AndroidHealthClinic

Proefkonijn spelen voor medicatie

Veel uren oke, maar het gaat er de mensen maar om denk dat ze er niet echt voor moeten werken.

Kijk, voor iemand als MeDieVil is het geen probleem om een langere tijd ter onderzoek beschikbaar te zijn. Maar als je normaal gesproken werkt dan kost het je ook al geld omdat je niet kunt werken. (en persoonlijk zou ik liever werk doen waar ik plezier in heb dan me voor een langere tijd te moeten vervelen)

Uiteraard dien je niet voor elk onderzoek voor langere tijd ter observatie aanwezig te zijn, maar toch :p

kijk, voor iemand als medievil is het geen probleem om een langere tijd ter onderzoek beschikbaar te zijn. Maar als je normaal gesproken werkt dan kost het je ook al geld omdat je niet kunt werken. (en persoonlijk zou ik liever werk doen waar ik plezier in heb dan me voor een langere tijd te moeten vervelen)

uiteraard dien je niet voor elk onderzoek voor langere tijd ter observatie aanwezig te zijn, maar toch :p

+1

Tot welke risicofactor behoorde het onderzoek? Je kan wel roepen dat er geen enkel risico bestaat, maar dat lijkt me wel erg kort door de bocht. Misschien kreeg je wel een placebo, of was je niet zo vatbaar voor het betreffende medicijn. Dergelijke onderzoeken brengen altijd risico met zich mee. Indien dit niet zo zou zijn, dan konden ze het ook wel meteen op de markt brengen. Ze doen dit omdat ze bepaalde factoren willen uitsluiten. En voor het uitsluiten van bijwerkingen of negatieve factoren doen ze testen op mensen.

Kan me niet herinneren dat er gesproken werd over risicofactoren... En tuurlijk brengt zo'n onderzoek risico mee, evenals autorijden naar je werk risico met zich mee brengt. En van de 8 mensen kregen er 2 een placebo, maar je trekt constant met de rest op en niemand had last van bijwerkingen.

En waarom doen ze onderzoek? In 95% van de gevallen om te kijken wat de opname- en uitscheidingsduur is. Of om te kijken hoe het medicijn wordt opgenomen na een vetrijk ontbijt. Het is echt niet zo dat ze gaan testen wat de bijwerkingen zijn.

Een onderzoek bestaat vaak uit 10 groepen, en elke volgende groep krijgt een hogere dosis. De eerste groep krijgt dus zeg maar 1mg, 2e groep 2mg, 3e groep 4mg etc etc...

Er wordt pas doorgegaan met het onderzoek als de voorgaande groep geen noemenswaardige bijwerkingen heeft gehad. De eerste groep krijgt echt een minieme fractie van de dosis waarbij proefdieren bijwerkingen kregen.

Ga je nu een dergelijk onderzoek vergelijken met het autorijden naar je werk? Indien je naar zo'n onderzoek gaat dan hou je er rekening mee dat er complicaties kunnen optreden. Als ik in een auto stap dan ga ik er niet vanuit dat ongelukken gebeuren. Bij een dergelijk onderzoek aanvaard je het risico. En maatschappelijk aanvaard is een begrip dat je nogal kunt uitrekken.

Ga je niet van uit nee? Toch gebeurt het dagelijks :rolleyes: Maargoed dat is nou eenmaal de wetgeving. Je accepteert dat er risico's zijn, maar die risico's zijn zééér klein. Je neemt een onbekend middel in, maar het is in een van de laatste teststadia.

Er is al veel bekend over het middel en voor de meest onschuldige middeltjes is zo'n onderzoek vereist. Als je op safe wil spelen, doe dan gewoon aan een hoestpil mee bijvoorbeeld. Bovendien zijn veel middelen kleine variaties op al bestaande middelen. Maar wetgeving vereist zo'n heel nieuw onderzoek.

Ik heb ook een keer meegedaan, maar ook 2x afgekeurd vanwege te hoge gewicht en te hoge creatine gehalte. Je moet dus 10-14 dagen niet trainen voor een keuring, anders kun je afgekeurd worden. Meeste studies hebben ook een limiet van 28 of 30 bmi.

