Fitness Seller

Specefiek lage rug schema voor wielrennen

Pacofietst

Novice
Waardering
0
Lengte
1m67
Massa
55kg
Vetpercentage
13%
Heey allemaal

Ik doe aan wielrennen en train hier tussen de 17-24 uur per week voor inclusief sportschool.
Nu ben ik maar 55kg en moet ik het vooral hebben van goed uit de wind te zitten. Ik kan wel 6 uur trainen zonder enige pijn maar zodra ik een wedstrijd heb en laag in mijn beugels wiel fietsen krijg ik enorm last van lage rugpijn.

Bij mijn sportschool is het enigste wat ze zeggen: '' ga maar planken''...
Verder doe ik de superman oefening momenteel 3x50 3x per week. En zo'n apparaat dat je je rug weg drukt op 15 kg 3x15 3x per week.

Ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen. Aan mijn positie op de fiets hoort het niet te liggen.

Hoop dat iemand ideeen heeft

Bedankt!
Ramon

Beste dat je kan doen is naar een physio gaan die ervaring heeft met wielrenners... Die zal dan kunnen zien waaruit je pijn ontstaat en oplossingen hiervoor kunnen aanbieden.

Van wat je nu doet, lijkt het alsof je denkt dat het simpelweg je lage rug is die niet sterk genoeg is.
Hiervoor zijn verschillende oefeningen die effectiever zijn dan wat je nu doet. Die superman oefening is goed, maar aangezien je al zoveel reps kan doen, lijkt het me alsof je beetje aan je limiet zit ermee. Daarom is het misschien een goed idee om deadlifts te doen of hyperextensions met extra gewicht indien je liever met wat makkelijkers begint zonder de techniek van deadlifts onder de knie te hoeven krijgen.

Indien je toch voor deadlifts kiest, volg dan een simpele 5x5 met laag gewicht en werk je weg omhoog.

Pas wel op als je wilt gaan deadliften want je kan je serieuze blessures krijgen als je hem niet goed uitvoert

iedereen krijgt in het begin van het seizoen last van die spieren. Net als je nek spieren als je in het voorjaar veel gaat klimmen. Ik had daar altijd rete veel last van bij het dalen toen.
Ik deed in de winter veel goodmornings en romanian deadlift daar hield ik de last wel mee onder controle. Daarnaast is een stukje techniek ook belangrijk. Veel renners gaan aan hun stuur trekken als ze onder in de beugel zitten.Dat is ok voor een sprint maar voor langere tijd niet uit te houden, tenzij je een paused romanian deadlift wil doen van een uur.

Krachtoefeningen doen is één ding, daarnaast kan het ook wel degelijk aan techniek liggen. Niet zozeer dat de techniek onjuist is, maar simpelweg het probleem dat we er niet zozeer opgebouwd zijn om langdurig in overmatige flexie te zitten en eventuele herhaaldelijke flexie van de heup indien je de trappers actief optrekt. In die houding willen de iliacus en psoas spieren ook nog wel eens een bron voor lage rugpijn vormen.

Het onderscheid maken tussen waar in jouw geval echter de pijn vandaan komt zullen we hier via het internet niet betrouwbaar kunnen doen, en zal gericht advies daarbij ook minder effectief zijn.

Ik deed als ik nog aan wielrennen deed vooral squat, legpress en rows en natuurlijk soms deadlift en buikspieren. naar het schijnt zijn stevige buikspieren ook goed voor minder rugklachten te hebben.
Had zelf nooit last van men rug :)

Goodmornings?
Pak je de onderrug ( de buikspieren ) de hamstrings en kont.
En zeker sterke onderrug.

En wat de vincke al zegt:squats en deadlifts zijn altijd goed voor een sterke core.

Terug
Naar boven