Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als 1 van de 1,6 miljoen volgers van fitness youtuber Scott Herman kwam ik in een filmpje dat hij vandaag heeft gepost een bewering tegen die ik nogal dubieus vind. Namelijk dat de (barbell) bench press overrated is voor spiergroei en je beter de dumbbell bench press kunt doen. Zijn argumenten:
1. Grotere ROM (mee eens)
2. Meer instabiliteit (niet geheel mee eens)
Hij stelt zelfs: "The more instability you can introduce into an exercise, the better. This is because your body has to recruite more muscle fibers...". Als je deze redenering letterlijk neemt waarom dan niet gaan squatten op een bosu ball?
Ik ben benieuwd wat de kenners hiervan vinden? Is het niet ook zo, dat je met de barbell bench press een hogere spierspanning hebt omdat je simpelweg zwaarder kunt gaan dan met dumbbells?
Gwn lekker smith benchpress doen ziet er ook lekker gay uit. Pluskudos. Gwn af en toe afwisselen is het best.
Moeten het wel minimaal 5 aan elke kant zijnAls Big Ramy er 5 schijven opgooit ziet het er anders best wel stoer uit die smith benchpress
Laat ik eerst zeggen dat bankdrukken 1 van mij favoriete oefeningen is maar vind ik het de beste massabouwer voor de borst? Nee! Wat massa betreft ga ik ook liever voor dumbbells maar dan flye bewegingen en geen press.
Klinkt een beetje alsof je wilt zeggen dat je meer waarde zou hechten aan zijn woorden als hij er imposanter uit zou zien...
Oh ik dacht aan 1 kant. Als ik zeg ik squat 5 plates dan heb ik aan 1 kant 100kg en aan de andere kant niks.Als een bodybuilder zegt "I squat seven plates" wordt er mee bedoeld 7 aan elke kant.
Dus dat bedoelde ik ook.
Ik zou hem inderdaad eerder geloven als hij een imposante chest zou hebben, het gaat erbij om dat iemand de kennis heeft en het daarna zelf toepast en dan pas uitgaatdragen naar anderen en je mening erover geven.
Eens. Dus zijn conclusie dat de dumbbell versie superieur is (voor muscle gainzzz), is zwaar overdreven.
Ik zeg Scott Herman is overrated
Cliffs:
Chest size en one rep max op de bench hangen met elkaar samen. Verder is aangetoond dat trainees die enkel bankdrukken prima ontwikkeling hadden van pecs.
Ik mag zelf ook totaal niet klagen over mn chest. Ik doe vrijwel alleen bankdrukken omdat ik thuis train en beperkt ben tot die oefening.
Er is maar 1 rede om niet te bankdrukken, dat is pijntjes. Veel ervaren pijn ondanks goeie techniek. Focus in dat geval op wat je wel kan.
Dat iemand 'groot' is wil nog niet zeggen dat hij/zij verstand heeft van fitness, en dat iemand 'klein' is wil nog niet zeggen dat hij/zij geen verstand heeft van fitness.
Oh ik dacht aan 1 kant. Als ik zeg ik squat 5 plates dan heb ik aan 1 kant 100kg en aan de andere kant niks.
waarom zou dat niet werken? De manier waarop je t brengt zou ik bijna denken dat je presses pakt voor massa en flyes voor (...) ? Geen idee wat er op de puntjes moet ook.Flyes ipv presses voor massa... vind ik wel een interessante mening. Kun je het nader toelichten?
Maar ook als je geen filosofie hebt gestudeerd, is de bewering van Jespertie nog steeds waar:Klopt maar in de filosofie is het zo dat je eerst de kennis vergaart, het daarna op jezelf toepast en daarna gaat uitdragen maar ik denk dat we allemaal wel weten dat jij daar weining vanaf weet.
Dat iemand 'groot' is wil nog niet zeggen dat hij/zij verstand heeft van fitness, en dat iemand 'klein' is wil nog niet zeggen dat hij/zij geen verstand heeft van fitness.
Klopt maar in de filosofie is het zo dat je eerst de kennis vergaart, het daarna op jezelf toepast en daarna gaat uitdragen maar ik denk dat we allemaal wel weten dat jij daar weining vanaf weet.
En waarom zou Scott Herman niet uit ervaring spreken?
Leuk dat dat in de filosofie zo is, maar we hebben het daar nu niet over. Het feit is gewoon dat kennis en massa vrij weinig met elkaar te maken kunnen hebben. Dat jij eerder iemand met een grote borstspier eerder als 'geloofwaardig' beschouwd tov. iemand met een niet zo ontwikkelde borstspier, zegt meer iets over je beoordelingsvermogen. Ik zou persoonlijk eerder iets van Brad Schoenfeld aannemen, dan van een of andere random bodybuilder met een dikke chest. Dat iemand een flinke borst heeft wil nog niet zeggen dat deze persoon ook maar enig idee heeft van wat optimaal is voor spiergroei. Tuurlijk kun je elke maandag 20 oefeningen voor je borst doen en de spier helemaal uit elkaar trekken, zul je daar (icm. anabolen?) een grote borst van krijgen? Misschien. Is dit de 'juiste manier' om te werk te gaan? Denk het niet. Zegt de behaalde spiergroei dan iets over je kennis wat betreft fitness? Denk het ook niet.
Maar ook als je geen filosofie hebt gestudeerd, is de bewering van Jespertie nog steeds waar:
En waarom zou Scott Herman niet uit ervaring spreken?