Fitness Seller

Problemen met progressie borst

De houding tijdens een oefening is inderdaad zeer belangrijk. Dit is namelijk de basis van een oefening. Leer je een oefening verkeerd aan dan is het zeer lastig dit weer af te leren. Train niet je ego maar je spieren. Je hebt zoals je al aangeeft gemerkt dat je met minder gewicht je spieren harder aanpakt door de juist houding te hanteren.

Een vriend van mij had ook problemen met de borst, dit kwam omdat zijn schouders ongeloofelijk sterk waren. Je zag ook dat tijdens de borsttraining zijn borst in elkaar zakte en zijn schouders naar voren kwamen. Bench-press werd bij hem een soort shoulder-press.

Ook de ' mind to muscle' opmerking van skatermarvin is een hele goede tip. Focus je tijdens de oefening op de spiergroep die je wilt trainen, laat je niet afleiden. Dus borst vooruit, schouders naar achteren en alleen de borst het werk laten doen. Na de set afvragen welke spier je het meest voelt (burn). Is dit uitsluitend de borst dan zit je goed. Let ook op je elebogen, vraag een spotter om op je houding te letten.

Nog een kleine tip. Laat tijdens het bankdrukken de stang naar de onderkant van je borst zakken, eindig er net boven. En druk uit zodat deze recht boven je ogen tot rust komt. Je laat de stang als het ware een beetje schuin zakken i.p.v. recht omlaag. Het bereik van je borst spieren die moeten werken wordt zo groter. Zorg dat je tijdens het uitdrukken altijd een kleine buiging in je armen hou, nooit volledig strekken. Hierdoor hou je extra spanning op je borstspieren.

En richt je ten slotte op de basis oefeningen van de borst de eerste tijd. Alleen presses uitvoeren nog geen flyes, om meer massa te creeren. Basis oefeningen zijn plat bankdrukken/dumbbells drukken. Incline(schuinomhoog) bankdrukken/dumbbells drukken. Dippen of schuinomlaag bankdrukken/dumbbells drukken.

hahha chick..je 2de post in 3 jaar?? keurig lol

Maar interessante tip. Heb ik zelf ook wat aan

Gaat om de kwaliteit niet de kwantiteit, hahaha.
Wist niet eens dat ik mij 3 jaar terug had aangemeld.

• Topic Starter Topic Starter
vanmorge toen ik opstond (woensdag) voelde ik enige lichte spierpijn in mijn borst die ik (maandag) had getraind, ik ga voorlopig goed focussen op de correcte uitvoering zodat mijn borst mischien wel opgeblazen ballonnen worden :)

Wat je ook zou kunnen proberen, is je reps verhogen.
Ik had eigenlijk hetzelfde probleem, en heb zowel hier en op mijn gym wat navraag gedaan, en de tip die ik de laatste weken dus gebruik is 3 sets van ongeveer 20 reps met een iets lichter gewicht, waarvan je de laatste reps er ook uit moet persen. En dan pak ik meestal nog 1 setje van 4 reps om toch het krachtgevoel te krijgen.
Dit werkt heel goed voor mij, je dwingt je borst om er bloed in te pompen en spierpijn is dan ook onvermijdelijk.Zoals iedereen al zegt, afwisseling is zeer belangrijk, dus deze methode zou ik er ook over een maandje ingooien.
De oefeningen die ik dan nu doen
benchpress
dumbbellpress (schuin)
pec deck /of cable flyes
als ik nog wat kracht over heb dan pomp ik nog wat extra met opdrukken tot ik niet meer kan.
sucses

Gooi de dumbbell pull-over er eens tegenaan: voor de diepte van je borstspieren en voer deze met gestrekte armen uit. Het is de vergeten oefening.:D

De houding tijdens een oefening is inderdaad zeer belangrijk. Dit is namelijk de basis van een oefening. Leer je een oefening verkeerd aan dan is het zeer lastig dit weer af te leren. Train niet je ego maar je spieren. Je hebt zoals je al aangeeft gemerkt dat je met minder gewicht je spieren harder aanpakt door de juist houding te hanteren.

Een vriend van mij had ook problemen met de borst, dit kwam omdat zijn schouders ongeloofelijk sterk waren. Je zag ook dat tijdens de borsttraining zijn borst in elkaar zakte en zijn schouders naar voren kwamen. Bench-press werd bij hem een soort shoulder-press.

Ook de ' mind to muscle' opmerking van skatermarvin is een hele goede tip. Focus je tijdens de oefening op de spiergroep die je wilt trainen, laat je niet afleiden. Dus borst vooruit, schouders naar achteren en alleen de borst het werk laten doen. Na de set afvragen welke spier je het meest voelt (burn). Is dit uitsluitend de borst dan zit je goed. Let ook op je elebogen, vraag een spotter om op je houding te letten.

Nog een kleine tip. Laat tijdens het bankdrukken de stang naar de onderkant van je borst zakken, eindig er net boven. En druk uit zodat deze recht boven je ogen tot rust komt. Je laat de stang als het ware een beetje schuin zakken i.p.v. recht omlaag. Het bereik van je borst spieren die moeten werken wordt zo groter. Zorg dat je tijdens het uitdrukken altijd een kleine buiging in je armen hou, nooit volledig strekken. Hierdoor hou je extra spanning op je borstspieren.

En richt je ten slotte op de basis oefeningen van de borst de eerste tijd. Alleen presses uitvoeren nog geen flyes, om meer massa te creeren. Basis oefeningen zijn plat bankdrukken/dumbbells drukken. Incline(schuinomhoog) bankdrukken/dumbbells drukken. Dippen of schuinomlaag bankdrukken/dumbbells drukken.

