AndroidHealthClinic

starting strength na 3 jaar trainen?

markhispania3

Freaky Bodybuilder
Waardering
582
starting strength na 3 jaar split?

Beste dbb'ers,

Ik waarschuw jullie alvast even voor de lap tekst die gaat volgen, toch verzoek ik jullie het even door te lezen voor je antwoord.

Ik ben nu ongeveer 3 jaar aan het trainen en heb aardige gains gemaakt. Ik ben van 57 kilo naar 86 gegaan bij dezelfde lengte (1.85). Op zich is dit natuurlijk prima, maar ik train pas sinds een paar maanden op een goede manier, ipv superdudestyle. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik mijn benen en voeding compleet verwaarloosd heb de eerste 2.5 jaar. Bij mijn sportschool (a.k.a. healthcenter) hebben ze geen barbells, alleen een smith machine en een curl bar, en dus heb ik nooit fatsoenlijk kunnen squaten of deadliften.

Het resultaat is nu dus dat mijn benchpress gelijk loopt met mijn squat, ja ik weet het :sd: . Omdat ik het helemaal gehad heb met die smith ben ik nu begonnen met mijn homegym. Ik kan dus binnenkort fatsoenlijk squatten, deadliften en benchen, en dus ben ik van plan om het rippetoe starting strength schema te gaan volgen. Ik wil eerst de juiste feeling voor de oefeningen krijgen, want los is natuurlijk heel anders dan in de smith. Ook wil ik mijn compounds gewoon flink omhoog hebben, starting strength lijkt me daar erg geschikt voor.

Wat denken jullie, moet ik beginnen met starting strength? of is de texas method misschien geschikter?

Nog even mijn stats:

18 jaar
1,85 m
86 kilo
+/- 13 procent vet

bench: 5x70 (smith) (db press = 8x35)
squat = 5 x 70
deadlift= 5 x 110

Laatst bewerkt:
sja, wat kan ik zeggen, andere gym? Zonder barbell kan je geen fatsoenlijke trainingen doen eh...

Las de titel en dacht dat je 3 jaar starting strenght had gedaan en nu ons het resultaat zou tonen.

is toch best netjes, zeker gezien je eerst maar "aangekloot" hebt?

EDIT: Heb het helemaal gelezen, bedoelde ermee dat je beter eerst een andere gym had kunnen bezoeken

• Topic Starter Topic Starter
Over het resultaat mag ik inderdaad niet klagen, alleen mijn benen zijn erg slap.

ja je squats en DL kunnen beter. Zeker voor je gewicht.

Klopt, maar ik squat en deadlift pas een paar maanden, squat heb ik zelfs nog nooit buiten een smith gedaan.

Maar wat denken jullie, rippetoe doen of niet?

Rippetoe is prima... wat wil je bereiken op korte termijn? Er zijn hier zat trainingsprogramma's te vinden, dus eat our heart out zou ik zeggen ;)

Ik wil mijn compounds allemaal omhoog hebben, bench op lichaamsgewicht (+/- 85), squat rond de honderd en deadlift rond de 130. Op zich is rippetoe hier natuurlijk perfect voor, maar ik vraag me af of het handig is om rippetoe te doen na 3 jaar split. Ik ben bang dat niet alle spiergroepen genoeg aandacht krijgen.

Geef die jonge gewoon een antwoord op zijn vraag en kap met zeiken over die squat:P
WEL OF GEEN RIPPETOE, ZO JA WELKE DAN?

post es wat trainingen maat, en je voer, wie weet kunnen we je helpen ;)

---------- Toegevoegd om 22:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:16 ----------

Ik wil mijn compounds allemaal omhoog hebben, bench op lichaamsgewicht (+/- 85), squat rond de honderd en deadlift rond de 130. Op zich is rippetoe hier natuurlijk perfect voor, maar ik vraag me af of het handig is om rippetoe te doen na 3 jaar split. Ik ben bang dat niet alle spiergroepen genoeg aandacht krijgen.

Afwisselen is belangrijk maat. Rippetoe is echt prima. Ga het gewoon 2 maandjes doen. Je hebt er alleen maar profijt van als je grote 3 sky high gaan maat!

Thnx kwarkmixer, dat is wat ik wilde horen!

Training:

maandag:

borst:

bench press
fly'es
incline dumbbell press

buik: verschilt per week iig 3 oefeningen.

dinsdag:

rug:

deadlift
goodmornings
wide grip pulldown
dumbbell row

traps:

dumbbell shrugs
single arm shrugs in de smith

donderdag:

schouders:

shoulder press (smith)
bent over lateral raises
dumbbell shoulder press
upright row

triceps

seated dip
small grip bench press
skull crushers

vrijdag:

benen:

squat
front squat
leg extensions
leg curls

kuiten

seated calf raises
standing calf raises (smith)

biceps:

barbell curl
preacher curl
hammer curl

Bij alle oefening doe ik ongeveer 3 opwarmsetjes (3x3) en 1 tot 2 werksets (1/2x6/10)

Voeding zit op zich wel goed nu, iedere dag rond de 4500 kc, kev verhouding 50/30/20 .

Als je al sterk bent kan je ook Bill Starr doen, 3x pw squats, goed voor de oefeningen te leren.

Hoi Mark, ik heb ook +- de eerste 7 maanden niet fatsoenlijk kunnen trainen. Ook alleen maar een smith, dan toevallig wel een losse bench met barbell, dus ik heb wel wat kunnen deadliften.

sinds een paar weken heb ik ook mn eigen home gym, met squatrek. dus ik ben ook begonnen met los squaten. De eerste week is het even wennen, maar dat zit wel goed.

Ik heb ongeveer dezelfde stats als jij. (1 x62,5 BP 3x67.5 SQ (zit nog veel meer in) en 1x120kg deadlift). Ik denk dat bill starr ook jou een stuk verder zou kunnen helpen, evenals rippetoe.

In mn log staat nog wat info over bill star: http://forum.dutchbodybuilding.com/f64/road-to-nk-29-03-10-a-224155/index5.html

op zich een goeie split routine kerel.
Ga lekker rippetoe'en makker :thumbs: je kwaliteit op de grote 3 verhogen, suc6!

op zich een goeie split routine kerel.
Ga lekker rippetoe'en makker :thumbs: je kwaliteit op de grote 3 verhogen, suc6!

Heel erg bedankt voor je hulp! (karma voor jou). Misschien dat ik hier binnenkort wel een logje van mijn rippetoe ga bijhouden.

Hoi Mark, ik heb ook +- de eerste 7 maanden niet fatsoenlijk kunnen trainen. Ook alleen maar een smith, dan toevallig wel een losse bench met barbell, dus ik heb wel wat kunnen deadliften.

sinds een paar weken heb ik ook mn eigen home gym, met squatrek. dus ik ben ook begonnen met los squaten. De eerste week is het even wennen, maar dat zit wel goed.

Ik heb ongeveer dezelfde stats als jij. (1 x62,5 BP 3x67.5 SQ (zit nog veel meer in) en 1x120kg deadlift). Ik denk dat bill starr ook jou een stuk verder zou kunnen helpen, evenals rippetoe.

In mn log staat nog wat info over bill star: http://forum.dutchbodybuilding.com/f64/road-to-nk-29-03-10-a-224155/index5.html

Bedankt, ik zal je log eens gaan volgen. Zag je rack toevallig al een keer voorbij komen, ziet er goed uit.

Als je al sterk bent kan je ook Bill Starr doen, 3x pw squats, goed voor de oefeningen te leren.

Ben helaas nog niet zo sterk, dus begin eerst even met rippetoe. Toch bedankt voor de tip, zal me eens gaan inlezen.

Laatst bewerkt:
Jah man. Gewoon rippetoe gaan doen, boeit niet hoelang je al bezig bent gewoon ervoor gaan en lekker sterker worden!
Ben zelf ook een voorstander van het rippetoe schema, en heb er ervaring mee :)

Okee dan weet ik genoeg, bedankt allemaal.

topic mag dicht verder.

Terug
Naar boven