MuscleMeat

Squat

Ja, ik moest flyss doen voor men schouders en onderkant trapezius trainen.

Squatten in de smith machine zorgt er toch voor dat je bepaalde spierdelen niet zult aanspreken die je normaal wel zou trainen als ge met een losse barbell traint. Die zwakke delen van je spieren kunnen ervoor zorgen dat je meer druk gaat zetten op een bepaald gewricht met de gevolgen vandien... Het gewricht wordt overbelast/ wordt gevoeliger voor blessure, je gaat er minder op steunen waardoor de pijn wordt verlegd, etc...

Of denk jij dat trainen in de smith machine alle "spierdelen" aanpakt die je normaal ook met een losse barbell zou gebruiken?

Laatst bewerkt:
Ja, ik moest flyss doen voor men schouders en onderkant trapezius trainen.

Squatten in de smith machine zorgt er toch voor dat je bepaalde spierdelen niet zult aanspreken die je normaal wel zou trainen als ge met een losse barbell traint. Die zwakke delen van je spieren kunnen ervoor zorgen dat je meer druk gaat zetten op een bepaald gewricht met de gevolgen vandien... Het gewricht wordt overbelast/ wordt gevoeliger voor blessure, je gaat er minder op steunen waardoor de pijn wordt verlegd, etc...

Of denk jij dat trainen in de smith machine alle "spierdelen" aanpakt die je normaal ook met een losse barbell zou gebruiken?

Moet je mij eens uitleggen hoe je met flies uw onderkant trapezius traint en uw borst dominantie wegwerkt.

Op welke manier je squat ook uitvoert je zal altijd vooral quadriceps en gluteus maximus aanpakken. Dat zijn de target spieren. De rest (hamstrings, triceps surae, adductoren, core) zijn eerder ondersteunende spieren die voor controle zorgen. Als je los traint zullen deze stabilisatie spieren meer werken omdat er meer controle vereist is. Dat is iets anders dan fout trainen, verkeerd trainen, uit balans trainen door in de Smith te trainen. Je gaat je lichaam niet kapot maken door te squatten in de Smith. Het is gewoon een slechte en domme manier om squat te trainen omdat de bewegingsbaan niet juist is.

Uw biceps curls doe je toch ook niet in de Smith?

Ja ik moest flyss doen voor mijn schouders en DAARNAAST en vooral (2 oefeningen voor onderkant trapezius en 1 oefening voor schouders) ook mijn onderkant van de trapezius trainen. (was toch een kinesist die veel top sporters behandelde)

Nu je zegt "je gaat je lichaam niet kapot maken door te squatten in de smith machine. Het is gewoon een slechte en domme manier om squats te trainen omdat de bewegingsbaan niet juist is"... in die 2 zinnen spreek je jezelf tegen in mijn mening.

Jij hebt de mening dat die ondersteunende spieren (eigenlijk alle spieren die je niet traint in de smithmachine maar wel met een losse barbell) die voor controle zorgen, niet zo geweldig belangrijk zijn en dat het geen ramp is dat je deze minder aanpakt. Ik heb de mening dat die ondersteunende spieren wel belangrijk zijn bij squats. Deze zouden immers voor problemen elders in het lichaam kunnen zorgen mochten ze verre van / niet in proportie zijn met andere spieren. Wat zoiezo zal gebeuren eens je met hogere gewichten squat in de smith machine. (ik heb hier zelf geen ervaring bij, maar ik leidt dit af van hetgeen dat ik heb gelezen. Aangezien de problemen elders in het lichaam zullen voorkomen is het begrijpelijk dat dit niet zo bekend is.) (tenzij je trainingschema zo is aangepast dat je deze ondersteunende spieren met andere oefeningen voldoende zult aanspreken. Maar wat is dan het nut van een compound oefening zoals de squats te doen?)

OF je denkt dat ik de mening heb dat dit alleen het geval is als je "verkeerd" squats uitvoert in de stiff machine. In mijn mening (gebasseerd op wat ik lees) zijn squats in de smith machine ALTIJD verkeerd.

Het principe van compound oefeningen is tenslotte dat je meerdere spieren gaat aanspreken. Dit beperk je door in een smith machine te squatten. Het is gewoon het verkrachten van het principe van een compound oefening zoals de squat.

Je haalt het argument aan dat je "uw biceps curls toch ook niet doet in de smith machine" omdat dit voor jouw een slechte manier van trainen is. Ik ga volledig akkoord, je baseert dit op het argument dat het een onnatuurlijke beweging is waarmee ik volledig akkoord ga (?). Je zult je biceps "minder" volledig aanspreken dan als je het met dumbells gaat doen. Maar dit is geen argument tegen het feit dat je met de smith machine bepaalde delen van je spieren niet voldoende gaat gebruiken WAARDOOR je elders in je lichaam pijn gaat creëren. Je lichaam steunt niet op je biceps, maar wel op je benen, heupen, rug, core... de spieren die je traint door squats te doen.

(Ik haalde het voorbeeld aan van de borstspier. Daar steunt het lichaam ook niet op maar ik probeerde het principe te verduidelijken dat een spier die niet proportioneel is met andere spieren, problemen kan veroorzaken elders in het lichaam. Dit is volledig niet van toepassing op de biceps. (voor zover ik weet))

Ik hoop dat iemand die hier veel kennis van heeft wat duidelijkheid kan geven. Ik heb zelf nog niet de ervaring maar ik zou het natuurlijk wel duidelijk willen weten. Het enigste dat ik nu kan doen is lezen :)

Bij mij in de fitness hebben ze een smith machine maar geen squat rek. Toch squat ik met een losse bar door het barbell rek te gebruiken waar men seated barbell overhead presses doet. Is eigenlijk niet helemaal veilig, maar dit lukt me voorlopig wel. Als Ik niet meer naar omhoog geraak zal ik wel roepen naar wie dan ook :p

Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens uit nood een warming up gedaan in de smith machine maar het is totaal niet mijn ding.

Als je met de squat je rug niet goed recht kan houden (zonder smith machine) betekent het volgens mij dat je ergens een zwak punt hebt. Dat is nou net het punt wat je moet trainen om sterker te worden (youtube > so you think you can squat). In ieder geval zou ik los squatten en gewicht zo laag zetten dat je houding wel goed is. Daarna langzaam gewicht opvoeren zonder op uitvoering in te leveren. Probeer er daarbij achter te komen waar je zwakte zit (onderrug, hamstrings, core, etc.) en leg daar wat focus op buiten je squat dagen om.

Ik denk dat je alles wat door mekaar aan het halen bent. Je leest veel maar trekt foute conclusies.

Compound oefeningen zijn altijd beter als je de kinetische keten wil trainen. Bij compounds train je verschillende spiergroepen. Squat met losse gewichten is een compound. Squat in de Smith machine ook. Je traint bij beiden de target spieren en hebt bij beiden activiteit van secundaire stabilisatiespieren. Bij losse squat meer dan in de Smith.

Jij bekijkt squat in de Smith als rechtstreekse oorzaak van blessures. Dat is niet zo. Je krijgt geen blessures of disbalans door 2-3 oefeningen te doen waarbij je minder stabilisatie spieren gebruikt. Mensen die niet vertrouwd zijn met squat kunnen zeker starten in de Smith. Goede manier om je lage rug positie onder de knie te krijgen.

Mensen die vertrouwd zijn met krachttraining en BB zullen zelden of nooit squatten in de Smith. Heeft enkel te maken met het feit dat ze los beter en efficiënter trainen in een optimale bewegingsbaan (bij correcte uitvoering).

Uw veronderstelling dat de biceps geen enkele invloed heeft elders in het lichaam is volledig fout. De korte kop hecht aan op de processus coracoïdeus van het schouderblad en is mede verantwoordelijk voor een slechte positionering van de schouder en het schouderblad.

---------- Toegevoegd om 10:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:34 ----------

Maar dit is geen argument tegen het feit dat je met de smith machine bepaalde delen van je spieren niet voldoende gaat gebruiken WAARDOOR je elders in je lichaam pijn gaat creëren.

Wees eens specifieker. Welke delen worden minder aangesproken en welke klachten zou dit geven?

Jij bekijkt squat in de Smith als rechtstreekse oorzaak van blessures. Dat is niet zo. Je krijgt geen blessures of disbalans door 2-3 oefeningen te doen waarbij je minder stabilisatie spieren gebruikt. Mensen die niet vertrouwd zijn met squat kunnen zeker starten in de Smith. Goede manier om je lage rug positie onder de knie te krijgen.

