XXL Nutrition

Paar vragen mbt voedsel ed.

tsk-mil

Novice
Waardering
0
Allereerst wil ik ff mededelen dat ik zeer veel informatie met de search functie tot me heb genomen en daarom wil ik u, alle leden die dit mogelijk hebben gedaan van harte bedankten.

Maar ik zit nog een met een paar simpele vragen...

Er wordt hier gesuggereerd dat appelazijn goed voor je vetverbranding etc is, niet dat ik zodik ben ofzo maar heb toch maar een flesje appelazijn gekocht bij 'de Tuinen'. (vandaag ff met komkommer gegeten.. en ik moet je zeggen, het is afschuwelijk... maarja smaak is een bijzaak of niet :P) Ik heb vandaar ook meteen een zak dextrose gekocht...

Schematje:

+-7:00 wakker, meteen 30gram eiwitshake (24gram eiwitten) + 30gram dextrose? is dit ok? + centrum multivitamin.

+-7:30 bord brinta met melk, eventueel azijn door brinta?
Wanneer moet ik appelazijn 'drinken'?

is mijn zo ochtend schematje in orde? of kan ik ook beter na brinta een banaantje eten?

Voor het trainen, eet ik gewoon een warme maaltijd.. meestal rijst/kip etc...

Maar schematje na training:

meteen in de auto ofzo na de training
30gram eiwitshake + 30gram? dextrose.. normaal eet ik altijd een banaantje na de training.. is dat nog nodig?

En als ik thuis ben eet ik weer een warme maaltijd (zelfde als voor de training) en dan voor het slapen een kwarkje ofzo..

is dit ook ok? moet ik savonds ook appelazijn 'drinken'?

En jaja vele zullen zeggen je mist lijnzaadolie.. heb nog niet de mogelijkheid gehad om het te kopen (ben niet zo lang geleden begonnen met trainen, en wil nu serieus op me eten letten) maar als ik lijnzaadolie heb.. wanneer moet ik dat sochtends eten/drinken? ik bedoel, voordat ik een eiwitshake neem? of na eiwitshake voor vitaminepil? etc etc en savonds? is dat niet een beetje te veel? ik bedoel ik let wel op me eten.. maar niet dat ik helemaal geen vet meer binnen krijg... :P

Enne wat is beter, verzadigde of onverzadigde vet?

ohja mijn gegevens als dat nog boeit:
leeftijd 18jaar (1 maand 18 nu)
kilo 73
lengte 1.85 ofzo

Het is een beetje lange post geworden, excuses daarvoor.

Laatst bewerkt:
Ik zou die appelazijn inruilen voor lijnzaadolie. Appelazijn is nou niet echt belangrijk. Sochtens zou ik geen dextro pakken en na het trainen zou ik minimaal 40 gram dextro en een banaan pakken of alleen dextro maar dan rond de 70 gram (+ eiwitten uiteraard). Als je lijnzaad wil gaan doen kan je dat het beste tijdens je brinta maaltijd innemen en voor het slapen gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Brutez zei:
Ik zou die appelazijn inruilen voor lijnzaadolie. Appelazijn is nou niet echt belangrijk. Sochtens zou ik geen dextro pakken en na het trainen zou ik minimaal 40 gram dextro en een banaan pakken of alleen dextro maar dan rond de 70 gram (+ eiwitten uiteraard). Als je lijnzaad wil gaan doen kan je dat het beste tijdens je brinta maaltijd innemen en voor het slapen gaan.

ahja bedankt, hmm anders neem ik appelazijn wel in de middag met een komkommertje? of gewoon helemaal geen appelazijn?

ohja, moet ik ook op de dagen dat ik niet train dextrose in me eiwitshake doen voor het slapengaan?

EN ik heb vandaag een maatbekertje gekocht, er staat grammen op voor meel en suiker.. als ik 40gram dextrose wil.. dan moet ik toch gewoon naar suikergram kijken? hmm hoe zit het bij eiwitdan? ook naar suiker of dan weer naar meel?

Laatst bewerkt:
Brutez zei:

Joh is dat niet wat heel veel dextro 0,8xVVM was toch genoeg ? :eek:
en dan 1:2 proteine:dextrose

Btw, drink het langzaam op dat dextro drankje, anders ga je gigantisch maagpijn krijgen.

MightyDuck zei:

Btw, drink het langzaam op dat dextro drankje, anders ga je gigantisch maagpijn krijgen.

Oeh, interessante tip, bedankt.

maar daarom 30 gram, ik had gelezen dat te veel dextro niet goed is enzo.. ik dacht 30 gram is wel genoeg :P

MightyDuck zei:

Nee joh, dat lijkt maar. 0,8 is wel een bekend getal maar als je wil groeien mag je best wat meer hebben.

73Kg stel 10%vet dan heb je 65Kg VVM. Dan is 70 gram snelle kh niet te veel. Of 70 gram dextro kwaad kan weet ik niet. Daarom zou ik 40 gram dextro pakken en bijv een banaan (is 30gr) of mengen met vruchtensap zodata je op 70 gram uitkomt.

idd vind 40 gram ook echt niet teveel, stop op het moment 50gr in mijn giegel dus...
Maag pijn trouwens ook nooit van gehad. En tja vind het voedingsschemaverder maar brak. Weet je wel hoeveel cals. je binnen krijgt???

idd bij serieus bulken gewoon je vvm aan dextro. Tijdens cutten is 30 gr al voldoende, weet niet echt wat je doel is, maar zou geen appelazijn nemen als je gaat bulken is nergens voor nodig

Enne wat is beter, verzadigde of onverzadigde vet?

Bijde zijn belangrijk, maar vele komen nooit aan hun hoeveelheid onverzadigde vetten

Er wordt gezegd: evenveel verzadigd als onverzadigd. Verzadigde vetten net als cholesterol uit m.n. eieren zijn belangrijk voor het tesosteronpeil. Wil je veel testosteron aanmaken, dan niet op eieren bezuinigen. Je kan tot 12 eitjes per dag eten, zonder gezondheidsrisico's, aldus Mary Enig de grote vetten expert.

wat je, als je gezondheid je lief is, nooit meer mag eten: transvetzuren uit margarine, halvarine of die gore Becel, wat ook in koekjes ed. verwerkt wordt.

Mugje zei:
idd vind 40 gram ook echt niet teveel, stop op het moment 50gr in mijn giegel dus...
Maag pijn trouwens ook nooit van gehad. En tja vind het voedingsschemaverder maar brak. Weet je wel hoeveel cals. je binnen krijgt???

hmm, wat is er brak aan mijn voedingschema?
Ik heb alleen mijn ochtend en avonds food hier gepost.. maar voor mij als beginnende sporter is dat toch ruim voldoende? hmm ik moet nog uitrekenen hoeveel cals ik enzo binnenkrijg..

hm ok dus 40gram dextro(samen met 30gram shake) en een banaantje
Geen appelazijn :P

enne wie kan dit beantwoorden?
'EN ik heb vandaag een maatbekertje gekocht, er staat grammen op voor meel en suiker.. als ik 40gram dextrose wil.. dan moet ik toch gewoon naar suikergram kijken? hmm hoe zit het bij eiwitdan? ook naar suiker of dan weer naar meel?'

Laatst bewerkt:
waarom post je niet je hele voedingsschema?
Heb je niet zo'n goedkoop keukenweegschaaltje?

Het loont de moeite geld te steken in een digitale weegschaal, heb je niet dat gezeur met optrekken/aftrekken. Je drukt weer op de nulstand en wat je er bij doet is het verschil met het kopje of schaaltje waar al iets anders in zat of zo. En andersom als je de zak dextrose er op zet, geeft ie aan hoeveel gram er van af is gegaan.

Mugje zei:
waarom post je niet je hele voedingsschema?
Heb je niet zo'n goedkoop keukenweegschaaltje?

Schematje:

+-7:00 wakker, meteen 30gram eiwitshake (24gram eiwitten) + centrum multivitamin.

+-7:30 bord brinta met melk, lijnzaadolie door brinta

+-10:45 4 sneetjes boterham met kipfilet of kalkoenvlees + banaan + hmm fles water denk ik..

+- 12:45 weer 4 sneetjes boterham met kipfilet of kalkoen, en water?

+- 15:00 helft van een blikje tonijn
hmm denk +- 16:50 weer een bakje brinta ofzo..

+- 18:00 Voor het trainen, eet ik gewoon een warme maaltijd.. meestal rijst/kip etc...

Maar schematje na training:
banaantje + 30gram eiwitshake + 40gram dextrose
En als ik thuis ben eet ik weer een warme maaltijd (zelfde als voor de training) en dan voor het slapen een kwarkje ofzo..

Hmm, volgens mij ziet mijn schooleten enzo er een beetje mager uit? ik zie hier veel mensen uitgebreid eten tijdens de lunches enzo.. maar ik heb niet de mogelijkheid om iets gezonds op school te kopen dan alleen een 'broodje gezond'. En wat kan ik anders van huis meenemen wat niet bederft? hmm een bakje vruchtenkwarkje ofzo :P met 1.1% vet :P

hmm ik moet toch maar es kijken of ik z'n weegschaaltje kan kopen :)

Laatst bewerkt:
Vervang die lijnzaadolie maar door levertraan, is beter voor je gezondheid. Lijnzaad (de zaadjes) kan je dan bijv. bij salades doen.
Eet je genoeg groenten? Genoeg vitamines uit groenten binnenkrijgen is zeer belangrijk.
Je lijkt ook totaal geen eieren te eten.. pak maar een paar neukpatronen per dag.. je kan er zonder gevaar 12 van eten (met de dooier, juist die is het gezondste!).
genoeg vet en vooral cholesterol zorgt voor genoeg hormonen dwz. testosteron.. en die geven je spieren het signaal te groeien.
Waarom denk je anders dat veel bbers testosteron in hun achterste prikken?
Je kan het ook naturel doen door te zorgen dat je eigen lichaam die testosteron optimaal aanmaakt. Doe zoals Jopiepoekie doet en 'sla de hand aan je zelf' (dat helpt nl. ook) en veel eieren eten.. dan ben je al een heel eind op weg... en natuurlijk krachttraining, want zonder spierstimulus gebeurt niks. En ja, genoeg slapen, want groeien doe je alleen 's nachts en als je je niet overtraint.

is dit schema voor de cut of bulk? (maybe heb ik er overheen gelezen)

Er wordt hier gesuggereerd dat appelazijn goed voor je vetverbranding etc is, niet dat ik zodik ben ofzo maar heb toch maar een flesje appelazijn gekocht bij 'de Tuinen'.
Typisch iemand die wel spiergroei wil maar geen vet en denkt dat je het met appelazijn kan voorkomen.. heb gelezen dat het idd zou helpen.
Maar helaas, je kan heel moeilijk spier aanzetten zonder ook vetter te worden, alleen beginners lukt dat. En andersom ook..

Het is dus een bulkschema, maar vermoed eerder dat het onderhoud is.. eigenlijk niet eens zo gek. Ecto's kunnen wel flink boven onderhoud eten, endo's (mensen die aanleg hebben aan te komen ) maar iets erboven.

Espi

enne wie kan dit beantwoorden?
'EN ik heb vandaag een maatbekertje gekocht, er staat grammen op voor meel en suiker.. als ik 40gram dextrose wil.. dan moet ik toch gewoon naar suikergram kijken? hmm hoe zit het bij eiwitdan? ook naar suiker of dan weer naar meel?'

Dextrose is hel fijn van structuur. Ik zou tussen die van meel en suiker in gaan zitten. Je hebt vandaag een kans gemist Moederdag! Had een weegschaaltje gekocht.

