MuscleMeat

Punching Power

Bezoekers in dit topic

90% vind ik wel enorm overdreven. Dan zou een meisje van 40kg met perfecte techniek even hard slaan als een beer van 120 kg die er geen **** van kent. Techniek is zeker het belangrijkste, maar niet heiligmakend qua slagkracht.

powerpunchen op de zak is goed, maar je krachttoename kan gewoon nog veel groter zijn bij externe training. Het is 1 onderdeel van je krachttraining, niet het ultieme middel

Met externe training bedoel ik oa plyo, speedlifting, dynamische training... Hetgeen meeste clubs zelf veel te weinig doen(hoeveel keer ik al gehoord heb dat veel push-ups en laag gewicht-high rep doen slagkracht verbeterd , en van boksers en anderen op hoog niveau, is niet om aan te zien. En dan maar schrikken dat België nergens komt op zwaargewichtniveau)

Ik denk dat die 90% wel aardig klopt, ik heb met aardig wat profs getraind (ernesto hoost, jerrel venetiaan, ivan hypolyte, jordan radev, aaron karels, paul sutherland) en kan je vertellen dat de kracht van al die gasten uit techniek voort komt. Daarintegen heb ik ook met gasten getraind die 110kg wegen en nog geen deuk in een pak boter slaan!

En wat betreft training, Ik blijf erbij dat de beste training voor hard slaan gewoon hard slaan is. Daarbuiten moet je uiteraard nog wat andere dingen doen maar das hetzelfde als met iedere sport. Als je goed wilt basketballen moet je gewoon basketballen, als je goed wilt zwemmen moet je gaan zwemmen, als je goed wilt tennissen moet je gaan tennisen etc. En uiteraard moet je daarbuiten specifieke dingen trainen als hulp maar das niet de kern.
 
@Calyptus

In welke mate ben jij er op vooruit gegaan met dat boek? Ik merkte dat ik veel meer uithouding kreeg, explosiever werd tijdens training.
 
@Calyptus

In welke mate ben jij er op vooruit gegaan met dat boek? Ik merkte dat ik veel meer uithouding kreeg, explosiever werd tijdens training.


mn explosiviteit is enorm vooruitgegaan, maar dit is ook deels omdat ik daarvoor echt als een bodybuilder trainde(ik had er geen flauw benul van hoe anders te trainen). Uithouding is ook wel wat voorruitgegaan, ook omdat ik in mn huidige trainingen nooit tot failure ging, terwijl ik dat vroeger altijd deed. Een van de grootste afraders voor vechters, tot failure gaan.

Voor de rest is dankzij de explosiviteit die ik gewonnen heb mn inslagkracht ook enorm verbeterd, hangt namelijk dicht samen. Waar vroeger de meeste sparringspartners mn jab negeerden en makkelijk konden afblokken/slippen, weten ze nu dat dat mn beste slag is, en hij is VRESELIJK snel geworden tov anderen uit mn club, terwijl ik verruit de zwaarste ben(105kg).

Ook kreeg ik de eerste weken met die training comments van "shit man jou slagen versneld", en toen wist ik dat ik eindelijk had gevonden hoe te trainen.

Voor grappling is het zeker even handig, maar ik heb het nog niet uitvoerig genoeg getest door die kwetsure, is voor volgend jaar.

Mn favoriet blijft de complexe training, bv 8 keer zandzak-speedbenchen(verschrikkelijk moeilijk tov barbell) en direct daarna 8 keer handklap push-ups=> 3 minuten rust => opnieuw.


Iemand nog een idee waar ze goede zware zakken verkopen tegen een mooie prijs? :)

decathlon is vrij goedkoop en degelijk
 
Ik denk dat die 90% wel aardig klopt, ik heb met aardig wat profs getraind (ernesto hoost, jerrel venetiaan, ivan hypolyte, jordan radev, aaron karels, paul sutherland) en kan je vertellen dat de kracht van al die gasten uit techniek voort komt. Daarintegen heb ik ook met gasten getraind die 110kg wegen en nog geen deuk in een pak boter slaan!

De mensen die je nu zegt lopen over van talent, hebben aangeboren al een grote slagkracht(anders kom je zover niet) en trainen vrijwel elke dag. Bovendien mag je er zeker van zijn dat ze allemaal een of andere vorm van gewichtstraining beoefenen. Dat dat alles uit techniek komt vind ik weer overdreven.

