MuscleMeat

Rippetoe aantal sets?

Acti

Novice
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
68kg
Ik heb een handige excel-sheet gevonden voor rippetoe, die alles gemakkelijk voor je uit kan rekenen. Ook staan er verschillende rippetoe programma's in.
Nu wil ik in plaats van het standaard rippetoe programma deze gaan volgen:

A

Maandag:
Squat
Benchpress
Chin-ups

Woensdag:
Squat
Press
Deadlift

Vrijdag:
Squat
Benchpress
Pull-ups

B

Maandag:
Squat
Press
Chin-ups

Woensdag:
Squat
Benchpress
Deadlift

Vrijdag:
Squat
Press
Pull-ups

------------------------

Een 2-wekelijkse routine dus. Het is wel zo dat je met dat schema dus 1 keer per week deadlift. In tegenstelling tot de standaard rippetoe waarbij je het 1,5 keer doet per week. Is dit verstandig? Of raden jullie het standaard rippetoe programma aan (heb nog nooit krachttraining gedaan).

Maar mijn echte vraag is eigenlijk het volgende. In de excel sheet staat dit:

2hdb8uw.png

(begin gewicht moet ik nog vaststellen, dus heb maar gewoon 50 ingevuld)
Klopt het dat ik in totaal 8 sets moet doen? Vond dit namelijk vrij veel.

Als je net begint met krachttraining zou ik toch het standaard krachtschema aanraden :).
Als je dat schema niet kent wil ik em hier in een volgend bericht wel even plaatsen hoor ;).
En dan gewoon Squat, Military Press, Benchpress, Bend over Row 3x5 en Deadliften 1x5.
Je kan er dan nog tricep en bicep oefeningen bij doen en die gewoon 3x8 doen ;).
Opwarmen had ik eerst ook wat moeite mee maar ik heb het uit eindelijk hier op het forum gevonden ik weet niet of het goed is maar het werkt voor mij perfect.
Je warmt 3x5 op en daarna doe je nogmaals 3x5 maar dan met 100% gewicht.
De eerste 1x5 is 50% de tweede 1x5 is 70% en de derde 1x5 is 90% en daarna ga je over op de 3x5 met max gewicht (100% dus).
En met de bicep en tricep oefeningen doe je hetzelfde alleen dan niet opwarmen met 3x5 maar 3x8 en daarna nogmaals 3x8 maar dan met max gewicht.

Ik hoop dat je het een beetje snapt :P anders wil ik het nog wel een x uitleggen maar dan wat korter misschien.

Succes er mee :D.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor het antwoord, snap het xD

Zou het fijn vinden als je het schema kan posten :).
Heb zelf namelijk niet het schema met bent over row, bicep en tricep oefeningen erin.

Dus je doet ook geen opwarm set met alleen de barbell (zonder gewicht dus)?
Gelijk voor de 50% gaan? En bij elke set dus 5 reps (behalve dus bicep en tricep)?

Bedankt voor het antwoord, snap het xD

Zou het fijn vinden als je het schema kan posten :).
Heb zelf namelijk niet het schema met bent over row, bicep en tricep oefeningen erin.

Dus je doet ook geen opwarm set met alleen de barbell (zonder gewicht dus)?
Gelijk voor de 50% gaan? En bij elke set dus 5 reps (behalve dus bicep en tricep)?
Hier het krachtschema wat ik gebruik:

Workout A
3x5 Squat
3x5 Bench Press
1x5 Deadlift
3x8 Chinups
3x8 Tricep Dips

Workout B
3x5 Squat
3x5 Standing military press
3x5 Bend-over Row
3x5 Calve Raise
3x8 Barbell Curl (z-stang)

Ik train 3x per week ma/wo/vr de ene week is het dus ABA en de week erop is het BAB zo pak je elke spiergroep even vaak na 2 weken :).

Nee ik warm niet op met alleen de barbell maar dat kan je natuurlijk wel doen dan doe je gewoon eerst alleen barbell en begin je dan met 50/70 en 100% :). Dan doe je dus 4x5 eigenlijk.

Ja elke set 5 reps en na de opwarming overal 3 sets ;) behalve bij deadliften daar doe ik 1 set van 5 reps en dat is normaal in het standaard schema.

Ik hoop dat je met deze info wat opschiet :D

• Like
Waarderingen: Acti

Bij
3x8 Chinups
3x8 Tricep Dips
Zal ik het denk ik al zwaar genoeg hebben in het begin zonder gewicht :p.

