MuscleMeat

Parachute springen/ sky diven

ik begin nu al te zweten

teh ****

:roflol: ik ook.

Als ik van 4 hoog recht naar beneden kijk begint mn maag al te draaien, met mijn hoogtevrees zal ik dus alleen uit zo'n vliegtuig springen mits ik geduwd word zonder dat ik 't weet :D

**edit**

Je zit natuurlijk vast aan zo'n tjap, dan zou ik het idd ook wel durven denk ik. Achtbanen of iets ben ik ook totaal niet bang voor, het zijn meer flinke hoogtes zonder iets waaraan je vast zit zeg maar.

heb het ook gedaan vanaf 14.000 feet ( 4,27 km), het is echt zo cool.

tijdens het stijgen in het vliegtuigje raak je helemaal excited voor het moment dat je op de rand van de deur zit. eenmaal daar kan je je niet voorstellen hoe levend je je voelt op dat moment.

en dan ga je....met een vrije val van 45-60 seconden. het gaat heel snel, maar je hebt niet het gevoel dat je valt omdat het nog zo ver weg is. toen te parachute uit ging mocht ik ook even sturen, erg vermakelijk :D

toen we aan de grond waren wou ik eigenlijk meteen nog wel een keer.

sowieso dat ik het nog eens ga doen, hoewel ik wel fakking last had van mijn oren tijdens de val, maar dat mocht de pret niet bederven.

ik zeg: doen

Ik heb mijn AFF-brevet (zelfstandig springen), tandemsprongen zijn echt hartstikke veilig hoor. De kans dat je onderweg daarnaartoe doodgaat in het verkeer is aanzienlijk groter.

Oja en zelf een camera mee mag niet maar meestal kan je wel opnamen laten maken door iemand die dan meespringt (kost een paar tientjes extra)
In Rotterdam kan je overigens ook springen.
Verder is alles al gezegd. Oja, doe het niet als je verkouden bent, doet pijn aan je oren want je kan dan niet klaren.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn AFF-brevet (zelfstandig springen), tandemsprongen zijn echt hartstikke veilig hoor. De kans dat je onderweg daarnaartoe doodgaat in het verkeer is aanzienlijk groter.

Oja en zelf een camera mee mag niet maar meestal kan je wel opnamen laten maken door iemand die dan meespringt (kost een paar tientjes extra)
In Rotterdam kan je overigens ook springen.
Verder is alles al gezegd. Oja, doe het niet als je verkouden bent, doet pijn aan je oren want je kan dan niet klaren.

De kans is dus nihil dat je parachute niet open gaat? (lijkt me vreselijk).

Lijkt me wel een adrenaline kick van hier tot Tokio, denk dat je indd bij de grond meteen zoiets hebt van "nog een keer".

De kans is dus nihil dat je parachute niet open gaat? (lijkt me vreselijk).

Lijkt me wel een adrenaline kick van hier tot Tokio, denk dat je indd bij de grond meteen zoiets hebt van "nog een keer".

Open gaat hij sowieso wel, er is een minimale kans dat hij niet goed opent. Dat kan komen door:
- instabiele houding bij openen, eigenlijk geen issue bij tandemsprong want de instructeur is sowieso heel erg ervaren anders mag je geen tandemsprongen maken, daarnaast zijn problemen daarmee meestal wel op te lossen in de lucht.
- slecht materiaal, komt tegenwoordig vrijwel niet meer voor
- een vouwfout, zou natuurlijk kunnen in theorie maar ook erg onwaarschijnlijk.

Het mooie is dat je dán nog een reserveparachute hebt. En die worden niet zomaar gevouwen maar dat doet een speciaal opgeleid iemand en die trekt daar een uur voor uit. De kans dat díé niet goed opent is echt nihil.

---------- Post toegevoegd Sun 5 Aug 2012 om 23:34 ----------

Oja, dit jaar 25 recorded fatalities bij parachutespringen wereldwijd, vergelijk dat eens met autorijden en ik denk dat je dan je conclusies wel kan trekken :) bovendien komt dat vaak door lomp en stuntend landen en dat ga je niet doen met een tandemsprong.

http://www.dropzone.com/fatalities/

Open gaat hij sowieso wel, er is een minimale kans dat hij niet goed opent. Dat kan komen door:
- instabiele houding bij openen, eigenlijk geen issue bij tandemsprong want de instructeur is sowieso heel erg ervaren anders mag je geen tandemsprongen maken, daarnaast zijn problemen daarmee meestal wel op te lossen in de lucht.
- slecht materiaal, komt tegenwoordig vrijwel niet meer voor
- een vouwfout, zou natuurlijk kunnen in theorie maar ook erg onwaarschijnlijk.

Het mooie is dat je dán nog een reserveparachute hebt. En die worden niet zomaar gevouwen maar dat doet een speciaal opgeleid iemand en die trekt daar een uur voor uit. De kans dat díé niet goed opent is echt nihil.

Iemand die een uur besteedt aan het vouwen van een parachute? Ik zie het al voor me :roflol:

Wat kost zoiets nou tegenwoordig? Lijkt me wel een leuk verjaardagscadeau voor jezelf of voor je vriendin, of iets.

In Rotterdam 230 euro, kan ook in Teuge, op Texel en in Zeeland maar daar weet ik niks van.

En die reserve wordt ook bijna gestreken :)

In Rotterdam 230 euro, kan ook in Teuge, op Texel en in Zeeland maar daar weet ik niks van.

En die reserve wordt ook bijna gestreken :)

Ken indd iemand die het op Texel had gedaan, ook filmpjes van gezien, wel cool, je ziet gewoon heel dat eiland liggen alsof het niets is.

heb het ook gedaan vanaf 14.000 feet ( 4,27 km), het is echt zo cool.

tijdens het stijgen in het vliegtuigje raak je helemaal excited voor het moment dat je op de rand van de deur zit. eenmaal daar kan je je niet voorstellen hoe levend je je voelt op dat moment.

en dan ga je....met een vrije val van 45-60 seconden. het gaat heel snel, maar je hebt niet het gevoel dat je valt omdat het nog zo ver weg is. toen te parachute uit ging mocht ik ook even sturen, erg vermakelijk :D

toen we aan de grond waren wou ik eigenlijk meteen nog wel een keer.

sowieso dat ik het nog eens ga doen, hoewel ik wel fakking last had van mijn oren tijdens de val, maar dat mocht de pret niet bederven.

ik zeg: doen

Heb je die sprong in het buitenland gemaakt?

Mijn broer had trouwens nog een 2e sprong gemaakt en die gasten een kratje bier gegeven zodat ze hem van 4 km zouden laten springen ipv 3. Voor een kratje bier gingen ze naar vier :)

Hoe hoger hoe veiliger hoor, meer tijd om problemen op te lossen.

Dat lijkt me niet, iemand die hoger springt trekt niet eerder zijn parachute open.

Maar hij heeft wel meer tijd om stabiel te komen liggen en te relaxen. En wel in ieder geval de optie om eerder te openen.
Niet voor niets dat je voor een van de eisen aan je A-brevet juist steeds lager moet springen en niet hoger.

• Topic Starter Topic Starter
morgenvroeg even bellen of zaterdag nog lukt...gaat SEPPE worden bij bosschenhoofd ( is bij mij om de hoek) met opname 294 ..lekker prijzig achjaaa
dan kan je kiezen of ie ook op joetuup gaat of niet
alleen de sprong 210 geloof ik...
staat op de website dat hun in de eerste waren met meer dan 60 jaar ervaring..will see

Oja, dit jaar 25 recorded fatalities bij parachutespringen wereldwijd, vergelijk dat eens met autorijden en ik denk dat je dan je conclusies wel kan trekken :) bovendien komt dat vaak door lomp en stuntend landen en dat ga je niet doen met een tandemsprong.

http://www.dropzone.com/fatalities/

Hoeveel mensen skydiven er en hoeveel rijden er met de auto ? :rolleyes:

Afgezien van bovestaande, ik heb zelf ook mijn AFF-brevet (net gehaald) en ik kan het alleen maar aanraden. Bovendien heb ik een matige hoogtevrees (ladders, torens etc.. allemaal heel erg), maar is skydiven helemaal geen probleem.

Tot slot raad ik ook aan om de eerste keer zeker een tandemsprong te doen ipv free fall (zelf alleen springen). Mijn eerste sprong viel relatief tegen omdat ik aan teveel moest denken en het springen zelf enorm overweldigend was, terwijl je bij een tandemsprong aan niets hoeft te denken en gewoon kan genieten.

Ik ben ook in zeeland wezen skydiven een paar jaar terug. Kost idd wel wat knaken en het is zo voorbij. Ik ben met een kameraad gegaan en die instructeurs dachten waarschijnlijk: oh dat zijn wat ruige jonge gasten, laten we gelijk wat dubbele salto's uit het vliegtuig doen. Jammergenoeg krijg je dan niet zoveel mee van de versnelling en ben je pas bij een constante valsnelheid weer stabiel. Daarna is het gewoon alsof je google maps op een groot scherm kijkt ;) Je kunt lekker wat rondkoekeloeren en voor je het weet gaat die parachute alweer open. Moet je vragen of ze even wat flinke scherpe bochten willen maken, dat is lachen. Je voelt nog behoorlijk wat g-krachten door je maag kriebelen als ze met zo'n parachute van die kurkentrekkers maken.

Dus, zeg ff vooraf tegen die gasten dat je wilt dat ze een normale sprong uit het vliegtuig maken zodat je ook de valversnelling meemaakt met het zicht naar beneden toe, voor ze bij jou hetzelfde geintje flikken als toen bij ons :P

Je staat zo weer op de grond, en het kost toch zo'n 200 euro, dus je kunt het maar beter meteen goed ervaren.

Ik ben zelf wezen springen voor mijn "wings" (militaire onderscheiding voor minimaal 5 sprongen). Op 1 km hoogte spring je dan aan een "static line". Je stijgt inderdaad op met een vliegtuigje waarvan je denkt... apart dat dit kan vliegen, gelukkig hebben we een parachute dus als die neerstort spring ik er mooi uit. Dan zit je klaar om te springen en voor je het door hebt ben je er al uit gesprongen... en dan is het genieten:)

toevallig vorige week nog gebeurd bij onze in de eenheid, koste 325 euro. Ik heb geweigerd,ik zie de meerwaarde van het dragen van die wing met streepje niet. Oke dus je hebt een personeelsuitje gehad, big deal. Dat maakt je geen (ex) operationele paratrooper.

wel in de burger gedaan, op Texel en dat koste me 250 euro. Was inderdaad een leuke ervaring maar vond het behoorlijk wat geld voor zo'n korte ervaring. Als je dan toch voor die kick wil gaan kun je net zo goed je brevet halen, veel vetter zonder instructeur en hij wist mij te vertellen dat het dan maar 25 euro kost om de lucht in te gaan.

kost je wat knaken maar denk persoonlijk dat de ervaring dan beter is.

Terug
Naar boven