- Waardering
- 8.521
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Papegaai0 RIR= 10RPE
0 Reps In Reserve, dus niks meer over !
RPE= Rate of Perceived Exertion, waarvan 10 de maximale belating is
Laat hem maar lezen wat Mike Israetel hierover zegt.
Wat wel/niet belastend wordt ervaren is deels subjectief, maar wel degelijk ook objectief te categoriseren:Beste medeforummers,
Van mezelf ben ik nogal een "luie" trainer, en zo heb ik tot enkele maanden geleden getraind.
Ik voerde de reps rustig en beheerst uit, en had zeker niet m'n hele lichaam op spanning bij de bp & sq.
Dit heb ik inmiddels goeddeels veranderd, en m'n RPE (inspanning om het gewicht te verplaatsen) ligt nu steeds (behoorlijk) hoog.
De reden dat ik hiervoor heb gekozen is om meer kracht te leren zetten.
Het resultaat is dat de training steeds een behoorlijke aanslag op m'n fatique pleegt.
Gisteren deed ik een setje squats van 5, 3 en 1 rep(s) op max RPE 9/10, én 0 RIR.
Daarnaast heb ik twee setjes pulse squat gedaan (ATG tot net boven parallel), op RPE 7 en 0 RIR.
Het resultaat is dat ik de nacht behoorlijk slecht slaap en mezelf vandaag geradbraakt voel.
Ook heb ik het idee dat ik over een week of 3 alweer aan de deload kan, hoewel ik m'n oefeningen roteer.
Daarnaast is het ook maar een fractie is van het volume wat ik voorheen deed, en valt het gewicht ook relatief mee.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips over hoe hiermee om te gaan?
Thnx..
)Klopt, ik ga het mettertijd terug proberen te schroeven.dat suggereert dat je met een hoog percentage van je 1RM traint
Ik had al zo'n vermoeden dat dit zou moeten kunnen, maar fijn om dit even bevestigd te zien.
Ter illustratie: Als ik 5x5 of 8x3 doe op de deadlift met een gewicht tussen de 80-90% 1RM en RPE 9/10 RIR0, dan ben ik daarna 3-4 dagen helemaal stuk.
Het is nog even wachten op de wijsheid denk ik..M.a.w. je wordt een ouwe lul en je dient daar naar te handelen![]()
Thnx voor de tips!Om dit te managen is mijn advies om:
- Korte traingsessies te doen. (max 30-45 min)
- Niet te veel volume per sessie doen.
- Niet of zelden tot daadwerkelijk falen gaan.
Dat kan niet, als je de correcte definities en interpretatie hanteert
Ja
Neen
In mijn beleving kunnen ze beide erg belastend zijn, mede afhankelijk van de "effort".Ik theorie is een lagere rep range minder belastend als een hogere rep range, ook als je ze beiden tot falen traint. Persoonlijk zou ik dan gaan snijden in volume en experimenteren wat past.
Thnx voor het meedenken. Vooralsnog voelt het juist niet zo, maar ik houd het in mijn achterhoofd.Je fatigue kan ook ontstaan doordat je elke training je oefeningen rouleert. Ik zou een vast schema aanhouden en daarop progressie maken.
Weken tot maanden.Heb je heel toevallig een idee van hoe lang zoiets zou kunnen duren?
Bij Max Effort trainen en testen (gewichten hoger dan 85% 1RM) zijn amplitude (krachtig vuren) en rate coding (snel achter elkaar vuren) noodzakelijk om tot een optimale prestatie te komen.Bij gebrek aan betere bewoording en kennis; m'n zenuwstelsel kan volgens mij wel krachtig vuren, maar niet zo snel en ik doe al speedwork.
1. Naast "speedwork" ook de zware sets altijd te doen met maximale acceleratie middels CAT in de beweging. (CAT = Compensatory Acceleration Training)
Leuk voor algehele conditionering en reflexen, maar niet direct zinvol voor jouw doel.
Ik geeft hier en daar wel wat hints

Gelukkig, ik was even bang dat ik ergens iets gemist had in de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingenDat kan niet, als je de correcte definities en interpretatie hanteert
Ja
Neen
Hmmmz.. de vermoeidheid die ik ervaar op m'n volledige squat een stuk heviger dan op m'n pulse squats.Dat kan niet, als je de correcte definities en interpretatie hanteert
Yes! Thnx..Speedwork is een manier om "rate coding" te verbeteren, maar voor een goed resultaat dient dit te worden gedaan in de specifieke beweging waarin je sterker wilt worden.
