Fitness Seller

Squat verlagen?

Bezoekers in dit topic

Eppel

Novice
Lid geworden
20 apr 2023
Berichten
4
Waardering
7
Hi,

Inmiddels bijna 5 maanden bezig met SL 5x5.
Met de highbar squat heb ik tot en met de 100kg niet de juiste uitvoering gedaan ben ik achter gekomen. Ik dee mn billen/heupen niet (genoeg) naar achteren, waardoor ik te veel naar voren kwam onderin de squat.

Vanaf de 100kg heb ik mn uitvoering aangespast. Billen en heupen naar achter, waardoor ik onderin boven mn middenvoet blijf met de bar.

Ik merk hierdoor dat ik veel meer mn hamstrings en billen aanspreek. Tijdens de oefening voel ik deze, en de dag erna heb ik ook (licht) spierpijn in mn hamstring/billen.

Inmiddels heb ik de 102,5 en 105 gedaan, en zou ik morgen de 107,5 moeten doen. Ik vroeg mij alleen af of het verstandiger is om het gewicht te verlagen, gezien ik mn hamstring en billen meer voel en dit misschien nog niet gewend zijn. Ik snap dat blessures niet te voorkomen zijn, maar ik ben nogal voorzichtig. Ik merk bijvoorbeeld ook dat ik met workout B tijdens mn deadlift meer die spieren voel.

Thanks alvast.
 
Laatst bewerkt:
 
Hi,

Inmiddels bijna 5 maanden bezig met SL 5x5.
Met de highbar squat heb ik tot en met de 100kg niet de juiste uitvoering gedaan ben ik achter gekomen. Ik dee mn billen/heupen niet (genoeg) naar achteren, waardoor ik te veel naar voren kwam onderin.

Vanaf de 100kg heb ik mn uitvoering aangespast. Billen en heupen naar achter, waardoor ik onderin boven mn middenvoet blijf met de bar.

Ik merk hierdoor dat ik veel meer mn hamstrings en billen aanspreek. Tijdens de oefening voel ik deze, en de dag erna heb ik ook (licht) spierpijn in mn hamstring/billen.

Inmiddels heb ik de 102,5 en 105 gedaan, en zou ik morgen de 107,5 moeten doen. Ik vroeg mij alleen af of het verstandiger is om het gewicht te verlagen, gezien ik mn hamstring en billen meer voel en dit misschien nog niet gewend zijn. Ik snap dat blessures niet te voorkomen zijn, maar ik ben nogal voorzichtig. Ik merk bijvoorbeeld ook dat ik met workout B tijdens mn deadlift meer die spieren voel.

Thanks alvast.
Hou je aan het schema, dus doorgaan tot TECHNICAL fail. Dus niet lomp doorpompen met mindere vorm (ok soms mag het wel voor die laatste rep:wl:)
Er zullen altijd gebieden zijn die wat achter lopen. Mocht je het nodig vinden kun je daar wat assistentie voor doen (bv hamstring curls in jouw geval).
 
Vraag me af of je nu niet van een typische higbar uitvoering naar een soort squattende goodmorning bent overgegaan, waarop juist meer gewicht gebruikt kan worden.

Naar voren komen met je onderlichaam klinkt namelijk niet verkeerd of als iets wat je 'te veel' kunt doen. Klinkt alsof je denkt dat je knieën niet voorbij je tenen mogen komen?
 
Vraag me af of je nu niet van een typische higbar uitvoering naar een soort squattende goodmorning bent overgegaan, waarop juist meer gewicht gebruikt kan worden.

Naar voren komen met je onderlichaam klinkt namelijk niet verkeerd of als iets wat je 'te veel' kunt doen. Klinkt alsof je denkt dat je knieën niet voorbij je tenen mogen komen?
Als ik nu mijnn squat doe dan gaat de bar nagenoeg recht omlaag en omhoog, en blijft deze boven mn middenvoet. Terwijl voorheen de bar schuin omlaag ging meer richting mijn tenen, zeg maar zo / vanaf linkerzijde gezien.

Knieën gaan in beide gevallen voorbij mijn tenen, nu wel een stuk minder. Ik weet dat het niet uit maakt, daar maak ik mij niet druk om. Mijn heupen en borst/stang bewegen gelijk, ik wordt niet door mn heupen ingehaald.

Ik voel ook mijn onderrugspieren nu meer, om alles strak en recht te houden :D
 
Laatst bewerkt:
Naar voren komen met je onderlichaam klinkt namelijk niet verkeerd of als iets wat je 'te veel' kunt doen. Klinkt alsof je denkt dat je knieën niet voorbij je tenen mogen komen?
Denk dat ts buttwink bedoelt? In het ideale geval wil je toch dat je kont naar achter blijft steken, ook onderin.
 
Mooie oefening he die squat:thumb:
Zeker weten! Ik had een periode dat ik het zat werd, maar nu vind ik m wel weer fijn.
Denk dat ts buttwink bedoelt? In het ideale geval wil je toch dat je kont naar achter blijft steken, ook onderin.
Ik denk dat ik voorheen de beweging vooral vanuit mn knieën dee. Buttwink bedoelde ik in ieder geval niet.
 
Week verder en nog steeds omhoog in gewicht.

Spierpijn is wel veranderd sinds ik m “perfect” doe. Voorheen geen tot licht spierpijn in hooguit mn quads, terwijl ik nu al 2 dagen spierpijn heb aan de onderkant van mn bil
 
Highbar is juist om het accent op de voorkant te houden (bij de hb kan je je romp meer rechtop houden). Feit dat je het accent naar de glute/ham heb verschoven is dus niet het gewenste effect van de highbar squat.

Heb je trouwens ervaring met frontsquat?
 
Back
Naar boven