Als ik het zo lees krijg je door te squatten in de Smith machine wel blessures. Dit is wel een rechtstreekse oorzaak van blessures, vooral omdat er zoveel druk op je knieën komt te staan.

Als ik op deze site lees staat er het volgende: (bron: http://www.xcelerationstrength.com/defending-the-squat/)

The smith machine squat causes a change in the center of gravity and forces the trainee to move the bar along a straight guided unnatural path. This inhibits full range of motion, facilitates a poor “lean back” effect, therefore shutting down the hamstrings and forcing the femur aggressively across the tibia. In an attempt to duplicate the barbell lunge or split squat the trainee is forced to lean back against the bar keeping his trunk too upright which disallows the knee to naturally cross the toe and activate the VMO. The primary goal of a lunge or split squat movement is to set in motion the contraction of the VMO which will facilitate strength and encourage healthy tracking of the patella. The VMO is the legs “speed and power muscle” due to its high fast twitch (type IIB) fiber makeup. When I see knee pain in my facility 95% of the time it is caused by mal-tracking of the patella due to muscle imbalance or an underdeveloped VMO.

http://stronglifts.com/smith-machine-squats-power-rack-free-weights/ (nummer 8)

Op deze site (http://www.universalnutrition.com/features/youdontknow.html) wordt dit gezegd over en weight belt (wat hetzelfde principe moet zijn voor de squat in smith machine):

The same can be said for using a weight training belt. In a healthy athlete, a weight training belt will take good stress away from developing muscles, causing muscle imbalances. A weight training belt can actually act as a second set of abdominal muscles, taking stress away from the abs. My advice is to lose the belt. You'll be rewarded with better abs than any crunch or informercial gimmick will ever accomplish. Did you know that 90% of back pain is a result of weak back muscles, not injury? The remaining 10% are directly attributable to accidents. So strengthen that back, sofa boy!

Het principe zou zijn dat als je dan lichte pijn krijgt in je knie, dit pijn in je rug kan veroorzaken wat dan weer pijn in je nek kan veroorzaken. Omdat je jou houding zal aanpassen om geen pijn te krijgen. Je zal de pijn maskeren en eigenlijk verleggen naar een andere plaats.

Natuurlijk moet ik niet alles geloven wat ik lees maar is dit dan verkeerde informatie?

Laatst bewerkt:
Het stuk over VMO klopt niet bij mijn weten. Activatie van VMO en knie voorbij tenen heeft weinig met elkaar te maken. Het is vooral de coördinatie tussen de vastus medialis en de vastus lateralis die belangrijk is voor knie gezondheid. VMO is het meest actief in de laatste graden van extensie. In die positie is het belangrijk om controle en coördinatie op te bouwen in de zin van activatie. VMO moet eerst activeren om de tracking van de knieschijf te controleren. Dat zijn dingen die je analytisch moet aanleren. De laatste zin van die paragraaf klopt volledig, alleen is de link met squat in de Smith onduidelijk.

Paragraaf over de belt ben ik 100% mee eens.

Je moet ook de informatie proberen plaatsen. De TS is 1m85 en weegt 64 kilo. Hij is heus geen prof BB die squat met 250+ kilo. Geeft zelf aan dat hij zijn rug goed kan controleren en recht houden in de Smith. Waar zit dan het probleem? Het gewicht is zo beperkt dat de negatieve aspecten van de vaste stang (met niet optimale bewegingsbaan, zoals het artikel zegt) niet opwegen tegen de mogelijke negatieve gevolgen als hij los squat met een foute techniek. Ik zou hem rustig gewicht laten opbouwen zodat hij na een tijdje een degelijke basis heeft om los te trainen. Want het is natuurlijk niet de bedoeling dat je levenslang in de Smith squat.

http://www.youtube.com/watch?v=g34I5M35jbI (is gisteren geupload)
Ik vind nog steeds dat je gewoon meteen met de losse stang moet squatten, bij niemand gaat dit meteen zoals het moet. Bij mij duurde het 3 weken vooraleer ik de losse squat onder de knie had.

Terug
Naar boven