Fitness Seller

Riem gebruiken tijdens sporten

Een riem zorgt ervoor dat je meer intra-abdominale druk opbouwt en zodoende je buik en onderrug strakker zijn tijdens een lift, en je dus makkelijker meer kan tillen. Het voorkomt absoluut geen rugblessures, de druk op je rug wordt juist hoger met een riem.
+1
http://sportsmedicine.about.com/cs/strengthening/a/aa060201a.htm

Een riem kan wel blessures voorkomen, want die hoort strak te zitten zodat de rug niet bol kan gaan staan en je geen rare bewegingen kan maken met de rug.

Ja er staat dan wel veel druk op de rug, Nee je kan bijna geen rare bewegingen maken.

Ik gebruik de riem voor alles, zelfs borst oefeningen. Mensen zeggen dat de rug dan zwakker word, maar dit is pure onzin.
Mijn reden is dat mijn rug ook klachten had, en het dragen van de riem helpt dit gewoon compleet weg.
Verder zorgt de riem er ook voor dat de taille netjes dun blijft :) Bij veel zware oefeningen kan de buik uitzetten (Niet dat dit permanent blijft of dat je er iets aan over houd) Maar ik houd er niet van dat dit gebeurd.

Buiten dat, zorgt de riem voor een goede vorm als je bicep curlt, rechtopstaat en niet smokkelt :)

Kerel, alstublieft geen onzin meer posten, bijna 90% in onze sportschool draagt een belt (zelfs voor leg extensions), en het zijn al degene die een riem dragen, die tijdens een oefening hun rug in een slechte houding hebben. Het idee dat een riem je rug voorkomt van te bollen is volkomen verkeerd. Een riem is oorspronkelijk bedoelt om meer gewicht te kunnen pakken, dit is dan een trend geworden ook bij bodybuilders en nu dragen bijna alle idioten constant een riem. Je ziet zelfs mensen die hem gewoon een hele training door aanhouden ??? .

@TS: Lees artikel vanboven id post, zoek nog wat artikels via google. Meestal kom je tot de conclussie: vermijd een riem, zeker als je niet weet hoe je hem moet gebruiken, enkel voor de volgende oefening: Deadlift, squat en OH Press (eventueel ook bepaalde rowvarianten). Bij de eerste 2 gewoon bij zware singles of doubles, heeft enkel maar nadelen om een hoger aantal reps met een riem te doen. Bij OH press om te voorkomen dat je je rug te ver naar achter laat leunen bij het pressen, de riem laat je voelen dat je te ver gaat. Ook hierbij eerder bij zware singles, doubles, ... Of bij push presses.

de riem neemt iets over wat je zelf niet meer hoeft te doen, zelfde als wanneer je altijd straps gebruikt voor je oefeningen je grip slechter word.
wat je niet traint word je niet beter in, wel slechter.
De riem zorgt voor ondersteuning van de onderrug. Al die verhaaltjes over minder sterke rug zijn verzonnen goederen om ervoor te zorgen dat men de riem niet gebruikt en daardoor meer rugklachten krijgt. Waar verdient economie meer aan. 1 riem of en klant die naar de kine moet, zalfjes en medicijnen gebruikt en dan alsnog de riem aanschaft? Ik zeg niet dat je zevert. Maar mss heb je die onzin overgenomen en help je daarmee iemand rijk worden. Dat mag uiteraard maar als je dat wilt doen moet je eerst langst mij voor een sollicitatiegesprek.

Klinkt logisch, alleen lijkt uit de literatuur dat de riem slechts iets toevoegt; stabiliteit bij hoge lasten. Voor wat betreft de straps gaat dit argument zeker wel op.

Ligt er aan welke literatuur je leest.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/riem-ontziet-onderrug-27650/

The results indicate that subjects' mean erector spinae activity was greater (p < 0.0125) in the lumbar region of the spine when wearing weight belts (*258 SD; 69.0 analog-to-digital units) during squatting exercises than the mean activity in subjects who were not wearing weight belts (*235 SD; 71.3 analog-to-digital units).

Klinkt logisch, alleen lijkt uit de literatuur dat de riem slechts iets toevoegt; stabiliteit bij hoge lasten. Voor wat betreft de straps gaat dit argument zeker wel op.

ik doel vooral op de doelgroep die al de riem gebruikt bij al hun setjes curls en presses en side raises etc waarbij niet eens op hoge lasten van hun 1rm word gewerkt(-90%) en dan in verhouding zijn lasten op dergelijke oefeningen zowieso al vrij laag.

straps gebruik ik zelf overigens ook graag, echter alleen op mn topsets wanneer ik voel dat mn grip al dusdanig verzwakt is dat mn rugtraining er onder lijd.

