AndroidHealthClinic

Riem vraag

  • Topic starter T-Rex
  • Startdatum
  • Reacties 45
  • Weergaven 3K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

Hij koopt toch een riem wanneer hij wil. Ik vind niet dat je daarmee moet wachten. Er is geen enkel nadeel aan verbonden.
Is het nodig als beginner? Nee.
Kan het kwaad. Nee.
Zijn er voordelen aan met een riem liften? Ja zeker. Maar die zijn duidelijker merkbaar als je zwaardere gewichten tilt.
Begin je vroeg met het gebruik van een riem, dan leer je hem ook beter gebruiken. Dus tegen dat je echt zwaar kan tillen ben je het gewoon en gaat het als vanzelf.
Ja alleen denk je veels te abstract. Een beginner heeft techniek fouten waaraan die moet werken. Een onzinnige variabel als een riem toevoegen zo vroeg in het stadium als die nog zoveel te leren heeft en een schijnveiligheid te geven zijn een recept voor blessures. Je vergeet dat bijna iedereen in een basic fit of andere waardeloze gym lift waar niemand hem goede techniek kan leren en laat mensen met een belt nu altijd slechter gaan deadliften en kut cues krijgen van wat gymbro's die niet werken. In Bert zijn log kan je dat ook mooi zien. Je kunt zeker als beginner een belt om slappen, wrist wraps om doen en knee sleeves, maar het is gewoonweg niet nodig. De invloed daarvan staat in het niet bij goed trainen, eten, etc. Je bent nu aan het majoren in een minor. Focus op je techniek, consequent zijn, je eiwitten halen, IPV een belt kopen die je.moet leren gebruiken en die bij ervaren mensen (150kg+) 5-10% toevoegt.

Ik zou er in ieder geval voor kiezen de belt pas later te introduceren bij de mensen die ik train. Omdat een beginner maar met zoveel dingen tegelijkertijd bezig kan zijn.
Hoe denk jij dat een gewicht van 60kg aanvoelt voor een beginner? Een beginner heeft met zijn eigen 1RM even veel moeite als jij met jouw 1RM. Daar kan je geen bepaald gewicht aan vastknopen.

Jouw ego daarintegen is wel een gewicht vast te knopen, zo te lezen is dat rond de 150 kilo.
Ga je ook een benchshirt dragen als je 60kg bencht want je kunt dan ook meer gewicht doen en dus meer gains? En het voelt zwaar omdat zijn techniek ruk is, het is dan ook een beginner... duidelijk nog nooit beginners getraind of wel? Ze zetten vaak geen spanning en ademen niet in als ze unracken, etc. Ik plak een fictief gewicht eraan om aan te tonen dat de focus nu eerst ligt op het aanleren van de oefening IPV een belt om slappen omdat wat bro's ze dragen.

Inb4 dan moeten ze een belt dragen om spanning te leren zetten.
 
Aan die techniekfouten kan je evengoed werken als je een riem draagt.
Een riem dragen (op welk moment in je training-carrière dan ook) is helemaal geen recept voor blessures. Hoe kom je daar nu weer bij?

Een riem dragen is nooit nodig. Maar kwaad kan het ook niet.
Een riem dragen helpt wel bij het tillen van zware gewichten.
 
Aan die techniekfouten kan je evengoed werken als je een riem draagt.
Een riem dragen (op welk moment in je training-carrière dan ook) is helemaal geen recept voor blessures. Hoe kom je daar nu weer bij?

Een riem dragen is nooit nodig. Maar kwaad kan het ook niet.
Een riem dragen helpt wel bij het tillen van zware gewichten.
Ik denk dat jij je vergist en denkt dat dit een powerlifter is. Het is iemand die voor bodybuilding traint en waarschijnlijk mensen heeft gezien met een bodybuilder belt. Heel anders dan onze sport, maar enfin. Dit is puur anekdotisch bewijs, maar ik heb meerdere mensen aangesproken op hun Deadlifts en het kwam vaak terug dat ze dachten dat de belt blessures tegen houdt en daardoor niet zo hard hoeven te werken aan techniek. Ze trokken vaak met verschrikkelijke vorm en dachten naïef dat de belt wel bescherming bood. Vaak dan ook nog zo een nutteloze BB belt. Dit waren dat ook vaak de mensen die last hebben van onderrugpijn net als TS. Eerst dus fatsoenlijke techniek aanleren dan een belt erom.
 
Maakt niet uit of het een powerlifter of bodybuilder is.
Ook puur anekdotisch: In de gym waar ik vroeger trainde durfden velen niet te deadliften uit doodsangst hun rug te breken als er een ietsie pietsie kleine ronding in zou komen. En degenen die wel de DL deden daar was de techniek aardig goed van, omdat ze niet boven de 100kg durfden gaan om dezelfde reden als de groep die 'm niet deden.
Dan knal ik ze liever een riem om en laat ze de baar van de grond sleuren. Gewoon omdat ze misschien denken dat die riem hun veiligheid bezorgt.
Trouwens, met een bolle rug deadliften is geen garantie op blessures.
Met een goeie techniek liften is vaak gewoon veel efficiënter. Dus wel heel nuttig om die aan te leren.
 
