MuscleMeat

Stelling Roken is voor losers

Peiling Peiling Roken voor losers?

• JA

Stemmen: 179 65,6%
  • NEE

Stemmen: 94 34,4%

• Totaal stemmers
    273
Ik vind de rook nog altijd wel lekker ruiken. (Tja ex-roker)
Alleen je kleren stinken vreselijk achter een nachtje uitgaan waar er nog gerookt wordt. Losers nee zeker niet, moest ik weten dat mijn leven niet lang meer zal duren begin ik lekker terug.
Terug OT: Welk cafe waar niet gerookt mag worden draait nog goed? Openbare ruimtes tot daartoe alsook in restaurants. Maar op cafe of in één of andere club dat vind iki erover.

Obama Rookt ook, lekker voorbeeld ;)

obama_smoke.png

Vraagje aan de rokers:
Vinden jullie het irritant als je op de bus wacht en naast je staat iemand met een mp3speler die veel te luid k*tmuziek aan het spelen is ???

Nee, want dan doe ik gewoon mijn mp3 ding aan...of erger ik me er gewoon niet aan...dat is ongezond...

Het belangrijkste punt vind ik nog wel dit:
Als je er door medische redenen last van hebt dan moet je dat kunnen aangeven en moeten mensen daar imo rekening mee houden.

En dat doen veel (niet alle) rokers niet.

Mede komt dat doordat het hele vraagstuk gepolariseerd is. Er is stelling name, aanval en verdediging en daardoor ontbreekt vaak bij beide kanten de redelijkheid....en dat gaat ten koste van de grote groep niet-rokers en rokers die wel van menig zijn dat je fatsoenlijk met elkaar om kan gaan en rekening kan houden met elkaar.

Alleen al daarom is het onverstandig om zo te stigmatiseren.

MAar laat ik de niet rokers een weder vraag stellen:

Als je zo van mening bent dat iedereen moet stoppen ben je dan ook van mening dat Ziban, Champix, en allerhande medicijnen en hulpmiddelen vergoedt moeten worden in het verzekeringspakket?

Als je zo van mening bent dat iedereen moet stoppen ben je dan ook van mening dat Ziban, Champix, en allerhande medicijnen en hulpmiddelen vergoedt moeten worden in het verzekeringspakket?

Alsof alle niet-rokers van mening zijnd at rokers moeten stoppen. Erg stigmatiserend vind ik dit.

Alsof alle niet-rokers van mening zijnd at rokers moeten stoppen. Erg stigmatiserend vind ik dit.

Ik ben een niet roker, en het zal mij een rotzorg zijn of mensen ervoor kiezen om wel/niet te roken.

Wegens m'n gezondheidssituatie ben ik genoodzaakt te zeggen dat het me wel stoort. (Het kan ook niet anders als je lichaam er zo op reageert en je kordaat gaat beginnen hoesten en walging voelt) heb zelf nochtans twee jaar intensief gerookt. vooral het tweede jaar....Had men het me toen gevraagd of nu zonder al die medische mambo had ik waarschijnlijk m'n schouders opgehaald en gezegd "man toch, waar zit jij nou weer over te zeiken"...

Maar ik besef nu omdat ik bij de derde kleine groep zit bij wie het medisch het beste is om door zo weinig mogelijk rook omgeven te zijn, dat het het beste is niet te roken. Is idd alleen maar copycopy gedrag en verziekt alleen je leven (in de meeste gevallen). Er is helemaal niets goed aan. Achja ieder vangt aan met z'n leven wat ie wil. Maar het argument dat je van iets dood moet is ronduit bullshit.

In verband met roken is het toch duidelijk dat tweedehandsrook ook kankerverwekkend is voor de mensen in de buurt van de roker. Roken is daardoor een onacceptabel gedrag of vind je dat als je iemand een grotere kans op kanker geeft wel acceptabel? Let wel dat 85% van de longkankers door roken en meeroken wordt veroorzaakt.

Kom nu niet af met en auto's en fabrieken ... die zorgen er voor dat we zo welvarend kunnen leven, maken technologie mogelijk, maken het leven makkelijker, ... zij brengen voordelen met zich mee, een sigaretje 'an sich' doet dit niet. Ze geven de roker hun tijdelijke 'fix' en that's it. Een 'fix' die ze niet nodig zouden hebben als ze nooit zouden gerookt hebben.

Vorig jaar had ik een programma gezien over schadelijke stoffen en als je naast één roker op café zat, kreeg je een heleboel meer schadelijke stoffen binnen dan als je langs de drukste straat van Brussel zou wandelen.

Ik zeg niet dat roken voor losers is, maar ik zal roken nooit goedpraten.

Ten eerste brengt roken ook een hele hoop welvaart met zich mee...tabaksindustrie is miljarden waard en biedt wereldwijd een flinke hoop werkgelegenheid...inkomsten en dus koopkracht...daarnaast levert het jaarlijks de overheid flink wat belastinggeld op. Per pakje geloof ik 57% (en in Belgie tot 75%)...dat is behoorlijk wat geld dat de staatskas invloeit...

Wereldwijd worden er dagelijks 15 miljard sigaretten verkocht...dat is 10 miljoen per minuut (bron: WHO)

Ik vind dat van beide kanten een non-argument...gezondheidsrisico is gezondheidsrisico...en je kan niet met enige rechtvaardigheid verkondigen dat het een minder erg is dan het ander omdat het meer zou opleveren. Dat is nl kul en zeg je eigenlijk dat de dood van de een meer of minder nut heeft dan de dood van de ander.

Ten tweede.
Er zijn legio redenen om niet te roken. Voor elke roker hier: bewaar eens twee weken al je peuken. 1 peuk staat voor -5 minuten gemiddeld die je te leven hebt. 50% van de lange termijn rokers sterft aan de gevolgen van roken.
Je zal mij nooit horen vertellen dat roken verstandig is, dat het geen schade oplevert aan je lichaam...en je zal mee ook nooit iemand horen aanmoedigen om te roken.

Maar ik heb een groot probleem met de attitude die er nu heerst.

En dat heeft vooral te maken met punt drie....en die feiten ga je waarschijnlijk niet leuk vinden:

Of er een significante correlatie is tussen meeroken en longkanker...nou...niet aangetoond nee...en voordat je begint over "wetenschappelijk onderzoek" zal ik je even wat ongemakkelijke feiten geven:

In 1998 heeft de WHO een heel groot onderzoek gedaan naar de correlatie tussen meeroken en gezondheidsschade. (overigens...de WHO is een fel anti rook organisatie en keert zich in beleid, policy en visie fel tegen roken) Ze konden die niet vinden. De WHO heeft daarom geprobeerd dit onderzoek te verdoezelen, maar de Economist wist dat naar buiten te brengen. En de WHO noemt dit dan ook niet in hun factsheet waarom mensen niet zouden moeten roken...en die factsheet is ****ing lang....redenen zat nl.

Er zijn ongeveer 33 onderzoeken gedaan met iets minder dan 200 resultaten. 80% van die onderzoeken toont aan dat er geen significante correlatie is...14% toont aan dat er een significante correlatie is en 6% toont aan dat er een positief effect is (dus het zou gezond zijn)
bron: OLDP; WHO

Kortom...ik beargumenteer zeker niet dat het gezond zou zijn, ik beargumenteer niet dat het niet nadelig kan zijn...of bepaald aandoeningen zou kunnen verergeren of veroorzaken....ik beweer niet dat meeroken geen longkanker zou kunnen veroorzaken...

...maar ik bestrijd hier wel de opvatting dat meeroken per definitie een hogere kans op longkanker oplevert dan andere factoren...en ik bestrijd al helemaal de opvatting dat je echt aan het meeroken bent als je naast iemand staat die buiten rookt. Ik kan me daar nog iets meer bij voorstellen als je jarenlang met iemand in een gesloten ruimte zit....maar zeker niet in de buitenlucht.

Als je last hebt van rook, het niet prettig vind of wat dan ook moet je gewoon kunnen aangeven en ik vind dat rokers daar rekening mee moeten houden...want rekening houden met elkaar is normaal. Maar rokers voor potentiele moordenaars uitmaken is gewoon een flinke dosis gelul in de ruimte....tenzij je het woordje zelf eraan vooraf laat gaan.

