Fitness Seller

Soja verhoogt androgeenspiegel

Ano_86_5

Huge Freak
uitgeschakeld
Waardering
703
Lengte
1m93
Massa
124kg
Vetpercentage
15%
Soja verhoogt androgeenspiegel

De fyto-oestrogenen in soja werken anders dan we denken. Hoewel ze in sommige proeven de testosteronspiegel verlagen, hebben Canadese onderzoekers ontdekt dat diezelfde stoffen bij langdurig gebruik de androgeenspiegels juist verhogen. Hun artikel verschijnt in de loop van dit jaar in Reproductive Toxicology.

soja12.gif
Westerlingen eten steeds meer soja, en de consumptie zou in de nabije toekomst nog wel eens verder kunnen stijgen. Vegetarisme en veganisme zijn in opkomst, en al waren ze dat niet: ontwikkelingen op de wereldmarkt zullen ons vroeg of laat dwingen om te stoppen met het eten van vlees, of we dat nu leuk vinden of niet.

Maar is het wel gezond om veel soja te eten? Nogal wat onderzoekers denken van niet. Ze denken dat de hormoonachtige stoffen in soja de hormoonbalans kunnen verstoren.

Daarom is de Canadese overheid bezig met een onderzoeksproject naar de hormonale effecten van soja-oestrogenen. Het te publiceren artikel is de eerste reportage van het project. De onderzoekers deden proeven met zes groepen ratten. Elke groep kreeg een andere hoeveelheid fyto-oestrogenen.

soja4.gif

Dieet 2 en 3 staan model voor de hoeveelheid fyto-oestrogenen die in het dieet van vegetariërs zit, dieet 4 en 5 voor de hoeveelheid die supplementengebruikers binnenkrijgen.

Daidzeine en genisteine zijn de belangrijkste oestrogene stoffen in soja. Het zijn isoflavonen met een structuur die lijkt op die van estradiol en daardoor op de receptoren voor estradiol past.

soja10.gif
Met hun proef wilden de Canadezen het effect van een levenslange blootstelling aan fyto-oestrogenen nabootsen. Vandaar dat ze hun ratten 360 dagen volgden. Vanaf het moment dat de dieren 28 dagen oud waren en niet meer bij hun moeder dronken, kregen ze hun proefdieet.

Tijdens de puberteit verminderden de oestrogene stoffen de testosteronspiegels. Maar niet in de allerhoogste doseringen. En na de puberale testosteronpiek bleken alle types sojadieet de testosteronspiegels te verhogen.

soja6.gif

Nou was die testosteronverhogende werking al onverwacht. Nog verrassender was het effect van het sojadieet op DHT.

soja7.gif

Het is moeilijk te zien, maar tot ongeveer 200 dagen is bij de ratten in de twee dieetgroepen met de hoogste inname van fyto-oestrogenen de DHT-spiegel het hoogst. Vanaf dan blijken dieet 3 en vooral dieet 2 de krachtigste DHT-boosters. Je vraagt je af wat er in het tweede levensjaar van de ratten zou gebeuren…

soja8.gif

De onderzoekers denken dat ze weten waarom zo weinig andere onderzoekers dit androgeenverhogend effect hebben gezien.

soja9.gif

Hoe het effect ontstaat weten de Canadazen niet, maar ze hebben wel een paar theorieën. Die zijn vooral gebaseerd op de waarneming dat het sojadieet de testes van de dieren zwaarder liet worden.

soja5.gif

Misschien hebben de fyto-oestrogenen op korte termijn een neerdrukkend effect op de testes. De cellen overcompenseren dat door het gen voor steroidogenic factor-1 harder aan te schakelen. Een andere mogelijkheid is dat de fyto-oestrogenen de concentratie bindingseiwitten verhogen, waardoor het lichaam meer LH aanmaakt. Een derde mogelijkheid is dat de stoffen de afbraak van testosteron in de lever vertragen. Een vierde mogelijkheid is tenslotte dat de voornaamste metaboliet van daidzeine, equol, voor het effect verantwoordelijk is. Equol verhoogt in proeven de aanmaak van LH.

In een ander artikel, zeggen de Canadezen, zullen ze ingaan op de effecten van soja op het schildlierhormoon. Die waren bescheiden, verklappen ze alvast.

Mark McVey, Gerard Cooke, Ivan Curran. Increased serum and testicular androgen levels in F1 rats with lifetime exposure to soy isoflavones. Reproductive Toxicology (2004), doi:10.1016/j.reprotox.2004.04.005.

• Topic Starter Topic Starter
Aanvullend

Soja-flavonoïde zet axis tandje hoger

Een belangrijke component in het androgeenspiegelverhogende soja-eiwit is misschien de metaboliet equol. Dat zeggen Amerikaanse onderzoekers in Biology of Reproduction. Equol, een stof die in het lichaam ontstaat uit daidzeine, verhoogt de aanmaak van het stuurhormoon LH.

Soja-eiwit bevat de flavonoïden genistin en diadzin. Als het lichaam daarvan de suikermoleculen afschroeft blijven de stoffen genisteine en daidzeine over.

Genisteine en daidzeine de stoffen waar voedingsonderzoekers vooral naar hebben gekeken - en daarom is het onderzoek naar soja niet bijster opgeschoten, zeggen de Amerikanen. Want in het lichaam van soja-eters is de belangrijkste flavonoïde niet genisteine, niet daidzeine, maar equol. Zeventig tot negentig procent van de isoflavonen in het lichaam van soja-eters bestaat uit equol.

equol0.gif
Als je dat weet, en je bent een ambitieus Amerikaans onderzoeker die op zoek is naar voedingsstoffen met een hormonale werking, wat doe je dan? Precies! Je gaat er ratten mee inspuiten.
equol.gif
Hiernaast zie je wat er gebeurde met de prostaat van intacte ratten, nadat ze vier dagen elke dag per kilo lichaamsgewicht 0.25 milligram equol hadden gekregen. De controlegroep kreeg DMSO.

equol2.gif
Je ziet het goed. Het ding slinkt. Toch kwam dat niet doordat de androgeenspiegel was afgenomen. De aanmaak van LH, het hormoon dat de testes aanzet om testosteron aan te maken, was juist gestegen.

Toch veranderde het lichaamsgewicht van de ratten niet. Hun testes werden niet kleiner. Wel werd hun hypofyse flink zwaarder.

equol7.gif

Rrrraaaarrrr. Heel raar. De onderzoekers herhaalden de proeven met gecastreerde ratten, die DHT-propionaat, equol of een mix van DHT-propionaat
equol3.gif
en equol kregen. Hiernaast zie je wat er met de prostaat van de dieren gebeurde. Daaronder zie je een staatje van de concentratie LH in de proefdieren.

equol4.gif
Toen begon het de Amerikanen te dagen. Equol remt DHT. De stof voorkomt dat DHT de aanmaak van LH naar beneden schroeft, en voorkomt dat DHT de prostaat laat opzwellen.

In proeven met chromatografen ontdekten de Amerikanen het mechanisme. Nee, equol doet niks met de androgeenreceptor in de prostaat. En nee, equol verhindert niet dat er in het lichaam DHT ontstaat. Maar equol doet iets met DHT waardoor DHT niet meer op receptoren past. Tata.

Toen de onderzoekers in het bloed van de gecastreerde ratten DHT-spiegel gingen meten, zagen ze dat die verder steeg als de dieren ook equol kregen. Waarschijnlijk omdat de metaboliet voorkwam dat moleculen van het hormonen uit het bloed verdwenen en zich aan receptoren vastmaakten.

equol5.gif

Met testosteron deed equol niks. Bij gecasteerde ratten, die injecties met testosteronpropionaat kregen, groeide de prostaat. Equol kon die groei een beetje verminderen, maar het effect was niet significant.

equol6.gif
De onderzoekers denken dat equol een selectief anti-androgeen is dat alleen DHT blokkeert. Het lichaam reageert daarop door de aanmaak van testosteron te verhogen.

Is dat goed voor krachtsporters of niet? Kunnen die harder gaan groeien door minder DHT maar meer testosteron? De onderzoekers hebben zelfs niet over die vraag nagedacht. Daarom doen wij het maar.

Misschien niet, misschien wel. Het hangt ervan af hoe het lichaam op de lange termijn reageert op deze stof. Het zou best wel eens kunnen dat die door een soort feedbackmechanisme de aanmaak van androgenen omhoogschroeft. En als dat zo is, wel, dan wordt dat soja-eiwit pas echt interessant.

Lund TD, Munson DJ, Haldy ME, Setchell KD, Lephart ED, Handa RJ. Equol is a novel anti-androgen that inhibits prostate growth and hormone feedback. Biol Reprod. 2004 Apr;70(4):1188-95. [PubMed]

Soja is k*t, welke gerenomeerde choach raad ze aan? Geen een.. Waarom zou je ze gebruiken als er een risico is dat het je herstel negatief beinvloed?

Rattenstudies.............
Paar vaagjes:

-Kun je de relevantie van deze uitkomsten voor mensen uitleggen?
-Ik krijg de indruk dat de ratten alleen isoflavonen/phyto-oestrogenen kregen toegediend? Waarom zouden de effecten van phyto-oestrogenen hetzelfde zijn als van soja?
-Hoeveel soja zou een mens moeten eten om hetzelfde effect te bereiken als bij de ratten?
-In het onderzoek naar de effecten op de axis kregen de ratten equol geïnjecteerd. Hoe weet je dat een injectie hetzelfde effecte geeft als supplementatie?

Valt tegen hè, epidemiologie?
Waarom neem je niet even de moeite om te kijken of er onderzoek is gedaan bij mensen?

• Topic Starter Topic Starter
Gozer WTF ik plaats alleen artikel. Ik ben er nog geen 1 tegen gekomen die gericht was op mensen maar als ik die zie zal ik die zeker even posten. Ik vond het interresante artikels vandaar dat ik ze even geplaatst heb. De enige relatie tussen ratten en mensen is inderdaad alleen dat het allebei organismen zijn, maar ratten zijn geen zoogdieren.
De hoeveelheid zou sowieso per mens verschillend zijn. Injectie is meestal anders als oraal het ligt er aan wat de lever er mee doet.

Ik heb zelf wel ervaring met soja concentraat poeder. de vergelijk foto van mij in de gallerij is behaald met een een soja en kwark dieet only. En in de avond een stuk vlees. Ik gebruikte soja als whey vroeger. Ik ben er toen mee gestopt en heb een terugval in gewicht gezien terwijl mijn voeding niet echt aangepast was naast het soja. Dus persoonlijk zou ik soja aanraden, maar zover ik begrijp kan het wel bepaalde risico's met zich meebrengen en reageert de 1 er positief op en de ander negatief.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven