XXL Nutrition

Rippetoe

Murrray

Dutch Bodybuilder
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
72kg
Mensen,

Ik ben 1.80 m en weeg ongeveer 70 kilo
Ben nu een paar weken bezig met Rippetoe. Als ik over een
tijdje ongeveer 80 kilo squat, 60 kilo bankdruk en bent over row,
50 kilo overhead press..
Zal ik dan al redelijk gespierd zijn? Of moet je dan echt dik over de 100?
Ik weet dat dit verschilt per persoon maar goed..

Ben benieuwd

waarschijnlijk niet, maar het is een begin. Vergeet vooral niet genoeg te eten want met 1.80 moeten er nog heel wat kilo's bij.

als je goed eet, en geen traingen overslaat, voldoende rust, zul je zeker groeien:)

Gewicht en kracht zeggen ook niet alles over 'gespierd' zijn.
Als jij een atletisch lichaam wilt dan zal je moeten zorgen dat er hypertrofie plaatsvindt en dat je opgebouwde spieren niet verstopt zitten onder een te hoog vetpercentage.

Gewicht en kracht zeggen ook niet alles over 'gespierd' zijn.
Als jij een atletisch lichaam wilt dan zal je moeten zorgen dat er hypertrofie plaatsvindt en dat je opgebouwde spieren niet verstopt zitten onder een te hoog vetpercentage.
ja want 100kg benchen en borstspieren hebben kan niet ofzo?
Als je kracht hebt, heb je spieren. Het kan inderdaad wel verstopt zitten onder een hoog vetpercentage maar gewicht en kracht zeggen toch wel iets over gespierd zijn. 100kg benchen bij 100kg bw is natuurlijk niet hetzelfde als 100kg benchen bij 75kg bw.

edit: had het begin nog niet gelezen, en moet je inderdaad wel een beetje gelijk geven:p

on topic: je zal wel wat meer moeten heffen dan dat, maar dat komt wel sneller dan je denkt. + Een beetje lichaamsgewicht aankomen.

Laatst bewerkt:
Als je kracht hebt, heb je spieren.
Er is ook volume nodig.

Vooral met Rippetoe's 3x5 komt het nog wel eens voor dat het gewoon niet genoeg volume is om aanzienlijke spiermassa gains te veroorzaken, vanwege het verschil in frequentie dan vooral in het bovenlichaam.

Daarom is het aan te raden om bij Starting Strength en Stronglifts -naar gelang je doelen- ook dips en misschien een curls en extension oefening te doen.

ja want 100kg benchen en borstspieren hebben kan niet ofzo?
Klopt, nouja hoeft niet, ik weet een filmpje op youtube van een ecto to the max die 120+ benched. Zal 'm ff opzoeken...

Ok ja je hebt misschien wel gelijk. Maar in het algemeen aangenomen kun je wel stellen dat als je op je grote lifts stijgt, en je gewicht stijgt, je spiermassa ook stijgt, ongeacht het aantal sets en reps je doet.

Voor spiergroei zal het exacte aantal sets en reps inderdaad niet uitmaken, als je maar genoeg (time-tension integral) tijd van je leven besteed aan gewichten tillen. Dat kan elke dag met een paar singles @ 90%, of 1 keer per week 4x10 met 4 oefeningen.

De conclusie vind ik toch wat te kort door de bocht omdat ik er zelf ook de fout mee ben ingegaan. Kracht- toename en gewichtstoename zijn geen garantie voor spiermassa. Je zult toch voor jezelf per situatie moeten beoordelen hoeveel van je gewichtstoename vet is of niet. Daar zou ik de snelheid van de massatoename en vetpercentage en dergelijke metingen bij betrekken, en niet alleen afgaan op sterker en zwaarder worden.

Voor de meesten zal die 'regel' inderdaad wel goed gaan omdat de meesten al moeite hebben om uberhaupt te eten en sterker te worden, dus wanneer dat eindelijk gebeurt zit het wel goed met de spiermassa. Maar je krijgt ook mensen die dan te veel gaan eten en te veel verwachten van krachttraining omdat ze horen dat genoeg eten + krachttoename = gains terwijl het resultaat daarvan niet perse bij hun doel aansluit.

Mensen,

Ik ben 1.80 m en weeg ongeveer 70 kilo
Ben nu een paar weken bezig met Rippetoe. Als ik over een
tijdje ongeveer 80 kilo squat, 60 kilo bankdruk en bent over row,
50 kilo overhead press..
Zal ik dan al redelijk gespierd zijn? Of moet je dan echt dik over de 100?
Ik weet dat dit verschilt per persoon maar goed..

Ben benieuwd
bijna precies mijn stats, 80 kilo squat, 70 bench press, 55 bor en 45 overhead

en ik zit nu op de 67/68 kilo ongeveer ter vergelijking ;) jij bent groter, zwaarder, denk dat jij best snel hieroverheen kan komen.