Working on itNaast "speedwork" ook de zware sets altijd te doen met maximale acceleratie middels CAT in de beweging. (CAT = Compensatory Acceleration Training)
Het gaat er daarbij om dat je de INTENTIE hebt om het gewicht zo snel mogelijk te verplaatsen. Dat je dit niet ziet aan de buitenkant -d.i. een snelle verplaatsing van het gewicht- maakt niet uit.

Die gebruik ik, anders zou ik denk ik ook (bijna) een sprong maken bovenin de squat.De beweging trainen tegen weerstandbanden in. Door deze banden te gebruiken creeer je extra weerstand en train je je motorisch zenuwstelsel om sneller en krachtiger te vuren.
Deze techniek is uitermate geschikt in combinatie met "speed-sets".
Let op: Lees je wel eerst goed in. zodat je het op de juiste en goed gedoseerde manier gebruikt.
Of in ieder geval (veel) minder zinvol, en energie die ik beter kan gebruiken voor de oefeningen zelf. Goed om te weten!Leuk voor algehele conditionering en reflexen, maar niet direct zinvol voor jouw doel.
Op dat stukje van dat ik een oude lul word na ben ik weer een stuk wijzer geworden.
De RPE scale is en blijft een inschatting en daarmee ook altijd in zekere mate subjectief.Hmmmz.. de vermoeidheid die ik ervaar op m'n volledige squat een stuk heviger dan op m'n pulse squats.
Toch kon ik van beide geen rep meer doen.
Dat is helemaal waar, maar dat je kun op zich los zien van RPE en RIR.Daarbij kunnen goede warming up en activatie de prestaties verbeteren.
Absoluut en/of je zult meer reps kunnen doen in een set voordat je bij RPE10/RIR0 bent aangekomen.De(zelfde) oefening met een goede activatie zal bij 0 RIR zwaarder zijn dan degene zonder.
Geen idee eigenlijk?
Ach, het kan natuurlijk ook zo zijn dat we allebei iets gemist hebben..Gelukkig, ik was even bang dat ik ergens iets gemist had in de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen
Volgens mij som je grotendeels op hoe ik het ook zie.
Volgens mij zijn, zoals hierboven uitgelegd, RPE en RiR communicerende vaten.Volgens mij som je grotendeels op hoe ik het ook zie.
Ik kan alleen niet van mezelf zeggen dat ik de vermoeidheid die voor mij past bij RPE10 altijd voel bij 0RIR.
Dit hangt voor mij bijvoorbeeld af van de oefening (bijv. deadlift vs rdl of atg high bar squat vs pulse squat).
Ook hangt het, zoals ik heb ondervonden, af van de intentie die ik in een oefening stop.
Tot slot spelen repranges in mijn beleving ook mee.
Aangezien RPE een manier is om vermoeidheid te managen, noteer ik de vermoeidheid die ik voel.
Op de deadlift en squat zal 0 RIR doorgaans gelijk staan aan RPE 10, want dat vind ik er flink in hakken.
Op andere oefeningen zal ik dit (nog) minder snel zo ervaren, én daar heb ik later ook minder last van.
Daarom staat 0RIR voor mij niet (altijd) gelijk aan RPE 10.
Dat kun je wel vinden, maar RPE10 = 0RIR.Volgens mij som je grotendeels op hoe ik het ook zie.
Ik kan alleen niet van mezelf zeggen dat ik de vermoeidheid die voor mij past bij RPE10 altijd voel bij 0RIR.
Dit hangt voor mij bijvoorbeeld af van de oefening (bijv. deadlift vs rdl of atg high bar squat vs pulse squat).
Ook hangt het, zoals ik heb ondervonden, af van de intentie die ik in een oefening stop.
Tot slot spelen repranges in mijn beleving ook mee.
Aangezien RPE een manier is om vermoeidheid te managen, noteer ik de vermoeidheid die ik voel.
Op de deadlift en squat zal 0 RIR doorgaans gelijk staan aan RPE 10, want dat vind ik er flink in hakken.
Op andere oefeningen zal ik dit (nog) minder snel zo ervaren, én daar heb ik later ook minder last van.
Daarom staat 0RIR voor mij niet (altijd) gelijk aan RPE 10.
Het gevoel wat bij een bepaalde RPE hoort wordt vaak uitgelegd aan de hand van RiR.Volgens mij zijn, zoals hierboven uitgelegd, RPE en RiR communicerende vaten.
Met het verschil dat RPE bij hogere repranges minder goed toepasbaar zou zijn.. Over het algemeen gebruiken PL'ers vaker RPE en gebruiken bodybuilders vaker RiR.
Fijn