XXL Nutrition

Opzeggen sportschool na 2e contributieverhoging

MankeNelis

Dutch Bodybuilder
Waardering
1
Hallo,

Ik train nu al zo'n 3 jaar bij een sportschool in de achterhoek, het beviel me prima daar, inderdaad beviel.

Vorig jaar vernam ik al in de nieuwsbrief van hun, wat een klein papiertje is wat op de balie ligt, dat er een contributieverhoging aan kwam ivm de stijgende vaste lasten. Het betrof een verhoging van €2,- per maand. Ok, prima. 3 maanden later opent mijnheer de sportschoolbaas nog een sportschool??? , tja, ik krijg dan het idee dat ze het van de contributieverhoging deels hebben kunnen bekostigen. De vaste lasten gingen toch omhoog? Je ziet dan alsnog ruimte om een andere sportschool te openen? Yep, blijkbaar.

Ok, ok, ik maakte me er verder niet meer druk om, totdat ik in februari dit jaar
wederom zag dat de contributie verhoogt zou worden door, ja alweer, de stijgende vaste lasten plus de aankoop van nieuw apparatuur. Het lijkt dus dat de leden het nieuwe apparatuur kunnen betalen. De verhoging was wederom €2,-

Als je nu denkt dat we erop vooruit zijn gegaan, NEE. De benchpresses zijn niet meer voorzien voor een goede spotterplaats, ja je kunt erachter gaan staan maar je kunt dan alles vanuit je rug gaan tillen, mocht je trainingsmaat het gewicht niet trekken. Niet echt lekker, zeker niet als je al rugklachten hebt. De dumbbells gaan tot 40 KG en ze hebben overal maar 1 setje van! Sluit maar aan in de rij MankeNelis! Een squatrek zou er komen, nou mooi niet, een wat uitgebreidere smith machine staat er!

Nu het volgende, op de site van de sportschool staat dat het nieuw aangeschafte apparatuur (Gym80) tevens als een showroom geldt. Als het dus een showroom is zullen ze een fikse korting krijgen op het apparatuur. Dit was, volgens de nieuwsbrief, toch een reden om de contributie omhoog te schroeven. Ik heb uiteraard de manager erop aangesproken, ik heb tevens aangegeven dat ik per direct mijn abonnement op wil zeggen. Je raadt het al, dat kan dus niet omdat ik een jaarcontract heb. Natuurlijk weet ik wat een contract inhoudt, maar na 3 jaar lid te zijn, 2 contributieverhoging en een behoorlijke downgrade van apparatuur ben ik van mening dat, zeker na een contributieverhoging, je de mogelijkheid moet hebben om van je contract af te zien.

Ik heb het contract ondertekend in de maand november, een aantal jaren terug. In maart verhogen ze de contributie, ofterwijl ik moet dat maar slikken.

Maar moet ik dat wel slikken? Ik heb toch het gevoel dat ik behoorlijk in mijn recht sta om het abonnement op te zeggen.

(Ik ben trouwens niet van plan om me weg te laten schoppen door op een bench te gaan schijten oid, aangezien ik zulke reacties verwacht :D)

ze mogen het volgens mij niet zomaar even 10% verhogen zonder dat jij de mogelijkheid krijgt te veranderen van abonnement :dunno:

Wat voor abbo heb je?
Als je een jaar abbo van jan t/m dec hebt, weet ik niet of je het zomaar op kunt zeggen.

Je kan het wel via een briefje van de dokter doen als het echt niet meer lukt, zeg dat je iets mankeerd ofzo en niet meer mag trainen.

ik weet dat je bij elke verandering van de algemene voorwaarden de kans moet krijgen om je abbonement op te zeggen. dat staat gewoon in de wet en wet gat boven contract...

dit geval vind ik wat moeilijker, ik weet zo een twee drie niet of je in je recht staat

Wanneer je getekend hebt voor een jaar dan ben je gewoon de lul:( , ze zullen prijsverhoging wel in het contract hebben staan. Zo dom zijn die lui niet. Ik zou zeggen als je de ruimte hebt schaf degelijk materiaal aan en begin een homegym, heb je nergens last van. Of er moet nog een goeie gym ergens in de buurt zitten

Lijkt mijn sportschool wel... precies hetzelfde:(
fl**kers

contract

Hallo,

Als jurist kan ik je hierbij wel wat helpen denk ik.

Het basisprincipe is dat een overeenkomst door alle partijen moet nageleefd worden en dat één contracterende partij een overeenkomst niet eenzijdig kan wijzigen.

Een overeenkomst in de gym bestaat uit wederzijdse verbintenissen. De verbintenis van de sportschool is dat u de infrastructuur mag gebruiken. Als tegenprestatie moet u daar een bepaalde prijs voor betalen.

Een overeenkomst kan schriftelijk of mondeling zijn.

Ik neem aan dat je een geschreven overeenkomst hebt? Ga dus eerst eens goed na wat je precies bent overeengekomen, wat er precies in dat contract staat, in het bijzonder over de te betalen prijs. De prijs die je overeengekomen bent is de prijs die je moet betalen, punt.

Een clausule die vermeldt dat de prijs eenzijdig kan gewijzigd worden is in principe niet geldig.

Kijk ook eens goed in die overeenkomst wat er staat over de DUUR van de overeenkomst en de OPZEGMOGELIJKHEDEN. Daar zul je terugvinden wat je precies moet doen om van jouw overeenkomst af te geraken.

Bottom line: je moet je contract naleven, de sportschoolbaas ook. Geen van beide kan eenzijdig wijzigingen aanbrengen.

Vriendelijke groeten,

Krist

awesome

Sportscholen zijn uitzuigers.

Volgens mij kan je je abbonement gewoon opzeggen, je tekent een contract voor zoveel voor euro 1 jaar lang. Dus als je weigert te betalen kunnen ze volgens mij weinig doen.

Allebij de partijen moeten overeenstemmen als ze het contract tekenen, als 1 of meer de contract wil aanpassen moeten ook beide overeenstemmen. Anders pleegd de een contractbreuk ofzo.?

Lijkt me toch stug dat die dude zo maar de prijs kan verhogen zonder dat jij de kans krijgt om je abbo op te zeggen?

Nog nooit meegemaakt.

@ Krist: idd, opzegtermijnen en contractduren kunnen lekker klote zijn, maar neem aan dat een dergelijke opeenhoping van prijsverhogingen daar toch niet zomaar op kan leunen? Dan zou die gast er bij wijze van spreken zomaar 10 euro bij op kunnen draaien per maand en iedereen zit er aan vast, zonder dat ze iets kunnen doen...

Ja hoor, iemand tekent contract voor 20 euro, hij verhoogd het naar 100. Iedereen is de lul, hij is rijk:P

Of zeg gewoon dat je het niet ken betalen, dat endigd het contract ook:P

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb inderdaad een schriftelijke overeenkomst.
Er staat natuurlijk in de algemene voorwaarden dat ze gerechtigd zijn om de contributie te verhogen. Ik vraag me echter af in hoeverre mate dit dan kan. Wat een aantal al zeggen, hij kan dus zo de contributie verhogen met 10 euro per maand als hij wilt. Kassa! Ik begin ook maar een sportschool!

Ik kan me ook iets herinneren dat bij stilzwijgende verlengde abonnementen na 1 jaar, je er altijd onderuit kan. Ik ga die KAFFERS maar weer eens even bellen, werken ze niet mee dan leg ik het voor aan een advocaat (rechtsbijstand).

De homegym is in ieder geval in de maak, binnenkort staat er een mooi powerrack van Bodycraft met bank en olympische halter.

Bedankt voor de reply's, ik houd jullie op de hoogte.

Eff het volgende (als jurist zijnde):

Inderdaad, eerst even kijken of er iets van in staat in de algemene voorwaarden. Staat er niets over in en ook nietin het contract zelf, dan kan het verhogen in principe niet, omdat de originele ovk geldt. Als je die verhoging gaat betalen ga je eigenlijk akkoord met een nieuwe overeenkomst. (ook al wordt er niks getekend).

Stel nou dat wel in de algemene voorwaarden staat dat de contributie verhoogd kan worden:

Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat dit met een heel hoog bedrag gebeurd of meerdere malen in een jaar. Je kan de een beroep doen op de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid. Dan moet er dus gekeken worden of het onder de gegeven omstandigheden redelijk is dat de sportschool eigenaar zijn tarieven verhoogd. (zijn de lasten inderdaad gestegen en is de prijsverhoging redelijk, plus kijken naar de frequentie waar dit mee gebeurt.)

Greets

gewoon niks meer betalen.!

• Topic Starter Topic Starter
Eff het volgende (als jurist zijnde):

Inderdaad, eerst even kijken of er iets van in staat in de algemene voorwaarden. Staat er niets over in en ook nietin het contract zelf, dan kan het verhogen in principe niet, omdat de originele ovk geldt. Als je die verhoging gaat betalen ga je eigenlijk akkoord met een nieuwe overeenkomst. (ook al wordt er niks getekend).

Stel nou dat wel in de algemene voorwaarden staat dat de contributie verhoogd kan worden:

Dan kan het natuurlijk niet zo zijn dat dit met een heel hoog bedrag gebeurd of meerdere malen in een jaar. Je kan de een beroep doen op de beperkende werking van de redelijkheid en billijkheid. Dan moet er dus gekeken worden of het onder de gegeven omstandigheden redelijk is dat de sportschool eigenaar zijn tarieven verhoogd. (zijn de lasten inderdaad gestegen en is de prijsverhoging redelijk, plus kijken naar de frequentie waar dit mee gebeurt.)

Greets

Bedankt voor de toelichting. Ik ga de zaak aanbieden aan mijn advocaat en dan zien we het wel.

Dat het een klote gym is mag duidelijk zijn, een zakelijke instelling is niet maar als je er wekelijks 4 keer over de vloer komt voor 3 jaar lang mag je toch wat anders verwachten. De zin is er al in ieder geval af, moet nog maar zien of ik er nog heen ga.

aanbieden aan je advocaat! wil je hier geld ingaan steken voor die paar euro s! Als je er niet mee eens bent stop gewoon je betalingen en klaar! zoek een andere gym! lijkt mij een veel beter idee!

niet aanbieden aan een advocaat, de overeenkomst wordt eenzijdig verandert. dus opzegging is geoorloofd.
deed het ook wel eens met een mobiele telefoon, wist je dat er een prijsverhoging aan kwam, nam je een dik abonnement (voor enkele maanden) met een vette telefoon. zodra prijsverhoging kwam...zegde ik abonnement op en nam ik een sim only abo maar wel met de dikke foon :P

ik heb weleens een cursusje consumenrecht gehad. En naar mijn menig sta je gewoon in je gelijk. Ze kunnen wel van alles in die overeenkomst zetten maar daar is in NL gewoon de wet voor die je daar tegenbeschermt.
Denk dat je gewoon een keer die gasten moet opbellen en zeggen dat je er anders een zaak van maakt. Die gasten weten ook wel dat ze niet zomaar, zonder jou een andere mogelijkheid te bieden de contributie kunnen verhogen

Terug
Naar boven