MuscleMeat

Ramadan

Bezoekers in dit topic

Ja leuk ramadan, toen ik een tijdje via een uitzendbureau werkte bij een fabriek waar ook veel moslims werkten, was opeens een groot gedeelte daarvan ziek tijdens de ramadan, en de blanken maar werken.
en gezien dat degenen die werkten soms toch stiekem wat aten of even op de wc rookten:rolleyes:, anders hielden ze het ook niet vol.

'de blanken' :roflol:
Grootouders uit Zuid-Afrika of zo?

En in eerste instantie loop je te zeuren dat ze ziek waren ivm ramadan en op het eind zijn de mensen die proberen te voorkomen dat ze het niet vol houden ook de lul (en dus zorgen dat jij, als blanke, niet NOG harder hoeft te werken voor het uitzendbureau).

Tja ramadan... Ik vind het zeker nobel om in zaken als vasten empathie te zoeken met mensen die honger lijden. Maar hoe empathisch is het als dat puur gebeurd vanuit een gebod van een god? Maw: als Allah dit niet had gezegd, hoeveel zou er dan worden 'meegevoeld' met de armen? En is dit dan ook échte empathie?

Maar goed, laten we die discussie bewaren voor ná de ramadan :D

Veel succes!
 
zie mijn opmerking in de openingspost

naja, ik had het idee dat je in de openings post meer drank (alcohol) bedoelde, aangezien ej tijdens ramadan geen alcohol/coïtus en niet mag vloeken...
 
mooie gelegenheid voor als je altijd al van plan was te gaan cutten
 
Succes mensen! Raar genoeg vind ik Ramadan een van de mooiere dingen uit het geloof :)
 
Succes mensen! Raar genoeg vind ik Ramadan een van de mooiere dingen uit het geloof :)

Je traint 2 weken niet mee en je begint wartaal uit te slaan. Erg jammer:D

Nadeel van Ramadan is dat 90% het puur uit hypocratie doet. Beetje zonde.
Alle zonden worden vergeven volgens een groot deel van de vierders.
Ach het geloof op zich is al iets voor onwetenden. Maar als mensen er in willen blijven geloven moeten ze dat vooral doen.
Zolang ik er geen last van heb, moeten mensen zelf weten wat ze willen doen.
 
'de blanken' :roflol:
Grootouders uit Zuid-Afrika of zo?

Nee, en toch... de Blanke Zuid-Afrikanen komen oorspronkelijk uit Nederland

En in eerste instantie loop je te zeuren dat ze ziek waren ivm ramadan en op het eind zijn de mensen die proberen te voorkomen dat ze het niet vol houden ook de lul (en dus zorgen dat jij, als blanke, niet NOG harder hoeft te werken voor het uitzendbureau).

Daar heb ik dan toch bewondering voor omdat ze toch werken zonder eten, en dat zal best als je zwaar werk hebt moeilijk zijn, maar zeg je dat je aan ramadan doet, moet je ook niet stiekem eten, dan moet je het gewoon volhouden.

Veel succes!
..
 
zie mijn opmerking in de openingspost

ik doel meer op het feit dat het meer van soberheid getuigd om gewoon op de normale tijdstippen van de dag een kleine maaltijd te nuttigen dan een hele dag niks te eten en dan 's morgens en 's avonds snel snel genoeg voedsel binnen te krijgen om de dag door te komen.


Cyan zei:
Hola, naast de suikerfeest propten we ons wel niet vol met 'allerhande zoete etenswaren' hoor. Ik at smorgens enkel soep met bruinbrood. Er kwamen helemaal geen calorierijke voeding aan te pas.

Dat wil blijkbaar al eens verschillen van gezin tot gezin. In sommige gezinnen zou je denken dat ze het suikerfeest al aan het inoefenen zijn tijdens de ramadan maar daar komt zelfs vanuit islamietische hoek ook erg veel kritiek op. Dat jij het thuis anders deed (want je doet het niet meer hè :D) siert je.
 
Ik vind het maar onzin omdat het zoveel negatief effect heeft op de mensen die niets met de ramadan te maken willen hebben er toch mee worden geconfronteerd.

stel je hebt een zwaar lichaamlijk (of erger: geestelijk) werk en je gaat dan de héle dag niets eten, hoe productief schat je jezelf dan in voor de organisatie en je collega's? En hoe groot acht je de kans dat je fouten maakt tijdens je werk? Oké als je dozen inpakt of achter de kassa zit is het niet erg, maar ik zou me niet graag willen laten opereren door een chirurg die aan de ramadan zit.. om maar eens iets te noemen.

