AndroidHealthClinic

optimale duur cardio?

eddycaminos zei:
ik zou helemaal geen cardio doen in de bulk hoor!

Waarom niet dan? Regelmatig aan cardio doen bevordert de
gezondheid aanzienlijk, je voelt je fitter, traint je hart, goed tegen
allerlei kwalen zoals diabetes.
Bovendien helpt het om dat overtollige vet tijdens bulken enigzins
te verminderen.

3x per week in de bulk, 30 min per dag

Geoffke zei:
Het zou me sterk verbazen dat 20min cardio op hoog niveau beter is dan 45 min gemiddeld niveau.
Studies hebben uitgewezen dat optimale cardio tussen de 35 en 50 min ligt
aan gemiddeld niveau.

[Link niet meer beschikbaar]

Wel jammer dat ik daar de studies zelf niet kan vinden. Maar goed, jij noemt je studies ook niet, dus dat maakt het een ik-zeg-jij-zegt discussie.

HIIT is in ieder geval een alternatief voor al diegenen die liever gras zien groeien dan langzame cardio doen.

PS: http://www.wsu.edu/~strength/hiit.htm geeft wel wat referenties.

ik doe VEEL liever HIIT, scheelt me veel tijd en concentratie ja.... maar ik vraag me af of het inderdaad wel zo fijn is om het op trainingsdagen ook te doen... Enkel op rustdagen cardio werkt op een gegeven moment niet bij mij, ik moet elke dag cardio doen voor optimaal resultaat.... niet iedereen is mesomorph en ook ik heb niet dat geluk. Maar ik wil me best laten overtuigen door foto's met resultaat van HIIT i.p.v. onderzoekjes.

kingnbajam zei:
denken is leuk, maar bewijs is wat telt. Ik ben voorstander van rustiger tempo voor langere duur, dat is subjectief en werkt wel voor mij.

Ik hoef geen versnelde stofwisseling de rest van de dag, omdat m'n dieet in orde is. Wie zegt dat je lichaam door een versnelde stofwisseling niet aan je spieren vreet?

Ik denk dat beide manieren zo zijn voordelen hebben en dat je gewoon moet doen waar jij je goed bij voelt. Met beide manieren kun je je doel bereiken en cardio op een rustig tempo is met het oog op spierverlies waarschijnlijk wel veiliger.

In onderstaand onderzoek wordt aangegeven dat in de herstelperiode voornamelijk vet als brandstof wordt gebruikt. Dit nadat tijdens de oefening zelf voornamelijk glucose als brandstof is gebruikt.

Kiens B, Richter EA.

Copenhagen Muscle Research Centre, August Krogh Institute, University of Copenhagen, DK-2100 Copenhagen, Denmark.

The utilization of muscle triacylglycerols was studied during and after prolonged bicycle ergometer exercise to exhaustion in eight healthy young men. Two days before exercise and in the postexercise recovery period, subjects were fed a carbohydrate-rich diet (65-70% of energy from carbohydrates). Exercise decreased muscle glycogen concentrations from 533 +/- 18 to 108 +/- 10 mmol/kg dry wt, whereas muscle triacylglycerol concentrations were unaffected (49 +/- 5 before vs. 49 +/- 8 mmol/kg dry wt after exercise). During the first 18 h after exercise, muscle glycogen concentrations were restored to 409 +/- 20 mmol/kg dry wt. In contrast, muscle triacylglycerol concentrations decreased (P < 0.05) to a nadir of 38 +/- 5 mmol/kg dry wt, and muscle lipoprotein lipase activity increased by 72% compared with values before exercise. Pulmonary respiratory exchange ratio values of 0.80-0.82 indicated a relatively high fractional lipid combustion despite the high carbohydrate intake. From 18 to 42 h of recovery, muscle glycogen synthesis was slow and muscle triacylglycerol concentrations and lipoprotein lipase activity were restored to the preexercise values. It is concluded that muscle triacylglycerol concentrations are not diminished during exhaustive glycogen-depleting exercise. However, in the postexercise recovery period, muscle glycogen resynthesis has high metabolic priority, resulting in postexercise lipid combustion despite a high carbohydrate intake. It is suggested that muscle triacylglycerols, and probably very low density lipoprotein triacylglycerols, are important in providing fuel for muscle metabolism in the postexercise recovery period.

PMID: 9688636
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/...full/275/2/E332

Interessant stukje, thanks. Ik overweeg om tijdens mn volgende bulk HIIT te doen op rustdagen om vetopslag te verminderen en wellicht spierherstel te bevorderen, alhoewel ik niet zeker weet of het voor dat laatste ook geschikt is.

kingnbajam zei:
Interessant stukje, thanks. Ik overweeg om tijdens mn volgende bulk HIIT te doen op rustdagen om vetopslag te verminderen en wellicht spierherstel te bevorderen, alhoewel ik niet zeker weet of het voor dat laatste ook geschikt is.

Ik vind het herstel met HIIT een beetje het probleem. En dan niet zozeer het herstel van de spieren, maar van het centrale zenuwstelsel. In die zin is HIIT te vergelijken met krachttraining.

Het is vrij belastend voor je zenuwstelsel. Tijdens het bulken kun je wel wat meer hebben dan tijdens de cut, maar je zenuwstelsel heeft ook 'rust' nodig. Door op rustdagen HIIT te doen, kan het zijn dat je symptonen van overtraining gaat ervaren. Dat heb ik uit eigen ervaring ondervonden.

burn zei:
Ik vind het herstel met HIIT een beetje het probleem. En dan niet zozeer het herstel van de spieren, maar van het centrale zenuwstelsel. In die zin is HIIT te vergelijken met krachttraining.

Het is vrij belastend voor je zenuwstelsel. Tijdens het bulken kun je wel wat meer hebben dan tijdens de cut, maar je zenuwstelsel heeft ook 'rust' nodig. Door op rustdagen HIIT te doen, kan het zijn dat je symptonen van overtraining gaat ervaren. Dat heb ik uit eigen ervaring ondervonden.

Kijk, dat wil ik ook duidelijk maken,
hoe je het draait of keert, Hit training en gewichttraining op 1 dag
is naar mijn mening niet gunstig voor de spieren.

Misschien wel als je heel de dag ligt de maffen en te eten, maar
de normale werkende mens... tja

HIIT is leuk als je geen spieren hebt of niks om je spieren geeft...
ALs je spiermassa wil houden moet je op de gewone manier cardio doen. EN na 20 minuten begint het vet verbranden pas echt. Je kan dus beter 1 dag cardio inlassen en dan een uur fietsen en daarna nog even de buik doen, als 4 dagen in de week 20 minuten.

Ik vond persoonlijk hiit ook eerder nefast voor men spiermassa.
Daarbij is het op een lager caloriedieet soms gewoon te belastend ook imo

ik weet dat je voor vet te verbranden je hartslag rond de 130 moet houden

Terug
Naar boven