XXL Nutrition

Optimaal vetpercentage voor spiergroei?

Mikeh18

Freaky Bodybuilder
Waardering
8
Lengte
1m69
Massa
63kg
Vetpercentage
12%
Goeie avond!

Je hoort vaak dat mensen met een laag vetpercentage minder snel groeien en dat een speklaagje de toename in spiermassa vergroot als je traint. Welk percentage moet je ongeveer aanhouden? Ik zit denk ik op 10%, kom erg moeilijk in vet bij maar wil het toch zeker naar een 12-14% brengen. Welk percentage zou je moeten aanhouden in de bulk? Thx!

• Topic Starter Topic Starter
*bump*

Lijkt me dat het maar heel weinig invloed heeft op hoe hard je groeit. Wel is het zo dat een laag vetpercentage en snel spiermassa aanzetten niet echt goed samen gaan, omdat je veel moet eten.

Dus clean bulken is net zo goed als gewoon bulken naar een hoger vet%? Ik zelf heb een laag vetpercentage en ik merk aan mensen om me heen met een hoger vetpercentage dat ze meer/sneller kracht- en massatoename hebben. Dat was de reden voor mijn vraag. Ik eet rond de 3500 kcal maar er wilt maar geen vet bijkomen.

Nee dat zeg ik niet, ik doe zelf bv niet aan langzaam clean bulken omdat je kracht en massa dan ook maar langzaam toeneemt. De reden dat je met sneller bulken sneller sterk wordt is simpelweg omdat je een groter overschot aan calorien hebt waar je dus meer spiermassa van krijgt maar ook vetter van wordt. Maar geen vet bijkomen gaat heel moeilijk worden, zeker als je wil dat het een beetje opschiet...

Oke, dus ik moet nog meer calorieen binnen krijgen. Vind het persoonlijk niet erg om vetter te worden, dan zie ik er nog wat voller uit :) Bedankt voor je antwoord.

Als je krampachtig probeert op X-% te blijven zitten terwijl je probeert te groeien is funest voor je groei. Zorg gewoon dat je groeit, je vetpercentage gaat echt wel mee omhoog. (en zo niet dan haat ik je :))

Bepaalde hoeveelheden vet% beinvloeden je hormoonhuishouding. Zou hier even meer onderzoek naar doen dan kom je wel bij je antwoord.

Bepaalde hoeveelheden vet% beinvloeden je hormoonhuishouding. Zou hier even meer onderzoek naar doen dan kom je wel bij je antwoord.

Klopt je chloresterol gehalte bepaald je testosteron gehalte in je lichaam ik heb ooit gehhord dat je de beste opbouw hebt tussen de 11 en de 13 %

Haat me wazzup ;)

Blokkie naar zo'n antwoord was ik dus op zoek, alleen kan ik nergens een onderzoek vinden die dit aantoont.

Thx voor je antwoord James, ik ga op research ;)

Ik kan me een artikel op t-nation herinneren van dr Berardi dat er geen enkele reden is hoger dan 12% te komen voor spiergroei, en met je voedingsschema te mikken op 1 a 2 kg extra gewicht per maand.

Ook zaken waar je rekening mee moet houden is dat meer vet <=> meer oestrogeen(maw viscieuze cirkel) en extra massa niet gelijk is aan spieren.

hoog vetpercentage is eerder nadelig dan postief voor massa winst

Hoe zwaarder je bent hoe sterker je wordt, als je 10 kg extra vet moet meezeulen scheelt dat wel.

Ik kan me een artikel op t-nation herinneren van dr Berardi dat er geen enkele reden is hoger dan 12% te komen voor spiergroei, en met je voedingsschema te mikken op 1 a 2 kg extra gewicht per maand.

Ook zaken waar je rekening mee moet houden is dat meer vet <=> meer oestrogeen(maw viscieuze cirkel) en extra massa niet gelijk is aan spieren.

hoog vetpercentage is eerder nadelig dan postief voor massa winst

Klopt je chloresterol gehalte bepaald je testosteron gehalte in je lichaam ik heb ooit gehhord dat je de beste opbouw hebt tussen de 11 en de 13 %

MEE EENS !!!!

Het maakt allemaal niet zo heel veel uit. Hoger als 15 % daar zie ik het nut overigens niet van in. Zoals ik al in een ander topic gezegd heb betekent aanzet van vetmassa dat je lichaam meer dan genoeg voedingsstoffen en bouwstoffen binnenkrijgt voor spiermassa. Wat is het nut dan om je zelf verder vet te mesten?

Of je nog goed gaint als je lager zit dan 8% durf ik niet te zeggen, omdat ik zelf meestal rond de 9-11 % zit. De +/- 20 kilo die ik gegained heb kwamen ook bij die percentages er aan. Ik heb wel een periode op 14 procent gestaan, door een tijdje heel veel boven onderhoud te gaan zitten maar als je dan gaat kijken hoeveel je uiteindelijk gegained hebt als je terug komt op een lager bf% dan merkte ik wel dat het geen nut had.

Ben benieuwd waarom, dus leg aub uit.

Als je een (te) hoog bf hebt gaat het cutten ook langer duren.Ik heb op 23.5% gestaan en dat nooit meer:p.Ik groeide als kool ,spiermassa en vetmassa uiteraard.Maar ik groei liever wat langzamer en gecontroleerder dan snel en doelloos maar zoveel mogelijk gainen.Eenmaal klaar met cutten zal je zien dat de winst niet erg groot is en je beter rustig had kunnen bulken waardoor je bf minder snel opliep en je minder hoefde te cutten.Uiteindelijk zal je meer vvm winnen met rustig bulken imo.Ik neem verder aan dat jij niet naar een te hoog bf gaat aangezien dat niet in je genen zit gezien je stats.
Bodybuilding is een lange termijn sport en je weet wat ze zeggen hardlopers zijn doodlopers dus niet teveel naar andere kijken en gewoon trainen en vreten bro !!!;)

Als je een (te) hoog bf hebt gaat het cutten ook langer duren.Ik heb op 23.5% gestaan en dat nooit meer:p.Ik groeide als kool ,spiermassa en vetmassa uiteraard.Maar ik groei liever wat langzamer en gecontroleerder dan snel en doelloos maar zoveel mogelijk gainen.Eenmaal klaar met cutten zal je zien dat de winst niet erg groot is en je beter rustig had kunnen bulken waardoor je bf minder snel opliep en je minder hoefde te cutten.Uiteindelijk zal je meer vvm winnen met rustig bulken imo.Ik neem verder aan dat jij niet naar een te hoog bf gaat aangezien dat niet in je genen zit gezien je stats.
Bodybuilding is een lange termijn sport en je weet wat ze zeggen hardlopers zijn doodlopers dus niet teveel naar andere kijken en gewoon trainen en vreten bro !!!;)

Juist!!!!

Helemaal mee eens!

Terug
Naar boven