De riem zorgt voor ondersteuning van de onderrug. Al die verhaaltjes over minder sterke rug zijn verzonnen goederen om ervoor te zorgen dat men de riem niet gebruikt en daardoor meer rugklachten krijgt. Waar verdient economie meer aan. 1 riem of en klant die naar de kine moet, zalfjes en medicijnen gebruikt en dan alsnog de riem aanschaft? Ik zeg niet dat je zevert. Maar mss heb je die onzin overgenomen en help je daarmee iemand rijk worden. Dat mag uiteraard maar als je dat wilt doen moet je eerst langst mij voor een sollicitatiegesprek.

Ja man, meer mensen het ziekenhuis in enz, meer ziektekosten. Doorrekenen naar de burger waardoor de koopkracht daalt.

Klinkt logisch?:p

En zonder riem krijg je niet meer rugklachten gewoon onzin, van een slechte uitvoering krijg je meer rugklachten.

Een riem kan je net een beter gevoel geven en kan wat helpen je kracht stats omhoog te schroeven. het is gewoon iets extra's geen wonder middel ofzo.:D

de riem verhoogt juist kunstmatig de druk op de onderug wat in bepaalde gevallen blessures in de hand zou kunnen werken, het is een fabeltje dat je riem juist de rug enkel ondersteund.
Bij bv een deadlift is het wenselijk dat je zelf een bepaalde druk in je midsectie creeert omdat je zo niet alleen sterker lift maar ook hierdoor veiliger lift, als je hierbij ook een riem gebruikt zou iemand die zich niet hiervan bewust is evt een te grote druk op de onderrug creeeren.

de 2e helft van je verhaal is overigens zo onzinnig dat het op trollen lijkt en derhalve ga ik er niet op in, het doet me verder wel afvragen of jezelf niet je onzinnige argument van iemand hebt overgenomen om er rijk van te worden en je zelf riemen verkoopt? ow brother /facepalm.

Laatst bewerkt:
Ja man, meer mensen het ziekenhuis in enz, meer ziektekosten. Doorrekenen naar de burger waardoor de koopkracht daalt.

Klinkt logisch?:p

En zonder riem krijg je niet meer rugklachten gewoon onzin, van een slechte uitvoering krijg je meer rugklachten.

Een riem kan je net een beter gevoel geven en kan wat helpen je kracht stats omhoog te schroeven. het is gewoon iets extra's geen wonder middel ofzo.:D
Klopt de uitvoering is ook wat. Maar bij hogere gewichten is het moeilijk om je uitvoering perfect te blijven doen. En als je dan eens verkeerd buigt dan vangt de riem toch nog wat op.

Daarbij klinkt logisch dat de zelfstandige er baat bij hebben dat de koopkracht daalt want dan is er aanpassing van de index waardoor de zelfstandige zijn prijzen kan verhogen en daardoor meer omzet behaalt. Want kosten heeft hij gemaakt voor de indexering en zijn aankoop was goedkoper. :)

Haha ikke nooit naar school geweest.

---------- Toegevoegd om 13:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:46 ----------

de riem verhoogt juist kunstmatig de druk op de onderug wat in bepaalde gevallen blessures in de hand zou kunnen werken, het is een fabeltje dat je riem juist de rug enkel ondersteund.
Bij bv een deadlift is het wenselijk dat je zelf een bepaalde druk in je midsectie creeert omdat je zo niet alleen sterker lift maar ook hierdoor veiliger lift, als je hierbij ook een riem gebruikt zou iemand die zich niet hiervan bewust is evt een te grote druk op de onderrug creeeren.

de 2e helft van je verhaal is overigens zo onzinnig dat het op trollen lijkt en derhalve ga ik er niet op in, het doet me verder wel afvragen of jezelf niet je onzinnige argument van iemand hebt overgenomen om er rijk van te worden en je zelf riemen verkoopt? ow brother /facepalm.
Aah over trollen gesproken ik dacht in de voormiddag dat iemand hierover zou beginnen. Trollen spreken meestal over trollen. Ik denk dat de trollen trots zijn op een nieuwe mede-trol. =D

Vind het zelf niet onzinnig in ieder geval, dus het zou voor enkele wel werken. :)

Daarbij bedankt voor de tip. Nu dus onthouden dat ik die druk natuurlijk moet behouden, tuurlijk moet je niet alles laten hangen. Daar krijg je borstjes van ipv borsten. Oftewel tet*en mijner medetrol.

Klopt de uitvoering is ook wat. Maar bij hogere gewichten is het moeilijk om je uitvoering perfect te blijven doen. En als je dan eens verkeerd buigt dan vangt de riem toch nog wat op.

Daarbij klinkt logisch dat de zelfstandige er baat bij hebben dat de koopkracht daalt want dan is er aanpassing van de index waardoor de zelfstandige zijn prijzen kan verhogen en daardoor meer omzet behaalt. Want kosten heeft hij gemaakt voor de indexering en zijn aankoop was goedkoper. :)

Haha ikke nooit naar school geweest.

---------- Toegevoegd om 13:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:46 ----------

Aah over trollen gesproken ik dacht in de voormiddag dat iemand hierover zou beginnen. Trollen spreken meestal over trollen. Ik denk dat de trollen trots zijn op een nieuwe mede-trol. =D

Vind het zelf niet onzinnig in ieder geval, dus het zou voor enkele wel werken. :)

Daarbij bedankt voor de tip. Nu dus onthouden dat ik die druk natuurlijk moet behouden, tuurlijk moet je niet alles laten hangen. Daar krijg je borstjes van ipv borsten. Oftewel tet*en mijner medetrol.

:roflol: "OK"

Ik heb in de eerste post een grove doorsnede gegeven van de artikelen die ik hierover heb gevonden. Het betreft een 8tal kleine EMG-studies die elkaar op dit gebied tegenspreken (vandaar de duiding 'wisselend'). Wel tenderen ze allemaal naar de bevinding dat boven de 90% van de 1RM de betrokkenheid van de erector trunci (en daarmee de stabiliteit) groter wordt bij het dragen van een riem.

De studie uit de link is maar tot 60% 1RM belast en valt daarmee inderdaad in het gebied waarin je conflicting evidence vindt.

Laatst bewerkt:
Ik draag nu sinds enkele weken ook altijd een riem.
Dit omwille van het feit dat ik een zwakke onderrug heb (ja ik train deze ook wel ;)).
Nu heb ik nadien veel minder tot zelfs geen last meer van men onderrug (wat vroeger wel het geval was).

Ik denk dat het sowieso geen kwaad kan om deze te gebruiken.
In jouw geval is het zelfs aan te raden!

Grts

Ik heb altijd rugklachten gehad en regelmatig naar de chiropractie gemoeten. Sinds me 12e ergens gehad, en nu ik gewoon deadlift etc. zonder riem en heb nergens meer last van. Volgens de chiropractor juist omdat de spieren in me rug sterker zijn geworden.. Al snap ik dat het bij 1rm wel gebruikt word, maar voor setjes vind ik het geen nut hebben.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb in de eerste post een grove doorsnede gegeven van de artikelen die ik hierover heb gevonden. Het betreft een 8tal kleine EMG-studies die elkaar op dit gebied tegenspreken (vandaar de duiding 'wisselend'). Wel tenderen ze allemaal naar de bevinding dat boven de 90% van de 1RM de betrokkenheid van de erector trunci (en daarmee de stabiliteit) groter wordt bij het dragen van een riem.

De studie uit de link is maar tot 60% 1RM belast en valt daarmee inderdaad in het gebied waarin je conflicting evidence vindt.

Zou iemand de dikgedrukte zin nader kunnnen uitleggen voor mij?
90% van de 1RM?

Zou iemand de dikgedrukte zin nader kunnnen uitleggen voor mij?
90% van de 1RM?

Jawel; 1RM staat voor "1 repetitie maximum" ofwel: het gewicht waarmee je slechts 1 correcte, volledige herhaling kan maken. Ik neem aan dat je vervolgens die 90% wel kan plaatsen.
In de meeste studies vindt men bij gewichten die boven de 90% van de 1RM liggen, naast de hogere intra abdominale druk door de gordel, ook een verhoogde activiteit van de rugspieren. Die combinatie maakt dat de stabiliteit van de wervelkolom groter is. Ik hoop dat eea zo duidelijker is.

Laatst bewerkt:
Dit omwille van het feit dat ik een zwakke onderrug heb (ja ik train deze ook wel ;)).
Ook wel of heel goed, net zogoed als benen of borst bvb?..je traint onderrug ook door juist geen riem te dragen, juist door anders de rug te belasten waardoor je die pijntjes hebt onder in de rug, juist als je die pijntjes hebt moet je beter de onderrug trainen, die pijntjes zijn er niet voor niets. Zwakke onderrug?..onderrug harder trainen!!

