De supplementenindustrie weet met selectief shoppen in onderzoeksresultaten, zelf gefinancierd 'onderzoek', directe en versluierde marketing, sponsoring en soms ordinair bedrog een werkelijkheid te creëren die onwetende mensen simpelweg niet kunnen weerstaan. Ik blijf me verbazen hoe sterk dat mechanisme werkt; de supplementenreviewsectie staat vol met positieve reviews van producten die vrijwel zeker niks doen, en als ze al iets zouden doen, dan is de subjectieve ervaring van een of meerdere gebruikers niet de manier om dat aan te tonen. Niet alleen trapt de gebruiker in de val van de industrie, hij of zij draagt daar zelfs aan bij.
Een voorbeeld. Eén studie dat vitamine D de testosteronspiegel verhoogt, en half DBB begint duizenden IU's per dag naar binnen te gooien. Grappig dat een studie die aantoont dat vitamine D óók het estrogeenniveau verhoogt compleet wordt genegeerd. Van de supplementenindustrie zul je het niet horen, en bij het publiek ontbreekt niet alleen de kennis om de waarde van een supplement te beoordelen, maar vaak ook de wil: men wil geloven dat iets werkt, om maar dat steuntje in de rug te hebben. Ik lach me vaak kapot als ik de discussies hier op het forum zie, door mensen die redelijkerwijs echt geen fatsoenlijke mening over dit soort materie kunnen vormen, hoeveel wijsheid ze zichzelf ook toedichten na het lezen van ontelbare artikelen op internet. Maar ja, tegenwoordig mag iedereen een mening ergens over hebben en over het internet schreeuwen.
De medische wetenschap is complex, vereist jaren van onderzoek en debat, om hopelijk uiteindelijk tot een soort consensus te komen - een consensus die mogelijkerwijs later alsnog wordt verworpen met nieuwe resultaten. Dit creëert een grijs gebied waarin commercie goed gedijt, want zolang een product niet aantoonbaar slecht is, is verbieden ook een beetje belachelijk. En zo gaan de raspberry ketones, megadoses vitamine C en bioflavonoïden als warme broodjes over de toonbank.
Er zijn twee supplementen die voldoende onderzocht zijn en waarover consensus bestaat dat ze veilig zijn en prestatieverhogend werken: creatine en caffeïne. Voor de laatste is een supplement niet eens nodig. Eiwitshakes? Nou vooruit, al het is helemaal niet duidelijk of je je spiersynthese wel 24 uur/dag op gang moet houden (sommigen denken: overbelasten) voor maximale groei. De rest kun je gerust laten liggen.