Fitness Seller

Rippetoe en Squat.

brainwave

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
83kg
Vetpercentage
13%
Beste forumleden,

Ben nu 3 maanden bezig met Rippetoe. Tot nu toe erg tevreden over. Alleen nu de gewichten echt zwaar worden (voor mij althans), twijfel ik over mijn herstel van de Squat. M'n squat is nu 92,5 kg en het lukt me al een aantal weken niet meer om het gewicht per training te verhogen. Per week 2,5kg als ik geluk heb.

Op zich geen probleem dat het nu niet zo snel gaat. Maar heb laatste 3 weken erg veel last van spierpijn in mijn bovenbeen. En aangezien je bij Rippetoe dus 3x per week Squat voel ik constant mijn bovenbeen. Ik ben niet bang voor spierpijn. Maar twijfel of mij benen voldoende herstellen van de vorige training. Komt het mss door mijn leeftijd (33) dat het herstel wat langzamer gaat?

Mijn voedingsschemais in orde 500+ onderhoud. Verhouding k/e/v is 45/30/25. Daarnaast neem ik nog multi, omega 3, vitamine d en magnesium. Dus denk ik niet dat het aan m'n voeding ligt.

Zit er nu aan te denken om 1 squat eruit te halen, bv die op woensdag. Of dan een squat workout met weinig gewicht te doen.

Wie o wie kent dit probleem? Nogmaals, ik ben niet bang voor spierpijn. Voelt alsof mijn benen nog niet genoeg hersteld zijn van vorige training en ze voelen bij de workout zwaar (vermoeid) aan.

Alvast bedank!

Er zit volgens mij een terugbouw (deload) in het rippetoe programma , voor als je je setjes niet meer haalt.

Weet ook niet precies hoe het werkt, maar ik dacht dat je gewoon even terug in gewicht moest gaan en dan weer elke training 2.5 kilo erbij

Ander kun je inderdaad gewoon proberen om 1 dag squat eruit te laten, al is het maar 1x om even helemaal te herstellen. Kijken of het dan wel weer lukt

Had ik ook toen ik rippetoe deed.

Wat je bijvoorbeeld dan kan doen is lichte squat dagen en zware squat dagen instellen. Dus maandag beginnen met zware sq richting je 92,5. Woensdag 70 pakken en vrijdag 80 pakken. En dan de maandag erop proberen die 92,5 te toppen.

• Topic Starter Topic Starter
Had ik ook toen ik rippetoe deed.

Wat je bijvoorbeeld dan kan doen is lichte squat dagen en zware squat dagen instellen. Dus maandag beginnen met zware sq richting je 92,5. Woensdag 70 pakken en vrijdag 80 pakken. En dan de maandag erop proberen die 92,5 te toppen.

Dank je Viriya. Denk dat ik dat eens voor een paar weken ga proberen. Ben al blij dat er meer mensen zijn die dit ondervinden. En zie dat je ook uit Terneuzen komt :thumb:.

Als je meer zou eten zou je nog even vooruit kunnen op de squat.
Maar als je nu al een lichte squat dag wil invoeren, doe dan 2x5 @ 80% op woensdag of 3x3 front squats.

idd woensdag licht maken, of overstappen op texas method, madcow oid

Hoe zien je andere stats eruit?

ik zie dat we even lang / even zwaar zijn dus ben wel benieuwd :)

Squats verlopen bij mij nog goed, ben nu rond de 95kg aan het squaten, merk wel dat de techniek wat minder wordt, heb jij hier ook last van ?

Verder zit ik helaas met n lelijke tricep blesure waardoor ik MP/BP/Dips niet kan doen..

Ook al is het 1,5 kilo per week, is nog steeds hartstikke veel. :)

Volg je wel echt rippetoe? Dus met resets? Als je nog steeds plateaud na 2 resets en 1 hardreset dan moet je overstappen op een ander schema.

Kun je eens uitleggen wat die resets inhouden bij rippetoe?

Als je meer zou eten zou je nog even vooruit kunnen op de squat.
Maar als je nu al een lichte squat dag wil invoeren, doe dan 2x5 @ 80% op woensdag of 3x3 front squats.

Hoef niet nog meer te eten. Ben net m'n calorieën een beetje aan het terugschroeven. Kwam halve kg per week aan :D. Buikje is hierdoor wel gevormd, maar moet niet al te gek worden, anders moet ik te diep cutten straks. En ik eet erg strikt, geen dirty bulk.

