Mee eens, maar in de trend van starting strength heb je niks aan "in de buurt komen" of een "goede vervanging" of hoe je het ook wilt noemen. Je moet elke workout weer gewicht verhogen, dat kan simpelweg niet met vervangende oefeningen, zeker niet met dumbbells. En starting strength gaat nou juist om die progressie.
Daarom zal een smith ook niet werken, het verschil in spieractivatie is zo enorm groot dat die enkele procenten verhoging elke workout simpelweg niet gaan lukken of niet het gewenste effect geven.
Je kan het doen, niks en niemand houdt je tegen. Je zult er ook zeker resultaten mee kunnen boeken, maar die zullen niet zijn zoals je met strict SS volgen kan krijgen.
Vanuit dat oogopzicht zeg ik ronduit nee, maar als het om een fitness bb split ging of niet om een voorgedefinieerd programma zoals SS ging zou ik inderdaad ook zeggen dat je met andere combinaties in de buurt kan komen.
Ik dacht trouwens dat stronglifts wel een dumbbell variate had, maar kan het niet meer vinden. Ik kan me voorstellen dat ze dat geschrapt hebben, of kan iemand anders het wel vinden?