AndroidHealthClinic

Stelling, borst train je beter met Dumbbells. Barbells zijn voor Powerlifters.

Peiling Peiling Borst train je beter met Dumbbells dan met een Barbell.

• Totaal stemmers
    107
Eens met de stelling. Een barbell verbindt immers het linker en rechter gewicht met elkaar en houdt ze bijelkaar. Met dumbbells moet je de gewichten zelf met je borstspieren bijelkaar houden, anders zouden ze opzij vallen. Bankdrukken met een barbell kan je theoretisch doen door alleen je triceps te gebruiken, bij dumbbell drukken heb je per definitie je borst nodig om de boel bijelkaar te houden. Het is ook niet voor niets dat het totaalgewicht van de twee dumbbells altijd een stuk lager ligt dan het gewicht van de barbell. Dat verschil wordt verklaard door dit principe.

Een afwisseling van de 2 lijkt mij het beste.

Bij dumbbells neem je meer stabilisatorspiertjes, in dat opzicht kan het wel beter zijn misschien, maar is lang niet zo praktisch als een barbell of je moet van die ''powerhooks'' (dacht ik dat het noemde) hebben.

dumbs zijn idd beter..
maar dat betekent niet dat je daarvoor de bar achterwege moet laten..
afwisseling is de boodschap gelijk altijd!

Eens met de stelling. Een barbell verbindt immers het linker en rechter gewicht met elkaar en houdt ze bijelkaar. Met dumbbells moet je de gewichten zelf met je borstspieren bijelkaar houden,zouden ze opzij vallen.

Dat bij elkaar houden is een functie van je armen (biceps/triceps) en niet van je borst.

Bankdrukken met een barbell kan je theoretisch doen door alleen je triceps te gebruiken,

Ik vraag me of hoe je dat wilt bereiken.

Je heb namenlijk wel gelijk dat het een gesloten kring is, maar het zijn je ellebogen die moeten strekken doordat je bovenarmen naar elkaar gehaald worden. Niet de bovenarmen die naar elkaar gaan omdat je je armen strekt. (sterkste spier domineert)

bij dumbbell drukken heb je per definitie je borst nodig om de boel bijelkaar te houden.

Zoals gezegd, bij elkaar houden zit in het ellebooggewricht en niet bij je schouders en dus een functie van de armen, niet van de borst.

Ga maar eens dumbbell drukken terwijl je je ellebogen in een grote- of juist kleine hoek houd

Het is ook niet voor niets dat het totaalgewicht van de twee dumbbells altijd een stuk lager ligt dan het gewicht van de barbell.

De reden dat je minder gewicht aankan zit in het feit dat synergisten minder gewicht aankunnen bij het drukken zelf omdat ze bezig zijn de gewichten in ballans te houden. Niet dat de borst minder belast zou worden (wat trouwens alleen maar zou zeggen dat dumbbell slechter zijn) ..

En vergeet ook niet dat en lager totaal gewicht ook minder belasting voor de target pier betekent

Dat verschil wordt verklaard door dit principe.

Welk principe?

Dat bij elkaar houden is een functie van je armen (biceps/triceps) en niet van je borst.

Je heb namenlijk wel gelijk dat het een gesloten kring is, maar het zijn je ellebogen die moeten strekken doordat je bovenarmen naar elkaar gehaald worden. Niet de bovenarmen die naar elkaar gaan omdat je je armen strekt. (sterkste spier domineert)

Zoals gezegd, bij elkaar houden zit in het ellebooggewricht en niet bij je schouders en dus een functie van de armen, niet van de borst.

Ga maar eens dumbbell drukken terwijl je je ellebogen in een grote- of juist kleine hoek houd

De reden dat je minder gewicht aankan zit in het feit dat synergisten minder gewicht aankunnen bij het drukken zelf omdat ze bezig zijn de gewichten in ballans te houden. Niet dat de borst minder belast zou worden (wat trouwens alleen maar zou zeggen dat dumbbell slechter zijn) ..

En vergeet ook niet dat en lager totaal gewicht ook minder belasting voor de target pier betekent

Welk principe?

3XL je hoeft de dumbbells niet alleen over het ellebooggewricht maar ook over het schoudergewricht bij elkaar te houden toch, of is bij bankdrukken ook zo?

Ik weet even niet wat je bedoelt?

Wat je bovenarmen doen (schoudergewricht) staat niet in verband met wat je ellebogen doen (bij dumbbells)

Wat je bovenarmen doen (schoudergewricht) staat niet in verband met wat je ellebogen doen (bij dumbbells)
Volgens mij bedoelt hij dat je je borstpieren ook moet gebruiken om de dumbbells in evenwicht te houden, omdat je ook evenwicht moet houden ter hoogte van de schouders.

er is niet alleen een extern moment werkzaan op de ellebogen die wordt opgeheven door biceps en triceps

maar ook een extern moment op het schoudergewicht die moet worden opgeheven door de borst, is die niet groter bij de dumbbells dan bij het banken?

Ik denk dat dat voor barbell en dumbbell gelijk is.

Als je gewicht neemt voor de sterkste arm zal de zwakste arm altijd achter blijven

Dieper gaan belast alleen de elastische componenten meer (pezen, bindweefsel, enz) niet de spier zelf.

Dus het heeft geen zin om extra diep te gaan bij dumbbell press te gaan als borst meer wilt benadrukken?
Want als ik niet diep ga kan ik veel meer gewicht pakken.

Welk principe?

Interessante punten, maar toch blijf ik van mening dat het echt zo is dat je de borst meer aanspreekt met dumbbell press dan met BB press.

Even een gedachte experiment: als je de borstspier met een verdovende stof zou injecteren, waardoor deze tijdelijk verlamd raakt, zou je in principe nog steeds de barbell omhoog kunnen duwen, omdat het kracht zetten van de triceps alleen al genoeg is om dit te bewerkstelligen. Je zou echter niet meer in staat zijn om een dumbbell press uit te voeren, omdat je armen naar opzij zouden vallen, je borst kan ze immers niet meer naar het lichaam toe trekken.

Als je dus iemand bent zoals ik, die vooral vanuit schouders en triceps drukt, is het handig om de dumbbell press uit te voeren, zo dwing je je borst imo tot meer arbeid.

Zo zie ik het, maar ik kan me natuurlijk vergissen. :)

Dieper gaan belast alleen de elastische componenten meer (pezen, bindweefsel, enz) niet de spier zelf.
als je niet diep genoeg gaat met bankdrukken gebruik je je borst amper. of bedoel je extreem ver laten zakken?

als je met db flyes niet ver laat zakkeen voel je ook je borst amper.

Interessante punten, maar toch blijf ik van mening dat het echt zo is dat je de borst meer aanspreekt met dumbbell press dan met BB press.

Even een gedachte experiment: als je de borstspier met een verdovende stof zou injecteren, waardoor deze tijdelijk verlamd raakt, zou je in principe nog steeds de barbell omhoog kunnen duwen, omdat het kracht zetten van de triceps alleen al genoeg is om dit te bewerkstelligen. Je zou echter niet meer in staat zijn om een dumbbell press uit te voeren, omdat je armen naar opzij zouden vallen, je borst kan ze immers niet meer naar het lichaam toe trekken.

Als je dus iemand bent zoals ik, die vooral vanuit schouders en triceps drukt, is het handig om de dumbbell press uit te voeren, zo dwing je je borst imo tot meer arbeid.

Dit is geen gedachteexperiment. Dit is een experiment dat je daadwerkelijk zou moeten uitvoeren om te weten wat er gebeurt.

• Topic Starter Topic Starter

100% eens Zelda.

Ik verzuur met barbell presses ook meer in m'n schouders en triceps. Bij dumbbell presses voel ik mijn borst echt branden.

Terug
Naar boven