MuscleMeat

Spiergroei in verhouding tot leeftijd?

Panharing

Advanced Bodybuilder
Waardering
0
Ik heb gelezen dat je ongeveer na je dertigste spiermassa gaat verliezen als je er niet iets aan doet. tussen de 30 en de 80 raak je vijftien procent kwijt. Ik ben momenteel 29 en ben pas begonnen met fitness op m'n 28ste.

Op m'n 28e zat ik op een dieptepunt qua gewicht. 72 kg bij 188 cm. Dat is in zo'n 5 maand omhoog geschoten na ongeveer 81 kg. Ik weet zeker dat de gewonnen massa spiermassa is omdat m'n vetpercentage ook omlaag is gegaan door het trainen. Door persoonlijke omstandigheden zo'n vier maanden niet getraind en terug gevallen naar 78 kg. Ik ben nu gelukkig weer begonnen en hoop snel weer op 81 kg te zitten en hopelijk naar 85 kg.

Mijn vraag is nu of het inderdaad erg moeilijk gaat worden om nog massa te winnen of dat het allemaal wel meevalt, mits je goed let op je voeding en regelmatig traint. Hoe zit dit nu eigenlijk? Want ik heb het gevoel dat men het allemaal veel meer overdrijft dan het werkelijk is, alleen ben ik niet 100% zeker hierover.

Het wordt moeilijker, maar niet onmogelijk. Ik ben pas op mijn 38e begonnen (met een kilo of 15 aan spiermassa op dit moment) en DutchVince nog later (44e ?) met betere resultaten zelfs.

http://tinyurl.com/ff9q3
Data suggest that low testosterone in older men is correlated to varying degrees with loss of lean body mass and muscle strength, and increased total and central body fat. Less certain, but suggestive, are data relating low testosterone levels to decreased bone density, loss of insulin sensitivity, and cognitive and affective deterioration, as well as reduced coïtusual function

• Topic Starter Topic Starter
Tot nu toe heb ik een korte samenvatting gevonden over een onderzoek in zweden. Op zich wel duidelijk, maar ik ben meer op zoek naar een wat uitgebreidere studie.

http://www.pponline.co.uk/encyc/0265.htm

http://www.mayoclinic.org/news2005-rst/2748.html

Decline in skeletal muscle mitochondrial function
with aging in humans (pdf formaat)
http://www.pnas.org/cgi/reprint/0501559102v1

Wat ik hieruit afleid is dat je het aantal spiervezels wat je kwijtraakt na een bepaalde leeftijd niet kunt beinvloeden, maar wel dat je je bestaande fast-twitch vezels sterker en groter kunt maken door aan krachttraining te doen. Bij mensen die op hogere leeftijd minder intensief sporten en meer op uithoudingsvermogen trainen kan het aantal slow-twitch vezels toenemen. Omgekeerd zal het aantal fast-twitch vezels dus niet meer kunnen toenemen volgens die studie. Het aantal fast-twitch vezels wat verloren gaat met de jaren na je dertigste valt nog wel mee als ik het zo lees. Voor massa trainen worden fast-twitch vezels aangesproken door de hoge intensiteit van de training. Wat ik uit die studie afleid is dat je ongeveer na je 50e een grotere achteruitgang kunt verwachten in je hoeveelheid fast-twitch vezels. Dit motiveert mij nog wel om vanaf nu weer stevig in de gewichten te gaan hangen.

Citaat van http://www.pponline.co.uk/encyc/0265.htm

"Individual muscle cells in your body can be either type 1 ('slow-twitch') fibres, which contract slowly but have great endurance potential, or type 2 ('fast twitch') fibres, which contract quickly and powerfully but have little endurance. A decrease in the size of type 2 fibres plays a role in the muscle-shrinking process, with individual fast-twitchers shrivelling by about 25-30 per cent between the ages of 20 and 80. However, this loss is somewhat compensated for by the steadfastness of type 1 ('slow-twitch') muscle cells, which either remain unchanged in size or can expand by up to 20 per cent in individuals who remain very physically active as they get older."

"The fall-off is slow at first but increases dramatically after the age of 50. For example, if one of your muscles consisted of 100 cells (fibres) when you were 30, the muscle would probably still contain 90 95 fibres 20 years later, but the 'fibre count' would plummet to only 50-55 when you became an octogenarian."

Appendicular skeletal muscle mass: effects of age, gender, and ethnicity
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/83/1/229

Skeletal muscle mass and distribution in 468 men and women aged 18-88 yr
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/89/1/81#B19

Aging of skeletal muscle: a 12-yr longitudinal study
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/88/4/1321

Laatst bewerkt:
Panharing zei:
Ik heb gelezen dat je ongeveer na je dertigste spiermassa gaat verliezen als je er niet iets aan doet. tussen de 30 en de 80 raak je vijftien procent kwijt. Ik ben momenteel 29 en ben pas begonnen met fitness op m'n 28ste.

Op m'n 28e zat ik op een dieptepunt qua gewicht. 72 kg bij 188 cm. Dat is in zo'n 5 maand omhoog geschoten na ongeveer 81 kg. Ik weet zeker dat de gewonnen massa spiermassa is omdat m'n vetpercentage ook omlaag is gegaan door het trainen. Door persoonlijke omstandigheden zo'n vier maanden niet getraind en terug gevallen naar 78 kg. Ik ben nu gelukkig weer begonnen en hoop snel weer op 81 kg te zitten en hopelijk naar 85 kg.

Mijn vraag is nu of het inderdaad erg moeilijk gaat worden om nog massa te winnen of dat het allemaal wel meevalt, mits je goed let op je voeding en regelmatig traint. Hoe zit dit nu eigenlijk? Want ik heb het gevoel dat men het allemaal veel meer overdrijft dan het werkelijk is, alleen ben ik niet 100% zeker hierover.
Je bent 29 je bent bang om niet meer optimaal te groeien?

Het is wel waar dat je testosteron elk jaar daalt, als je naturel blijft zal het er dus niet gemakkelijker op worden. Natuurlijk merk je daar nu nog niets van, dat zal pas op latere leeftijd merkbaar worden.

Ook neemt je stofwisseling af, waardoor je moeilijker vet verbrand.

Verder heb je wel wat afbraak van weefsel door veroudering (vrije radicalen)

Je kan hier zelf veel aan doen allemaal. En als je aan testosteron replacement therapy begint op latere leeftijd dan kan je best groot en gezond blijven op je 60 en 70 ste.

Op tv ooit een man van dacht 75 gezien die zag er huge en gezond uit! Dus je kan in principe heel je leven aan bodybuilding blijven doen, hangt allemaal van je eigen inzet af.

Ari70 zei:
Bedankt voor de rechts zal ze gaan bestuderen,,. want over niet minder dan 11 jaar passeer ik ook de 30 ;) dan word het ook voor mij van belang!!! :D

Op dit moment kan ik de ouwe lullen nog uitlachen :D :devil:
Je mag mij (45 jaar oud) uitlachen als je ook 22 kg in 1,5 jaar aankomt :D

Panharing zei:
Ik denk dat leeftijd wel meevalt: Ronnie Coleman zit ook al ver in de 40.
Ik ben 45.

Wat belangrijk is:
goed eten, goed slapen, goed trainen.

Je zet wel sneller vet aan op mijn leeftijd.

Ik ben nu met HST training bezig en ik groei op dit moment bijna 3 kg per maand. 1/3 daarvan is vet, maar dat cut ik er later wel weer af.

DutchVince zei:
Ik ben 45.

Wat belangrijk is:

Ik ben nu met HST training bezig en ik groei op dit moment bijna 3 kg per maand. 1/3 daarvan is vet, maar dat cut ik er later wel weer af.

als je naar o.a ronnie of lee priest kijkt dan lijkt het ook wel of massa met de jaren komt,, die gasten blijven groeien en groeien..
en a.a.s, training, voedsel, rust en alles wat erbij komt kijken doet natuurlijk ook zijn werking

Gelukkig, ben pas over 11 jaar 30. :D
Maar het zal er ook wel van afhangen in hoeverre
je met fitness of bodybuilding bezig bent na je 30e.

Big_T zei:
Je kan hier zelf veel aan doen allemaal. En als je aan testosteron replacement therapy begint op latere leeftijd dan kan je best groot en gezond blijven op je 60 en 70 ste.
Hier heb ik nog nooit van gehoord!
Klinkt interessant, wat houdt het in?

Black Knight zei:
Hier heb ik nog nooit van gehoord!
Klinkt interessant, wat houdt het in?
Niet iedereen komt in aanmerking, als je lage testosteron spiegels hebt dan kan je een dokter raadplegen en vragen om voorschriften voor testosteron om je eigen natuurlijk productie (die zo goed als stil ligt) te gaan vervangen met synthetische hormonen. In principe kuur je non stop, maar dan om een gezond level aan test in je lichaam te hebben. Men onderzoekt nog het nut hiervan, maar oudere mannen merken dat ze meer levenslust en een beter gevoel krijgen over zichzelf. Voor bodybuilders is het natuurlijk interessant om zo lang mogelijk opgebouwde spieren te behouden.

Naturel wordt het vanaf de 30 inderdaad steeds moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. Je grens komt gewoon steeds minder hoog te liggen, maar één tip: heb je ooit al gereikt tot je grens, indien nee dan kun je verder komen dan gedacht.

ik heb nog twaalf jaar voor ik dertig word, tegendien hoop ik 120-130 kg te wegen bij 10% ofzo :D

Interessant topic, ik hoef me er voorlopig geen zorgen over te maken:)

Ik ben 45.

Wat belangrijk is:

2 kilo spier per maand is echt achtelijk goed. Ik haat je ;)

Zou je ipv testosteron ook een aromatase blokker( of remmer) gebruiken om je T op te krikken? Of is dit te verwaarlozen.???

Terug
Naar boven