desbetreffende schepsel er weer bovenop te brengen. Wat immers bij een succesvolle peperdure behandeling ook weer z'n collectieve uitzaaiingen heeft naar verdere vraag naar peperdure zorg hetgeen juist weer van jonge mensen stilstand vraagt terwijl we juist vooruit moeten kijken naar sociaal-biologische hervormingen die congrueren met de wetten der natuur.

Marketingtechnisch en fiscaal gezien zou de overweging voor de implementering van sociaal-biologische kans benadering intens moeten zijn.

Als bijvoorbeeld een patiënt na z'n 50ste hartfalen krijgt dan moet oprecht de vraag worden gesteld hoe rendabel en realistisch het is om natuurlijke selectie te gaan beïnvloeden om het desbetreffende schepsel er weer bovenop te brengen. Wat immers bij een succesvolle peperdure behandeling ook weer z'n collectieve uitzaaiingen heeft naar verdere vraag naar peperdure zorg hetgeen juist weer van jonge mensen stilstand vraagt terwijl we juist vooruit moeten kijken naar sociaal-biologische hervormingen die congrueren met de wetten der natuur.

Sociaal-darwinistische kletskoek verpakt in nette volzinnen. Halve gare praatjesmakers hadden ze als eerste opgepakt die nazi's, gewoon voor de zekerheid.

:roflol:

Gelukkig meen je het niet serieus, want jij hebt toch die kerel met 30k studiefinanciering schuld?

Sociaal-darwinistische kletskoek verpakt in nette volzinnen. Halve gare praatjesmakers hadden ze als eerste opgepakt die nazi's, gewoon voor de zekerheid.

Onzin. Cijfers zijn cijfers en waarden zijn waarden. En denk jij maar niet dat de Duitse oorlog machine in z'n aanloop en gedurende de climax zorgen zou hoeven hebben van opgelegde barrières van mijn kant.

Het probleem hiermee is dat het verband tussen dergelijke programma's en mentale armoede minder makkelijk aantoonbaar is. Maatregelen moeten alleen genomen worden wanneer er een aangetoonde 'boosdoener' is.
Het is natuurlijk ook de vraag hoeveel junkfood bijdraagt aan de maatschappelijke lasten, maar deze bijdrage lijkt me duidelijker.
Onderzoek moet worden gedaan naar of televisie bijvoorbeeld bijdraagt aan het verzuim van schoolwerk, of de televisiekijkers gemiddeld een lager inkomen heeft, lager geschoold zijn.
En zelfs deze onderzoeken zullen geen reëel beeld geven aangezien het net zo goed kan zijn dat de 'minder intelligenten' gewoon gemiddeld meer televisie kijken. Moeilijk te achterhalen of bijvoorbeeld televisie een oorzaak of enkel een gevolg is van mentale armoede.

De overheid moet alleen ingrepen doen op geheel redelijke gronden.

Je kan het beleid wel toepassen op een kleiner schaal en zo kijken of het iets wezenlijks verandert. Met quasi-experimentele studies kunnen we toch redelijke vermoedens krijgen over het oorzaak en gevolg.

voor wat hoort wat natuurlijk, verlaging van uitkeringen in ruil voor werkgelegenheid EN -zekerheid.

haha jij begrijpt er niks van. Je snapt toch wel dat die werkgelegenheid er wel is, maar aangezien het hier luilekkerland is in de bijstand blijven mensen liever bankhangen dan dat ze werken.
Simpele oplossing: het verschil tussen arm en rijk opschroeven, waardoor mensen meer gestimuleerd worden om te werken.

haha jij begrijpt er niks van. Je snapt toch wel dat die werkgelegenheid er wel is, maar aangezien het hier luilekkerland is in de bijstand blijven mensen liever bankhangen dan dat ze werken.
Simpele oplossing: het verschil tussen arm en rijk opschroeven, waardoor mensen meer gestimuleerd worden om te werken.

Eindelijk zinnige woorden.

Maar wie financiert de gevolgen van die ongezonde levensstijl dan? Gewoon de kosten delen met al die mensen die zich wel gezonder voeden? Hoort invloed uitoefenen op je eigen leven ook niet te slaan op bewuster met je gezondheid omgaan en zo niet de financiële gevolgen daarvan niet op anderen afschuiven?

Het volk, zoals het nu gaat, daar is belasting op langer dan 1 uur tv kijken toch niet voor nodig?
Zullen we dat dan ook maar zo met de frituurpan doen?
Na een halfuurtje dat die dan automatisch uitschakelt ofzo.

Of misschien ook op vlees, want hey als de overheid het niet gezond vind moeten wij dat ook maar vinden en ons naar aanpassen.

Over idioterie gesproken he Klaaswitz.

Hij komt inderdaad wel verstandelijk beperkt over. Het arme schaap.

Grapje natuurlijk he, Patrick ;)

Van jou verwacht ik niet eens anders.

Ben je trouwens nog steeds op zoek naar de erkenning van internetvader Klaaswitz? :D
Jammer dat Klaaswitz ook niet op die erkenning wou ingaan toen ik het vroeg, is nogal misterieus.

Beginnerbb en ik hebben een relatie waar stervelingen als jij helemaal niets van kunnen begrijpen.

Terug
Naar boven