XXL Nutrition

Schema van de sportschool goed?

Mazzatello

Novice
15 jaar lid
Waardering
0
Hallo,

Ik ben na een half jaar fitnessen met slechte begeleiding en een klein jaar thuis met dumbbells, een matje en andere ge-improviseerde "apparatuur" stoeien nu sinds 1,5 maand weer bezig op een nieuwe sportschool.
Ik heb toen ook een intake genomen waarbij ze een schema voor je opstellen naar je wensen. Ik heb alleen mijn twijfels of het goed verdeeld is, hierbij dus mijn vraag of jullie hier commentaar/aanvullingen op hebben :).

- Hoelang train ik?
Lees boven.

- Wat is mijn doel?
Massa, massa, massa en een betere conditie.

- Waar je prioriteiten liggen
Thuis heb ik nooit veel aan mijn benen en rug gedaan, die liggen dus wat achter.

- Beschikbare apparatuur
Ik fitness bij Fit4Free, er zijn tal van apparaten en losse gewichten beschikbaar. Er is alleen geen mogelijkheid tot bankdrukken, wel een Smiths Machine.

- Beschikbare tijd
Ik ga 4x per week

Het schema is verdeeld over 2 dagen, hierbij is mij verteld dat het geen probleem is als ik de schema's achter elkaar doe. Dus bijvoorbeeld schema 1 op maandag en op dinsdag schema 2.

Schema dag 1: Borst/Biceps/Triceps
- 10 minuten opwarmen met willekeurige cardio

Borst:
Chest Press Wide Grip: 3 x 12
Fly Machine: 3 x 12
Incline dumbbell Press: 3 x 12

Triceps:
Seated Dip Narrow Grip: 3 x 12
Tricpes Pull Down: 3 x 12

Biceps:
Dumbbell curl, standing one arm: 3 x 12
Biceps curl: 3 x 12
Concentration Curls: 3 x 12

Schema dag 2: Schouders/Rug/Benen
- 10 minuten opwarmen met roeien

Bovenrug:
Lat pull down, front: 3 x 12
Horizontal lat row, triangle: 3 x 12

Onderrug:
Back Extension: 3 x 12

Schouders:
Shoulder press narrow grip: 3 x 12
Lateral raise, seated: 3 x 12
Front raise, standing: 3 x 12
Upright rowing pulley: 3 x 12

Benen:
Seated leg curl: 3 x 12
Leg extension: 3 x 12
Leg press: 3 x 12

Buikspieren train ik 2-3x per week, er zit in ieder geval altijd een dag tussen.

Vaak doe ik na het schema nog rond de 20 minuten cardio.

Elke input is welkom! :D

EDIT: misschien ook handig om te vermelden dat ik met dit schema wel al 4kg (spieren) ben aangekomen in 1,5 maand.

dit is voor een beginner per spier een te groot volume om maximaal efficient te trainen, ook is het retarded dat ze zeggen dat je best de schemas achterelkaar kan doen.

als je maandag borst triceps en biceps doet zullen deze de volgende dag ook weer hard aangepakt worden om dat bij rug de biceps een grote rol spreekt en bij schouders de triceps, ook heb je met borst training al je schouders aangepakt(voorkant vooral) die dan geen voldoende rust krijgen.

de beste optie voor jou en elke beginner is een fullbody.
een zeer goede keuze hiervoor zoniet de beste keuze is RIPPETOE.

als je search functie gebruikt of wat logs doorkijkt zul je dit al heel veel tegenkomen.

een ijzersterk schema waar je flink wat kracht en massa mee zult kweken 100% guaranteed, in tegenstelling tot dit schema.
die 4kilo zullen overigens geen spier zijn maar grotendeels vet/vocht, niemand wint in zn eerste paar weekjes ff puur 4kg spier.

edit: zie nu pas dat er geen bench aanwezig is????? heeft dat een reden? elke normale sportschool hoort de mogenlijkheid te hebben tot bankdrukken. mischien anders met dumbbells? als deze zwaar genoeg gaan. of kun je niet iets improviseren zodat je toch kan benchen? desnoods met wat hulp.

ben ik t volledig mee eens.
rippetoe ben ik knijterhard op vooruitgegaan.
zou t idd maar eens overwegen,9 van de 10 sportschool schema's zijn gewoon echt flut!