Samenvatting van het filmpje van Miloos Sarcev, voeg daar aan toe:

-afwisselen met machines (deze isoleren en zijn dus ook uitstekend)
-8 tot 10 reps
-Let op rustig en gecontroleerd benchen, 3 seconden naar beneden en 1 seconde naar boven (varieer hier ook in)
-duw je borst naar voren, laat de barbell zakken tot bijna op je borst
-voel hoe je de borstspier uitperst, zo hard als je kan

Wat je ook zou kunnen proberen, is je reps verhogen.
Ik had eigenlijk hetzelfde probleem, en heb zowel hier en op mijn gym wat navraag gedaan, en de tip die ik de laatste weken dus gebruik is 3 sets van ongeveer 20 reps met een iets lichter gewicht, waarvan je de laatste reps er ook uit moet persen. En dan pak ik meestal nog 1 setje van 4 reps om toch het krachtgevoel te krijgen.
Dit werkt heel goed voor mij, je dwingt je borst om er bloed in te pompen en spierpijn is dan ook onvermijdelijk.Zoals iedereen al zegt, afwisseling is zeer belangrijk, dus deze methode zou ik er ook over een maandje ingooien.
De oefeningen die ik dan nu doen
benchpress
dumbbellpress (schuin)
pec deck /of cable flyes
als ik nog wat kracht over heb dan pomp ik nog wat extra met opdrukken tot ik niet meer kan.
sucses

het enigste wat je hiermee bereikt is een pomp en verwaarloosbare kracht en massa toename.

pak gewoon een gewicht waarmee je met goede vorm net aan het gewenste aantal reps kunt bereiken.

veel beter dan nodeloos met een licht gewicht te pompen voor "the feel", als je met goede vorm zware gewichten wilt leren drukken zul je gewoon precies doen zoals het er staat: met goede vorm zware gewichten drukken, dat je mischien minder gewicht kan dan normaal omdat je vorm slecht was is dan jammer.

Probeer eens gewoon 1 oefening (bijvoorbeeld schuin bankdrukken), doe daar 5 zware sets van (4-8 reps per set). Eventueel nog 1 setje schuine flyes (8-12 reps). Dit 1 x per week uitvoeren. Na een 4-tal weken ga je dan over op normale bench press (zelfde systeem volgend) en dan weer na 4 weken op schuin bankdrukken met halters.
Vooral nooit de voeten op een bank zetten, je moet zorgen dat je een goed evenwicht hebt. Niet de ellebogen uit elkaar doen, laat de triceps maar gerust meewerken.
Belangrijk is zeker dat je niet denkt meer volume te moeten doen, minder is meestal beter!

wel groeit mijn

wel groeit mijn rug veel sneller dan de rest van mijn lichaam
nou heb ik ooit ergens gelezen dat je bankdrukken ook vanuit je rug kan doen,
mischien dat ik had dan altijd verkeerd doe en dat het daardoor komt,
wat is de beste manier zodat je bij het bankdrukke echt goed op je borstfocust
je benen op het bankje ofzo ?

hoe train je zelf je borst eigenlijk? welke oefeningen hoe vaak en aantal reps enzo?
dan is ook misschien beter te zien wat je fout zou kunnen doen

peck flyes laten zitten. Je bedoelt toch dat apparaat waar je je armen naar elkaar toedrukt of niet? Zit geen massa in die oefening.

4 sets flatbenchpressen 10 8 8 6
4 sets incline pressen 10 8 8 6
decline dumbbell pullovers als laatst. Gewoon een blokje onder het bankje zetten en pullovers doen. Als laatste omdat je je armen(?) voornamelijk gebruikt en de borst dus met de armen mee moet. Als je bijvoorbeeld elk andere oefening zou doen die de borst specifiek zou aanspreken krijg je het niet voor elkaar en krijg je failures, met dumbbell pullovers niet. Hou je een super pomp aan over.

ff uitleggen hoe je de oefening moet doen:
de dumbbell vast pakken en hard INELKAAR drukken. Dus met je linker hand hard naar rechts blijven drukken en met de rechter hard naar links.

Laatst bewerkt:
bovenkant borst trainen , incline bench press , ik had ook geen borst , maar nu zie ik toch echt verandering , niet zoveel ;maar komt toch . tword voller vindt ik ( of liever nog incline dumbbell press)

eigenlijk moet je het gewoon houden op compound oefeningen en vrije gewichten. Apparaten zijn wel leuk maar moeten het gewoon af leggen tegen de dumbbells en barbells. Voor de borst is en blijft de beste oefening de barbell.
Dumbbell presses worden wel vaker gebruikt enkele weekjes achter elkaar om te kijken of beide borstspieren op het zelfde niveau en kracht zitten. Dat merk je goed met dumbbells. Dat kun je ook doen door je aantal repetities te verhogen met de barbell als je niet graag dumbbell presses doet dus enkele weken bij de benchpress bv. i.p.v. 10-8-8-6 dit doen 12-12-10-10.

Laatst bewerkt:
ik zou ook gaan voor de incline dubmbells.
wat ik nog wel kan zeggen is wat dumba zegt, die pull overs, heb ze die ook al zien doen als supper set, eerst bankdrukken, en daarna direkt de pullover beginnen als supper set.(de discussie van de suppersets nuttig zijn of niet, is al meer dan genoeg geweest, dus niet hier nog eens nodig :))

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven