Ja ik moest flyss doen voor mijn schouders en DAARNAAST en vooral (2 oefeningen voor onderkant trapezius en 1 oefening voor schouders) ook mijn onderkant van de trapezius trainen. (was toch een kinesist die veel top sporters behandelde)
Nu je zegt "je gaat je lichaam niet kapot maken door te squatten in de smith machine. Het is gewoon een slechte en domme manier om squats te trainen omdat de bewegingsbaan niet juist is"... in die 2 zinnen spreek je jezelf tegen in mijn mening.
Jij hebt de mening dat die ondersteunende spieren (eigenlijk alle spieren die je niet traint in de smithmachine maar wel met een losse barbell) die voor controle zorgen, niet zo geweldig belangrijk zijn en dat het geen ramp is dat je deze minder aanpakt. Ik heb de mening dat die ondersteunende spieren wel belangrijk zijn bij squats. Deze zouden immers voor problemen elders in het lichaam kunnen zorgen mochten ze verre van / niet in proportie zijn met andere spieren. Wat zoiezo zal gebeuren eens je met hogere gewichten squat in de smith machine. (ik heb hier zelf geen ervaring bij, maar ik leidt dit af van hetgeen dat ik heb gelezen. Aangezien de problemen elders in het lichaam zullen voorkomen is het begrijpelijk dat dit niet zo bekend is.) (tenzij je trainingschema zo is aangepast dat je deze ondersteunende spieren met andere oefeningen voldoende zult aanspreken. Maar wat is dan het nut van een compound oefening zoals de squats te doen?)
OF je denkt dat ik de mening heb dat dit alleen het geval is als je "verkeerd" squats uitvoert in de stiff machine. In mijn mening (gebasseerd op wat ik lees) zijn squats in de smith machine ALTIJD verkeerd.
Het principe van compound oefeningen is tenslotte dat je meerdere spieren gaat aanspreken. Dit beperk je door in een smith machine te squatten. Het is gewoon het verkrachten van het principe van een compound oefening zoals de squat.
Je haalt het argument aan dat je "uw biceps curls toch ook niet doet in de smith machine" omdat dit voor jouw een slechte manier van trainen is. Ik ga volledig akkoord, je baseert dit op het argument dat het een onnatuurlijke beweging is waarmee ik volledig akkoord ga (?). Je zult je biceps "minder" volledig aanspreken dan als je het met dumbells gaat doen. Maar dit is geen argument tegen het feit dat je met de smith machine bepaalde delen van je spieren niet voldoende gaat gebruiken WAARDOOR je elders in je lichaam pijn gaat creëren. Je lichaam steunt niet op je biceps, maar wel op je benen, heupen, rug, core... de spieren die je traint door squats te doen.
(Ik haalde het voorbeeld aan van de borstspier. Daar steunt het lichaam ook niet op maar ik probeerde het principe te verduidelijken dat een spier die niet proportioneel is met andere spieren, problemen kan veroorzaken elders in het lichaam. Dit is volledig niet van toepassing op de biceps. (voor zover ik weet))
Ik hoop dat iemand die hier veel kennis van heeft wat duidelijkheid kan geven. Ik heb zelf nog niet de ervaring maar ik zou het natuurlijk wel duidelijk willen weten. Het enigste dat ik nu kan doen is lezen
Bij mij in de fitness hebben ze een smith machine maar geen squat rek. Toch squat ik met een losse bar door het barbell rek te gebruiken waar men seated barbell overhead presses doet. Is eigenlijk niet helemaal veilig, maar dit lukt me voorlopig wel. Als Ik niet meer naar omhoog geraak zal ik wel roepen naar wie dan ook