Kwestie van echt voluit trainen, dan vorder je snel genoeg, vooral met een rippetoe schema, dat is altijd wel goed. Dan vordert je kracht erg snel en komt de spiermassa vanzelf mee (als je dan ook goed erbij eet)

• Topic Starter Topic Starter
bijna precies mijn stats, 80 kilo squat, 70 bench press, 55 bor en 45 overhead

en ik zit nu op de 67/68 kilo ongeveer ter vergelijking ;) jij bent groter, zwaarder, denk dat jij best snel hieroverheen kan komen.

Kwestie van echt voluit trainen, dan vorder je snel genoeg, vooral met een rippetoe schema, dat is altijd wel goed. Dan vordert je kracht erg snel en komt de spiermassa vanzelf mee (als je dan ook goed erbij eet)

En hoe zit het met jouw vooruitgang qua spieren?

ik ga nu op het moment echt hard vooruit, heb nieuw schema nu, ub/lb split
grote compounds doe ik dan 2x per week en kan ze tot nu toe elke week wel 2,5 kilo zwaarder pakken

in spieren kom ik nu ook weer goed aan terwijl ik daarvoor een tijd stil stond, 1,5-2 kilo per maand ongeveer, scheelt ik ben nog licht, dan gaat het nog lekker snel ;)

Niet teveel focussen op het resultaat, de weg erheen moet je ook leuk vinden anders stop je snel. Je groeit namelijk nooit zo snel als je zou willen en je moet eenmaal een beetje moeite doen. Kracht staat trouwens niet gelijk aan spiermassa. Ken er zat die groter dan mij zijn maar zij vragen zich weer af waarom ik een stuk meer pak dan zij kunnen.
Gewoon lekker trainen en goed eten, dan komt dat gespierde vanzelf wel :)

Niet teveel focussen op het resultaat, de weg erheen moet je ook leuk vinden anders stop je snel. Je groeit namelijk nooit zo snel als je zou willen en je moet eenmaal een beetje moeite doen. Kracht staat trouwens niet gelijk aan spiermassa. Ken er zat die groter dan mij zijn maar zij vragen zich weer af waarom ik een stuk meer pak dan zij kunnen.
Gewoon lekker trainen en goed eten, dan komt dat gespierde vanzelf wel :)
In mijn ogen staat dat wel gelijk. Als je sterker wordt krijg je meer spiermasa. Uiteraard zijn er betere manieren om sneller meer massa te krijgen. Dat wel. Maar ook al train je op kracht, dan krijg je nog altijd spiermassa. En ik vind dat het lichaam dat je krijgt met rippetoe veel meer in evenwicht is dan als je elke spiergroep appart traint. Je gaat minder snel last hebben van een groep dat voorloopt.

In mijn ogen staat dat wel gelijk. Als je sterker wordt krijg je meer spiermasa. Uiteraard zijn er betere manieren om sneller meer massa te krijgen. Dat wel. Maar ook al train je op kracht, dan krijg je nog altijd spiermassa. En ik vind dat het lichaam dat je krijgt met rippetoe veel meer in evenwicht is dan als je elke spiergroep appart traint. Je gaat minder snel last hebben van een groep dat voorloopt.

Ja je krijgt wel meer spiermassa, maar de een is met dezelfde massa toch sterker dan de ander. Wereldrecord Olympic clean/jerk 200 kg ofzo werd ook gedaan door een mannetje van onder de 80 kilo. (in die gewichtsklasse ofzoiets)
Denk dat je dat heel weinig "grote" mannen dat na ziet doen. Het is dus echt niet zo dat als jij 10 kilo zwaarder dan mij weegt dat je dan ook meer pakt dan mij. Daarom staat kracht niet gelijk aan spiermassa. Anders zou Markus Ruhl de sterkste man van de wereld moeten zijn.

Ja je krijgt wel meer spiermassa, maar de een is met dezelfde massa toch sterker dan de ander. Wereldrecord Olympic clean/jerk 200 kg ofzo werd ook gedaan door een mannetje van onder de 80 kilo. (in die gewichtsklasse ofzoiets)
Denk dat je dat heel weinig "grote" mannen dat na ziet doen. Het is dus echt niet zo dat als jij 10 kilo zwaarder dan mij weegt dat je dan ook meer pakt dan mij. Daarom staat kracht niet gelijk aan spiermassa. Anders zou Markus Ruhl de sterkste man van de wereld moeten zijn.
Ja dat weet ik. Maar het hangt een beetje af van je doelstellingen. Wil je niet echt supergroot worden maar toch een mooie fysiek hebben, dan denk ik niet dat er een verschil gaat zijn tussen trainen op kracht of trainen op massa. Uiteindelijk ga je hetzelfde resultaat krijgen volgens mij. Om een voorbeeld te geven, 2 personen van 1m75 en 75kg met hetzelfde percentage lichaamsvet zullen er hetzelfde uitzien ook al traint de een massa en de ander kracht denk ik. Het enigste wat ervoor zal zorgen dat ze er anders uitzien zal genetics zijn.

Terug
Naar boven