Esperantisto zei:
Vervang die lijnzaadolie maar door levertraan, is beter voor je gezondheid. Lijnzaad (de zaadjes) kan je dan bijv. bij salades doen.
Eet je genoeg groenten? Genoeg vitamines uit groenten binnenkrijgen is zeer belangrijk.
Je lijkt ook totaal geen eieren te eten.. pak maar een paar neukpatronen per dag.. je kan er zonder gevaar 12 van eten (met de dooier, juist die is het gezondste!).
genoeg vet en vooral cholesterol zorgt voor genoeg hormonen dwz. testosteron.. en die geven je spieren het signaal te groeien.
Waarom denk je anders dat veel bbers testosteron in hun achterste prikken?
Je kan het ook naturel doen door te zorgen dat je eigen lichaam die testosteron optimaal aanmaakt. Doe zoals Jopiepoekie doet en 'sla de hand aan je zelf' (dat helpt nl. ook) en veel eieren eten.. dan ben je al een heel eind op weg... en natuurlijk krachttraining, want zonder spierstimulus gebeurt niks. En ja, genoeg slapen, want groeien doe je alleen 's nachts en als je je niet overtraint.
Ah levertraan, kan ik dat gewoon in de supermarkt kopen?
Ja ik eet tussendoor ook een komkommertje enzo als ik trek heb en savonds bij avond eten salade. Hmm eieren.. ik eet nietzoveel eieren omdat er gezegt wordt dat je er puistjes van krijgt enzo.. maarja anders eet ik na school ofzo gewoon eieren en als het te erg wordt qua puistjes enzo..zink tabletten ofzo innemen :P

en ja, ik ben een ecto.. :P

highneed: hehe, had daar helemaal niet aan gedacht.. wel aan moederdag :P maar niet aan z'n weegschaaltje :) ik dacht een maatbeker is wel goed...

en ja het is min of meer een bulkschema + onderhoud.. je weet toch ff die spieren laten komen :P

Laatst bewerkt:
Nee, net zoals die lijnzaadolie of het lijnzaad, helaas alleen in de reformzaak of natuurvoedingswinkel en dan ook nog eens te warm bewaard.
Verder: ik denk niet dat eieren tot puistjes leiden, dat krijg ik zelf wel van pindakaas, die niet helemaal koosjer is. En vooral van chocolade van minderwaardige kwaliteit, dus maar 35% cacaoboter. In NL moet je minimaal 55% cacaoboter gebruiken, maar nog beter is 70% cacaoboter zoals in de Noir varianten...
Jammer, want in Noorwegen was alles scheelduur toen ik er op fietsvakantie was en ik had de extra energie uit chcolade goed kunnen gebruiken.. moest helaas al na 2 dagen stoppen omdat ik er dus puistjes van kreeg. Idem voor te veel pindakaas, wat ik weer in het ziekenhuis veel moest eten omdat er verder geen vet in het eten zat.. kon hooguit 2 eitjes per dag scoren en nog moest ik een adelaarsblik hebben om 7.30 uur 's ochtends omdat er 1 op de 2 keer maar 1 eitje afgeleverd werd.. de smiechten!
Een wonder dat ik niet doodziek geworden ben van 8 wkn in het ziekenhuis liggen.

O ja..in Noorwegen ligt de levertraan trouwens WEL in elke supermarkt... en is zowat het enige wat er spotgoedkoop is...ik kon Wateengedoe2 wel wurgen... Ze is maar liefst 2x op zakenreis geweest naar Noorwegen en ze piekerde er niet over om "die gore" levertraan te kopen.
Moet zeggen.. nu ik niet meer elke dag 40-50 gram gerookte zalm eet, vind ik die levertraan ook erg goor.. daarvoor vond ik het veel beter te pruimen dan lijnzaadolie, waar ik na 6 wkn nog van kokhalsde.
Is geld geen bezwaar, dan kan je zalmoliecapsules kopen, van bijv. de HEMA.

Espi

PS: heb je erg last van puistjes, kan je bijv. borage olie capsules proberen met GLA (een ander essentieel vetzuur, verkoopt mijn vriend...PM me maar eens. )

en a propos wegen: het is denk ik handiger om eens heel nauwkeurig te wegen wat bijv. in 1 eetlepel of die maatbekertjes past . Heb je een slechte weegschaal dan kun je bijv. 10 eetlepels in een bakje doen en delen door 10... dan is het nog best nauwkeurig.
Dat opschrijven en daarmee rekenen.. slechts weinig mensen wegen echt alles af.. ik gok er ook meer op. Bijv. die gerookte zalm is 200 gram, dan snijd ik het in 5 stukken en dat is dan ongeveer 40 gram, snappie?
Alleen met cutten is het verstandig om nauwkeurig te gaan rekenen en meten. Andersom zou je ook kunnen stellen dat als je bang bent niet GENOEG binnen te krijgen je juist dan zou moeten gaan wegen om er voor te zorgen dat dit idd het geval is.

Espi

Terug
Naar boven