Maakt niet uit of het een powerlifter of bodybuilder is.
Ook puur anekdotisch: In de gym waar ik vroeger trainde durfden velen niet te deadliften uit doodsangst hun rug te breken als er een ietsie pietsie kleine ronding in zou komen. En degenen die wel de DL deden daar was de techniek aardig goed van, omdat ze niet boven de 100kg durfden gaan om dezelfde reden als de groep die 'm niet deden.
Dan knal ik ze liever een riem om en laat ze de baar van de grond sleuren. Gewoon omdat ze misschien denken dat die riem hun veiligheid bezorgt.
Trouwens, met een bolle rug deadliften is geen garantie op blessures.
Met een goeie techniek liften is vaak gewoon veel efficiënter. Dus wel heel nuttig om die aan te leren.
Je zegt het zelf toch? Techniek is key in het begin en daar een nutteloze variabel die zogenaamd voor extra gains zorgt bij doen is niet de prio. Laat mensen vaak een belt compleet fout gebruiken.

Je gaat toch ook niet een slingshot aan een beginner adviseren, omdat die dan 5-10% meer kan doen en daardoor meer gaat gainen? Dat komt toch ook pas later als de bench techniek beter is. Daarbij geeft die al aan onderrug pijn te hebben, waarschijnlijk een teken dat zijn techniek niet goed is en dan wil je als fix er ook nog een belt omheen gooien? Recept voor blessure in mijn ogen.
 
Had niet verwacht om zo een debat te starten maar vind alle comments wel zeer behulpzaam
 
Je zegt het zelf toch? Techniek is key in het begin en daar een nutteloze variabel die zogenaamd voor extra gains zorgt bij doen is niet de prio. Laat mensen vaak een belt compleet fout gebruiken.

Je gaat toch ook niet een slingshot aan een beginner adviseren, omdat die dan 5-10% meer kan doen en daardoor meer gaat gainen? Dat komt toch ook pas later als de bench techniek beter is. Daarbij geeft die al aan onderrug pijn te hebben, waarschijnlijk een teken dat zijn techniek niet goed is en dan wil je als fix er ook nog een belt omheen gooien? Recept voor blessure in mijn ogen.
Jij zegt dat een riem een nutteloze variabele is. Je moet er niet van uit gaan dat iedereen het daarmee eens is.
Je bent toch een top coach. Dan moet het toch mogelijk zijn om je atleet het juiste gebruik van een riem aan te leren, onafhankelijk van het gewicht dat hij/zij tilt?

Een riem of een slingshot/suit zijn 2 compleet verschillende zaken. Dat moet je nu toch zelf ook wel door hebben. (mag ik toch hopen)

Onderrug pijn heeft niet noodzakelijk iets met techniek te maken. Kan met volume, intensiteit, recovery, stress (buiten de trainingen), ... te maken hebben. Dus daar kunnen wij 0,0 uitspraken over doen. En zeker niet i.v.m. het gebruik van een riem.
 
Je bent toch een top coach. Dan moet het toch mogelijk zijn om je atleet het juiste gebruik van een riem aan te leren, onafhankelijk van het gewicht dat hij/zij tilt?

Geen idee waarom je zo denigrerend doet met 'topcoach', maar goed. Jullie hebben in mijn ogen beide een punt. In het begin is het belangrijker om bij de basis te blijven in plaats van aan allemaal randzaken te denken. Aan hoe meer dingen gedacht moet worden hoe minder snel de techniek goed is. EigenWereld zijn punt is dat ze beter eerst kunnen focussen op de lift, in plaats van ook nog te letten op juiste gebruik van de belt. Rik76 zijn punt is dat je er beter mee kan bracen dus meer mee kan liften. Valt voor beide iets te zeggen imo.
 
Mijn punt is ook dat als je er vroeg mee begint ben je het gewoon tegen de tijd dat je denkt er veel voordeel uit te kunnen halen.
En ik denk ook dat dat moment erg vroeg komt. Zonder de nadelen die men denk eraan te moeten toedichten (slechte techniek, zwakke rug, meer kans op blessures).
 
Ik train voor bodybuilding en gebruik de belt gewoon al vanaf het eerste warmup setje met 60kg.

Helpt me bij elk gewicht een betere houding aan te nemen en op de juiste manier kracht te zetten en dit allemaal zo consistent mogelijk elke rep elke set vol te houden.

Zo lang de belt het niet voor je tilt zie ik er geen nadeel aan. *mits je niet zoals harpep juist met belt last krijgt van je rug.
 
Laatst bewerkt:
You haven't been on the rest of the internet yet, have you? :D

duty_calls.png
 
Zelf kreeg ik juist last van mijn rug MET riem, waardoor ik reeds lang geleden ben gestopt met het gebruiken ervan.
En je hebt daarna zonder belt nog wel progressie kunnen maken voorbij je PRs met belt, toch?
 
En je hebt daarna zonder belt nog wel progressie kunnen maken voorbij je PRs met belt, toch?

ABSOLUUT!

Ver daar voorbij zelfs, al was het alleen al omdat m'n 'core' enorm veel sterker en stabieler werd nadat ik de riem aan de wilgen had gehangen.
En niet te vergeten, niet steeds meer last hebben van vage pijnklachten in de onderrug was mentaal natuurlijk een pré.
 
Ik train altijd zonder belt. Al 8 jaar lang. Want als je met een belt traint, train je een deel van je onderrug niet. Dus alleen een belt gebruiken als het echt moet (bij pijn o.i.d.).
 
Back
Naar boven