Goed dat je Hoost aanhaalt trouwens, hij is een perfect voorbeeld. Herinner je een van zijn matchen tegen sapp, sapp is dus 160kg puur bodybuilding en krachttraining, en vrijwel 0 techniek. Hoost was stom genoeg om in zijn wedstrijd hem in een hoek te laten drummen en slagen te gaan wisselen met hem, en je mag raden wie het hardste sloeg...


En wat betreft training, Ik blijf erbij dat de beste training voor hard slaan gewoon hard slaan is. Daarbuiten moet je uiteraard nog wat andere dingen doen maar das hetzelfde als met iedere sport. Als je goed wilt basketballen moet je gewoon basketballen, als je goed wilt zwemmen moet je gaan zwemmen, als je goed wilt tennissen moet je gaan tennisen etc. En uiteraard moet je daarbuiten specifieke dingen trainen als hulp maar das niet de kern.

Ik ga zeker niet zeggen dat je voor hard te slaan geen zaktraining moet doen, dat is zever, en heb ik nooit gezegd.

Maar ik ga wel zeggen dat je enkel met zaktraining, niet komt tot waar je zou kunnen komen indien je aangepaste gewichttraining doet, en dus niet optimaal traint. Indien je de beste wilt zijn, moet je doen wat je doen kunt.

Het enige tegenargument voor krachttraining zou zijn, dat je vrijwel onmogelijk goed voorruit kan gaan zonder extra kilos te pakken, en dan wel harder kan slaan, maar dus ook een hogere gewichtsklasse komt tov mensen die ook weer harder kunnen slaan.

Gelukkig zit ik al in de vrije klasse, dus I don't give a **** :D

Als je andere sporten aanhaalt, kan ik zeggen dat vrijwel elke topsporter ook aan sportgerichte krachttraining met gewichten doet. Bij basketbal, sprinten en hoogspringen zal er veel nadruk worden gelegd op de squat, terwijl tennis dan weer op de schouders en armen, zwemmers hebben alles nodig dus clean& press is voor hen een goede oefening.
 
Laatst bewerkt:
90% vind ik wel enorm overdreven. Dan zou een meisje van 40kg met perfecte techniek even hard slaan als een beer van 120 kg die er geen **** van kent. Techniek is zeker het belangrijkste, maar niet heiligmakend qua slagkracht.

powerpunchen op de zak is goed, maar je krachttoename kan gewoon nog veel groter zijn bij externe training. Het is 1 onderdeel van je krachttraining, niet het ultieme middel

Met externe training bedoel ik oa plyo, speedlifting, dynamische training... Hetgeen meeste clubs zelf veel te weinig doen(hoeveel keer ik al gehoord heb dat veel push-ups en laag gewicht-high rep doen slagkracht verbeterd , en van boksers en anderen op hoog niveau, is niet om aan te zien. En dan maar schrikken dat België nergens komt op zwaargewichtniveau)

Ja ok, gewicht en kracht spelen ook een rol, maar boksen is 90% techniek bedoel ik. Krachttraining is idd bij veel verenigingen een ondergeschoven kindje. Degene die al krachttraining doen doen vaak typische bodybuilding training. En dat heeft enkel een negatief effect volgens mij.
 
Ja ok, gewicht en kracht spelen ook een rol, maar boksen is 90% techniek bedoel ik.

Boksen zelf in het algemeen? 50% techniek 30% tactiek en 20% brute kracht zou ik zeggen. Het is niet altijd de technisch beste bokser die wint, hoewel die het meeste kans maakt. Als hij mentaal niet in orde is, komt er niks van. Ik heb zo in mn boksclub iemand, techniek en talent over, maar hij kan zn kopje niet koelhouden tijdens een echte match, en heeft dan ook nog een beetje een glass chin. Maar goed,nu gaan we al ver off-topic. Boksen is iets te ingewikkeld om in een paar lijntjes te proberen weer te geven en meningen verschillen :p


Krachttraining is idd bij veel verenigingen een ondergeschoven kindje. Degene die al krachttraining doen doen vaak typische bodybuilding training. En dat heeft enkel een negatief effect volgens mij.

True
Daarvoor heb je dus zaken als rossboxing.com en zijn boeken ;)
 
Ik zie je punt Calypto, volgens mij bedoelen we een beetje hetzelfde maar zeggen we wat anders. Wat ik bedoel te zeggen is dat de belangrijkste oefening voor willekeurig wel doel, altijd gewoon hetgeen doen is waar je goed in wilt worden.

Dus, als je goed wilt zijn in bankdrukken, moet je veel bankdrukken. Uiteraard moet je dan ook je triceps, schouders etc trainen. Als je goed wilt basketballen moet je veel basketballen, ondersteund met sprintjes, explosiefe oefeningen. Als je hard wilt kunnen slaan, moet je hard gaan slaan (met techniek) ondersteund met touwtje springen (voetenwerk), core strenght etc.

Ik zie dus het belang van extra trainingen wel in want met 1 ding kom je er nooit. Het probleem is alleen dat mensen vaak denken dat sterkere triceps of grotere schouders ervoor gaan zorgen dat ze harder slaan, maar zo simpel is het helaas niet.
 
Ik zie je punt Calypto, volgens mij bedoelen we een beetje hetzelfde maar zeggen we wat anders. Wat ik bedoel te zeggen is dat de belangrijkste oefening voor willekeurig wel doel, altijd gewoon hetgeen doen is waar je goed in wilt worden.

Dus, als je goed wilt zijn in bankdrukken, moet je veel bankdrukken. Uiteraard moet je dan ook je triceps, schouders etc trainen. Als je goed wilt basketballen moet je veel basketballen, ondersteund met sprintjes, explosiefe oefeningen. Als je hard wilt kunnen slaan, moet je hard gaan slaan (met techniek) ondersteund met touwtje springen (voetenwerk), core strenght etc.

Ik zie dus het belang van extra trainingen wel in want met 1 ding kom je er nooit. Het probleem is alleen dat mensen vaak denken dat sterkere triceps of grotere schouders ervoor gaan zorgen dat ze harder slaan, maar zo simpel is het helaas niet.


Kan ik niks anders als mee akkoord gaan, buiten het laatste. Sterkere triceps en stevige schouders gaan er wel voor zorgen dat je harder slaagt, maar zonder efficiente bokstraining gaat dat maar een peulschil zijn tegen iemand met perfecte techniek. Maar dat wist je natuurlijk al :p

Vandaag lekkere bokstraining gehad trouwens, ik ben iets vergeten in mijn "boksbeschouwing". Uithouding en conditie is ook enorm belangrijk... Met sparring ondervonden, de eerste 2 minuten gaf ik de klappen, de 3de kreeg ik de klappen en vond niet eens de kracht om degelijk af te blokken.

Ik ben nog maar 2 weken terug bezig dus dat was wel te verwachten tegen een wedstrijdbokser :p

Daarvoor ff tegen een 3de dan shokotan gesparred die zijn eerste training meedeet, na 1 minuut lag hij werkelijk in de touwen te happen naar adem...
 
Kan ik niks anders als mee akkoord gaan, buiten het laatste. Sterkere triceps en stevige schouders gaan er wel voor zorgen dat je harder slaagt, maar zonder efficiente bokstraining gaat dat maar een peulschil zijn tegen iemand met perfecte techniek. Maar dat wist je natuurlijk al :p

Vandaag lekkere bokstraining gehad trouwens, ik ben iets vergeten in mijn "boksbeschouwing". Uithouding en conditie is ook enorm belangrijk... Met sparring ondervonden, de eerste 2 minuten gaf ik de klappen, de 3de kreeg ik de klappen en vond niet eens de kracht om degelijk af te blokken.

Ik ben nog maar 2 weken terug bezig dus dat was wel te verwachten tegen een wedstrijdbokser :p

Daarvoor ff tegen een 3de dan shokotan gesparred die zijn eerste training meedeet, na 1 minuut lag hij werkelijk in de touwen te happen naar adem...

Haha, ja conditie is heel belangrijk. Ik heb een aantal jaren geleden heel fanatiek aan verschillende vechtsporten gedaan en ik had echt een superconditie. Ik vocht toen -77. Daarna ben ik gaan rugbyen en fanatiek aan de gewichten gaan hangen. Ik ben in middels 97kg en mag door een blesure niet meer rugbyen.

Ben sinds een maand ook weer aan het kickboksen maar ben halverwege de training al compleet gesloopt en aan het eind van de training sla ik geen deuk meer in een pak boter. Weer een uitdaging dus :D
 
Back
Naar boven