AndroidHealthClinic

Rippetoe: Vervanging voor de powerclean (en barbell row)?

Wasbeer

Cool Novice
Waardering
7
Lengte
1m78
Massa
67kg
Vetpercentage
17%
Hey iedereen, ik ben nu al een tijdje bezig met de rippetoe, maar ik ben niet helemaal tevreden met mijn techniek op de oefeningen. De power clean is voor mij qua techniek te moeilijk en zonder coach of toezicht lukt het niet echt de oefening te leren.

Dus ik ben de bent over barbell row gaan doen. De versie die beschreven staat op deze website. Maar ook de barbell row gaat niet zoals ik wil. Ik ben totaal niet lenig en kan mijn tenen dan ook niet met gestrekte benen aanraken (niet eens in de buurt?). Dus als ik de barbell row wil gaan doen (met deweighten tussen de reps) moet ik elke keer ziek ver door mn knieen buigen om de stang van de grond te kunnen pakken EN een rechte rug te behouden. Dit is echt alles behalve comfortabel en elke keer als ik dan het gewicht explosief naar mn borst terug lukt het me gewoon niet om mn rug recht te blijven, omdat die ideale positie gewoon te laag is voor mij. Als ik het gewicht lager doe, dan word de stang alweer omdat ik dan ipv 10 kilo gewichten 5 kilo gewichten moet gaan gebruiken, waardoor ik nog verder moet gaan bukken...

Dus ik heb besloten om de barbell row niet meer te doen totdat ik wat leniger ben (elke dag strekken). Iemand ideeën voor een andere oefening die deze spiergroepen (en explosiviteit?) kan vervangen? Of is de barbell row/power clean naar jullie mening echt cruciaal in een schema? Ik doe btw wel gewoon de squat, benchpress en de deadlift (deadlift is ook nog een beetje moeilijk).

Thanks

je ken de stang voor de barbell row toch op een bankje leggen ipv op de grond??

Je kan ook wat voorover buigen gewoon???

Doe dan gewoon barbell rows i.p.v. pendlay rows...

Je hoeft niet horizontaal met je rug te gaan tijdens barbell rows. Ik doe ze op 45 graden hoek en voel ze beter in mn lats en minder in mn onderrug dan 90 graden. En ik kan meer gewicht gebruiken

Powerclean kun je vervangen door clean pulls ofzo, weet niet wat je doel daarvan is?

Je kan wel goed squatten met zulke korte glutes/hams? Dat lijkt me eerder kak.

• Topic Starter Topic Starter
je ken de stang voor de barbell row toch op een bankje leggen ipv op de grond??

Hmm dat zou inderdaad wel kunne, even kijken of dat daar wel beetje makkelijk kan :)

Je kan ook wat voorover buigen gewoon???
Dat doe ik ook?

Idd verder door je knieen gaan. Je hoeft helemaal niet lenig te zijn voor BB row. Als het je echt niet onder de knie krijgt kan je altijd nog DB rows gaan doen.

Ik ga al ver door mn knieen, het probleem is juist dat ik zover door mn knieen buig dat ik met mn bovenlichaam echt dicht bij de grond zit en daardoor voel ik de oefening ook het meest in mn benen (wat niet echt de doelgroep is volgens mij?) Ik hurk haast :p

Doe dan gewoon barbell rows i.p.v. pendlay rows...

Hmm, ik ben een beetje confused. In die guide waarvan ik eerder een link gaf geeft aan dat het de pendlay row is die ik doe, maar verder in de guide zegt hij ook vaak bent barbell row. Is er een verschil? En de normale barbell row is toch ongeveer hetzelfde, maar dan zonder het deloaden tussen de reps door? Volgens mij mis je dan de explosiviteit die de pendlay row heeft.

Je hoeft niet horizontaal met je rug te gaan tijdens barbell rows. Ik doe ze op 45 graden hoek en voel ze beter in mn lats en minder in mn onderrug dan 90 graden. En ik kan meer gewicht gebruiken

Hmm ik zit hier nu ook aan te denken. Voelt als ik zonder gewicht doe al een stukje lekkerder, ff kijken of dit lekker voelt met gewicht en dan zie ik wel weer ^^

een pendlay row doe je explosief vanaf de grond, je laat dan zeg maar eerst je schouders enzo hangen en dan zet je explosief spanning op je rug en trek je de stang omhoog.. bij een barbell row leg je de stang tussen de reps niet op de grond en hou je spanning.

en ik dacht dat de hoek van je rug invloed heeft op het deel van je lats dat je aanspreekt

Met de bent over row leg ik de barbell ook altijd op de catchers van me kooi (laagste stand), dus ook niet vanaf de grond.
Niet eens omdat ik dat niet kan, maar omdat het gewoon makkelijker is.
En ik sta dan ook niet helemaal horizontaal, meer tegen de 45 graden.

Dus als ik de barbell row wil gaan doen (met deweighten tussen de reps) moet ik elke keer ziek ver door mn knieen buigen om de stang van de grond te kunnen pakken EN een rechte rug te behouden
Hoe doe je je deadlifts dan????
En met de barbell row trek je de stang naar je buik toe

Pendlay en Barbell rows zijn twee verschillende oefeningen.
De verschillen kun je overal op het net leren kennen.

Ik denk dat je voor je eigen gemak beter een dumbbell row kan gaan doen, want ik heb het idee dat je de andere oefeningen gewoon niet zo graag doet. ;)

je kan ook gaan balletten natuurlijk :D

doe gewoon een barbell row, rug iets dieper dan 45 graden en evt. onderhandse grip(vind ik wel lekker!). laat de stang zakken tot net onder je knieën tot je een goede stretch in de lats hebt en weer omhoog.

• Topic Starter Topic Starter
Ja oke ik begrijp het nu. Ik lees echter op die website het volgende:

Can I do DB rows, T-Bar rows, 45-degree rows or Yates rows instead of Pendlay rows?

All of these exercises are outstanding free weight exercises and can be used as benchmark strength exercises for many trainees. They develop overall body strength, especially in the posterior chain and "pulling" muscles.

In this program, however, the bent row is more than just a "lat exercise", it replaces the power clean. As such, it must replicate the PURPOSE of the power clean. Muscular recruitment between the 2 exercises is somewhat similar (i.e. rows and cleans works the upper back, lats, rear delts, traps, and spinal erectors, as well as the grip and, to a certain extent, the elbow flexors). However, the explosiveness that the clean develops is very difficult to replicate with most versions of barbell rows.

The bent barbell row, when performed with a deweight between repetitions, allows for the development of explosiveness and helps develop the trainee's ability to produce force rapidly. As such, it is the preferred barbell exercise for this program.

It isn't necessarily "better" than any of the other barbell/DB/T-Bar row exercises. It is, however, a more suitable exercise for this program. Deweighting between reps is a very useful tool in your barbell training arsenal. Like any tool, you use it wisely and in the right situation.

Als ik geen vervanging kan vinden ga ik toch maar de oefening proberen te leren... maar ik heb echt het idee dat het mn rug eerder verkloot dan dat het helpt.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven