Ten eerste brengt roken ook een hele hoop welvaart met zich mee...tabaksindustrie is miljarden waard en biedt wereldwijd een flinke hoop werkgelegenheid...inkomsten en dus koopkracht...daarnaast levert het jaarlijks de overheid flink wat belastinggeld op. Per pakje geloof ik 57% (en in Belgie tot 75%)...dat is behoorlijk wat geld dat de staatskas invloeit...
Wereldwijd worden er dagelijks 15 miljard sigaretten verkocht...dat is 10 miljoen per minuut (bron: WHO)
Ik vind dat van beide kanten een non-argument...gezondheidsrisico is gezondheidsrisico...en je kan niet met enige rechtvaardigheid verkondigen dat het een minder erg is dan het ander omdat het meer zou opleveren. Dat is nl kul en zeg je eigenlijk dat de dood van de een meer of minder nut heeft dan de dood van de ander.
Ten tweede.
Er zijn legio redenen om niet te roken. Voor elke roker hier: bewaar eens twee weken al je peuken. 1 peuk staat voor -5 minuten gemiddeld die je te leven hebt. 50% van de lange termijn rokers sterft aan de gevolgen van roken.
Je zal mij nooit horen vertellen dat roken verstandig is, dat het geen schade oplevert aan je lichaam...en je zal mee ook nooit iemand horen aanmoedigen om te roken.
Maar ik heb een groot probleem met de attitude die er nu heerst.
En dat heeft vooral te maken met punt drie....en die feiten ga je waarschijnlijk niet leuk vinden:
Of er een significante correlatie is tussen meeroken en longkanker...nou...niet aangetoond nee...en voordat je begint over "wetenschappelijk onderzoek" zal ik je even wat ongemakkelijke feiten geven:
In 1998 heeft de WHO een heel groot onderzoek gedaan naar de correlatie tussen meeroken en gezondheidsschade. (overigens...de WHO is een fel anti rook organisatie en keert zich in beleid, policy en visie fel tegen roken)
Ze konden die niet vinden. De WHO heeft daarom geprobeerd dit onderzoek te verdoezelen, maar de Economist wist dat naar buiten te brengen. En de WHO noemt dit dan ook niet in hun factsheet waarom mensen niet zouden moeten roken...en die factsheet is ****ing lang....redenen zat nl.
Er zijn ongeveer 33 onderzoeken gedaan met iets minder dan 200 resultaten.
80% van die onderzoeken toont aan dat er geen significante correlatie is...14% toont aan dat er een significante correlatie is en 6% toont aan dat er een positief effect is (dus het zou gezond zijn)
bron: OLDP; WHO
Kortom...ik beargumenteer zeker niet dat het gezond zou zijn, ik beargumenteer niet dat het niet nadelig kan zijn...of bepaald aandoeningen zou kunnen verergeren of veroorzaken....ik beweer niet dat meeroken geen longkanker zou kunnen veroorzaken...
...maar ik bestrijd hier wel de opvatting dat meeroken per definitie een hogere kans op longkanker oplevert dan andere factoren...en ik bestrijd al helemaal de opvatting dat je echt aan het meeroken bent als je naast iemand staat die buiten rookt. Ik kan me daar nog iets meer bij voorstellen als je jarenlang met iemand in een gesloten ruimte zit....maar zeker niet in de buitenlucht.
Als je last hebt van rook, het niet prettig vind of wat dan ook moet je gewoon kunnen aangeven en ik vind dat rokers daar rekening mee moeten houden...want rekening houden met elkaar is normaal. Maar rokers voor potentiele moordenaars uitmaken is gewoon een flinke dosis gelul in de ruimte....tenzij je het woordje zelf eraan vooraf laat gaan.
En ik hoop heeeel erg dat je als tegenargument met het rapport van de Gezondheidsraad aan gaat komen zetten....
Nogmaals: ik verdedig roken als handeling niet...ik vind het een vrije keus. Ik beargumenteer niet dat roken gezond is....en dat het niet gezonder zou zijn om te stoppen...ik beweer ook niet dat roken geen longkanker veroorzaakt btw.
En dan nog iets...iedereen maakt zich zo druk over roken:
Laten we eens kijken naar zo'n stof die in tabak zit....
Acrylamide is een CMR-stof...carcinogeen (kankerverwekkend) mutageneen (incombinatie met andere stoffen kankerverwekkend) en reproductietoxisch (onherstelbare schade aan de geslachtsorganen). Deze stof zit naast in sigaretten ook in oa.
chips, frietjes, koekjes, brood, koffie, ontbijtkoek...en ontstaat ook in iets te lang (net iets meer dan goud bruin) gefrituurde, gebakken aardappelen....
Niet verboden in Nederland.
Dan hebben we nog de E nummers....waarvan we allemaal E621 en E951 kennen (twee vormen van Aspartaam)...deze stof is 100% kankerverwekkend in pure vorm. En zit in ALLE light frisdranken die in Nederland gewoon verkocht kunnen worden in dusdanige hoeveelheden dat als je een halve liter ervan per dag drinkt over langere periode...je net zo veel kans hebt op kanker als iemand die rookt.
Dan hebben we E123 (amarant) (verboden in Rusland en de VS) omdat dit toxischer is dan een sigaret (getest op ratten)...en dat zit in heel veel kindersnoep in Nederland...omdat het niet bewezen geacht wordt dat het hetzelfde effect heeft op mensen.
Xilitol = kankerverwekkend.
E210/E211/E212/E214/E217 zijn allemaal kankerverwekkend
E321...kankerverwekkend bij proefdieren en aangetoond R-toxisch.
Bij veel van deze stoffen is vastgesteld dat ze kankerverwekkend zijn bij mensen en zijn gewoon toegestaan of er is vastgesteld dat ze kankerverwekkend zijn bij proefdieren maar omdat er geen onderzoek is gedaan naar het effect op mensen zijn ze nog niet verboden