Fitness Seller

optimale duur cardio?

munk

Competitive Bodybuilder
Waardering
2
Kan er mij iemand vertellen wat de optimale duur is van een cardiosessie met optimale vetverbranding? En welke hartslag je niet mag overschrijden?

Ik doe telkens sessies van 30-45 minuten, mijn hartslag draait tussen de 130-140. Is dat goed of niet?

Ik ben jullie alvast dankbaar

Je moet ervoor zorgen dat je tijdens de cardio gewoon kan blijven praten (dus niet buiten adem zijn). Na 20 minuten begint het vet verbranden eigelijk pas echt.

bij cardio gaat het dus niet om de duur! maar om de hartslag.. heb je tabelen voor kun je aan de hand van je leeftijd en dergelijke zien bij welke hartslag je optimaal vet aan het verbranden bent...

de duur van de cardio is enkel belangrijk voor het uitrekenen van je dieet...... je berekent met bv: 40 min. cardio jouw cal. behoeft gaat er 500cal onder zitten gooit de eiwitten omhoog en de vetten en koolydragen omlaag...

en tada... je verlies vet :D

Brutez zei:
Na 20 minuten begint het vet verbranden eigelijk pas echt.

Ik zal niet zeggen bullshit, maar ik durf te wedden dat ik kan afvallen met cardio zonder ooit boven de 20 minuten uit te komen.

Cal in vs Cal uit per dag is wat het verschil maakt. Als jij 10 keer 5 minuten cardio zou doen verbrand je ook calorieen en als je ze niet aanvult met extra eten (dus gewoon ondehoudsniveau zonder compensatie) val je af.

Zoek maar eens op HIIT (high intensity interval training)

Ik ben het met Wazzup eens.

Verder is het ook afhankelijk van wanneer je de cardio doet. Op momenten dat het glycogeen 'uitgeput' is, kun je beter geen cardio op hoge intensiteit doen. Dan zou ik niet hoger gaan dan wat je nu al doet.

• Topic Starter Topic Starter
dus de duur hangt af van hoeveel je moet afvallen, en waar zijn zo'n hartslagtabellen te vinden?

tabel staat op je cardio apparaat doorgaans. (of zoek maar in google of alhier)
Normaal iets van 60% tot 80% , mik maar op 70% van 220 - leeftijd.

Vuistregel voor max HF:
220 - (0,9 x leeftijd) = ….. Voor mannen
220 - (0,8 x leeftijd) = ….. Voor vrouwen

Vetverbranding : 40-75% van max HF
U.H.V : 60-85% van max HF
Anaëroob : > 85% van max HF

Ongetraind kun je niet sporten op een hoge HF. Beginners trainen op 40 - 50% van max HF zolang de HF blijft stijgen

wazzup zei:
Ik zal niet zeggen bullshit, maar ik durf te wedden dat ik kan afvallen met cardio zonder ooit boven de 20 minuten uit te komen.

Cal in vs Cal uit per dag is wat het verschil maakt. Als jij 10 keer 5 minuten cardio zou doen verbrand je ook calorieen en als je ze niet aanvult met extra eten (dus gewoon ondehoudsniveau zonder compensatie) val je af.

Zoek maar eens op HIIT (high intensity interval training)

Cal in vs Cal uit per dag is wat het verschil maakt. Alleen welke Cal? De eertse 20 minuten van cardio zijn het vooral die koolhydraten die je verbruikt, na die tijd gaat het lichaam over op vet verbranden. Ook als je te hard fiets of loopt bebruikt het lichaam koolhydraten inplaats van vet.

ook in de eerste 20 minuten verbrand je vet, alleen in verhouding minder. Hoe leger je glycogeendepots, des te meer vet je (relatief) direct verbrandt.

En als ik in de bulk zit kan ik dan Hardlopen???

Wat kan ik dan het beste aanhouden?

Vet verbranden doe je dan vrijwel meteen
Als je maar dat schema van Fitworld aanhoud.
Zelf ben ik 24, en probeer zo tussen de 125 en de 135 te blijven.
Ook in de bulk zou je dit gewoon moeten doen, maar met mate.
Kan nooit geen kwaad...hart en longen blijven dan ook goed in conditie.

Gaap, gaap...
In absolute zin wordt tijdens intensieve cardio meer vet verbrand.
Zelfs als dat nog niet zo is, wordt na HIIT de stofwisseling zodanig versneld, dat je dan meer vet verbrandt.
Bovendien kan je zowel door stevige KT als door HIIT je glycogeendepots legen. Als je na de KT/HIIT geen KH meer neemt, ben je de rest van de dag gegarandeerd meer vet aan het verbranden dan wanneer je dan wel KH inneemt.

Dus.. optimale cardio denk ik 20-30 min op zeer hoog tempo. Je bent een knappe jongen/meisje als je het 45-60 min volhoudt. Bovendien heb je ook na 45 min HIIT last van te veel cortisolproduktie wat niet echt geweldig is.

Espi

• Topic Starter Topic Starter
ja maar op een zeer hoog tempo, dat gaat toch aan je spieren vreten ook? Het is niet moeilijk om 20 kg te vermageren maar om er 10 te vermageren mert zo weinig mogelijk spierverlies is iets anders

Ik denk persoonlijk juist dat HIIT de spieren spaart, omdat het veel meer de spier benadrukt, en Low intensity benadrukt vooral zuurstof. Dus heeft het lichaam een goede reden om je spier te sparen.

denken is leuk, maar bewijs is wat telt. Ik ben voorstander van rustiger tempo voor langere duur, dat is subjectief en werkt wel voor mij.

Ik hoef geen versnelde stofwisseling de rest van de dag, omdat m'n dieet in orde is. Wie zegt dat je lichaam door een versnelde stofwisseling niet aan je spieren vreet?

yep bewijs is er genoeg voor.. persoonlijk vind ik HIIT veel beter dan langere duur

HIIT: "Eet om het potentieel van dit programma en dus je vetverbranding te maximaliseren gedurende het uur na je training niks" Lijkt mij niet echt verstandig als je nog wat van je spiermassa wil overhouden...

(kom maar op met die opmerkingen)

Esperantisto zei:
Gaap, gaap...
In absolute zin wordt tijdens intensieve cardio meer vet verbrand.
Zelfs als dat nog niet zo is, wordt na HIIT de stofwisseling zodanig versneld, dat je dan meer vet verbrandt.
Bovendien kan je zowel door stevige KT als door HIIT je glycogeendepots legen. Als je na de KT/HIIT geen KH meer neemt, ben je de rest van de dag gegarandeerd meer vet aan het verbranden dan wanneer je dan wel KH inneemt.

Dus.. optimale cardio denk ik 20-30 min op zeer hoog tempo. Je bent een knappe jongen/meisje als je het 45-60 min volhoudt. Bovendien heb je ook na 45 min HIIT last van te veel cortisolproduktie wat niet echt geweldig is.

Espi

Volgens mij zit je fout als je zegt 20 min intensief cardio beter is dan 45min op
gemiddeld niveau waar je nog kan praten.
Door de zware inspanning op je beenspieren zet je die in de fik met als gevolg
dat je je beenspieren overtraint.

Het zou me sterk verbazen dat 20min cardio op hoog niveau beter is dan 45 min gemiddeld niveau.
Studies hebben uitgewezen dat optimale cardio tussen de 35 en 50 min ligt
aan gemiddeld niveau.

En stel nu dat je gedurende de dag nog aan gewichttraining doet? Als je enkele uren ervoor je de benen van het lijf gereden hebt kan het wel eens gebeuren dat je gewichttraining er onder lijdt.

JMO

Terug
Naar boven