En ik hoop heeeel erg dat je als tegenargument met het rapport van de Gezondheidsraad aan gaat komen zetten....:D

Nogmaals: ik verdedig roken als handeling niet...ik vind het een vrije keus. Ik beargumenteer niet dat roken gezond is....en dat het niet gezonder zou zijn om te stoppen...ik beweer ook niet dat roken geen longkanker veroorzaakt btw.

En dan nog iets...iedereen maakt zich zo druk over roken:

Laten we eens kijken naar zo'n stof die in tabak zit....
Acrylamide is een CMR-stof...carcinogeen (kankerverwekkend) mutageneen (incombinatie met andere stoffen kankerverwekkend) en reproductietoxisch (onherstelbare schade aan de geslachtsorganen). Deze stof zit naast in sigaretten ook in oa. chips, frietjes, koekjes, brood, koffie, ontbijtkoek...en ontstaat ook in iets te lang (net iets meer dan goud bruin) gefrituurde, gebakken aardappelen....Niet verboden in Nederland.

Dan hebben we nog de E nummers....waarvan we allemaal E621 en E951 kennen (twee vormen van Aspartaam)...deze stof is 100% kankerverwekkend in pure vorm. En zit in ALLE light frisdranken die in Nederland gewoon verkocht kunnen worden in dusdanige hoeveelheden dat als je een halve liter ervan per dag drinkt over langere periode...je net zo veel kans hebt op kanker als iemand die rookt.

Dan hebben we E123 (amarant) (verboden in Rusland en de VS) omdat dit toxischer is dan een sigaret (getest op ratten)...en dat zit in heel veel kindersnoep in Nederland...omdat het niet bewezen geacht wordt dat het hetzelfde effect heeft op mensen.

Xilitol = kankerverwekkend.

E210/E211/E212/E214/E217 zijn allemaal kankerverwekkend

E321...kankerverwekkend bij proefdieren en aangetoond R-toxisch.

Bij veel van deze stoffen is vastgesteld dat ze kankerverwekkend zijn bij mensen en zijn gewoon toegestaan of er is vastgesteld dat ze kankerverwekkend zijn bij proefdieren maar omdat er geen onderzoek is gedaan naar het effect op mensen zijn ze nog niet verboden

Laatst bewerkt:
Ten eerste brengt roken ook een hele hoop welvaart met zich mee...tabaksindustrie is miljarden waard en biedt wereldwijd een flinke hoop werkgelegenheid...inkomsten en dus koopkracht...daarnaast levert het jaarlijks de overheid flink wat belastinggeld op. Per pakje geloof ik 57% (en in Belgie tot 75%)...dat is behoorlijk wat geld dat de staatskas invloeit...

Wereldwijd worden er dagelijks 15 miljard sigaretten verkocht...dat is 10 miljoen per minuut (bron: WHO)

Ik vind dat van beide kanten een non-argument...gezondheidsrisico is gezondheidsrisico...en je kan niet met enige rechtvaardigheid verkondigen dat het een minder erg is dan het ander omdat het meer zou opleveren. Dat is nl kul en zeg je eigenlijk dat de dood van de een meer of minder nut heeft dan de dood van de ander.

Ten tweede.
Er zijn legio redenen om niet te roken. Voor elke roker hier: bewaar eens twee weken al je peuken. 1 peuk staat voor -5 minuten gemiddeld die je te leven hebt. 50% van de lange termijn rokers sterft aan de gevolgen van roken.
Je zal mij nooit horen vertellen dat roken verstandig is, dat het geen schade oplevert aan je lichaam...en je zal mee ook nooit iemand horen aanmoedigen om te roken.

Maar ik heb een groot probleem met de attitude die er nu heerst.

En dat heeft vooral te maken met punt drie....en die feiten ga je waarschijnlijk niet leuk vinden:

Of er een significante correlatie is tussen meeroken en longkanker...nou...niet aangetoond nee...en voordat je begint over "wetenschappelijk onderzoek" zal ik je even wat ongemakkelijke feiten geven:

In 1998 heeft de WHO een heel groot onderzoek gedaan naar de correlatie tussen meeroken en gezondheidsschade. (overigens...de WHO is een fel anti rook organisatie en keert zich in beleid, policy en visie fel tegen roken) Ze konden die niet vinden. De WHO heeft daarom geprobeerd dit onderzoek te verdoezelen, maar de Economist wist dat naar buiten te brengen. En de WHO noemt dit dan ook niet in hun factsheet waarom mensen niet zouden moeten roken...en die factsheet is ****ing lang....redenen zat nl.

Er zijn ongeveer 33 onderzoeken gedaan met iets minder dan 200 resultaten. 80% van die onderzoeken toont aan dat er geen significante correlatie is...14% toont aan dat er een significante correlatie is en 6% toont aan dat er een positief effect is (dus het zou gezond zijn)
bron: OLDP; WHO

Kortom...ik beargumenteer zeker niet dat het gezond zou zijn, ik beargumenteer niet dat het niet nadelig kan zijn...of bepaald aandoeningen zou kunnen verergeren of veroorzaken....ik beweer niet dat meeroken geen longkanker zou kunnen veroorzaken...

...maar ik bestrijd hier wel de opvatting dat meeroken per definitie een hogere kans op longkanker oplevert dan andere factoren...en ik bestrijd al helemaal de opvatting dat je echt aan het meeroken bent als je naast iemand staat die buiten rookt. Ik kan me daar nog iets meer bij voorstellen als je jarenlang met iemand in een gesloten ruimte zit....maar zeker niet in de buitenlucht.

Als je last hebt van rook, het niet prettig vind of wat dan ook moet je gewoon kunnen aangeven en ik vind dat rokers daar rekening mee moeten houden...want rekening houden met elkaar is normaal. Maar rokers voor potentiele moordenaars uitmaken is gewoon een flinke dosis gelul in de ruimte....tenzij je het woordje zelf eraan vooraf laat gaan.

En ik hoop heeeel erg dat je als tegenargument met het rapport van de Gezondheidsraad aan gaat komen zetten....:D

Nogmaals: ik verdedig roken als handeling niet...ik vind het een vrije keus. Ik beargumenteer niet dat roken gezond is....en dat het niet gezonder zou zijn om te stoppen...ik beweer ook niet dat roken geen longkanker veroorzaakt btw.

En dan nog iets...iedereen maakt zich zo druk over roken:

Laten we eens kijken naar zo'n stof die in tabak zit....
Acrylamide is een CMR-stof...carcinogeen (kankerverwekkend) mutageneen (incombinatie met andere stoffen kankerverwekkend) en reproductietoxisch (onherstelbare schade aan de geslachtsorganen). Deze stof zit naast in sigaretten ook in oa. chips, frietjes, koekjes, brood, koffie, ontbijtkoek...en ontstaat ook in iets te lang (net iets meer dan goud bruin) gefrituurde, gebakken aardappelen....Niet verboden in Nederland.

Dan hebben we nog de E nummers....waarvan we allemaal E621 en E951 kennen (twee vormen van Aspartaam)...deze stof is 100% kankerverwekkend in pure vorm. En zit in ALLE light frisdranken die in Nederland gewoon verkocht kunnen worden in dusdanige hoeveelheden dat als je een halve liter ervan per dag drinkt over langere periode...je net zo veel kans hebt op kanker als iemand die rookt.

Dan hebben we E123 (amarant) (verboden in Rusland en de VS) omdat dit toxischer is dan een sigaret (getest op ratten)...en dat zit in heel veel kindersnoep in Nederland...omdat het niet bewezen geacht wordt dat het hetzelfde effect heeft op mensen.

Xilitol = kankerverwekkend.

E210/E211/E212/E214/E217 zijn allemaal kankerverwekkend

E321...kankerverwekkend bij proefdieren en aangetoond R-toxisch.

Bij veel van deze stoffen is vastgesteld dat ze kankerverwekkend zijn bij mensen en zijn gewoon toegestaan of er is vastgesteld dat ze kankerverwekkend zijn bij proefdieren maar omdat er geen onderzoek is gedaan naar het effect op mensen zijn ze nog niet verboden

Jij doet wel erg je best zeg

Wel heel selectief quoterend, he? Vind je niet?...als ik in diezelfde post nog geen drie regel daarvoor aangeef:

TPH1976 zei:
en dat gaat ten koste van de grote groep niet-rokers en rokers die wel van menig zijn dat je fatsoenlijk met elkaar om kan gaan en rekening kan houden met elkaar.

Als dat je punt is, dan heb je gelijk.
Politie is essentieel, werken is essentieel, roken is niet essentieel.

True enough...maakt dat verschil?

Ik durf te stellen dat roken en daarmee niet kunnen stoppen ofwel een teken van zwakte is, ofwel een teken van domheid. Ik voel me vrij zeker in die stelling.
Kan ik in mee gaan...maar dat is toch wat anders dan dom of minder mens zijn...

Duidelijk, is je goed recht ook. Ik val roken aan... ook een goed recht.
Dat is ook jouw goed recht en er zijn legio argumenten die je in jouw mening ondersteunen...maar ik had wel een klein beetje de indruk dat je niet alleen roken aanviel, maar ook rokers.

Wel als je dit stigmatiseren wil noemen is dat jouw keuze. Ik noem dat een vaststelling. Nu vind ik de term 'loser' ook wel overbodig en onnodig provocatief, maar stellen dat roken geen positieve bijdrage levert in iemands leven is een understatement. Als die persoon dat dan toch blijft doen, tja, dan kan je mensen moeilijk verwijten dat ze daar wat over zeggen. Immers roken schaadt ook de personen die passief meeroken, en dat maakt het dus wel degelijk een gegeven waar een niet-roker kritiek mag op geven.
Tja...dat laatste kan zo zijn, maar vast staat het allerminst of dat meer of minder is dan andere schadelijke handelingen...ga niet mijn hele betoog van een post eerder aanhalen, maar ik verwijs er even naar.

Laat ik duidelijk hierin zijn: Ik vind dat je alle recht hebt om het gedrag aan te spreken en dat daar ook goede redenen voor zijn....de rest is in dit maatschappelijke debat eerder contraproductief..

Ik vind dat de cijfers wel eens kritisch bekeken mogen worden. Want ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat men niet alle factoren heeft opgenomen in het onderzoek.
Mogelijk...ik zie niet direct gaten...

Ik denk niet dat iemand rookgedrag moet respecteren nee. Ik vind niet dat er argumenten zijn die respect afdwingen voor rokers. Integendeel, alles wijst erop dat rokers geen respect hebben voor de omgeving door deze te vervuilen.
Laat ik het dan anders zeggen: je moet accepteren dat anderen andere keuzes maken...

Ik vind vervuiling ook een probleem...maar dat is niet exclusief verbonden aan rokers.

Ik denk dat het onderzoek best in een groter perspectief geplaatst wordt. Want stellen dat iets goedkoper is omdat mensen sneller dood gaan is nu eenmaal een vrij absurd idee.
Ik vind dat niet zo absurd...sterker nog...ik vind het eigenlijk behoorlijk logisch. Alleen schokkend is het wel.

Ik denk niet dat mijn mening moet verward worden met demonisering. Ik vind rokers geen slechte mensen. Ik keur enkel hun gedrag af, en stel vast dat er toch een vorm van zwakte, domheid of egoïsme mee gemoeid is. Als je dat demoniseren wil noemen dan kan ik daar inkomen, maar zo zie ik het zelf niet.
Ik werd dan op het verkeerde been gebracht door de term losers...maar zoals je het nu zegt dan heb je natuurlijk gewoon een punt..met dien verstande dat het een subjectieve invulling is natuurlijk ;)

Dit is zo één van die vrijheden die een ultra-liberaal zal verdedigen en een progressief-rechts/links persoon zal proberen beknotten. Ik ben bijv. ook van mening dat er een algemeen rookverbod mag komen in café en restaurant. Als jij het ok vindt zou ik dus graag willen voorstellen om het eens te zijn dat we het oneens zijn ;)
...ik ben voor een rookruimte verplichting in grote cafe's en tegen een
rookverbod voor kleine horeca ondernemingen. Ik snap nl ook dat de keus er moet zijn om rookvrij uit te gaan en dat de praktijk uitwijst dat rookvrije horeca in een concurrerende markt met rookhoreca niet werkt....dus je zal daar concurrentiebeleid moeten voeren om ervoor te zorgen dat de opties blijven. Kleine horeca heeft niet de ruimte of de mogelijkheid om rookruimtes aan te leggen en als iedereen zelf rookt is het raar om het rookvrij te verplichten...dat mag gewoon een eigen keus zijn.

:)

---------- Toegevoegd om 02:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 02:36 ----------

:D Ik had ook maar heel selectief gelezen om eerlijk te zijn.
Je bent verbazingwekkend actief voor 2 in the morning.

Dat is het resultaat van 2 red bull en 8 koffie sinds vanochtend en geen ontspanning sinds 5 uur vanochtend....moest de heel dag hoog actief zijn...:grumble:

:)

Als je er door medische redenen last van hebt dan moet je dat kunnen aangeven en moeten mensen daar imo rekening mee houden.

Lol.
"Hallo onbekende meneer die ik niet ken aan de bushalte die aan het roken is, ik heb door problemen aan mijn luchtwegen erge last van de rook die je in mijn richting blaast, kan je daar mee stoppen?"
Moet je es proberen en kijken of ze stoppen of niet :p

Ik heb helemaal niets tegen mensen die roken hoor (ook al snap ik het nut niet, en je moet mij nu niet gaan wijsmaken dat al die mensen roken om de economie in gang te houden), ik kan alleen echt niet tegen de rook zelf :o

Jij doet wel erg je best zeg

Voor die 2 mensen di ehet lezen :D.

Echt TPH1976, je kunt beter naar een ander forum gaan.

Sporten is niks voor jou, en al je veel te lange adviezen leest toch geen hond (net als al die lompe sticky's hier op het forum,kheb er nog nooit 1 gelezen, en je hebt er ook geen **** aan =, only genetics do the trick)

Het niveau van mensen hier (die ook echt groot en gespierd en sterk zijn) komt niet hoger dan MAVO MBO (incl. mezelf) (ok, er is een topic over"wat je je opleiding" maar dat is geen betrouwebare meting) .

Ik heb me vanaf nu ook voorgenomen niet meer deel te nemen op dit forum door bepaalde zielige figuren hier.

CYA losers

Laatst bewerkt:
Stel je niet! rook zelf ook ghehe
Ik stoor mij juist aan die dronken mong*len als je een x een gezellig avondje weg bent, bah.

Ach er zijn ergere dingen in het leven hoor ;)

Ik ben zelf pas geleden gestopt, maar om nou te zeggen dat je een loser bent als je van een sigaret kan genieten? beetje een rare stelling. nee dus.

Lol.
"Hallo onbekende meneer die ik niet ken aan de bushalte die aan het roken is, ik heb door problemen aan mijn luchtwegen erge last van de rook die je in mijn richting blaast, kan je daar mee stoppen?"
Moet je es proberen en kijken of ze stoppen of niet :p

Ik heb helemaal niets tegen mensen die roken hoor (ook al snap ik het nut niet, en je moet mij nu niet gaan wijsmaken dat al die mensen roken om de economie in gang te houden), ik kan alleen echt niet tegen de rook zelf :o

Is het selectief quoteren een hype aan het worden??

...lees even 1 regeltje lager:

TPH1976 zei:
En dat doen veel (niet alle) rokers niet.

Ik vind dit topic eigenlijk wel zielig...
En nee ik rook niet.
En ja ik heb asma en last van sommige rokers.
Maar dan nog zal ik nooit een topic openen met zulke onzin.
Heb je niks beters te doen of zo??

Roken is niet perse voor losers.

Het is voor mensen die verloren hebben van de Nicotine.

Iedereen kan stoppen, heb ik ook gedaan. Gewoon de keten doorbreken en nooit meer een peuk opsteken.

Ik rook af en toe nog een Cubaanse sigaar. Dat is pas tabak!

Terug
Naar boven