XXL Nutrition

Schoon voedsel VS 'dirty' voedsel

Bokito

Monstrous Giant
10 jaar lid
10.000 berichten 10.000 likes
Waardering
15.917
Hoi,

Ik vroeg me net af wat nou het absolute voordeel is van clean voedsel in de bulk vs dirty kcals, wetenschappelijk onderbouwd zou mooi zijn.
Wil zelf op zich wel cleaner gaan eten en meer vast voedsel(bestaat nu vooral uit shakes met haver/melk/pindakaas/whey).
Is er nu daadwerkelijk een verschil te merken als je meer uit schoon voedsel gaat halen m.b.t gains? Iedereen papegaai'd elkaar altijd na maar ben wel benieuwd naar de literatuur bij deze.

dirty food is junkfood, overmatig gemanipuleerde/bewerkte voeding waar geen of bijna geen voedingwaarde in zit, suiker en slechte vetten.

clean food zit vol vitamines en mineralen en vezels en zijn dus veel beter voor je algehele gezondheid en alle functies in je lichaam inclusief je stofwisseling en voeding opname.

ADH verhaal mbt vitamines, mineralen en vezels ken je wel en dat onze huidige (verse) voeding veel minder voedingswaarde bevat dan vroeger is ook algemeen bekend. Wij als bodybuilders hebben al meer nodig dan de ADH dus reken maar uit wat beter is en waarom het beter is.
Hoef je geen hoge school voor te hebben doorlopen.

• Topic Starter Topic Starter
Dirty food was misschien niet de juiste benaming.
Stel het volgende:
Voedingspatroon bestaat nu vooral uit shakes met haver whey etc. Stel dat ik dit meer ga combineren met bronnen zoals ei/meer vlees/rijst/pasta etc etc. Gaat dit daadwerkelijk een verschil maken is dan de vraag. Ik kies nu vaak voor het makkelijke eten omdat easy kcals.

Stel het volgende:
Voedingspatroon bestaat nu vooral uit shakes met haver whey etc. Stel dat ik dit meer ga combineren met bronnen zoals ei/meer vlees/rijst/pasta etc etc. Gaat dit daadwerkelijk een verschil maken is dan de vraag. Ik kies nu vaak voor het makkelijke eten omdat easy kcals.

nee waarschijnlijk niet.

Stel het volgende:

In havermout zit wel een beetje vitamines en mineralen. Whey bevat niets.

Voor optimaal resultaat zou ik zeggen ja eet meer ei, vis en vlees zodat je een completer profiel aan eiwitten binnen krijgt.
Maar ook KH bronnen met voedingswaarde en voldoende groentes zou ik gaan eten.

Als je daarnaast wat easy food neemt, geen probleem. Af en toe eens een easy dag en zelfs een junkdag, zal ook geen problemen geven.

1. Definieer 'clean'

2. Wat is er niet 'clean' aan jouw shakes volgens jou

Uiteraard vind ik een afwisseling wel goed. Je moet niet vergeten dat je als krachtsporter meer vitamine en vezels nodig hebt én dus ook meer groente/vlees. Vergeet niet die ontelbare vitamines in rood vlees, mineralen als ijzer, magnesium etc. Heb je echt wel nodig en ik veronderstel dat je niet 5 shakes per dag drinkt :P

gains en algehele gezondheid zijn 2 andere dingen

Hoef je geen hoge school voor te hebben doorlopen.

Wetenschappelijke bronnen aub?

En wat als je 6000 kcal per dag nodig hebt, kun je dat met vezelrijke voeding wel verteren? Of heb je wel 6000 kcal aan clean foods nodig, alle vitaminen en mineralen kun je met veel minder eten al binnen krijgen. Hoeveel effect heeft het op je stofwisseling? Is sven wel een bodybuilder en heeft hij niet meer baat bij een flinke hoeveelheid suikers? Want van junkfood wordt je sterker.

1. Definieer 'clean'

2. Wat is er niet 'clean' aan jouw shakes volgens jou

Verkeerd verwoord. Gaat meer om het shakes VS vast voedsel verhaal.

Uiteraard vind ik een afwisseling wel goed. Je moet niet vergeten dat je als krachtsporter meer vitamine en vezels nodig hebt én dus ook meer groente/vlees. Vergeet niet die ontelbare vitamines in rood vlees, mineralen als ijzer, magnesium etc. Heb je echt wel nodig en ik veronderstel dat je niet 5 shakes per dag drinkt :P
Soms wel, lol.

En wat als je 6000 kcal per dag nodig hebt, kun je dat met vezelrijke voeding wel verteren? Of heb je wel 6000 kcal aan clean foods nodig, alle vitaminen en mineralen kun je met veel minder eten al binnen krijgen. Hoeveel effect heeft het op je stofwisseling? Is sven wel een bodybuilder en heeft hij niet meer baat bij een flinke hoeveelheid suikers? Want van junkfood wordt je sterker.

Train krachtgericht(strongman)

IN

denk dat het voor gains bijna niet uitmaakt maar dat het voor de algehele gezondheid van je lichaam wel uit zal maken.

Paar ons groente per dag, paar visolie caps, wat fruit en een gram of 40 aan vezels en je bent er hoor. Een overdosis vezels gaat enkel problemen opleveren zonder enige meerwaarde. Wat mij part eet TS er een paar McChickens naast om aan z'n kcal te komen, daar ga je werkelijk niks van merken.

En nul wetenschappelijke artikelen are seen till this day

Hangt er helemaal vanaf wat je doelen zijn.
Hoeveel tijd je hebt met werk/school enz om te eten.

Ik zelf zie het probleem niet om shake te nemen ipv vast voedsel als jou dat beter uitkomt.

Zolang je eind van de dag jou e/k/v/kcal hebt gehaald is prima ja.

Nee ook geen wetenschappelijk artikel van mij. :D

Shakes vullen mij niet. Vast voedsel stilt wel enigzins mn honger. Voor gains maakt t niet uit imo.

Opzich kun je zelf wel onderzoek doen, zolang je maar de juiste vragen stelt.
Je wilt weten, als ik het goed begrijp, of je dezelfde gains kan maken met een shake, als met vast voedsel?

Sowieso moet je dan kijken welke kcal en macro's in de shake zitten, on gelijkwaardige gains te krijgen moet dit wel enigszins hetzelfde zijn (niet het ene 50 kcal en 0 eiwit en het andere 300 kcal en 20 eiwit).

Daarnaast kijk je welke ingrediënten de shake heeft en wat dit doet. Ook dit kan je zelf googlen.

Als je erachter komt dat wei-eiwit (whey shake) een natuurlijk ingrediënt is en op dezelfde manier wordt gebruikt in je lichaam als de wei-eiwit die voortkomt bij het produceren ervan uit natuurlijke producten (melk), dan kan je dus stellen dat je evenveel gains kan maken met shakes, als met vast voedsel, zolang de kcal en macro's maar enigszins hetzelfde zijn.

Clean = 250-500 kcal boven onderhoud. Dirty = 501+ kcal boven onderhoud. Ez pz.

Terug
Naar boven