Ten eerste is er in Rusland helemaal geen grote weerstand. Anders had ik het wel geweten.
Komop gast, het is een dictatuur waar demonstreren verboden is, maar toch grootschalige demo's waren die keihard neergeslagen werden.
Putin durft tot vandaag nogsteeds de oorlog geen oorlog te noemen.
De huurlingen besloten een muiterij op te zetten waarbij ze in een kolone recht op Moscow af reden en daarbij nauwelijks weerstand kregen. Noch bevolking nog de militairen in Rusland zelf.
En het wel of niet vechten uit verdediging is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Dat is dan wel een heel losse definitie van verdediging.
Anyways, ik heb eens een documentaire gezien over Nederlandse militairen die in Yugo zijn geweest in de 90s. Het kwam er een beetje op neer dat de meesten 20 jarige kneusjes waren die op dat moment een beetje faalden in het leven en daarom maar het leger ingingen. Na een paar maanden Yugo psychisch voor de rest van hun leven helemaal naar de t*ring.
Ik heb zelf wel wat meegekregen van defensie, ik ken nu een hoop oud militairen via mijn huidige werk.
De beschrijving '20 jarig kneusje die faalt in het leven en dan maar bij defensie gaat' is in mijn ogen zeker niet wat je kan gebruiken om de gemiddelde Nederlandse beroepsmilitair te beschrijven.
En anders is defensie een goede plek voor ze geweest om er wel wat van te maken.
Stukje over 'daarna psychisch naar de t*ring' is overigens niet exclusief aan Nederlanders in Yugo. Dat zie je overal, ongeacht afkomst. Iets met veteranen in Rusland die zichzelf massaal in een paar jaar in een graf zuipen.
Nou, ik vraag me af wie daar anno 2024 nog zin in heeft. Het is en blijft een conflict waar EU burgers helemaal niks mee (te maken) hebben. Om daar nu je leven voor op te offeren…
Daar zit niemand echt op te wachten. Maar niemand zat ook te wachten om te vechten in het huidige conflict.
Hoe leg je aan een Rus uit Jelizovo uit dat hij nu moet gaan vechten in een land wat de halve wereld van hem vandaan is, voor een dictator die hij niet mag bekritseren, tegen een land dat zijn thuisland niks misdaan heeft, omdat de dictator een rijk in ere wilt herstellen dat al maar 100 jaar niet meer bestaat.
Om daar nou je leven voor op te offeren...