Waar ben je het nu precies niet mee eens?
Het lijkt er op dat je hier wat zaken door elkaar haalt?
Oh, maar dat doe ik al sinds mijn 14e, dus daar kan het niet aan liggen.
Kijk, ik zal nergens claimen dat iemand geen grote prestaties meer kan leveren op wat hogere leeftijd.
Omdat wijsheid -meestal- met de jaren komt, zullen mogelijk ook verstandigere keuzes worden gemaakt die dit beter faciliteren
Echter, het is een biologisch bepaald feit dat ons vermogen tot inspanning en herstel geleidelijk minder zal worden naarmate we ouder worden.
Dit gebeurt hoe dan ook, meestal significant merkbaar na -gemiddeld- het 40e levensjaar.
Je kunt het hier niet mee eens zijn en niet leuk vinden, maar het is onvermijdelijk hoe hard we dit ook proberen te ontkennen vanuit ons ego.
Het is natuurlijk wél zo dat we wel degelijk in staat kunnen zijn om nog heel goed te presteren als we rond de 40 zijn of ouder.
En inderdaad, dat zal des te nadrukkelijker zichtbaar zijn wanneer we VOOR die tijd voortdurend een zeer slechte leefstijl hebben gehanteerd.
Misschien een uitzondering, maar zelf ben ik het levende bewijs van iemand die eigenlijk altijd al een gezonde en regelmatige leefstijl heeft gehad.
Als ik dat dan afzet tegen de 40 jaar die ik inmiddels actief ben binnen krachtsport, dan zie je heel duidelijk dat mijn prestaties toch echt op hun top waren zo tussen mijn 25e en 35e levensjaar.
Ondanks het gegeven dat zelfs ik "wijzer" ben geworden na mijn 35e als het gaat om trainingsaanpak e.d., zie ik de afgelopen 20 jaar gewoon een geleidelijke vermindering van kracht, massa, werkcapaciteit, herstellend vermogen etc.
Hoe hard en slim ik het ook probeer, het gaat niet meer lukken om in de buurt te komen van wat ik ooit kon.
Ik heb geaccepteerd zoals het is en mijn trainingsstrategieën daar op aangepast als dit nodig bleek.