Hoe zien je andere stats eruit?

ik zie dat we even lang / even zwaar zijn dus ben wel benieuwd :)

Squats verlopen bij mij nog goed, ben nu rond de 95kg aan het squaten, merk wel dat de techniek wat minder wordt, heb jij hier ook last van ?

Verder zit ik helaas met n lelijke tricep blesure waardoor ik MP/BP/Dips niet kan doen..

Wel grappig dat we dezelde stats hebben qua lengte en gewicht :cool:. 92.5 squat dus, 70kg BP, 80kg DL (komt door rugblessure en juiste techniek nog moeten vinden), 35kg MP, 70 kg BOR. Techniek is voor de squat nog onveranderd, ondanks dat het me erg veel moeite kost.

Wat zijn jouw verdere stats?

Ook al is het 1,5 kilo per week, is nog steeds hartstikke veel. :)

Volg je wel echt rippetoe? Dus met resets? Als je nog steeds plateaud na 2 resets en 1 hardreset dan moet je overstappen op een ander schema.

Ik volg wel strikt rippetoe en ga ook niet klooien met andere oefeningen. Maar resets etc heb ik nog niet toegepast eigenlijk. Vind het ook niet zo'n probleem dat ik nu niet meer zo hard ga in gewicht. Maar rippetoe zegt dat je elke training gewicht moet kunnen bijgooien. Nou dat kan ik dus niet meer. Maar heb niet het idee dat ik echt op een plateau zit. Denk toch nog een aantal maanden met rippetoe vooruit te kunnen eigenlijk.

Enkel als je (volgens hem) voldoende eet. Als jij besluit om niet zo zwaar te bulken, is het normaal dat je nu al niet meer 2,5 kg per training kan verhogen.

Daar kun jij niet over oordelen lijkt me. Ik eet nog steeds ruim boven onderhoud. Ben in laatste 3 maanden 10kg aangekomen. 3x raden of dat spier -of vetmassa is... Heb alleen aangeven dat ik mijn calorieën iets naar beneden heb bijgesteld.

Daar kun jij niet over oordelen lijkt me. Ik eet nog steeds ruim boven onderhoud. Ben in laatste 3 maanden 10kg aangekomen. 3x raden of dat spier -of vetmassa is... Heb alleen aangeven dat ik mijn calorieën iets naar beneden heb bijgesteld.

Ik kan er juist wel over oordelen op basis van de gegevens die je gepost hebt :p
Iemand die het programma letterlijk volgt (en "ecto" is in het begin), komt meer dan 15 kg aan in de eerste 3 maand en loopt zo vroeg niet vast op de squat. Dan zit je VP wel al in de buurt van 20%. Of je dat er voor over hebt of niet, is natuurlijk een keuze die je zelf maakt.

A Clarification

Bijlagen

Wel grappig dat we dezelde stats hebben qua lengte en gewicht :cool:. 92.5 squat dus, 70kg BP, 80kg DL (komt door rugblessure en juiste techniek nog moeten vinden), 35kg MP, 70 kg BOR. Techniek is voor de squat nog onveranderd, ondanks dat het me erg veel moeite kost.

Wat zijn jouw verdere stats?

ik zit op, 95kg nog een beetje met techniek aan het klungelen.
110kg deadlift waar nog groei in zit.
MP / Bp zitk op n tricep blesure-.- gestopt @ 45kg MP , 75kg bp bp had tot zeker 80kg door kunnen gaan:( helaas..

Ik heb stronglifts gedaan, wat dus ongeveer het zelfde is als rippetoe (ik deed 5x5 de eerste paar maand i.p.v. 3x5);)

Ik had daar ook last van. Ik had vaak het gevoel dat mijn bovenbenen vrij vermoeid waren. Ik heb dit dan nog even volgehouden. Dan nog even 1x5 gedaan i.p.v. 3x5. Dat hielp ook veel. Dit heb ik dan nog een paar weken gedaan. Nu ben ik overgeschakeld naar madcow 5x5. Een beetje van een logische opvolger van rippetoe.
http://stronglifts.com/madcow/5x5_Program/Linear_5x5.htm
moet je eens lezen.;)
nu voelt het veel beter. Die lichte training in het midden van de week helpt het herstel. Zal jou dus ook helpen. Verder goed eten dat je richting 90 gaat.;) ik denk dat dat ook wel zal helpen.

Terug
Naar boven