AndroidHealthClinic

Overgewicht: Oorzaak en Oplossing

Bezoekers in dit topic

Ik zal hieronder beknopt een uitleg geven over het begrip overgewicht.
In dit artikel heb ik gepoogd om beide
aanpakmethodes objectief weer te geven zonder me te laten leiden door mijn persoonlijke voorkeur.
Belangrijk om te weten is dat het doel hier niet om spiertoename (muscle hypertrophy) gaat, maar om vetafname (lipodystrophy
).

Wat is overgewicht?
Wat is de oorzaak van overgewicht?
Wat is de oplossing voor overgewicht?

Conclusie

--------------------------------------------


Wat is overgewicht?

De definitie van overgewicht hangt af van welke aanpak, oftewel welke school of thought je aanhangt. Er zijn fundamenteel 2 verschillende filosofieën/aanpakmethodes* overheersend in de medische wereld:

1. Calories-in/calories-out hypothesis.

OF

2. Excess fat accumulation hypothesis.

Gezien hun tegengestelde visies en aannames bestaat er onderling een grote conflict en onenigheid over het overgewicht problematiek.

Simpelweg kunnen we stellen dat:

1. Overgewicht een situatie is waarbij onze energie-huishouding uit balans is geraakt (calories-in/calories-out hypothesis).

OF

2. Overgewicht het resultaat is waarbij onze vetcellen overvloedig vet opslaan (excess fat accumulation hypothesis).

Deze twee filosofieën staan min of meer lijnrecht tegenover elkaar wat betreft de definitie, oorzaak en oplossing voor overgewicht. Dit zorgt niet alleen voor verwarring, maar ook voor onverwachte problemen die de situatie alleen maar verergeren.




Wat is de oorzaak van overgewicht?

Nu je onderhand bekend bent geraakt met de twee verschillende 'filosofieën' wil je natuurlijk ook weten wat de basisoorzaak is van overgewicht volgens de twee aanpakmethodes:

1. De oorzaak van overgewicht is te veel eten (calorie in) en te weinig bewegen (calorie out).

OF

2. De oorzaak van overgewicht is een verhoogde insuline niveau als gevolg van
inname van koolhydraten (carbohydrates drives up insulin, insulin drives up fat accumulation).




Wat is de oplossing voor overgewicht?
Volgens methode 1:
Overgewicht kan verholpen worden als de persoon in kwestie minder gaat eten (decrease calorie in) en meer gaat bewegen (increase calorie out).

OF

Volgens methode 2:
Overgewicht kan verholpen worden als de persoon in kwestie drastisch minder koolhydraten gaat eten (decrease carbohydrates intake) zodat zijn/haar insuline niveau gestabiliseerd kan worden en hierdoor zal de huidige vetopslag verbruikt worden (decrease insuline levels, thus fat accumulation).




Conclusie
We zien dus als oplossing voor overgewicht dat:

(1) Aan de ene kant minder (vet) eten de nadruk krijgt en koolhydraten eten positief benadrukt wordt. Hierbij heeft caloriebeperking de voorrang.

(2) terwijl aan de andere kant minder koolhydraten eten de nadruk krijgt en juist wel vet eten positief benadrukt wordt. Hierbij heeft caloriebeperking geen voorrang.


De voorstanders van beide aanpakken gebruiken verschillende argumenten om hun positie te verdedigen/verduidelijken.

--------------------------------------------



*Om overzicht te houden zijn de twee aanpakmethodes in blauw en groen weergegeven.


Opmerking:
De 2 verschillende filosofieën/aanpakmethodes zijn ook bekend onder andere namen, zoals:

- low fat, high carb diet.
- glucosis, glucoses for fuel.
- gluttony and sloth hypothesis.
- “perverted appetite” hypothesis (Louis Newburgh).

etc.

- high fat, low carb diet.
- ketosis, ketones for fuel.
- Lipophilia Hypothesis (oorsprong Gustav von Bergmann, gevolgd door Julius Bauer).
- carbohydrate-insulin hypothesis.


etc.

Literatuur (voornamelijk):
- 'Why we get fat: And what to do about it' - Gary Taubes.
- youtube
 
En nu, ik denk dat de meeste leden dit wel wisten en er zijn nog wel 10 andere theorieën over wat overgewicht veroorzaakt.
 