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de snelle reacties!

@Barbellman
Wat bedoel je met "per spier een te groot volume"?

Er is inderdaad, helaas, geen bench aanwezig. Waarom? Ik heb geen flauw idee, maar ik weet wel dat ik een jaar contract heb, dus ik moet het er mee doen.

Is het niet mogelijk om de Smiths Machine te gebruiken voor squats e.d.? De dumbbells gaan tot +- 40kg.

Mijn borst, schouders en armen zijn trouwens al redelijk ontwikkeld of valt dat nog steeds onder de naam "beginner" omdat ik ze nooit heb getraind op een sportschool? :P

EDIT: hoe kan het dat ik dan 4kg aankom als ik net zo eet als voor ik naar de sportschool ging maar me lichamelijk meer inspan?

@Barbellman
Wat bedoel je met "per spier een te groot volume"?
?
het aantal oefeningen en sets wat je per spier doet is te veel voor een beginner, neem helemaal de dag voor benenl; 3 oefeningen benen plus rug erbij, dat zijn 2 dingen die absoluut niet efficient zijn.

Is het niet mogelijk om de Smiths Machine te gebruiken voor squats e.d.? De dumbbells gaan tot +- 40kg.
?
als ik jou was zou ik tot dusver gewoon dus de dumbbells gaan gebruiken, als deze tot 40kg gaan lijkt me dit meer dan genoeg voor alle in rippetoe genoemde oefeningen om eens flink op te bulken als beginner. doe dan bv ipv bankdrukken lekker dumbbelldrukken, ipv squats doe je dumbbell squats, etc etc

Mijn borst, schouders en armen zijn trouwens al redelijk ontwikkeld of valt dat nog steeds onder de naam "beginner" omdat ik ze nooit heb getraind op een sportschool? :P
?

helaas wel, ook al zijn er sommigen mensen wat meer massa of kracht als anderen dan nog zijn ze in het ''begin''(eerste jaar) nog steeds gewoon beginner.
eea zal ook afhangen van tot in hoeverre je thuis bezig was met de dumbbells en de oefeningen die je deed en tot hoe zwaar de dumbbells gingen.

EDIT: hoe kan het dat ik dan 4kg aankom als ik net zo eet als voor ik naar de sportschool ging maar me lichamelijk meer inspan?

weeg je je wel op dezelfde momenten per dag? er kan namelijk makkelijk 3kg verschil in zitten afhankelijk het moment van de dag.

je zou de eerste in de geschiedenis zijn die in zn eerste maandje+ meteen 4kg spier aankwam, in ieder geval zonder hulp van roids. ik zou je niet blindstaren op die 4kg.

Wederom bedankt voor de reacties!

Gezien mijn sportschool geen bench heeft en ik niet van plan ben ~150euro in de prullenbak te gooien is dit schema misschien een goed alternatief om mee te starten: http://www.bodybuilding.com/fun/matt88.htm ?

De RIPPETOE manier kan natuurlijk ook met dumbbells gedaan worden, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een wat gevarieerder schema om ook de verveling te voorkomen.

En ik weeg mijzelf altijd op dezelfde manier: 's ochtends na het opstaan (zonder ontbijt). Toch vreemd dat ik dan 4kg ben aangekomen :P.

als je kracht met sprongen toeneemt en ook rap eens pure spier aanzet zal je die verveling niet snel merken hoor!

maw rippetoe!

Nou, vandaag helemaal enthousiast begonnen met kijken wat mijn RM5 is, blijken de dumbbells tot 32kg te gaan en mijn RM5 op 60kg (2x 30) te liggen bij DLs :(. Nu kan ik dus welgeteld 2 week Rippetoe doen.

Heeft iemand nog suggesties behalve "wissel van sportschool"?

Terug
Naar boven