AndroidHealthClinic

Richard Dawkins calls for Pope to be put on trial

ZoutZak

Huge Freak
20 jaar lid
Waardering
51
Lengte
2m
Massa
110kg
Richard Dawkins: I will arrest Pope Benedict XVI

Atheist campaigner Richard Dawkins
RICHARD DAWKINS, the atheist campaigner, is planning a legal ambush to have the Pope arrested during his state visit to Britain “for crimes against humanity”.

Dawkins and Christopher Hitchens, the atheist author, have asked human rights lawyers to produce a case for charging Pope Benedict XVI over his alleged cover-up of coïtusual abuse in the Catholic church.

The pair believe they can exploit the same legal principle used to arrest Augusto Pinochet, the late Chilean dictator, when he visited Britain in 1998.

The Pope was embroiled in new controversy this weekend over a letter he signed arguing that the “good of the universal church” should be considered against the defrocking of an American priest who committed coïtus offences against two boys. It was dated 1985, when he was in charge of the Congregation for the Doctrine of the Faith, which deals with coïtus abuse cases.

Benedict will be in Britain between September 16 and 19, visiting London, Glasgow and Coventry, where he will beatify Cardinal John Henry Newman, the 19th-century theologian.

Dawkins and Hitchens believe the Pope would be unable to claim diplomatic immunity from arrest because, although his tour is categorised as a state visit, he is not the head of a state recognised by the United Nations.

They have commissioned the barrister Geoffrey Robertson and Mark Stephens, a solicitor, to present a justification for legal action.

The lawyers believe they can ask the Crown Prosecution Service to initiate criminal proceedings against the Pope, launch their own civil action against him or refer his case to the International Criminal Court.

Dawkins, author of The God Delusion, said: “This is a man whose first instinct when his priests are caught with their pants down is to cover up the scandal and damn the young victims to silence.”

Hitchens, author of God Is Not Great, said: “This man is not above or outside the law. The institutionalised concealment of child rape is a crime under any law and demands not private ceremonies of repentance or church-funded payoffs, but justice and punishment."

Last year pro-Palestinian activists persuaded a British judge to issue an arrest warrant for Tzipi Livni, the Israeli politician, for offences allegedly committed during the 2008-09 conflict in Gaza. The warrant was withdrawn after Livni cancelled her planned trip to the UK.

“There is every possibility of legal action against the Pope occurring,” said Stephens. “Geoffrey and I have both come to the view that the Vatican is not actually a state in international law. It is not recognised by the UN, it does not have borders that are policed and its relations are not of a full diplomatic nature.”

The Sunday Times

Dat zou wat zijn als het zover komt :D

84229880_52fc997056.jpg

overdreven weer

Dawkins' handelsmerk... Atheistisch fundamentalisme!

Hoewel ik stiekem toch wel benieuwd ben naar de afloop van dit verhaal. Zal wel voornamelijk mediaaandacht scoren zijn, maar toch.

• Topic Starter Topic Starter

Dawkins' handelsmerk... Atheistisch fundamentalisme!

Hoewel ik stiekem toch wel benieuwd ben naar de afloop van dit verhaal. Zal wel voornamelijk mediaaandacht scoren zijn, maar toch.

Waarom? De aanklacht is toch duidelijk?

Dat het unprecedented is maakt het niet overdreven. Ik vind het een helder standpunt en daarnaast een moedige poging om de katholieke kerk op de plaats te krijgen, midden in de samenleving, waar het zich al eeuwen lang boven stelt.

atheistisch fundamentalisme vindi ik ook een foute opmerking, enkel een flauwe stunt omdat je gewoonweg ziet dat de intenties niet gericht zijn op de slachtoffers.

Laatst bewerkt:
Dawkins een fundamentalist noemen vind ik zeker niet misplaatst! Hij voert zijn eigen heilige kruistocht tegen religie. En nu speelt hij handig in op de actualiteiten.
Overigens vind ik kerkelijke verhevenheid bespottelijk en niet meer van deze tijd.

Ben benieuwd naar opvolgend nieuws

Ongetwijfeld ziet hij atheistisch fundamentalist als geuzennaam. Het atheisme raakt het fundament van ons wezen en is daarmee per definitie fundamentalistisch. Anders krijg je dat ietisme zoals Plaul Cliteur het ooit een naam gaf. Van dat vleesch noch visch gedoe is die Dawkins niet.

Dawkins een fundamentalist noemen vind ik zeker niet misplaatst! Hij voert zijn eigen heilige kruistocht tegen religie. En nu speelt hij handig in op de actualiteiten.
Overigens vind ik kerkelijke verhevenheid bespottelijk en niet meer van deze tijd.

Ben benieuwd naar opvolgend nieuws

Ik heb niets tegen zijn argumenten tegen het bestaan van god, daar kan je als zinnig mens gewoon niet onderuit. maar wanneer je religie zelf schuldig houdt voor al het onrecht in de wereld ga je imo een stap te ver. Dus ik denk dat we daar op de zelfde lijn zitten.
Misschien is die zelfverklaarde kruistocht geoorloofd tegen het christelijk conservatisme in de VS, maar hier in Europa is het gewoon knudde om nu nog tegen de schenen van de kerk te stampen, want wat stelt dat instituut nog voor buiten een ouderwets relikwie waar enkel een kleine minderheid van halfgaren mee dwepen.

Zal wel met een sisser aflopen.

Ongetwijfeld ziet hij atheistisch fundamentalist als geuzennaam. Het atheisme raakt het fundament van ons wezen en is daarmee per definitie fundamentalistisch. Anders krijg je dat ietisme zoals Plaul Cliteur het ooit een naam gaf. Van dat vleesch noch visch gedoe is die Dawkins niet.

hehe ietsisme, is dat niet dat geloof voor vrouwen met issues? beetje wierook en boeken van eckhart tolle.

Heerlijk die Dawkins en Hitchens.

Waarom? De aanklacht is toch duidelijk?

Dat het unprecedented is maakt het niet overdreven. Ik vind het een helder standpunt en daarnaast een moedige poging om de katholieke kerk op de plaats te krijgen, midden in de samenleving, waar het zich al eeuwen lang boven stelt.

Elke godsdienst stelt zich boven de samenleving. In het westen is dit het Christendom, terwijl in de arabische landen dit de Islam is. Moest dit veranderen zal dit nog wel enkele 10-tallen, al dan niet 100den jaren duren.. Sad but true. Het deinstitutionaliseren van zulke gigantische organisaties gaat zomaar niet. Men is er al jaren mee bezig en het blijft gewoon ingepeperd.

Ik heb niets tegen zijn argumenten tegen het bestaan van god,.
Daar heb ik zelf ook niets tegen, ik heb The God Delusion (en The Selfish Gene) ook braaf in m'n boekenkast staan.
Ik vrees alleen dat zijn 'aanpak' averechts werkt. In feite zie ik hem gewoon als evangelist voor het atheisme, door het opdringen van zijn mening. En daar heb ik wel wat op tegen.

• Topic Starter Topic Starter
atheistisch fundamentalisme vind ik ook een foute opmerking, enkel een flauwe stunt omdat je gewoonweg ziet dat de intenties niet gericht zijn op de slachtoffers.
De intenties niet gericht op de slachtoffers? Het leed is al geschied. Boetedoening met het oogmerk toekomstig leed te beperken geldt niet? Dit lijkt welhaast het argument van het Vaticaan!

Een 'heilige kruistocht', nogal een moeizame vergelijking op zijn zachtst gezegd. Eveneens het begrip fundamentalisme in zijn conventionele en religieuze context botst nogal met de methoden van een Dawkins.

Ik heb niets tegen zijn argumenten tegen het bestaan van god, daar kan je als zinnig mens gewoon niet onderuit. maar wanneer je religie zelf schuldig houdt voor al het onrecht in de wereld ga je imo een stap te ver.
Wie vind religie schuldig aan al het onrecht in de wereld?

Dus ik denk dat we daar op de zelfde lijn zitten. Misschien is die zelfverklaarde kruistocht geoorloofd tegen het christelijk conservatisme in de VS, maar hier in Europa is het gewoon knudde om nu nog tegen de schenen van de kerk te stampen, want wat stelt dat instituut nog voor buiten een ouderwets relikwie waar enkel een kleine minderheid van halfgaren mee dwepen.
Europa is in veel delen echt niet veel minder conservatief in religieuze beleving dan de VS. Nederland dan weer niet gelukkig. Er valt in Europa dus ook nog ongelofelijk veel winst te boeken, en een dergelijke zaak zou het katholieke instituut alvast een beetje van diens voetstuk brengen.

Een 'heilige kruistocht', nogal een moeizame vergelijking op zijn zachtst gezegd. Eveneens het begrip fundamentalisme in zijn conventionele en religieuze context botst nogal met de methoden van een Dawkins.
Ik vind het juist wel een goede, gezien zijn dogmatische handelswijze.
Misschien had ik er 'pun intended' bij moeten zetten. :rolleyes:

Ik vind het juist wel een goede, gezien zijn dogmatische handelswijze.
Misschien had ik er 'pun intended' bij moeten zetten. :rolleyes:

Op zich erg interessant dat men Dawkins dogmatisch noemt... Want in zijn boeken legt hij vaak paginalang het verschil uit tussen dogma's en wetenschappelijk falsifieerbare stellingen (zo ook in zijn laatste boek, 'the greatest show on earth' over de vraag 'wanneer is iets een theorie ?'')

En overigens zijn het trouwens vooral creationisten en moslims die Dawkins een fundamentalist noemen ;)
Dat doen ze wel vaker wanneer academici hun (wél 100% dogmatische) leer bekritiseren.

In ieder geval, dit verhaal kan nog leuk worden

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven