AndroidHealthClinic

Rippetoe Progressie

Ja hoor. Ik ken ook wel een aantal hardlopers die squatten deadliften en benchpressen. Ik zou het dan lekker simpel houden en misschien nog wat pull ups er bij en dips. En als je daar behoefte aan hebt kan je nog wat bent over rows erbij doen. Maar dan ben je niet bezig met starting strength. Maar gewoon een simpele full body work out die voornamelijk bestaat uit compounds. En dan de focus houden op de punten die ik eerder heb genoemd. Samen met een goede bulk aan vreten en dan moet je al een eindje vooruit kunnen. En tot die tijd heb je ruimte zat om je verder te verdiepen als je daar nog behoefte aan hebt. Dan kan je ook gewoon je reps op 8-10 houden als je dat fijner vind. Ik vind het zelf alleen best lastig om met relatief zware gewichten, tien reps explosief te blijven..

Misschien heb je gelijk.. Maar ik ben bang dat wanneer ik steeds 5 herhaling maak, dat ik dan zo'n trage langzame spierbundel wordt, en aangezien ik triathlon beoefen wil ik nog wel een beetje lenigheid hebben

Slaat nergens op wat je nu zegt. Je wil geen 5herhalingen doen maar 8 vanwege hypertrofie (niet dat dat veel zal voorstellen bij deze gewichten) en nu zeg je weer dat je niet te groot wil worden ivm triatlon.

En er is bij Rippetoe de optie om te kiezen voor power cleans ipv BB rows die explosiever zijn.. maar jij kiest voor BB rows terwijl je zegt geen langzame spierbundel te willen worden.
Waarschijnlijk omdat je een brede rug wil krijgen... wat opzich prima is, maar zeg dan niet dat je bang bent een trage spierbundel te worden terwijl je je programma precies daarop hebt ingesteld.

5hh en power cleans zorgt voor meer kracht en explosiviteit, iets dat goed van pas komt bij een triatlon

8hh en BB rows = meer massa en minder kracht en minder explosiviteit + uiteindelijk heb je toch kracht nodig voor serieuze massa, en dat zal alleen maar langer duren op deze manier

Zou geen 8-15 hh gaan maken als je voor explosiviteit en kacht traint. Dan zit je juist in de regio voor spierpomp = BB spieren.

Zou een goede combo gaan maken van een hoofdoefening op 3-5 reps gevolgd door uithouding op 20-25 reps.

Als je explosieve oefeningen gaat doen ook niet boven de 5 reps gaan zitten. Dan is de explosiviteit er uit. Kijk naar cleans, snatches, drop squats, jump squats enz.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik train thuis dus powerliften gaat niet lukken..
En je zegt dat trainen voor spieren niet gaat lukken met deze gewichten, bij hoeveel
gewicht ga je pas echt wat gespierder worden? Verschilt natuurlijk per persoon maar noem
is wat?

Ik train thuis dus powerliften gaat niet lukken..
En je zegt dat trainen voor spieren niet gaat lukken met deze gewichten, bij hoeveel
gewicht ga je pas echt wat gespierder worden? Verschilt natuurlijk per persoon maar noem
is wat?
Ik zit nu op:
Squat op 60 KG
Deadlift op 50 KG
Bench Press op 45 KG
Overhead Press op 30 KG
Barbell Rows op 40 KG

Groot is behoorlijk relatief en wat ik nu zeg zal door velen als iets dat niks voorstelt weggezet worden, maar om duidelijk antwoord te geven op je vraag: SQ, DL minimaal het dubbele, bench 75 en OHP 50 en dan is iig te zien dat je een beetje traint.

Zie het als een indicatie. Ik wil je zeker niet ontmoedigen want je bent er lekker mee bezig en daar gaat het om, maar voordat er wat te zien is van resultaat moet je echt serieus een stuk sterker worden... of dat nu met 5, 8 of 15 hh is moet je dan maar zelf weten, maar de snelste weg naar meer kracht is dan 5. Met Rippetoe is het gegarandeerd om na 6-10 maanden op dat soort stats te zitten.

Ik snap het niet helemaal; Hoe SQ en DL je dan als je zegt dat powerliften niet gaat lukken?

Misschien heb je gelijk.. Maar ik ben bang dat wanneer ik steeds 5 herhaling maak, dat ik dan zo'n trage langzame spierbundel wordt, en aangezien ik triathlon beoefen wil ik nog wel een beetje lenigheid hebben

Geloof me, als je 50kg deadlift wordt je echt geen 'trage langzame spierbundel'... Maargoed hoevaak train je voor je triathlon? Als je conditie wilt kun je beter gaan fietsen ofzo.

Het klopt dat je met 5 herhaling voor explosieve kracht traint, maar met triatlon train je voor kracht op de lange duur. Dus met 5 herhaling ben ik korte periode heel sterk, maar op een gegeven kunnen die spieren geen kracht meer geven omdat ze vermoeid zijn, en met 8 herhalingen geven die spieren weliswaar minder kracht maar gaan wel langer mee.
En kan het kloppen dat je borst mooier gevormd wordt met meerdere herhalingen boven de 8 zeg maar? Kan dat kloppen?

Groot is behoorlijk relatief en wat ik nu zeg zal door velen als iets dat niks voorstelt weggezet worden, maar om duidelijk antwoord te geven op je vraag: SQ, DL minimaal het dubbele, bench 75 en OHP 50 en dan is iig te zien dat je een beetje traint.

Zie het als een indicatie. Ik wil je zeker niet ontmoedigen want je bent er lekker mee bezig en daar gaat het om, maar voordat er wat te zien is van resultaat moet je echt serieus een stuk sterker worden... of dat nu met 5, 8 of 15 hh is moet je dan maar zelf weten, maar de snelste weg naar meer kracht is dan 5. Met Rippetoe is het gegarandeerd om na 6-10 maanden op dat soort stats te zitten.

Ik snap het niet helemaal; Hoe SQ en DL je dan als je zegt dat powerliften niet gaat lukken?

Burnside,

Mijn streven is ook meer richting de beachboy richting, ik hoef geen bodybuilder te zijn.. Moet je dan ook minstens die gewcithen hebben die jij zei?

Terug
Naar boven