Zal eens een tijdje dat schema gaan volgen dan.

Verhoog jij je gewicht per sessie of per week?

Laatst bewerkt:

Bij
3x8 Chinups
3x8 Tricep Dips
Zal ik het denk ik al zwaar genoeg hebben in het begin zonder gewicht :p.

Zal eens een tijdje dat schema gaan volgen dan.

Verhoog jij je gewicht per sessie of per week?
Chinups is idd in het begin moeilijk ik kan het zelf ook niet egt maar toch probeer ik het zo vaak mogelijk.
En als je tricep dips te moeilijk vind om 3x8 te doen dan kan je altijd Tricep Pressdown doen :).

Hmm ik verhoog het per week maar als jij de volgende sessie denkt ik kan wel meer gewoon altijd doen ;).

Oke bedankt, dan heb ik voor de komende tijd wel genoeg info ;)

Mooizo, en als er later nog onduidelijkheden zijn kan je altijd weer vragen ;).

Succes met trainen.

Ik zelf zou als je pas begint de biceps en triceps oefeningen even weglaten. Je kunt ze altijd nog toevoegen. Rippetoe bevat geen BOR`s, maar power cleans. Omdat deze vaak te moeilijk blijken (of men durft/wil gewoon niet) worden BOR`s gedaan. Let wel op je voeding, heel belangrijk als krachtsporter.

Ik zelf zou als je pas begint de biceps en triceps oefeningen even weglaten. Je kunt ze altijd nog toevoegen. Rippetoe bevat geen BOR`s, maar power cleans. Omdat deze vaak te moeilijk blijken (of men durft/wil gewoon niet) worden BOR`s gedaan. Let wel op je voeding, heel belangrijk als krachtsporter.
Voeding is idd belangrijk dat is al het halve werk.
Ik doe de BoR omdat die mij goed ligt en ik heb er nooit problemen mee en veel krachtsporters doen de BoR inplaats van power cleans zoals je al zei :P.

hou het bij de gwne rippetoe di is beter dan jou schema...

Rippetoe zegt zelf dat als je oefeningen bij zijn schema toevoegt, dat he zijn schema niet is, en hij niet verantwoordelijk is voor blessures die er dan gebeuren, het is denkik beter als je gewoon begint met het basis schema
en als dat goed gaat na een tijdje oefeningen toevoegt, niet te rap willen gaan.
Het schema gewoon is ;

dag A
squat 3x5
bench 3x5
deadlift 1x5

dag B

squat 3x5
military press 3x5
power clean 3x5

hij zegt zelf van de power clean niet aanteleren op jezelf maar dat je daar een proffesionele trainer voor nodig hebt, die kan je vervangen met bent over rows, maar rippetoe zegt zelf, als je clean's niet doet, van gewoon meer te deadliften. komt recht uit het boek allemaal :)

hoop dat je hier iets aan hebt

Rippetoe zegt zelf dat als je oefeningen bij zijn schema toevoegt, dat he zijn schema niet is, en hij niet verantwoordelijk is voor blessures die er dan gebeuren, het is denkik beter als je gewoon begint met het basis schema
en als dat goed gaat na een tijdje oefeningen toevoegt, niet te rap willen gaan.
Het schema gewoon is ;

dag A
squat 3x5
bench 3x5
deadlift 1x5

dag B

squat 3x5
military press 3x5
power clean 3x5

hij zegt zelf van de power clean niet aanteleren op jezelf maar dat je daar een proffesionele trainer voor nodig hebt, die kan je vervangen met bent over rows, maar rippetoe zegt zelf, als je clean's niet doet, van gewoon meer te deadliften. komt recht uit het boek allemaal :)

Daar heb je wel gelijk in als je begint kan je toch wel beter met het beginschema beginnen.
Maar ik zelf train al iets langer dus heb er wat oefeningen bij gedaan :D

Het schema gewoon is ;

dag A
squat 3x5
bench 3x5
deadlift 1x5

dag B

squat 3x5
military press 3x5
power clean 3x5

Je hebt het boek echt gelezen!

Helemaal mee eensch!

Die eerste paar maanden met Rippetoe + goede voeding.... man opeens kijk je in de spiegel en dan denk je MEEEEEEER!

Terug
Naar boven