De risico's vallen imo wel mee, maar je weet het natuurlijk nooit 100% zeker. In Nederland zijn er laatste 50 jaar geen gevallen geweest met ernstige bijwerkingen op lange termijn.

Nog een misverstand is het feit dat de vergoeding afhangt van het risico dat je loopt, dat klopt niet. Het gaat om hoeveelheid handelingen die ze moeten verrichten, dus bloedprikken en allerlei andere testen aan je lichaam met apparatuur.

Lijkt mij ook wel wat:o

Enigszins van belang lijkt me ook in welke fase het onderzoek zich bevindt:

Na onderzoek in diermodellen/in vitro:
fase I: vaststellen van bijv. veilige dosis, verdraging; doorgaans kleine, gezonde onderzoeksgroepen
fase II: onderzoek met grotere groepen, (o.a.) werkzaamheid bepalen
fase III: deftige grote (vaak vele duizenden personen) gerandomiseerde en geblindeerde onderzoekgroepen, briljant duur onderzoek, vaststelling daadwerkelijke werkzaamheid, dosis, etc.
(fase IV is post marketing onderzoek, lijkt me niet relevant)

Logischerwijs: met het doorlopen van de verschillende fasen de nemen de potentiele bijwerkingen af. (helemaal als de kans bestaat dat je een placebo krijgt toegediend :D) Het blijven medicijnen, maar dergelijk onderzoek is in Europa vrij goed voorzien van wetgeving e.d.; voordat een medicijn op mensen getest mag worden, moet er reeds veel onderzoek worden gedaan. (laat staan dat het de markt op mag)

Fase I zijn doorgaans de onderzoeken die in zo'n kliniek plaatsvinden op gezonde testpersonen. Fase II vindt ook nog wel in een kliniek plaats, maar dan met 'zieke' patiënten. Om echt de werkzaamheid van het middel te testen dus.

In de metro staan altijd zulke advertenties voor proefpersoon te spelen. De prijs varieert tussen de 1000-3000 euro. Had er al wel willen aan meedoen, maar meestal moet je niet-roker zijn :D

Ik heb ook een keer meegedaan, maar ook 2x afgekeurd vanwege te hoge gewicht en te hoge creatine gehalte. Je moet dus 10-14 dagen niet trainen voor een keuring, anders kun je afgekeurd worden. Meeste studies hebben ook een limiet van 28 of 30 bmi.

De risico's vallen imo wel mee, maar je weet het natuurlijk nooit 100% zeker. In Nederland zijn er laatste 50 jaar geen gevallen geweest met ernstige bijwerkingen op lange termijn.

Nog een misverstand is het feit dat de vergoeding afhangt van het risico dat je loopt, dat klopt niet. Het gaat om hoeveelheid handelingen die ze moeten verrichten, dus bloedprikken en allerlei andere testen aan je lichaam met apparatuur.

BMI is inderdaad lastig, maar als je op een redelijk vet% is moet dat wel lukken (of je bent echt een massamonster). Dat je een te hoog creatinine gehalte had was niet slim van je: waarschijnlijk drink je te weinig en heb je op die dag creatine genomen. Het is onzin dat je 2 weken van te voren niet mag trainen. Ik heb die dag ervoor relekst getraind en de dag daarvoor vrij hard.

Ow en ook al wordt dit in Europa gedaan, er zijn altijd risico's zoals blijkt uit dit artikel:
http://www.ad.nl/buitenland/article211338.ece

ja doe eens mee !

ik hoor altijd van die enge verhalen over mensen die er iets blijvends aan overhouden, kijken of dat bij jou zo ook is

in mijn ogen ben je gek, ik zal ff vrij vertalen voor je:

anti-biotica

anti = geen
biotica = leven

maar wie weet zit er ook wel lkkr opgeiltroep tussen

ja doe eens mee !

ik hoor altijd van die enge verhalen over mensen die er iets blijvends aan overhouden, kijken of dat bij jou zo ook is

in mijn ogen ben je gek, ik zal ff vrij vertalen voor je:

anti-biotica

anti = geen
biotica = leven

maar wie weet zit er ook wel lkkr opgeiltroep tussen

Dat gaat over bacterien en virussen doden, pannekoek. Bovendien testen ze niet alleen anti-biotica maar ook medicijnen om lichaamsfuncties te ondersteunen.

Ik kende een tijd geleden zo iemand, die deed ook mee aan de Mr Vlaanderen verkiezing. In enkele dagen 500 euro en in enkele weken 2000 of meer kreeg ie. Je moet volgens mij gewoon naar de grote farmaceutische bedrijven bellen en vragen naar de contactpersoon hiervoor.

Ik heb trouwens ook een keer meegedaan in het Radboud ziekenhuis. Daarbij gingen ze een hartinfarct nabootsen in je arm. Alle bloedtoevoer afknijpen met zo'n band, en dan moest je telkens 5 seconden in zo'n handknijper knijpen om alle beetjes zuurstof die nog in je arm zitten te gebruiken.

5 dagen van te voren had je een middel gekregen dat de schadelijkheid van zo'n infarct moet tegengaan. Om te testen of het middel werkte kreeg je radioactiefmateriaal ingespoten en op een scanner konden ze dan zien hoeveel schade er was.

Hierbij kreeg je €250 voor 20 minuutjes, want ik kan je vertellen dat een hartinfarct heel veel pijn doet ;)

Ze deden daar ook onderzoek naar malaria trouwens, waarbij je dus echt malaria kreeg. Dan moest je je arm gewoon een minuut in een koker met malariamuggen stoppen. Kreeg je geloof ik €1500,- voor en het was niet eens intern, het enige wat je hoefde te doen was een week lang 's ochtends en 's avonds een prik halen.

Alleen veronderstel ik dat wie regelmatig wil trainen en eten dat dan wel een tijd kan vergeten?

Trainen mag absoluut niet tijdens de onderzoekduur.. En opzich krijg je wel redelijk goed te eten. Ontbijt en lunch mag je zoveel je wil, behalve op 'prikdagen'.

Hoe kan je nu profiteren door aan studies mee te doen??? Die tests moeten zoiezoe gebeuren das ni het zelfde als het ocmw he:D.

Wat poolen etc en af en toe laten bloed prikken en daar goed geld mee verdienen klinkt leuk, ga alleen wel voor de lage risico onderzoeken, lijkt me veiliger.

doe het dan niet. als je goed wilt verdienen moet je de klasse met hoogste risico pakken. het is dan wel iedere dag de vraag of je em overleeft maar het verdiend wel goed.

---------- Toegevoegd om 08:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:55 ----------

Alleen veronderstel ik dat wie regelmatig wil trainen en eten dat dan wel een tijd kan vergeten?
hoe lang is dat? 2 weken of een maand? lijkt me geen probleem.. tenzij je wedstrijden draait.

Je moet gewoon goed informeren naar het soort studie, zo'n klaringsstudie (bloed aftappen x aantal keer) is niet zo invasief bij kleine dosissen.. Die dingen die Daster aanhaalt neem ik met een korreltje zout, zoiets mag niet eens?

Eigenlijk wel ideaal, ik doe namelijk een bijbaantje op het i-net. Ga ik daar een beetje zitten chillen en werken.

Niet dat ik het ooit zou doen, ik ken namelijk ook mensen die er serieuze bijwerkingen aan hebben overgehouden. Bijv. een aantal mensen die studies met antidepressiva hebben doorlopen die nu met psychoses rondlopen.

Je moet gewoon goed informeren naar het soort studie, zo'n klaringsstudie (bloed aftappen x aantal keer) is niet zo invasief bij kleine dosissen.. Die dingen die Daster aanhaalt neem ik met een korreltje zout, zoiets mag niet eens?

Eigenlijk wel ideaal, ik doe namelijk een bijbaantje op het i-net. Ga ik daar een beetje zitten chillen en werken.

Niet dat ik het ooit zou doen, ik ken namelijk ook mensen die er serieuze bijwerkingen aan hebben overgehouden. Bijv. een aantal mensen die studies met antidepressiva hebben doorlopen die nu met psychoses rondlopen.
Bedoel je soms dat ik aan het liegen ben???

@klaasklasse, de zelfde hoeveelheid radioactief materiaal als een piloot in een jaar ongeveer 'binnenkrijgt'. Valt mee dus.

Terug
Naar boven