XXL Nutrition

Opzeggen sportschool na 2e contributieverhoging

• Topic Starter Topic Starter
aanbieden aan je advocaat! wil je hier geld ingaan steken voor die paar euro s! Als je er niet mee eens bent stop gewoon je betalingen en klaar! zoek een andere gym! lijkt mij een veel beter idee!

Je hebt helemaal gelijk, het gaat me ook niet om die paar euro's maar om het principe.
Het mooie als je een eigen woning hebt is, als je slim bent, er direct een rechtsbijstandverzekering bij neemt. In dit geval kost het mij dus niks. ;)

Verder is de brief al geschreven met mijn redenen opgesomt. Toch goed voor 2 kantjes A4.
De brief afgesloten met:

"Mochten wij hier niet op een vriendelijke manier uit kunnen komen, dan voel ik mij genoodzaakt verdere, juridische stappen te ondernemen."

In afwachting op uw spoedige reactie..... Bladiebladiebla :D

Ik zou sowieso even je contract nalezen om te kijken of zij zomaar de contributie mogen verhogen.

Interessant!:

Wet voor einde stilzwijgende verlenging abonnement

Uitgegeven op maandag 05 maart 2007 om 15:31:10

(Novum) - De PvdA heeft maandag een initiatief-wetsvoorstel ingediend dat een einde moet maken aan de stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten. Volgens de Kamerleden Ferd Crone en Martijn van Dam, die zich hiervoor al langer sterk maken, hebben meer dan zes miljoen mensen last van abonnementen en contracten die zij eigenlijk niet meer willen. Zij blijven hiervoor echter betalen omdat ze vergeten ze op te zeggen.

De PvdA wil consumenten beschermen door het stilzwijgende verlengen van een abonnement met een vol jaar te verbieden. In plaats daarvan moeten er na het eerste contract vervolgcontracten komen van maximaal drie maanden. Ook moet het mogelijk worden om een contract per e-mail op te zeggen. Het gaat om abonnementen op bijvoorbeeld tijdschriften, autopechhulpdiensten, ADSL, boekenclubs, wegenwachtservices, sportscholen, bladen en kranten.

Het plan van maandag sluit ook aan op een eerdere wet van oud-minister van Economische Zaken Laurens Jan Brinkhorst (D66), die vorig jaar stilzwijgende verlenging van contracten in de telecommunicatiesector aan banden legde.

Heeft iemand enig idee waar, in het Burger Wetboek staat, wat de maximale contributieverhogingen mogen zijn? Dit is uiteraard wettelijk geregeld, je verwacht ook dat de manager van de sportschool dit weet. Hij weet het dus niet...:rolleyes:

Bij wijzigingen heb je alle recht om op te zeggen. Dus opzeggen met die handel.

Interessant!:

Wet voor einde stilzwijgende verlenging abonnement

Uitgegeven op maandag 05 maart 2007 om 15:31:10

(Novum) - De PvdA heeft maandag een initiatief-wetsvoorstel ingediend dat een einde moet maken aan de stilzwijgende verlenging van abonnementen en contracten. Volgens de Kamerleden Ferd Crone en Martijn van Dam, die zich hiervoor al langer sterk maken, hebben meer dan zes miljoen mensen last van abonnementen en contracten die zij eigenlijk niet meer willen. Zij blijven hiervoor echter betalen omdat ze vergeten ze op te zeggen.

De PvdA wil consumenten beschermen door het stilzwijgende verlengen van een abonnement met een vol jaar te verbieden. In plaats daarvan moeten er na het eerste contract vervolgcontracten komen van maximaal drie maanden. Ook moet het mogelijk worden om een contract per e-mail op te zeggen. Het gaat om abonnementen op bijvoorbeeld tijdschriften, autopechhulpdiensten, ADSL, boekenclubs, wegenwachtservices, sportscholen, bladen en kranten.

Het plan van maandag sluit ook aan op een eerdere wet van oud-minister van Economische Zaken Laurens Jan Brinkhorst (D66), die vorig jaar stilzwijgende verlenging van contracten in de telecommunicatiesector aan banden legde.

goeie zaak :thumbup:

vergeten op te zeggen en dan gaat de pvda zich ermee bemoeien?
typisch het communisme om zich overal mee te bemoeien

Voor gedetailleerde info over eenzijdige wijziging van algemene voorwaarden naar Nederlands recht, surf naar Kamer van Koophandel en kies in de kolom "Ga direct naar" voor "brochures downloaden".

Tja wij betalen gewoon al jaren hetzelfde jaarbedrag, we betalen dus niet per maand. Contrribuitie verhogen voor vaste kosten is de grootste onzin die je kan verzinnen. Het is waar dat de vaste kosten omhoog gaan naarmate je zaak uitbreid, maar dat wordt normaalgezien gedekt door nieuwe leden (dus groter leden aantal). Dit is gewoon een uitvlucht geweest omdat geld vrij te maken, zoals je zegt voor een etxra sportschool om nóg meer te gaan verdienen. Feit dat hij krachtsporters in de steek laat wijst er ook op dat hij voor het geld gaat, want aan welness people valt 10x meer te verdienen.

Ik zal het morgen es effe precies uitzoeken voor je.

na elke contributie verhoging mag je toch gewoon weg??

als ik jou was, en je hebt niet voor het volle jaar betaald, dan schrijf ik gewoon een brief met een maand opzegtermijn!

moet kunnen

hmm , hij is dus vorig jaar verhoogd en dit jaar verhoogd ,.. oftewel 1x per jaar ?

En er staat dus wel in je contract dat er contributie verhoogd mag worden !

Je kan dus imo vrij simpel erachter komen of je wel of niet in je recht staat , door te kijken wat de max inflatie was van die jaren.

Iig suc6 !

Mijn sportschool verhoogde de contributie zelfs 1-2 weken nadat ik me had aangemeld met € 2,-.
Naar jullie idee zou ik mijn abb. nu ook op kunnen zeggen?

Mijn sportschool verhoogde de contributie zelfs 1 of 2 weken nadat ik me had aangemeld met € 2,-.
Naar jullie idee zou ik mijn abb. nu ook op kunnen zeggen?

tuurlijk...........en anders blijf je gewoon weg; er zijn weinig sportscholen die de moeite nemen om een incassoburo in te huren hoor!

suc6!
:cool:

tuurlijk...........en anders blijf je gewoon weg; er zijn weinig sportscholen die de moeite nemen om een incassoburo in te huren hoor!

suc6!

Voor hun maakt het toch niet uit of ik wel of niet kom opdagen,
Zij halen de contributie toch wel automatisch van mijn bankrekening,
De sportschool waarover het gaat is trouwens Arendse Health Club...

Voor hun maakt het toch niet uit of ik wel of niet kom opdagen,
Zij halen de contributie toch wel automatisch van mijn bankrekening,
De sportschool waarover het gaat is trouwens Arendse Health Club...

Die brabo's ook altijd :D :D

ook voor jou ; kijk ff of er iets over in je contract staat, staat het erin en is het een eenmalige jaarlijkse verhoging conferm de inflatie dan heb je niet erg veel grond om op te staan helaas.

@Klus ;

Vaak hebben sportscholen een jaarcontract waarbij het dus goed om 4 á 500 euro kan gaan , als je dan kijkt dat een incasso bureau maar 15% (meestal ) vd hoofdsom in rekening brengen levert het de sportschool dus toch nog gouw zo'n 500-15%(75) = 425 euro op ;) ,.... toch wel de moeite waard zou ik zo zeggen :D

Het gaat me niet om het geld maar om het principe. Als je de contributie verhoogt en je geeft als reden op dat de vaste lasten zijn gestegen, een maand later open hij een nieuwe sportschool... Dan betaalt de klant daar dus aan mee.
Nu zeggen dat door, wederom de vaste lasten verhoging én de aankoop van nieuwe apparatuur, de contributie omgaat. Prima, maar als je dan leest dat het nieuwe apparatuur als showroom geldt voor dat merk apparatuur, waar je dus een fikse korting op krijgt, al dan niet gratis, kun je dat natuurlijk niet doorberekenen aan de klant.

Als je dan al meer moet gaan betalen voor het nieuwe apparatuur, mag je toch verwachten dat het een verbetering is van wat er al stond. Mooi niet dus. (Lees startpost).

Ze hebben het zelf continue over de algemene voorwaarden, ze mogen een contributieverhoging doorvoeren wanneer zij willen. Heel leuk, maar ze kunnen het dus ook zomaar met 15 euro omhoog gooien. Hier zijn wettelijke regels voor die ze blijkbaar zelf niet weten. Als je de manager ermee confronteert en hij je apatisch staat aan te gapen en alleen maar roept, inflatie! inflatie! Ja inflatie up your ass! Bij inflatie spreken we geloof ik maar over 1 á 2 % verhoging. Ze hadden de redenen voor de contributieverhogingen beter niet aan kunnen geven, dan had ik waarschijnlijk geen poot om op te staan. Nu ligt dat anders.
Tevens staat er in dat dit op een duidelijke wijze middels publicatie plaats vindt. Niet middels een nieuwsbrief die op de balie tussen andere formulieren zit weggestopt. Ik ben er dan ook via andere mensen achtergekomen. Heb je het gehoord, de contributie gaat weer omhoog. Ow nee, waar staat dat? Lekker duidelijk dus.

Dit alles, plus het feit dat de sportschoolhouder een centenneuker eerste klas is, maar dat even buiten zijde :D, voor mij genoeg redenen om mijn contract op te zeggen.
Mochten ze niet mee willen werken en het niet op een vriendelijke manier op willen lossen, dan maar op een wat minder vriendelijke manier.

Mijn opzegbrief is in ieder geval persoonlijk afgeleverd en verwacht toch spoedig een reactie. Ik ga uiteraard ook niet meer naar de gym op te sporten, tot die tijd maar veel cardio en veel chinnen aan mijn carpoort...

Dit alles, plus het feit dat de sportschoolhouder een centenneuker eerste klas is, maar dat even buiten zijde :D, voor mij genoeg redenen om mijn contract op te zeggen.
Mochten ze niet mee willen werken en het niet op een vriendelijke manier op willen lossen, dan maar op een wat minder vriendelijke manier.

Mijn opzegbrief is in ieder geval persoonlijk afgeleverd en verwacht toch spoedig een reactie. Ik ga uiteraard ook niet meer naar de gym op te sporten, tot die tijd maar veel cardio en veel chinnen aan mijn carpoort...

goed opgelost!

suc6 met het vinden van een betere sportschool..........waar zit je ergens in de buurt ( wellicht hebben anderen van het forum een suggestie voor je) ?

Vaak hebben sportscholen een jaarcontract waarbij het dus goed om 4 á 500 euro kan gaan , als je dan kijkt dat een incasso bureau maar 15% (meestal ) vd hoofdsom in rekening brengen levert het de sportschool dus toch nog gouw zo'n 500-15%(75) = 425 euro op ;) ,.... toch wel de moeite waard zou ik zo zeggen :D
Incassobureaus hebben gewoonlijk wettelijk gezien niets te zeggen, je kan ze in principe gewoon negeren.

Handleiding incassobureau en deurwaarder

Regelmatig krijgt Stichting De Ombudsman brieven of telefoontjes van mensen die te maken krijgen met een incassobureau of deurwaarder. Vaak is het onduidelijk wat in zo'n geval uw plichten en rechten zijn en waar u een eventuele klacht kunt indienen. Daarom geven wij u hier algemene informatie.

Incassobureau of deurwaarder?

De verwarring begint al met deze onduidelijkheid. Want er zijn grote praktische en wettelijke verschillen. Een incassobureau heeft geen wettelijke status. Iedereen kan een incassobureau beginnen. Een beperkt aantal is lid van de NVIO, de Nederlandse Vereniging voor Incasso-Ondernemingen.
Omdat een incassobureau geen wettelijke status heeft, mogen zij ook geen dwangmiddelen gebruiken. Zo kunnen zij geen beslag leggen op uw loon, uitkering, inboedel of huis. Zij mogen alleen met brieven u steeds indringender vragen te betalen. Helpt dat niet dan moeten zij een echte deurwaarder inschakelen.

Een deurwaarder heeft wel een wettelijke status. Hij is dan ook aan vele wettelijke regels gebonden. Deurwaarders zijn lid van de Koninklijke beroepsorganisatie van gerechtsdeur-waarders. Een deurwaarder kan wel beslag leggen. Maar vrijwel altijd is daar een vonnis van de rechter of kantonrechter voor nodig. Om de verwarring compleet te maken, blijken de meeste deurwaarder er ook een incasso-afdeling op na te houden. Het komt regelmatig voor dat een deurwaarder niet erg duidelijk is of hij nu als deurwaarder of als incassobureau optreedt. Wij vinden dit kwalijk. Daarnaast treden zij bij de kantonrechter soms op als rechtskundig adviseur, een soort advocaat.

Felix Rothuizen
Kassa-expert

Maar als je twijfeld en het gaat om 500 euro dan gewoon even raad vragen bij een goede jurist.

Terug
Naar boven