En nu, ik denk dat de meeste leden dit wel wisten en er zijn nog wel 10 andere theorieën over wat overgewicht veroorzaakt.


Misschien kun je die tien andere theorieën benoemen, inclusief hun oplossingen? Ik zal ze graag in deze topic zien staan.
De reden waarom ik alleen de 2 voornaamste theorieën heb benoemd is omdat verreweg de meeste mensen in deze 2 categorieën passen. Daarom vind ik dat deze twee de meeste aandacht verdienen.

Ook ben ik het niet met je eens dat de meeste lezers (met overgewicht) op de hoogte zijn van het feit dat ze gewicht kunnen verliezen door meer vette maaltijden te eten (low carb/ high fat), in plaats van minder vetten (low fat/high carb).

De ene persoon reageert nauwelijks op de ene aanpakmethode, terwijl de andere methode bij hem/haar juist wel dramatische resultaten laat zien.

Verder zijn de meeste andere theorieën subcategorieën van deze twee methodes en bieden ze alleen een lichte variatie op de hoofdlijnen van twee bovenstaande methodes. Als laatste zijn de andere theorien maar geschikt voor een kleinere percentage van de bevolking, in tegenstelling tot deze twee die meteen de grootste percentage van de bevolking pakt als geschikte doelgroep.
 
Laatst bewerkt:
Misschien geen 10 maar toch wel een aantal.

Leangains, feedingwindow van de maaltijden (feeded en fasted state).
Eat stop eat, triggeren van je lichaam om vet te verbranden.
Toegevoegde fructose in voeding, en hoe dit zorgt voor extra vetopname.
Er zijn ook weer theorieën dat je geen koolhydraten vetten en eiwitten in een maaltijd moet combineren.
En kcals-in vs kcals-uit is natuurlijk ook niet waar, de ene kcal is moeilijker te verwerken voor je lichaam dan de andere. (negatieve calorieën)
 
Bedankt voor de input Fable. Aangezien overgewicht verschillende oorzaken en oplossingen kan hebben, kan ik niemand tegenspreken over hun eigen methodes en aanpak. Mijn motto is, als een bepaalde methode bij jou werkt, dan kun je daarmee gewoon doorgaan. Maar wie bijvoorbeeld geen vooruitgang boekt met een streng dieet en veel bewegen (de conventionele aanpak) kan ook kiezen voor een een normaal dieet met zeer beperkte koolhydraatinname dat misschien betere resultaten geeft (om een voorbeeld te noemen).

eigen ervaring:
Vroeger heb ik de conventionele aanpak geprobeerd; Calorie inname beperken, vooral letten op vetten en suikers. Veel bewegen. Ik verloor wel lichaamsgewicht (15 kilo), maar de keerzijde hiervan was dat ik constant een hongergevoel had. Later heb ik dat gewichtsverlies niet kunnen vasthouden, omdat ik weer net als vroeger begon te eten (jojo-effect).

Momenteel probeer ik juist methode 2 uit op mezelf (low carb, high fat). Wat ik merk is dat ik geen hongergevoel heb en mijn drang naar suikers en zoetigheid is verdwenen. Ook ben ik minder moe dan voor het dieet en ben in 3 weken 4 kilo afgevallen.

Voor mij betekent het dat mijn lichaam letterlijk koolhydraten nodig had om op een zware gewicht te blijven. Nu zit er nauwelijks koolhydraten in mijn voeding (soort atkins dieet) en tot nu toe bevalt het me prima.

Wat voor mij belangrijker is is een houdbare gewicht/levenswijze. Afvallen is de eerste stap, je ideale gewicht vasthouden is de tweede stap.
 
Een vriendin van me was met Atkins begonnen, na paar maanden was ze 20kg afgevallen. Ze was best wel heavy! wat blijkt daarna.....zij was met Atkins gestopt,weer wat kilos aangekomen en nu heeft ze gluten- en lactoseintolerantie....wat ze daarvoor niet had. Toeval? Misschien wel,maar je kan niet je hele leven lang weinig tot bijna geen carbs eten.
Dus wat MIJ betreft, vind ik zulke soorten dieet ongezond (wel werkend).
Ik heb liever low-carb diet, dat je dan rond 20% carbs zit.
 
Back
Naar boven