Fitness Seller

Rippetoe Progressie

Murrray

Dutch Bodybuilder
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
72kg
Dames en Heren,

Ben nu een paar weken bezig met het Rippetoe schema en gaat echt super
fijn! Maar in plaats van 3 x 5 doe ik 3 x 8, lijkt me beter..
Ik zit nu op:
Squat op 60 KG
Deadlift op 50 KG
Bench Press op 45 KG
Overhead Press op 30 KG
Barbell Rows op 40 KG

Voor een jongen van 1.85 en 71 kilo is dat toch best netjes of niet?

Verder doe ik chin-ups, dips, flyes en bent over raise erbij.

doe maar lekker 3 x 5 ;)

• Topic Starter Topic Starter
Ik wil ook een beetje uithoudingsvermogen krijgen in plaats van alleen maar dikke spieren.. Vandaar dat ik 3 x 8 doe, wordt je wat fitter van heb ik het idee..
Maar best netjes toch die gewichten of is dat kinderspel?

Nouja ik ben net 17, en ik til een stuk meer. Ik doe zelf nu 5x5 en dat bevalt me erg, til elke week weer ietsje meer. En voor uithoudingsvermogen zou je toch ook gewoon cardio kunnen doen?

Gewichten zijn kinderspel. En volg het schema zoals het hoort.

Als je spieruithouding wilt ga je maar pompen (pushup) of fietsen of sled pulls doen

3x8 krijg je juist meer dikke spieren van ;)

3x5 of 5x5 word je sterk van, niet super veel groter

Verder kunnen die gewichten wel omhoog :)

Volg het schema. Het is duidelijk dat je de essentie van het programma niet snapt. Laat staan je hebt verdiept in de techniek vd oefeningen of de opbouw van het programma.

Ijs Leo.

Techniek en opbouw van het programma gaan goed hoor, zou niet weten waarom dat slecht zou moeten zijn: Omdat ik 8 hh doe ipv 5?
En misschien heb je wel gelijk, de essentie ligt misschien op 5 hh en misschien werkt dat ook beter, maar ik zou niet weten waarom 3 extra herhalingen slecht zou moeten zijn, lijkt mij alleen maar beter!

meer herhalingen = minder gewicht ;)

Ik keek ook nog naar je assistance oefeningen.
En daar sla je gewoon een beetje de plank mee mis vind ik.
Maar als je zegt dat je je hebt verdiept in de techniek e.d. geloof ik je op je woord.
Veel succes met je eigen schema!

Assistance oefeningen?
Wat bedoel je precies Leo?

Ik geloof helemaal dat je het goed bedoelt met je aanpassingen....maar doe gewoon 3*5. Ik spreek uit mijn eigen ervaring. 8 is alleen maar extra volume waar dat niet gewenst is omdat het schema al zwaar zat is voor je.

Je zit alleen maar je eigen progressie in de weg op deze manier.

En dat "grotere spieren bij 8 herhalingen" ..kom op zeg. bij deze gewichten stelt dat toch niks voor. En als je genoeg eet groei je op 3*5 ook zat.

Het gaat mij er meer om dat als je het boek heb gelezen met de opvattingen en stellingen van rippetoe over dus starting strength, dat je schema dan niet (op die manier) zou aanpassen..

Misschien heb je gelijk.. Maar ik ben bang dat wanneer ik steeds 5 herhaling maak, dat ik dan zo'n trage langzame spierbundel wordt, en aangezien ik triathlon beoefen wil ik nog wel een beetje lenigheid hebben

Maar waarom zijn die assistance oefeninge slecht als ik vragen mag? Iemand tips of verbeterpunten? Zou fijn zijn

Als je triatlon doet ben je sowieso wel een beetje met een tegenovergestelde sport bezig in de zin van uithoudingsvermogen en explosieve spierkracht. Misschien overwegen om gewoon een standaard splitschema te pakken en de oefeningen uitvoeren met als hoofddoel correctheid vd uitvoering en als subdoel explosiviteit. Dat is dus snel de concentrische beweging maken. En herhalingen aanhouden van 8-15. Of heb je dit al overwogen?

Dat heb ik hiervoor gedaan, maar dat schiet geen k*t op.
En compound oefening lijkt me ook wel goed voor een triathlon iemand toch? Dat je het
lichaam met elkaar leert samenwerken

Terug
Naar boven