Fitness Seller

Overtrainen ?

Bezoekers in dit topic

Pieter318

Cool Novice
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
150
Waardering
97
Lengte
1m87
Massa
103kg
Vetpercentage
16%
goedemiddag allemaal,

zoals iedereen hier wel heeft gemerkt zijn de gyms sinds enkele weken dicht. ik heb het geluk gehad dat ik op tijd n barbell en +-100kg heb kunnen aanschaffen. Daardoor kan ik vrij veel oefeningen nog gewoon doen.

vroeger in de gym deed ik om de dag full body omdat ik dan voor m’n gevoel m’n supercompensatie optimaal kun nuttigen.
omdat ik sinds de quarantaine niet veel te doen heb, los van koken, trainen en wat school doe ik eigenlijk elke dag trainen. mijn schema is nu push, legs, pull en daarna begint het weer bij vooraf aan.

Ik train nu dus elke dag en mijn schema ziet er als volgt uit:

dag 1 push
Bench press
Shoulder press
Skull crusher

dag 2 legs
squats
lunges
pistol squats

dag 3 pull
barbell rows
pullups
preacher curl

na deze drie dagen begin ik zonder rust weer een dag 1. Dit is drie weken lang heel goed gegaan, ik maak behoorlijke progressie in kracht en voel me lekker. nu heb ik echter sinds enkele dagen dat ik moeilijker slaap, ik wordt rond 4 uur wakker en lig dan minstens een uur wakker, waarna ik nog een paar uurtjes pak en dan is t klaar weer. nu las ik dat dit kan duiden op overtraining.

Ik heb wel ook toevallig een belangrijke toets deze week. het zou natuurlijk ook daardoor kunnen komen. mijn vraag was of je kunt overtrainen wanneer je elke spiergroep wél twee dagen rust geeft, maar toch elke dag traint. het kan natuurlijk zijn dat je lichaam elke dag metabole stress ervaart en hierdoor moeilijker rust vind.

ik hoor graag jullie ervaringen,

groetjess
pietertje proteine
 
ik hoor graag jullie ervaringen,
Mijn ervaring is dat overtraining een begrip is dat bij veel mensen te gauw en te vaak uit de kast wordt gehaald. Wanneer je een paar dagen wat moeilijker slaapt dan pas je, indien nodig, het een en ander aan. De gemiddelde trainee zal overtraining niet meemaken. Mijn tip bij het gros van de lieden die toch twijfelen;

- zorg dat je fris blijft en gemotiveerd
- pas autoregulatie toe
- blijf uit de buurt van failure of doe dit met mate
 
En af en toe een rustdag kan ook geen kwaad. Lekker man ipv maar altijd aan het trainen zijn.
 
Als je minder slaapt zou ik eerder denken dat de dagelijkse fullbody een zwaardere systemische belasting was en je nu eens herstel/energie over hebt. Kun je niet uit bed komen sochtends? Slechte libido? Onregelmatige rusthartslag? Depressief gevoel? Voel je je gesloopt?

Hoe gaan de trainingen zelf? Hoeveel sets en hoe extreem ga je tot failure? Kun je gewichten die je gewent bent niet meer hanteren? Is het een enorme last om de trainingen maar door te komen? Ben je nog gemotiveerd?
 
Het kan door het verzetten van de klok dat je lichaam nog even moet wennen aan je nieuwe ritme. Overtraind raak je niet in een weekje, dat is echt een proces van maanden pushen en is niet alleen een beetje slecht slapen. Niet druk maken, pak een dagje rust als je dat lekker vindt en ga er tegenaan.
 
Overtraining volgens Lyle (McDonald):

Overtraining occurs when there is a long-term imbalance between the training load and recovery processes that, for a given athlete, leads to a decrement in performance that takes more than 2-3 weeks to return to normal.

En

overtraining only occurs if it takes longer than that roughly 2-3 week period to get back to or past your previous performance level.
 
Ik denk wel dat je sneller overtraint kunt worden nu je anders bent gaan trainen. Je lichaam heeft niet echt de tijd gehad om aan het nieuwe programma te wennen.
Ik train ook iets anders en daardoor ook zwaarder én ervaar nu een beetje hetzelfde. Pijntjes die blijven en langer vermoeid.
 
Overtraining volgens Lyle (McDonald):

Overtraining occurs when there is a long-term imbalance between the training load and recovery processes that, for a given athlete, leads to a decrement in performance that takes more than 2-3 weeks to return to normal.

En

overtraining only occurs if it takes longer than that roughly 2-3 week period to get back to or past your previous performance level.

Dit zegt iets over de duur van herstel na overtraining. Echter als iemand lang overtraint is, kan dit een heel stuk langer duren dan 3 weken. Ga maar uit van de periode dat er te zwaar is getraind plus 3 weken. Zeker bij conditie sporten als fietsen, lopen etc. Combinatie van sporten maakt dat de atleet de eerste symptomen van te zwaar trainen niet bemerkt en doorschiet in overtraint zijn.
TS lijkt me mooi op tijd om voldoende bij te kunnen sturen.
 
Nee, dat geeft aan dat je pas over overtraining kan spreken als je een langere periode (in dit geval 2-3weken) de genoemde symptomen heb of dat je langer dan 3 weken nodig heb om op "normaal"" niveau te komen. Zicht niets over de duur van de overtraining. En ja. hoe langer je overtraind ben des te langer zal dit laatste duren.
 
Mijn ervaringen:

Toen ik begon met bodybuilding was ik 17 jaar. Ik trainde toen met een split schema en groeide als kool binnen een paar jaar tijd. Ik ben geloof ik van 63-64 KG naar 68 KG gegroeid (ik ben natural). Ik heb toen nooit last gehad van ‘overtraind’ zijn of verschijnselen gehad. Natuurlijk speelt leeftijd daar ook een rol in. Wellicht had de split schema daar ook mee te maken. Ik zal je vertellen waarom ik dat denk.

Vorig jaar ben ik na een tijd niks te hebben gedaan weer begonnen met bodybuilding. Ik ben dit keer begonnen met een full-body schema. 3x per week zwaar trainen en ik ben weer bijna op het niveau uit mijn jeugd. Wat mij nu opvalt is dat ik wel vaker ‘erg’ moe ben na een training. Ik moet zeggen dat ik wel snel gain in kracht en omvang en tijdens een training ook hard en gefocust train. Maar het valt me wel op dat ik echt kapot ben na zo’n training en als je dit 3x per week doet dan kun je je voorstellen dat je op een gegeven moment ‘blijvend’ moe bent. Althans zo heb ik het ervaren de laatste maanden.
Nu train ik al 6 weken niet door de corona en mijn gebroken duim waar ik herstellende van ben. Ik voel me minder moe en energieker (klinkt gek). Dit is wel een teken dat ik of teveel of te hard heb getraind afgelopen maanden. Dit betekend dat wanneer ik dadelijk weer start hier rekening mee moet houden.
Was het overtraind zijn? Dit weet ik niet maar ik hoop dat je een balans kunt vinden in je rust en trainen.
Ik zeg overigens niet dat een split schema beter is dan een full body (of andersom).

succes!
 
Herkenbaar Brab0 merk nu zelf ook dat ik misschien na 4 of 6 weken een rustige week nodig heb.
 
Zit met een gelijkaardige situatie.

Ga bijna dagelijks tot failure (de laatste set per oefening meestal) omdat ik wil progressive overladen. (Niet dat dat nadrukkelijk een onderdeel is van de workout maar ik behaal het progressieve overloaden zelf niet meer met micro loading)

Bepaalde gewichten die ik kon hanteren zijn niet meer mogelijk. Op deadlift blijf ik wel nog groeien.

Heb al maanden geen dag rust gepakt en dacht dat overtraining een excuus was voor bepaalde om niet hard te trainen.

Maar de resultaten komen niet binnen en ik kamp ook wel met extreme stress laatste maanden = slecht slapen.
 
Laatst bewerkt:
Zit met een gelijkaardige situatie.

Ga bijna dagelijks tot failure omdat ik wil progressive overladen. (Niet dat dat nadrukkelijk een onderdeel is van de workout maar ik behaal het progressieve overloaden zelf niet meer met micro loading)

Bepaalde gewichten die ik kon hanteren zijn niet meer mogelijk. Op deadlift blijf ik wel nog groeien.

Heb al maanden geen dag rust gepakt en dacht dat overtraining een excuus was voor bepaalde om niet hard te trainen.

Maar de resultaten komen niet binnen en ik kamp ook wel met extreme stress laatste maanden = slecht slapen.
Niet meer elke keer tot failure trainen is de oplossing.
 
Niet meer elke keer tot failure trainen is de oplossing.
Heb echt het gevoel dat ik voor niks train dan 😅.

Zal dat eens proberen, kreeg net ook het advies voor een deload week.
 
Heb echt het gevoel dat ik voor niks train dan 😅.

Zal dat eens proberen, kreeg net ook het advies voor een deload week.
Met 2-3 reps over zelfs niet? Kan soms nog wel tot failure gaan, ook om te kijken hoeveel je nu kunt, maar meestal een paar reps er van af blijven. En zeker niet elke keer met alle oefeningen.
 
Met 2-3 reps over zelfs niet? Kan soms nog wel tot failure gaan, ook om te kijken hoeveel je nu kunt, maar meestal een paar reps er van af blijven. En zeker niet elke keer met alle oefeningen.
Normaal gezien laat ik altijd 2 reps in de tank maat heb t over het progressive overloaden. Als dat niet lukt vind ik de training zonde.

Maar denk dat ik even moet deloaden en terug moet opbouwen vanaf daar, zal ook wel helpen voor mijn pezen en gewrichten die al lange tijd kut doen
 
Mooi schema. Overtraining lijkt me niet. Of doe je mega veel setjes? Zou trouwens wel iedere vierde dag rust pakken. Niet persé voor rust maar wel om op nog hogere intensiteit je ub te kunnen trainen. Succes
 
Back
Naar boven