Ik redeneer het zo: Als je iets gewoon overdag oppakt gebruik je geen riem en is het een natuurlijke beweging. Dan tijdens het trainen ga je kracht ontwikkelen en wen je aan het gebruik van een riem. Volgens mij moet je dan niet raar opkijken wanneer je dezelfde kracht zet in een niet-trainingssituatie en je jezelf hiermee blesseert. Oftewel: train je rug in de situaties zoals je hem veelal gaat gebruiken.

Allemaal dikke bullshit.

Ik zat zo dicht tegen een rugbeschadiging aan dat ik gewoon een riem ging pakken en ik heb genoeg rondgevraagd aan mensen die aan de top staan, dit is gewoon onzin.

Een riem houd je stabiel, zorgt niet voor een zwakkere rug en behoed je voor rare bewegingen tijdens het uitvoeren van de oefeningen.

Het boeit me geen ruk wat mensen hierop zeggen, maar mijn rugklachten zijn weg, en mijn onderrug is ECHT niet zwak, kan ook gewoon deadliften op 180KG en zonder riem ook nog 160KG (EN ik weeg maar 74KG dus dikke bullshit dat dat weinig gewicht is voor iemand van mijn gewichtsklasse)
Doe wat je wil, denk wat je wil, train hoe jij lekker traint.
Ik houd mijn riem gewoon :)

Die dingen zijn niet voor niets uitgevonden.

Kijk als ik nou artikels ging lezen over de riem en de theorie ervan, als je rondkijkt zie je dat overal mensen elkaar tegenspreken, ook doktoren en ook wetenschappers.
Uit mijn eigen ervaring merk ik gewoon dat die riem gewoon perfect is voor die doeleinden, Mag iedereen mij tegenspreken en karma geven met debiele redenen erbij te zetten,
maar mij helpt het prima en die riem werkt zoals ik het zeg. Bij mij dan.

Bij jou niet? Gebruik je dat ding lekker niet!

Laatst bewerkt:
Leuk voor jou, werkt misschien niet voor een ander zo.
Riem is voor watjes! tenzij laatste zware set.

---------- Toegevoegd om 22:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:22 ----------

Het boeit me geen ruk wat mensen hierop zeggen,

Bij jou niet? Gebruik je dat ding lekker niet!
Je spreekt jezelf tegen in je eigen post, het boeit je geen ruk maar geeft wel een reactie met vet gedrukte letters alsof het je wel wat kan schelen.

Oh nee hoor :) Ik vind het alleen laf als mensen een karma neerpleuren met een lame zin zonder zijn eigen argumenten te kunnen posten :)

Buiten dit, interesseert het me niet zo :)
Was ook mijn laatste reactie :)

En, ben het er ook mee eens dat het niet voor iedereen zo werkt, dat is ook niet wat ik ermee bedoelde :p

Edit:
Eigenlijk het hele punt is.. 45.000 DBB Members, 20% vind dit, 20% vind dat. 900 Artikels waarbij 800 Ja zegt, en 200 Nee zegt..
Je weet dus nooit wat nou wel of niet waar is, kan je ook bijna niet weten..

Goede argumenten heb je pro en con, dus weet je zoiezo nog niet wat het nou wel of niet is, dus iedereen gelooft zijn/haar dingen.
Kritiek uiten op een post van iemand zijn eigen ervaring (En dus ook ervaring van mensen die de riem gebruiken maar deze niets vinden) is dus gebaseerd op totaal en niets anders dan
''meningen''.
Als iedereen feiten neer plaatste, had je maar 2 posts nodig: Thread> Reactie. Klaar. En dat is het niet, het zijn allemaal meningen. Dus iedereen die ja of nee zegt en kritiek geeft op de andere partij, of het nou waarheid is of niet (Kan niet echt achterhaald worden als 200 ja en 200 nee zeggen) is gewoon stom bezig :)

Laatst bewerkt:
Ik draag altijd een riem, behalve bij buikspieroef of lichte oef

Voor zover ik weet werkt verhoogde intra-abdominlae druk meer op stabilisatie van de wervelkolom waardoor je meer gewicht aankan wat de erector meer belast. Ik heb niet het idee dat de riem ervoor zorgt dat je je onderrug minder zou gebruiken/belasten.

Dan zou je meer richting van een powersuit met vertikale banen moeten gaan denken om de rol van de erector voor een deel over te nemen. (Mischien dat een PL'r de elastische opbouw van een suit kan vertellen?)

Terug
Naar boven