Ik vind het heel leuk en aardig dat die moslims graag respect willen tonen voor wie dan ook, maar dat kan ook gewoon op andere manieren.
Uiting van het geloof? Prima, maar dan wel zonder dat het negatieve effecten heeft op de medemensen! (en ik heb het nu over de rationele, meetbare voorbeelden die ik net gaf en niet over meningen of beledigingen)
 
Overigens vier ik ook geen kerst. Zo'n boom optuigen en gezamelijk fantsoenlijk eten is dezelfde show opvoeren die in de verre oudheid zich daardoor ook kenmerkt.

Als je dan toch echt empathie wilt voelen voor anderen moet je kiezen voor een hele levensloop met algehele behoudenheid en terugtrekking.

Kort en intensief betekend dat je als je wilt je de off periodes volledig over de scheef kan gaan.

En juist het gevoel van nooit verbetering en leegheid in de toekomst is voor armen en minder bedeelden een marteling, niet zozeer het dagelijkse lijden. Dat, maar met name het treurige vooruitzicht.
 
Je traint 2 weken niet mee en je begint wartaal uit te slaan. Erg jammer:D

Nadeel van Ramadan is dat 90% het puur uit hypocratie doet. Beetje zonde.
Alle zonden worden vergeven volgens een groot deel van de vierders.
Ach het geloof op zich is al iets voor onwetenden. Maar als mensen er in willen blijven geloven moeten ze dat vooral doen.
Zolang ik er geen last van heb, moeten mensen zelf weten wat ze willen doen.

Bron?
 
Ik vind het imo ook hypocriet om de ene moment jezelf vol te proppen met dure shizzle om makkelijker te kunnen uithouden en na 1 sec na openingstijd jezelf weer vol te proppen.

Pas op, ik was ook zo, de reden dat ik smorgens niet veel at omdat ik nooit een grote eter ben geweest smorgens. Maar na zonsondergang was pita, cola, chips, chocoladerepen,... dagelijkse kost.

Aan de andere kant: soep met brood...dat is evenveel als wat een jood in een concentratiekamp kreeg, dus zo gezond lijkt me dat niet:o

Reden dat ik vastte btw was omdat ik moest. Ik dacht helemaal niet aan armen die honger leden etc, bijlange niet. Het was vooral een druk in mijn omgeving. Zelfs nu kan ik het niet maken om een broodje of cola op straat te eten/drinken, anders vallen ze je lastig en geven ze opmerkingen als 'je geeft geen goed voorbeeld voor de kleintjes' of erger nog, ze vallen mijn ouders lastig.

Wat ik wel positief vond aan ramadan is dat je eten echt kan waarderen. 12 uur lang niks eten en drinken is moeilijk (de eerste dag vooral). En na zonsondergang is alles wat je krijgt een godsgeschenk. Een klein stukske brood en je lichaam schreeuwt van innerlijke euforie. Moet je echt wel meemaken.
 
Nog wat he, stel dat je 's nachts werkt bijv. van 22:00 tot 6:00 en van 9 tot 5 slaapt overdag. Omdat dat je ritme en nachtdienst is.

Dan ontloop je de dans?
 
Ramadan ? Jammer dan. Ik eet m'n boterham wel. :D
 
Ik vind het imo ook hypocriet om de ene moment jezelf vol te proppen met dure shizzle om makkelijker te kunnen uithouden en na 1 sec na openingstijd jezelf weer vol te proppen.

Pas op, ik was ook zo, de reden dat ik smorgens niet veel at omdat ik nooit een grote eter ben geweest smorgens. Maar na zonsondergang was pita, cola, chips, chocoladerepen,... dagelijkse kost.

Aan de andere kant: soep met brood...dat is evenveel als wat een jood in een concentratiekamp kreeg, dus zo gezond lijkt me dat niet:o

Reden dat ik vastte btw was omdat ik moest. Ik dacht helemaal niet aan armen die honger leden etc, bijlange niet. Het was vooral een druk in mijn omgeving. Zelfs nu kan ik het niet maken om een broodje of cola op straat te eten/drinken, anders vallen ze je lastig en geven ze opmerkingen als 'je geeft geen goed voorbeeld voor de kleintjes' of erger nog, ze vallen mijn ouders lastig.

Dus je eet wel stiekem?
 
Ik eet enkel niet op straat. Thuis wel, no prob.
 
Dit jaar is het niet makkelijk. Gister mochten we pas om 20.07u eten. En de laatste dag van Ramadan zal het ongeveer 19.23u zijn. Iedereen die er aan mee doet, sterkte ermee!
 
Dit jaar is het niet makkelijk. Gister mochten we pas om 20.07u eten. En de laatste dag van Ramadan zal het ongeveer 19.23u zijn. Iedereen die er aan mee doet, sterkte ermee!

Doe je dit jaar mee abi?
 
Ik eet enkel niet op straat. Thuis wel, no prob.

En je ouders zeggen er niks van als je een zak met chips opentrekt en doodleuk begint te eten terwijl ze aan het vasten zijn?
 
Back
Naar boven