MuscleMeat

Pull-up met teveel hulp van bicep

Bezoekers in dit topic

Mi_St

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
26 okt 2017
Berichten
483
Waardering
386
Lengte
1m90
Massa
90kg
Goedemorgen,

Gisteravond lekker getraind en een onderdeel van mijn Upperbody #1 zijn Pull-ups. Het viel mijzelf, maar ook iemand die meekeek op dat ik dit niet helemaal goed uitvoer.

Ik gebruik voor een Pull-up, in tegenstelling tot de Chin-up waarbij dit wel de bedoeling is, teveel mijn bicep. Ik trek mijzelf niet recht omhoog op, waarbij de rugspier gebruikt wordt, maar ik kom een flink stuk van de bar af. Pas op het hoogste punt breng is mijn borst naar de bar, maar dit is voor mijn gevoel te laat en zit ik al veel te hoog.

Ik vraag mij af hoe ik ervoor kan zorgen dat ik dit wel goed ga uitvoeren. Mijn biceps zijn "redelijk" sterk tov mijn bovenrug en ik heb het idee dat ik probeer te compenseren. Ook zal dit te maken hebben met een stuk coordinatie en het gevoel hebben welke spieren ik precies aan moet spannen. Op de Lat pulldown gebruik ik wel de juiste spieren en kan ik ook de spieren in mijn rug goed samentrekken.

Is het wellicht een optie om met een elastiek wat Pull-ups te gaan doen? Dit om de juiste beweging aan te leren. Hierdoor zal het vooral in het onderste gedeelte van de Pull-up wat lichter gaan en kan ik mij puur focussen op het recht naar boven optrekken vanuit de rugspier.

Ik hoor graag of dit een juiste manier is om dit aan te pakken en of er wellicht nog meer manieren zijn.

Thanks!
 
Filmpje zou het wat meer verduidelijken.
 
Of met zoiets waarmee je gefocust omhoog gaat.
i-dpsel-co.jpg


Pull downs misschien wat meer doen om je rug sterker te maken.

Ik heb dat persoonlijk ook meer en doe daarom geen pull-ups, maar ben ook te zwaar op dit moment dus gaat ook niet echt lukken.
 
Ik trek mijzelf niet recht omhoog op, waarbij de rugspier gebruikt wordt, maar ik kom een flink stuk van de bar af. Pas op het hoogste punt breng is mijn borst naar de bar, maar dit is voor mijn gevoel te laat en zit ik al veel te hoog.
Maak inderdaad eens een filmpje, zoals Inb4 ook al zei. Er zijn weinigen die een goed beeld kunnen vormen bij deze beschrijving...
Lees ook eens deze artikelenreeks: https://www.bell-coaching.com/training/pull-ups-101-deel-1-de-basis/
 
welke greep gebruik je?(richting van de handen)
 
Ik zal een filmpje maken. Het is inderdaad lastig uitleggen...
 
welke greep gebruik je?(richting van de handen)

Pull Up... Ik kijk zelf naar de rug van de hand.

Bij een Chin Up kijk ik naar de palm van de hand en komt de kracht voornamelijk uit de Bicep.
 
Welke variant je ook doet bij een zogenaamde "vertical pull" beweging, ik weet dat men vaak teveel bezig is om tijdens de beweging de armen te buigen om te proberen de handen naar het bovenlichaam te krijgen.
Dat zijn verkeerde mentale "ques".

Zorg ervoor dat de mentale focus volledig ligt op het naar beneden/achteren bewegen van de ellebogen/bovenarmen.

Denk bijvoorbeeld: "Ik moet mijn ellebogen in mijn broekzakken trekken"
Daarmee kun je - neuromotorisch gezien- inbreng van de armflexoren zoveel mogelijk minimaliseren.

Helemaal uitsluiten zal uiteraard niet lukken...
 
P.S. sommige mensen hebben een dusdanige bouw (hefboomverhoudingen) dat het heel moeilijk cq. onmogelijk is om de nadruk op de lats te leggen i.p.v. de armflexoren bij compound bewegingen.

In dat geval raad ik aan om "single-joint" bewegingen te gebruiken.
Denk aan isolatieoefeningen voor de lats zoals bent arm pullovers, dip shrugs of straight arm pulldowns.
 
Zou geen hulpmiddelen gebruiken. Dat is altijd anders dan een echte pull up.

Probeer eens een langzame pull up. Zo langzaam als je kunt. Knap als je dan nog ver van de bar af kunt komen.
Of doe langzame negatieve pull ups (evt met gewicht).

En wat Harpep zegt. Ellebogen wat naar buiten. Schouderbladen naar achter/naar elkaar.
 
Gebruik van biceps valt bij zowel chins als pullup (wat dat betreft voor alle pull varianten) reuze mee. Biceps is aan het begin vanaf de schouder verkort en dus in een zwakke positie wat betekend dat wat armbuigers betreft het accent op de brachialis ligt..Verder is het de lats/triceps/achterkant schouder die de armen naar onder/achter trekken is is buiging van je armen hier een gevolg van (ander kom je niet verder). Wat armen betreft is het dus triceps en brachialis die voornaamlijk worden aangesproken, niet de biceps die eigenlijk pas aan het eind van de bewegingsuitslag er meerr bij betrokken rakt

Dus maak je niet druk om je armen maar voor de oefening uit zoals je het meeste gewicht kan verplaatsen. Ja, je armen zullen wat meer doen, maar je rug ook, zeker in de negatieve fase!
 
Thanks voor jullie aanvullingen... Ik zal donderdag kijken of ik het fatsoenlijk op film krijg! :)
 
Wellicht kan je beter werken aan je "mind muscle connection", om zo meer de juiste spieren in je rug te isoleren en te activeren tijden de oefening.

Ik voeg een filmpje toe van, - de welbekende - Athlean X meneer, die je goed uitlegt hoe je deze mind muscle connection met bijvoorbeeld je lats kunt verbeteren.
Laat je even niet misleiden door de titel van het filmpje:


Succes!
 
Thanks! Kzal m is goed bestuderen!
 
Back
Naar boven